
Week Intern Begeleiden 2023 (WIB)
Hét congres voor elke IB'er & KC'er!
In november 2023 organiseren we alweer voor het 12e jaar de WIB. Zoals altijd zal ook dit jaar het programma weer zeer divers zijn met maar liefst 17 inspirerende sprekers!
NIEUWE LOCATIE: Wegens groot succes en aanvraag komen we dit jaar ook in Amsterdam!
Het programma wordt momenteel samengesteld. Ben je nieuwsgierig? Kijk dan vast op de programma-pagina om te zien welke sprekers al bekend zijn.
We komen in november 2023 weer op de volgende locaties:
- Amsterdam - donderdag 2 november 2023
- Zwolle - dinsdag 7 november 2023
- Utrecht - dinsdag 14 november 2023
- Rotterdam - dinsdag 21 november 2023
- Eindhoven - maandag 27 november 2023
Momenteel wordt er hard gewerkt aan het nieuwe WIB-programma. Heb jij een goede tip of wens voor een spreker? Laat het ons dan weten!
Amsterdam, Zwolle, Utrecht, Rotterdam & Eindhoven
Programma
Tijd | Onderdeel | Spreker | Onderwerp |
09:00 - 10:00 | Ontvangst | ||
10:00 - 10:15 | Opening | Marcel van As | Welkomstwoord van de dagvoorzitter |
10:15 - 11:00 | Keynote 1 | Marald Mens |
Werken aan vakmanschap binnen je team doe je zo! |
11:00 - 11:30 | Pauze | Koffie/thee | Bezoek de informatiemarkt |
11:30 - 12:15 | Parallel 1 | Vivian van Alem | De IB'er als procesbegeleider |
Marc Cobben |
Succesvol innoveren vanuit persoonlijk leiderschap |
||
Jiska Peper |
Prikkelverwerking in het kinderbrein: ontwikkeling en individuele verschillen |
||
Simone van Dijk | Waarderende klassenbezoeken | ||
Eustache Sollman |
Breek de stilte – Een kind met selectief mutisme op school |
||
12:15 - 13:10 | Pauze | Lunch | Bezoek de informatiemarkt |
13:10 - 13:55 | Parallel 2 | Redwane Bouttaouane | Hoge verwachtingen van iedere leerling |
Tessa Fennema | Een duik in de leerkuil | ||
Anne-Marie Visser |
Groepsvorming in het basisonderwijs |
||
Jacqueline van den Heuvel & Annelieke Mak | Systemisch coachen op de werkvloer | ||
Peter van Dijk | Rekenonderwijs en de 1S opdracht | ||
13:55 - 14:00 | Wissel | ||
14:00 - 14:45 | Parallel 3 | Meesters met dromen | Het geheim van de leraar |
Mieke Michiels | Sturen op onderwijskwaliteit vanuit datazingeving | ||
Esther Monfils | Breinkennis: hulp bieden bij problemen met aandacht, motivatie en het beklijven van leerstof | ||
Jorinde Jelles | Ga aan de slag met veerkracht in je team | ||
Martine van der Pluijm / Anne Bos | Werken aan de taalontwikkeling van het jonge kind | ||
14:45 - 15:10 | Pauze | Koffie/thee | Bezoek de informatiemarkt |
15:10 - 15:55 | Keynote 2 | Nicolaas Duin | De kunst van het luisteren |
15.55 - 16:00 | Afsluiting | Marcel van As |
Locatie
Locatie | Datum | Locatie | Tijden |
Amsterdam | donderdag 2 november 2023 | Pakhuis de Zwijger | 10:00-16:00 |
Zwolle | dinsdag 7 november 2023 | Nieuwe Buitensociëteit | 10:00-16:00 |
Utrecht | dinsdag 14 november 2023 | Domstad | 10:00-16:00 |
Rotterdam | dinsdag 21 november 2023 | Engels Conference Center | 10:00-16:00 |
Eindhoven | maandag 27 november 2023 | PSV Stadion | 10:00-16:00 |
Amsterdam, Zwolle, Utrecht, Rotterdam & Eindhoven
Sprekers
Ook dit jaar presenteren we een divers programma met o.a.:

Marcel van As
Dagvoorzitter
Vorig jaar nam Marcel van As met veel succes het stokje van Ton Smulders over als dagvoorzitter van de WIB. Bezoekers waren lovend over zijn dagvoorzitterschap. De metafoor van Bert en Ernie heeft op veel scholen een plek gekregen. Natuurlijk is Marcel ook dit jaar weer onze dagvoorzitter. Wat zal hij nu weer voor ons in petto hebben?
Marcel is momenteel werkzaam als onderwijsadviseur. Hij heeft jarenlange werkervaring in het PO, SO en VSO als leerkracht, teamleider zorg en directeur.
Hij schreef onder andere de TIBtool Gedragsbenadering bij leerlingen: onderneem passende acties.
Naast zijn werk in het onderwijs is hij in zijn vrije tijd op het podium te vinden bij stichting BOV (Bergse Operette Vereniging). Hij speelde al grote rollen in o.a. de musical Aïda en in de aankomende voorstelling Oliver!

Marald Mens
Werken aan vakmanschap binnen je team doe je zo!
In ieder schoolteam is vakmanschap terug te vinden, of het nu gaat om het verzorgen van goed rekenonderwijs, naturel de orde houden in een groep of ouders goed aanvoelen bij gesprekken. Soms is die vakmanschap zichtbaar binnen het team, zoals bij expertleraren, maar vaak ook blijft vakmanschap verborgen.
In deze keynote vertelt Marald Mens het verhaal over de wetenschap naar expertise. Je ontdekt hoe jij als IB’er verborgen vakmanschap bij collega’s kunt herkennen én deze ‘schat’ aan kennis, kunde en ervaring kunt inzetten ten behoeve van het hele team. Je leert kijken door de ogen van een expertleraar en komt te weten wat de ‘gouden standaard’ is vanuit de wetenschap om vakmanschap binnen je team op te tillen naar expertniveau; naar meesterschap.
Jouw (coachende) rol als IB’er is hierbij onontbeerlijk. Een reden des te meer om je te laten onderdompelen in deze interessante materie.
Marald Mens (1973) begon als neuropsycholoog maar ging al na een jaar zijn hart achterna: hij zegde zijn baan op om de Pabo-opleiding te gaan doen. Na jaren met veel plezier voor de klas te hebben gestaan en ib’er te zijn geweest, ging Marald brein en onderwijs met elkaar combineren. Hij werkte als docent Neuropsychologie op de Fontys Hogeschool, schreef daarna als schoolbegeleider bij de CED-Groep het boek ‘Breinsleutels’ en geeft nu vanuit zijn eigen bedrijf Mens op School trainingen en lezingen door het hele land. ‘Bananenschillen op School’ is het laatste boek van zijn hand; over uitglijders in je denken.

Vivian van Alem
De IB'er als procesbegeleider
Hoe zorg je voor succes in een schoolverbeterproces? De focus van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator verandert: van achteraf ‘repareren’ wat niet goed gaat naar meer preventief samen werken aan goed onderwijs voor elke leerling. Om het vakmanschap van de leraren in de school te versterken, speel je als IB’er een actieve rol in dit proces van schoolverbetering.
Hoe kun je zo’n schoolverbetertraject ontwerpen en begeleiden? Welke factoren zorgen voor een succesvol traject? En wat kun jij doen om je teamleden goed te laten samenwerken in het verbetertraject? In deze sessie krijg je handvatten hoe jij als procesbegeleider kunt bijdragen aan een sterke samenwerkingscultuur en een succesvol schoolverbetertraject.
Vivian van Alem is hoofdredacteur voor het Tijdschrift Intern Begeleiden (TIB) en auteur van ‘Wegwijzer voor de intern begeleider’ (2022): een handzaam naslagwerk voor IB’ers en KC’ers. Zij schrijft en geeft lezingen over het werkveld van de intern begeleider.
Als adviseur en procesbegeleider ondersteunt zij scholen in het verbeteren van hun onderwijskwaliteit, het versterken van het taal-/leesonderwijs en het ontwikkelen naar een professionele leergemeenschap, vanuit de overtuiging dat wanneer leraren leren van elkaar, dit leidt tot meer werkplezier.

Marc Cobben
Succesvol innoveren vanuit persoonlijk leiderschap
Er wordt binnen het onderwijs wat af geïnnoveerd! Sommige van deze innovaties zijn gelukkig heel succesvol, echter zijn er ook nog steeds veel innovaties op scholen waarvan nauwelijks het succes merkbaar en/of meetbaar is. Hebben deze succesvolle innovaties iets met elkaar gemeen? Worden succesvolle innovaties geleid door mensen met gemeenschappelijke eigenschappen die dit succes garanderen? Of … ?
Marc Cobben neemt je mee op zoek naar jouw persoonlijke succesformule en geeft antwoord op bovenstaande vragen en meer, zodat de weg naar succes voor de hand ligt.
Marc weet als ex-schoolleider als geen ander wat er speelt in het onderwijs. Daarbij heeft Marc zich de afgelopen jaren ontwikkeld als organisatieadviseur, persoonlijk- en groepscoach (Edux, onderwijsadvies) . Daarnaast schrijft en doceert hij opleidingen voor leidinggevenden. Marc benadert leiderschap situationeel, faciliterend en persoonlijk. Doordat hij gecertificeerd NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) en h-(humanistic)NLP trainer is, is hij tevens scherpzinnig op waarneembaar gedrag, taal en taalpatronen en (succesvolle of minder succesvolle) strategieën in communicatie.

Simone van Dijk
Waarderende klassenbezoeken
Is het kijken in klassen en het voeren van gesprekken met leerkrachten jouw core-business?
- Lopen de klassenbezoeken nog niet naar tevredenheid?
- Of loopt het prima, maar klinkt de term 'waarderende' voor jou interessant als verrijking van je handelen?
- Ben je op zoek naar een instrument waarmee je schoolontwikkeling en teamgedrag positief kunt beïnvloeden?
- Of naar een werkwijze die spanning doet wegebben en die zorgt dat iedereen zin heeft in een volgend bezoek van jou?
- Zou je collega's ook liefdevol willen kunnen confronteren?
Na deze presentatie:
- weet je wat waarderende klassenbezoeken zijn, hoe je dat aanpakt, en wat hierin werkelijk anders is dan gangbare klassenbezoeken
- kun je de werkwijze zelf gaan inzetten op jouw school
Vast iets lezen?
In het boek Meester in de klas – Simone van Dijk vind je meer informatie over coaching on the job en waarderende flitsbezoeken. Ook in de TIBtool WUG- een beter OT voor leerkracht en leerling – Simone van Dijk vind je volop aanwijzingen voor waarderende gespreksvoering met leerkrachten.
Simone van Dijk is terug op de WIB! Eerder gaf zij lezingen over o.a. Handelingsgericht werken en handelingsgericht arrangeren. Haar bijdragen worden altijd met gemiddeld hoger dan een 8 gewaardeerd!
Simone van Dijk studeerde in 1991 af aan de Universiteit van Amsterdam en in 1995 aan de PABO. Ze werkt sinds 1990 in het onderwijs en sinds ruim 20 jaar ook als coach, trainer, docent en HGW-HGA-specialist. Samen met scholen en samenwerkingsverbanden werkt Simone aan onderwijs, communicatie en vraagstukken rond leren en gedrag. Gedrag van en samenwerking met leerlingen, ouders, collega’s en externe partners. Simone schrijft boeken over onderwijs en HGW&HGA waarin ze theorie, praktijkvoorbeelden en succeservaringen uit scholen samenvoegt. Alles met diepgang en een lichte, toegankelijke toon.
Op www.simonetraint.nl vind je haar uitgebreide CV, waar en hoe zij is opgeleid, hoe zij werkt, haar visie op onderwijs en reviews van tientallen opdrachtgevers.
Publicaties:
· Meester in de klas (2018 / 4e druk).
· TIBtool WUG - een beter OT voor leerkracht en leerling (2021)
· TIBtool Handelingsgericht arrangeren voor gevorderden (2021)
· TIBtool Arrangeer samen (2015 / 4e druk)
Haar vijfde boek wordt verwacht in juni 2023. Ga voor artikelen van Simone, en meer informatie en recensies naar www.simonetraint.nl

Jiska Peper
Prikkelverwerking in het kinderbrein: ontwikkeling en individuele verschillen
Prikkels in en om het klaslokaal zijn overal en kunnen een negatieve invloed hebben op aandacht, concentratie en welbevinden van leerlingen. Welke prikkels vanuit de zintuigen worden doorgelaten naar het bewustzijn (sensorische gevoeligheid) en welke prikkels als relevant worden bestempeld, wordt in de hersenen bepaald. Kinderen kunnen enorm verschillen in sensorische gevoeligheid en prikkelverwerking, maar kunnen daar ook nog in ontwikkelen.
Druk of teruggetrokken gedrag van een leerling in de klas kan het gevolg zijn van zowel onder -als overprikkeling en vereist een andere benadering in beide situaties. Het kan voor een leerkracht echter lastig zijn te weten of een leerling onder -of overprikkeld is.
In mijn lezing zal ik ingaan op prikkelverwerking in het ontwikkelende kinderbrein en zal ik resultaten presenteren van een voorstudie. In deze studie heb ik gekeken naar de relatie tussen druk gedrag in de klas en individuele verschillen in prikkelverwerking.
De resultaten van dit pilot onderzoek geven meer inzicht in wat er achter druk (of juist teruggetrokken!) gedrag zit, zodat leerkrachten handvatten krijgen om hierop in te spelen.
Dr. Jiska Peper is psycholoog en hersenwetenschapper. Ze is gepromoveerd op onderzoek naar hersenontwikkeling in de (pré)puberteit. Jiska heeft ruim 15 jaar onderzoek gedaan naar de werking en de bouw van het kinderbrein in relatie tot cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Ze heeft meer dan 50 internationale (vak) publicaties op haar naam staan. Via haar organisatie Science2share vertaalt zij bevindingen uit onderzoek naar de praktijk, zodat (genuanceerde) kennis terecht komt bij professionals in het onderwijs, de opvoeding en de zorg.
Recent heeft Jiska als leerkracht-ondersteuner in het basisonderwijs gewerkt en verzorgt zij zelf ontwikkelde hersenlessen ‘Hack je hersens’ aan leerlingen op diverse scholen.

Eustache Sollman
Breek de stilte – Een kind met selectief mutisme op school
Als een kind op school (bijna) niet praat, maar thuis wel, kan er sprake zijn van selectief mutisme. Wat is selectief mutisme? Wat zorgt ervoor dat ze niet praten? Wat komt er, behalve het niet praten, vaak nog meer bij kijken? Hoe kunnen deze kinderen op school begeleid worden? Hoe ga je als leerkracht hier mee om? Wat kan de rol van de IB-er hierbij zijn?
Allemaal vragen die tijdens deze parallel aan bod komen. Er wordt besproken hoe binnen een klassensituatie omgegaan kan worden met kinderen met selectief mutisme. Wat kan een leerkracht beter wel of juist beter niet doen? Wat vraagt dit van de school? Vanuit verschillende casussen wordt een combinatie van theorie en praktijk doorgenomen. De nadruk ligt op de dagelijkse praktijk binnen de school.
Eustache Sollman werkt als onderwijsondersteuner bij de Stichting Speciaal Onderwijs Twente en Oost Gelderland (SOTOG) en is eigenaar van EUSTACHE. Hij is gespecialiseerd in selectief mutisme. Hij behandelt kinderen volgens het behandelprotocol ‘Praten op school een kwestie van doen’, geeft ondersteuning aan leerkrachten en schoolteams. Tevens is hij een veelgevraagd spreker op dit gebied.
Eustache is auteur van verschillende artikelen en twee boeken over selectief mutisme: ‘Breek de stilte’ en ‘Lekkere kletskoppen?!”
Meer informatie over hem is te vinden op www.breekdestilte.nl

Jacqueline van den Heuvel & Annelieke Mak
Systemisch coachen op de werkvloer
Groei, ontwikkeling en resultaat hoe krijg je het voor elkaar?
“Effectief onderwijs begint met de juiste verbinding.”
Je doet er als IB'er alles aan om opbrengsten inzichtelijk te maken en daarmee grip te krijgen op wat nodig is.
Maar dan…
Dan begint het grote afstemmen op de leerkracht, het kind, én de ouders. En het coachen en begeleiden op de werkvloer. In deze workshop laten we je ervaren welke opbrengsten je krijgt als je dat op een systemische manier doet. Waarbij je naar de onderstroom leert te kijken. En inzicht krijgt in dynamieken die ervoor zorgen dat iets stagneert. Je gaat aan de slag met een praktische coaching tool die je de volgende dag direct kunt inzetten.
Annelieke en Jacqueline hebben zich gespecialiseerd in het systemisch werken. Ze coachen vanuit de onderstroom, maken gebruik van (organisatie) opstellingen maar zetten ook andere systemische werkvormen in om een klas, individuen of teams weer in beweging te krijgen richting positief contact, groei en ontwikkeling. Beiden hebben jarenlang zelf ook lesgegeven in het basisonderwijs.
Annelieke is IB'er, systemisch en traumasensitief onderwijs/gezinscoach.
Jacqueline is systemisch (loopbaan) coach voor onderwijsprofessionals en werkt daarnaast voor RTC Transvita.
Ze hebben hun krachten gebundeld met de opzet van een Academie. Hun Academie biedt praktische trainingen en workshops voor het basisonderwijs over o.a. systemische coaching en begeleiding in de klas.

Redwane Bouttaouane
Hoe hoge verwachtingen leiden tot de benutting van leerpotentie
Wetenschappelijk onderzoek leert ons dat de verwachtingen van leraren de leerprestaties van leerlingen zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden. Een belangrijke rol is dus weggelegd voor de leraar als het gaat om de (volledige) benutting van leerpotentie. Tijdens deze workshop zullen de belangrijkste inzichten gedeeld worden uit het boek ‘Benut het leerpotentieel van álle leerlingen’. Deze workshop gaat daarom over meer dan het effectief handelen van de leraar. Het gaat over hoe leraren denken en handelen vanuit hoge verwachtingen van al hun leerlingen. Visies, opvattingen, verwachtingen en de houding van onderwijsprofessionals komen hierin terug. Uit talloze onderwijsonderzoeken naar het verbeteren van leerprestaties en de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen blijkt het hebben van hoge verwachtingen onlosmakelijk hiermee verbonden te zijn. Tijdens deze workshop wordt ingegaan op de volgende vragen: Wat betekent dat voor mij als intern begeleider? Hoe kan ik mijn collega’s aanzetten tot het hebben van hoge verwachtingen en hen hiernaar helpen handelen? Hoe kan ik bij mij op school tegemoet komen aan verschillen tussen leerlingen?
Redwane Bouttaouane is werkzaam als onderwijsdeskundige en programmaleider bij Stichting Het Leerinstituut. Daarnaast werkt hij als docent binnen de Master Educational Needs opleiding bij Fontys OSO. Binnen deze opleiding verzorgt hij de vakken Waarderen van verschillen en Neuropsychologie. De afgelopen jaren heeft hij meer dan 1000 lesuren geobserveerd bij meer dan 700 leraren. Zijn boek ‘Benut het leerpotentieel van álle leerlingen’ wordt in oktober verwacht. In dit boek gaat hij in op hoe leraren in de Nederlandse onderwijscontext gericht kunnen werken aan het hebben hoge verwachtingen van álle leerlingen en hoe hiermee het leerpotentieel wordt benut.
Tot slot heeft Redwane de volgende opleidingen doorlopen: Onderwijswetenschappen, de Master Educational Needs en de Pabo.

Tessa Fennema
Een duik in de leerkuil
"Kom tot diep leren in de leerkuil."
Een metafoor die gebaseerd is op de leeruitdaging beschreven door James Nottingham een Britse onderwijskundige. Om tot leren te komen moet je metaforisch door een kuil. Vaak wordt er gedacht dat dit alleen hoogbegaafde leerlingen betreft, maar niks is minder waar. Iedereen gaat door een leerkuil om tot leren te komen. Alleen bij de één voelt het anders dan bij de ander. Wat voor de één een kuiltje is, wordt door de ander ervaren als een diepe put.
Samen gaan we in gesprek over de leerkuil. Wat zijn de fasen, wat levert het op en wat heb je nodig om aan de overkant te komen?
Laat je uitdagen tijdens deze workshop en zet de eerste stap om de leerkuil te koppelen aan je lessen of individuele begeleiding van de leerlingen.
Tessa Fennema is geboren en getogen in Friesland, waar zij al 28 jaar een eigen logopediepraktijk heeft. Tessa begeleidt nu met name leerlingen die hoofbegaafd zijn en ernstige dyslexie hebben. Dit doet zij door meerdere therapieën en methoden te integreren tijdens de behandeling waar vooral het kind centraal staat. Naast de dyslexiebehandelingen geeft zij NLP trainingen en heeft ze het educatieve bordspel “Een duik in de leerkuil” ontwikkeld.
Wil je meer weten over Tessa? Kijk dan hier.

Anne-Marie Visser
Groepsvorming in het basisonderwijs
Je kent het vast wel, het ene schooljaar heeft de leerkracht een heerlijke groep waar goed mee gewerkt kan worden en het volgende schooljaar staat diezelfde leerkracht met zijn/haar handen in het haar omdat de leerlingen in de groep maar blijven “stormen”, zijn er continu (kleine) ruzies en lijkt het wel of de groep niet optimaal tot leren komt. Hoe zit dat precies? Wat kan je als IB'er doen om de leerkracht te ondersteunen bij een “moeilijke” groep en hem/haar helpen om weer grip te krijgen op het groepsproces? Tijdens deze deelsessie neem ik jullie mee in de achtergrondkennis over groepsvorming, vastgelopen groepsvormingsprocessen en is er aandacht voor de vertaling naar de praktijk.
Anne-Marie heeft ervaring als leerkracht en intern begeleider, als ambulant begeleider cluster 4 vanuit het speciaal onderwijs en als orthopedagoog in het onderwijs en de GGZ. Zij heeft zich gespecialiseerd in het snijvlak onderwijs en zorg, waarbij het voor haar belangrijk is om te kijken naar wat het kind of de jongere nodig heeft om verder te komen. Dit kan ondersteuning zijn in de schoolse setting, diagnostisch onderzoek of een begeleiding-/behandeltraject. Altijd vanuit een oplossingsgerichte benadering.
Na het afronden van haar opleiding tot orthopedagoog aan de universiteit van Leiden heeft zij de post-master opleiding tot orthopedagoog generalist gevolgd. Vanuit deze opleiding is zij opgeleid tot het uitvoeren van diverse behandelmethodieken zoals o.a. cognitieve gedragstherapie (CGT), EMDR (traumabehandeling), handelingsgerichte diagnostiek, Alles Kidzzz gedragstraining, mindfullness bij kinderen, executieve functieproblemen en oplossingsgerichte psychotherapie bij kinderen en jongeren. Anne-Marie werkt als kwaliteitsadviseur onderwijs bij de Leo Kanner Onderwijsgroep (SO/VSO). Daarnaast heeft ze haar eigen praktijk; www.praktijkvikids.nl

Meesters met Dromen
Het geheim van de leraar
Hoe maak en houd je de verbinding met je leerlingen?
Een goed pedagogisch klimaat in de klas en school staat of valt met het contact tussen de leraar en haar leerlingen. In het boek “Het geheim van de leraar” gaan wij in op het belang van verbinding. In onze workshop nemen wij je mee in de meest effectieve en essentiële interventies die ervoor zorgen dat de leraar en leerling weer met plezier naar school gaan.
We geven tips voor de zachte en harde kant in de communicatie tussen leerkracht en zijn of haar groep(en) en leerlingen, met de focus op relatie. En laten je zien hoe je als IB'er hierin kan ondersteunen.
Ismail Aghzanay is leraar Engels. In 2018 werd hij Leraar van het Jaar in Rotterdam en het jaar daarop finalist.
In 2021 is hij uitgeroepen tot Leraar van het Jaar in Nederland. Daarnaast is hij actief als spreker, dagvoorzitter en onderwijscoach. Hijis lid van Meesters Met Dromen.
Emin Kececi is leraar Engels. In 2013 was hij genomineerd voor de Onderwijs Toptalent Prijs en 2015 was hij Virtuoze leraar van het jaar. Daarnaast is hij lid van Meesters Met Dromen en mede-oprichter van Teachers for Climate.
Yasin Yaylali is leraar Nederlands en geschiedenis. Daarnaast is hij algemeen directeur van ZomerMetDromen en lid van Meesters Met Dromen.

Esther Monfils
Breinkennis: hulp bieden bij problemen met aandacht, motivatie en het beklijven van leerstof
In deze lezing zoomt Esther met de bezoekers in op breinkennis. Welke kennis van het brein is relevant voor de onderwijssetting? Maar vooral hoe kan die kennis helpen bij het ondersteunen van leerlingen die moeite hebben met aandacht, motivatie en het beklijven van leerstof? En welke rol is er voor de IB'er? Deze lezing laat je met een andere pet op kijken naar gedrag van leerlingen en het appèl dat er op hen wordt gedaan. Daarbij wordt een breder denkkader geboden en wordt er aangesloten bij wat je reeds weet. Er is veel aandacht voor de vertaling naar de praktijk.
Begrippen: neuropsychologisch functioneren, aandacht, input, verwerking, output, motivatie, petten van de onderwijsprofessional, breder denkkader, automatiseren en vertaling naar de praktijk.
Esther Monfils is orthopedagoog leerproblemen. Ze is gestart als juf in het basisonderwijs en is ook RT-er en IB-er geweest. Esther heeft jarenlang in de basis-GGZ gewerkt en verzorgde diagnostiek en behandeling van leer- en ontwikkelingsproblemen. Ze heeft ook op een hogeschool gewerkt en verzorgde daar een keuzevak over dyslexie en leesproblemen. Op dit moment werkt zij als onderwijsspecialist bij een samenwerkingsverband en heeft zij een eigen bedrijf voor leermiddelen, training en orthopedagogiek. Wellicht ken je haar van Breinhelden, doordacht werken aan executieve functies en De Tafelmethode met Stoplichtkaartjes. Op dit moment werkt Esther aan BreinBloeiers, een project waarbij het neuropsychologisch functioneren centraal staat.

Anne Bos en Martine van der Pluijm
Taal begint thuis: Onderzoek naar hoe je taalonderwijs voor jonge kinderen kunt verbinden met de taalomgeving thuis.
Taal begint thuis. Er zijn echter grote verschillen tussen de taal die kinderen van huis uit meekrijgen. Kinderen van ouders met minder opleiding en hulpbronnen zijn vaak in het nadeel ten opzichte van hun leeftijdgenoten met hoger opgeleide ouders. Dit leidt tot kansenongelijkheid. Tijdens deze bijdrage vertellen we hoe we tijdens praktijkgericht onderzoek samen met leraren van jonge kinderen op zoek zijn gegaan naar hoe zij met hun taalonderwijs beter in kunnen spelen op de verschillen tussen kinderen en hun taalomgeving thuis. We blikken terug op het onderzoeksproces, de ontwerpgerichte aanpak in co-creatie met leraren en ouders en op het resultaat: een aanpak die leraren helpt zich te bekwamen in het aangaan van partnerschapsrelaties met ouders ter ondersteuning van de taalontwikkeling van hun kinderen (Thuis in Taal). Hierbij is het steeds de vraag hoe leraren kunnen aansluiten bij juist de kinderen en ouders met de minste kansen. Tot slot vertellen we nog iets over recent onderzoek, waarbij we op zoek zijn naar hoe professionals kinderen en ouders ook thuis kunnen ondersteunen bij het bieden van een taalrijke omgeving.
Anne Bos werkt sinds 2009 als zelfstandig projectmanager en adviseur op het snijvlak van onderwijs en samenleving. Daarnaast was zij de afgelopen jaren in Londen leerkracht Nederlandse taal en cultuur en directeur van de Nederlandse Regenboogschool. Na haar terugkomst uit Londen in 2021 ging zij aan de slag met de aanpak Thuis in Taal. Bij het Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam en voor Actief Ouderschap is zij projectmanager en adviseur en zet zij zich in om onderwijsprofessionals te ondersteunen bij het leren samenwerken met alle ouders in het belang van de taalontwikkeling van hun kinderen.
Martine van der Pluijm is pedagoog. Zij is als lector Samenwerken aan een Taalrijke Omgeving verbonden aan het Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam. In 2020 promoveerde zij op een onderzoek naar hoe leraren kunnen samenwerken met alle ouders aan de taalontwikkeling van hun jonge kinderen. Op dit moment werkt zij aan nieuw onderzoek dat voortbouwt op haar promotieonderzoek met als doel een handreiking te ontwikkelen voor professionals om de interactie tussen ouders en kinderen ook in de thuissituatie te ondersteunen. Daarnaast is zij betrokken bij het onderwijs van sociale en educatieve bachelor- en masteropleidingen van Hogeschool Rotterdam.

Mieke Michiels
Sturen op onderwijskwaliteit vanuit datazingeving
Tijdens deze lezing neemt Mieke je mee in data, opbrengsten, onderwijskwaliteit en kwaliteitsbeleid. Hoe kun je systematisch werken aan kwaliteitsverbetering door gebruik te maken van data.
Oftewel: Wat is datazingeving? Hoe kun je dit integreren in cyclisch werken en hoe geef jij als intern begeleider hier sturing aan?
In deze praktische en no-nonsense sessie word je geïnspireerd hoe je structuur, cultuur en leiding geven aan continu verbetering van de kwaliteit van het onderwijs weg kunt zetten in jouw school.
Mieke Michiels werkt al ruim 20 jaar in het onderwijs. Gestart als leerkracht en later doorgegroeid richting intern begeleider en lid van managementteams. Sinds 2020 is zij werkzaam als interim intern begeleider, onderwijsadviseur en coach binnen het basisonderwijs. Daarnaast is zij ook redactielid van het Tijdschrift Intern Begeleiden (TIB).
Mieke is een professional met onder andere een groot analytisch vermogen en oog voor kwaliteit. Dit heeft ertoe doen bijdragen dat haar expertise veelal ligt op het gebied van zicht op ontwikkeling, onderwijskwaliteit, data-analyse en sturing geven aan ontwikkel-, verander- en verbeterprocessen. Hierbij wordt gestart vanuit een diepte-analyse om daarna resultaatgericht te werken binnen een systematisch cyclisch proces, waarbij borging en kwaliteit hoog in het vaandel staan.

Jorinde Jelles
Versterk de veerkracht van je team!
Veerkracht is het beste te omschrijven als het vermogen om op een passende manier te reageren op stressvolle omstandigheden. Je hebt veerkracht nodig om te kunnen omgaan met uitdagingen en moeilijkheden. De hoeveelheid veerkracht van een persoon is geen vaststaand gegeven. Iedereen kan (meer) veerkracht ontwikkelen!
Als IB’er/ KC’er is het ook belangrijk om de veerkracht binnen je team op peil te houden. Veerkrachtige leerkrachten kunnen immers bijdragen aan de veerkracht van hun leerlingen. Ook leerkrachten moeten wel eens flink door de leerkuil heen tijdens een studiedag, hebben helpende gedachten nodig om een moeilijk oudergesprek in te gaan en passen verschillende copingstrategieën toe in een hectische periode op school. Leren van en met elkaar over veerkracht is een krachtig middel om als team (nog) meer met elkaar te verbinden. Hiervoor zijn talent, lef, groei en kracht sleutelbegrippen om met elkaar over in gesprek te gaan. In deze workshop krijg je praktische tools om met veerkracht aan de slag te gaan. Zowel voor jezelf, als voor je collega’s. Met uiteindelijk natuurlijk het doel veerkrachtige kinderen!
Onderwijsadviseur l Interim IB
Jorinde werkt als onderwijskundig adviseur en interim intern begeleider/kwaliteitscoördinator bij ZIEN in de Klas. Zij is eerder werkzaam geweest als leerkracht in het basisonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs, als ambulant begeleider en intern begeleider.
Jorinde krijgt energie van het ontdekken van talenten bij anderen. Vanuit talent en kracht samen verder groeien, kenmerkt haar manier van werken. Haar aanpak is positief, betrokken en verbindend. Denken in mogelijkheden is haar werkmotto, haar talent is dan ook de KANSENZIENER.

Nicolaas Duin
De kunst van het luisteren
In deze presentatie leer je op originele wijze beter en leuker samenwerken. Dat resoneert, want muziek raakt iedereen en in de muziek telt elke stem. Hoe zet je de toon? Op welke manier stem je op elkaar af? Waarom kun je niet zonder dissonanten in je organisatie? Muziek zorgt voor verbinding. Met veel humor, passie en live muziek zoekt Nicolaas die verbinding op.
Ruim 25 jaar stond Nicolaas Duin als freelance toetsenist op podia over de hele wereld. Hij speelde o.a. in producties met Danny de Munk, Henk Poort, Willeke Alberti, Loes Luca, Bob Fosko en vele anderen. Overal zag hij de positieve invloed van muziek op mensen. Sinds enkele jaren vertaalt Nicolaas de mooiste inzichten uit de muziek naar de werkvloer.
Prijs
Tot 30 juni | Vanaf 1 juli | |
Lid tijdschrift of oud-deelnemer Instondo congressen* | €275 | €300 |
Reguliere prijs | €325 | €350 |
Alle prijzen zijn exclusief BTW & inclusief koffie/thee en lunch. |
*Lid van één van onze tijdschriften of oud deelnemer van één van onze congressen.
Groepskorting
Bij deelname vanaf 5 personen kunnen wij je een aantrekkelijk aanbod doen. Vraag hier geheel vrijblijvend een offerte aan.
Accreditatie
Na afloop van het congres ontvang je een certificaat als bewijs van deelname. Het certificaat wordt digitaal verstrekt en is terug te vinden in jouw persoonlijke Instondo-account.
Inschrijven
Klik op de gewenste locatie om je in te schrijven.
Controleer bij je inschrijving goed of je jezelf voor de juiste locatie inschrijft!
TIB
De WIB wordt mede mogelijk gemaakt door TIB (Tijdschrift Intern Begeleiden).
Nog geen lid? Je kunt nu laagdrempelig kennismaken met dit vakblad, een absolute must-have voor elke IB'er én KC'er.
Ga voor meer informatie naar www.tijdschriftib.nl
De WIB 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: