Landelijke IB/KC-dag 2025
Onmisbaar event voor IB & KC!
Ook in 2025 organiseert Instondo Congressen weer een landelijke IB/KC-dag. Hét evenement van het jaar voor intern begeleiders & kwaliteitscoördinatoren. Dit jaar staat de dag in het teken van:
Vakspecialistisch begeleiden
De basisvaardigheden taal en rekenen vormen de fundamenten van het onderwijs op de basisschool. Het ontwikkelen van sterke taal- en rekenvaardigheden is cruciaal voor de verdere schoolloopbaan en het dagelijks functioneren van leerlingen.
Als IB/KC’er speel je een cruciale rol in het coachen/ begeleiden van leerkrachten bij het goed vormgeven van het onderwijs. Dat is geen eenvoudige taak. Je hebt daarvoor onder andere zelf ook kennis nodig van de verschillende leerlijnen. Wat zijn cruciale momenten in de ontwikkeling? Wat zijn sterke didactische vaardigheden?
Allemaal kennis en kunde die van belang is in de rol van IB/KC’er.
Op de 8e landelijke IB/KC-dag is de focus daarom vakspecialistisch begeleiden. De sprekers nemen je mee in een specifiek vakgebied of op het coachen/begeleiden in het algemeen. Verdiep jezelf deze dag in de aparte vakken zoals rekenen, schrijven, lezen of leer meer over liefdevol en confronterend coachen en onderlinge relaties.
Hotel en congrescentrum de ReeHorst, Bennekomseweg 24 6717 LM Ede
Programma
Tijd | Onderdeel | Spreker | Onderwerp |
---|---|---|---|
09:00 - 10:00 | Ontvangst | ||
10:00 - 10:05 | Opening | Dagvoorzitter Jorinde Jelles | Welkom |
10:05 - 10:50 | Keynote 1 | Anna Bosman |
De fietstocht: kennisverwerving in het basisonderwijs |
10:50 - 11:20 | Pauze | Koffie/thee | Bezoek informatiemarkt |
11:20 - 12:05 | Parallel 1 | ||
Simone van Dijk | Liefdevol en confronterend coachen | ||
Robin van Rijthoven | Taakanalyse in het rekenonderwijs | ||
Nadia Verhoeven | Omdat leren begint met lezen en spellen | ||
Rene Berends | Begrijpend lezen niet als vak maar als vaardigheid | ||
Lisa Harrevelt | Waaraan herken je een goede (technisch) leesles? | ||
12:05 - 13:00 | Pauze | Lunch | |
13:00 - 13:50 | Keynote 2 | Mirella van Minderhout | Effectief (intern) begeleiden, hoe ondersteun je de leerkracht? |
13:50 - 14:00 | Wissel | ||
14:00 - 14:45 | Parallel 2 | ||
Floor Stolwijk | Leesmotivatie als motor van leesvaardigheid | ||
Helma Koomen | Goede leerkracht-leerling-relaties? Werk aan de winkel voor de IB'er! | ||
Charlot Janssen & Kim Kneepkens | Coaching on the job: over coachen en leren terwijl de klas in bedrijf blijft | ||
Colinda Rijpers |
Teamontwikkeling bereiken? Dit komt er allemaal bij kijken! |
||
Gerda Broekstra | De grote impact van onleesbare handschriften | ||
14:45 - 15:15 | Pauze | Koffie/thee | Bezoek informatiemarkt |
15:15 - 15:55 | Keynote 3 | Barend Last | Dat doe je toch niet alleen? Over co-regulatie en netwerkleren |
15:55 - 16:00 | Afsluiting | Dagvoorzitter Jorinde Jelles |
Locatie
Adres:
Congrescentrum de ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM Ede
Openbaar Vervoer
De ReeHorst is gelegen op slechts 250 meter vanaf (intercity-)station Ede-Wageningen. Ideaal te bereiken met het OV dus!
Met de auto
Ook met de auto is de ReeHorst goed bereikbaar. Lees voor vertrek altijd de routebeschrijving. Het congrescentrum beschikt over een eigen parkeerplaats en dus voldoende parkeergelegenheid.
TIP: Kom op tijd, zodat je zeker bent van een parkeerplaats. Bovendien kun je dan direct 's ochtends bij de Instondo-stand een uitrijmunt halen wanneer het nog rustig is.
Hotel en congrescentrum de ReeHorst, Bennekomseweg 24 6717 LM Ede
Sprekers
Op dit moment werken we hard aan het programma van de Landelijke IB/KC-dag 2025. De volgende namen zijn al bevestigd:
Jorinde Jelles
Dagvoorzitter
Deze onderwijskundige duizendpoot stopt al haar enthousiasme en energie in het dagvoorzittersschap tijdens de landelijke IB-dag 2025.
Jorinde werkt als onderwijskundig adviseur en interim intern begeleider bij ZIEN in de Klas. Zij is eerder werkzaam geweest als leerkracht in het basisonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs, als ambulant begeleider en intern begeleider. Haar huidige werkzaamheden bestaan onder andere uit het oplossingsgericht coachen en begeleiden van onderwijsprofessionals, het verzorgen van workshops en studiedagen en het ondersteunen van schoolteams op het gebied van didactisch en pedagogisch handelen.
Jorinde krijgt energie van het ontdekken van talenten bij anderen. Vanuit talent en kracht samen verder groeien, kenmerkt haar manier van werken. Haar aanpak is positief, betrokken en verbindend. Denken in mogelijkheden is haar werkmotto.
Naast haar werkzaamheden bij ZIEN in de Klas is ze enthousiast redactielid van de TIB en mag zij de komende IB-dag, na een zeer succesvolle rol als dagvoorzitter op de IB-dag 2022, wederom als dagvoorzitter meewerken aan een inspirerende en leerzame dag.
Anna Bosman
De fietstocht: kennisverwerving in het basisonderwijs
Anna Bosman brengt je alle benodigde kennis bij over kennisverwerving in het basisonderwijs. Het doel daarbij is het denken over leren te vereenvoudigen. Wat is er nu nodig om ervoor te zorgen dat leerlingen in groep 8 voldoende kennis is bijgebracht?
Daarbij maakt Anna gebruik van de metafoor van de verkenning als fietstocht. Een prettige fietstocht vraag om motorische vaardigheden, maar ook kennis van de verkeersregels, rekening houden met andere weggebruikers en instructies van navigatiesystemen kunnen opvolgen. Aan het eind van de rit weet jij hoe je kennis bijbrengt bij leerlingen en hoe het onderwijs kan worden ingericht om dit te realiseren.
Prof. dr. Anna M.T. Bosman promoveerde in 1994 aan de Universiteit van Amsterdam op de rol van de klank bij het lezen. Sinds 1996 is zij werkzaam als wetenschapper en docent aan de Radboud Universiteit. In 2007 werd zij benoemd tot hoogleraar bij de afdeling Pedagogische Wetenschappen en Onderwijswetenschappen. Haar expertises liggen op het terrein van spellinginstructiemethoden, lezen en leesproblemen en de onderwijspsychologie van didactisch handelen. Samen met Robin van Rijthoven vertaalde zij een boek van Daniel Willingham met als titel ‘Waarom leren niet vanzelf gaat'. Met Kim Cordewener schreef zij het boek ‘Effectief spellingonderwijs op de basisschool’. Daarnaast is Bosman voorzitter van het Red Team Onderwijs.
Simone van Dijk
Liefdevol en confronterend coachen
"Ik begrijp de techniek van het waarderend onderzoeken. Maar hoe kan ik nou coachend handelen wanneer ik iets zie dat ik niet goed vind, of waar ik me zorgen over maak, zowel in het handelen van de leerkracht als in het leren van de groep?"
"Hoe pak ik het aan als ik coachend een leerkracht niet in beweging krijg?"
"Wat kan ik doen als het coachende gesprek dat ik voer, stroef verloopt?"
Heb jij deze vragen ook? In deze workshop verkrijg je inzichten en leer ik je de techniek van Liefdevol confronterend coachen. Ik noem het ook wel M&M. Nieuwsgierig geworden? Dan zie ik je graag in de workshop!
Simone van Dijk is zelfstandig gevestigd docent, coach, trainer en specialist Handelingsgericht Werken & Arrangeren en Traumasensitief Onderwijs.
Ze werkt als docent in het (POST-) HBO en in opdracht van scholen en samenwerkingsverbanden PO en VO aan goed onderwijs, aan (leer)gedrag en aan oplossingsgerichte, waarderende, wederkerige communicatie.
Simone staat nog regelmatig voor de klas als ‘co-teacher’, met name in het SBO. De positieve beïnvloeding van de interacties leraar-leerling en leerlingen onderling staat daarbij altijd centraal.
Robin van Rijthoven
Taakanalyse in het rekenonderwijs
We slaan grote hoeveelheden kennis op in ons langetermijngeheugen. Het werkgeheugen (de toegangspoort tot het langetermijngeheugen) vormt echter een beperking in het opdoen van kennis, omdat het slechts enkele items tegelijk kan vasthouden. Leren doen we dan ook gedwongen stapsgewijs en systematisch opgebouwd. In deze lezeing neemt Robin je mee in deze cognitieve belastingtheorie. De taakanalyse is daarbij een cruciaal instrument dat leerkrachten kan helpen om helder te krijgen welke kennis een taak veronderstelt om daarna doelbewust keuzes te kunnen maken in de opbouw van een lessenreeks of onderwijsblok. Je gaat direct aan de slag met de vertaling naar de praktijk aan de hand van het vakgebied rekenen, maar na de lezing kun je leerkrachten meenemen in de theorie en het op álle vakgebieden toepassen.
Robin van Rijthoven heeft een brede ervaring in het onderwijsveld en integreert wetenschap zoveel mogelijk in zijn handelen. Hij werkte als orthopedagoog, leerkracht PO, docent bij pedagogisch wetenschappen en onderzoeker. Sinds 2016 zet hij zijn expertise in om toekomstige leerkrachten voor het basisonderwijs op te leiden. Hij was een van de grondleggers van de volledig universitaire lerarenopleidingen voor het basisonderwijs aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, die beter bekend staat onder de afkorting PWPO. Hij werkt daar als opleidingscoördinator en docent algemene didactiek & rekendidactiek. Samen met Anna Bosman schreef hij Waarom leren niet vanzelf gaat. Op dit moment werkt Robin aan een boek waarin hij het belang van stapsgewijs en systematisch rekenonderwijs beschrijft en concrete handvaten aanreikt om dat ook in de praktijk te brengen.
Nadia Verhoeven
Omdat leren begint met lezen en spellen
Als intern begeleider/kwaliteitscoördinator heb je een belangrijke taak in het observeren en coachen van leerkrachten bij hun lessen in technisch lezen en spelling. Het is belangrijk dat de IB'er weet wat essentieel is voor een goede les en daarop bij kan sturen. Nadia neemt je mee in de werkzame elementen van de bewezen methodiek ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’ van José Schraven. ZLKLS is geen methode, maar een methodiek die bij iedere lees- en spellingsmethode toegepast kan worden. Nadia is scholingspartner van José, maar werkt zelf ook als IB-er binnen het speciaal onderwijs. Hierdoor kan ze praktische tips geven waar je morgen in de praktijk mee aan de slag kunt!
Nadia Verhoeven is werkzaam geweest als leerkracht en orthopedagoog en benut haar kennis over leren en didactiek nu al een aantal jaren als IB'er op een cluster-2-school. Daarnaast is ze scholingspartner van José Schraven en verzorgt ze scholing en begeleiding t.a.v. de methodiek ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’. Als leerkracht deed Nadia haar eerste ervaring op met de methodiek en merkte al snel resultaat bij haar taalzwakke leerlingen. Haar missie is om alle leerlingen in het basisonderwijs een stevige basis te geven in technisch lezen en spelling, want echt leren begint met deze twee vakken.
René Berends
Begrijpend lezen niet als vak maar als vaardigheid
Dat begrijpend lezen moet bijdragen aan het realiseren van de onderwijsvisie van de school zijn we helemaal vergeten. We vragen van leraren in het onderwijs om 'het goede' zo goed mogelijk te doen. Dingen 'goed' doen, betekent dat er geprobeerd wordt zo effectief en efficiënt mogelijk te werken. 'Het goede' doen vraagt daarentegen om een onderwijspedagogische waardenoriëntatie. Als er vanuit dit idee begrijpend leesonderwijs gegeven moet worden, moeten leraren kennis hebben over moderne inzichten uit de begrijpend leesdidactiek om deze goed in praktijk te brengen, maar dat begrijpend leesonderwijs moet wel bijdragen aan het realiseren van de onderwijsvisie op school. Dus als scholen leerlingen op willen voeden tot proactieve, moderne burgers, dan zal ook begrijpend leesonderwijs daaraan bij moeten dragen. Dit lijken we te zijn vergeten.
In deze lezing werkt René Berends dit idee nader uit en biedt hij materialen en handvatten om daar vervolgens op de eigen school mee aan de slag te gaan.
René Berends (1955) was docent Nederlands aan de Academie voor Pedagogiek en Onderwijs van Saxion Hogeschool en bestuurslid van de Vereniging van Taalspecialisten. Tegenwoordig is hij onderzoeker bij het lectoraat Vernieuwend Onderwijs waar hij onderzoek doet naar daltononderwijs en daltonscholen begeleidt.
Lisa Harrevelt
Waaraan herken je een goede (technisch) leesles?
Goed leesonderwijs staat bij alle scholen hoog op de agenda. Op naar een lezende generatie! Dat begint bij het goed leren lezen. Wanneer je het goed kunt neemt de motivatie om te lezen toe. In de praktijk zie je soms grote verschillen in leesprestaties tussen verschillende groepen op school. Hoe kunnen we deze verschillen verklaren? Wat zie je als je in de klas gaat observeren? Waar let je op? Wat maakt een leesles ook een effectieve les?
Maar ook; wat is dan geen goede leesles? Wat zie je dan in de klas?
In deze lezing gaan we in op de werkzame elementen van een technisch leesles. We gaan praktisch aan de slag, we bekijken voorbeelden en oefenen met het herkennen van een goede leesles.
Lisa Harrvelt heeft de universitaire Pabo gevolgd en daarna een Master onderwijskunde gedaan. Zij kan als geen ander de theorie verbinden met de praktijk. Lisa heeft jarenlange ervaring als leerkracht in het primair onderwijs. Zij heeft zich ontwikkeld tot taal/lees-en EDI-specialist. Op dit moment verzorgt ze veel trainingen over effectief leesonderwijs, daarbij maakt ze veel gebruik van haar eigen ervaringen.
Mirella van Minderhout
Effectief (intern) begeleiden, hoe ondersteun je de leerkracht?
Als intern begeleider ondersteun je leerkrachten zo goed mogelijk om elke dag het beste onderwijs voor de uitdagendste leerlingen neer te zetten. Om dit te bereiken hebben we een aantal vaardigheden en interventies in huis. In deze lezing word je geïnspireerd en uitgedaagd om kritisch te kijken naar je eigen handelen als IB'er in het ondersteunen van leraren.
- Wanneer ga je juist adviseren en begeleiden?
- Wanneer is het effectief om te observeren?
- Op welke manier breng je de leerkracht tot reflectie en het aanpassen van handelen?
- En wanneer ga je juist niet de klas in en zet je Relatiegerichte Reflectie in als middel om de leerkracht te ondersteunen?
Deze vragen en antwoorden staan centraal in deze keynote.
Drs. Mirella van Minderhout is Orthopedagoog, Onderwijskundige en Cognitief Gedragstherapeut en startte haar loopbaan in het onderwijs als leerkracht en als groepsleidster in de gehandicaptenzorg. Vanuit een sterke drive om de kwaliteit van onderwijs en zorg voor elk kind te verbeteren en dit haalbaar te maken voor professionals, werkt zij als trainer/adviseur bij Bureau Mind. Ze dacht mee in de ontwikkeling van boeken over HGW en HGD in het onderwijs en schreef publicaties over kwaliteit van onderwijs en zorg en hoe psychologen, orthopedagogen en begeleiders daaraan een bijdrage kunnen leveren (www.bureaumind.nl/kennisbank). Mirella is mede-ontwikkelaar met de Universiteit van Amsterdam en Katholieke Universiteit Leuven, van de interventie LLInC rond vastgelopen leerkracht-leerling-relaties. Ze verzorgt post-academisch onderwijs voor Schoolpsychologen en NVO-OG en de Supervisoren-opleiding. Zij is supervisor voor de post-master opleidingen. Ook is ze landelijk betrokken bij diverse projecten om vorm te geven aan inclusief onderwijs en het vormgeven van beleid en uitvoering van transitie jeugdzorg. Geen wonder dat zij dan ook een veel gevraagde spreker is op (onderwijs)congressen.
Helma Koomen
Goede leerkracht-leerling-relaties? Werk aan de winkel voor de IB'er!
Een goede affectieve relatie tussen kind en leerkracht is in veel opzichten van belang voor de ontwikkeling van kinderen, maar daarnaast ook voor het welbevinden van leerkrachten. Aandacht voor de rol van veilige haven en veilige basis vraagt veel, maar kan ook veel opleveren. Goede relaties liggen aan de basis van klassenmanagement en van kunnen profiteren van instructie door leerlingen. Bovendien blijken ze een sleutel in de omgang met probleemgedrag en de aanpak van zorgleerlingen.
Inzicht in hoe 1-op-1-relaties werken en in mogelijkheden denken om deze relaties te beïnvloeden, behoren daarmee tot de basisuitrusting van IB'ers. 1-Op-1-relaties bevinden zich niet in een vacuüm. Zo hebben de relaties van leerkrachten met individuele kinderen ook invloed op de relaties tússen leerlingen. Een ongunstige leerkracht-leerling-relatie kan via de groepsdynamiek als een boemerang terugkomen bij zorgleerlingen. Alle reden om een interventie, zoals LLInC of Samenspel, in te zetten als zich zo’n ongunstige relatie ontwikkelt. Daarnaast wordt de kwaliteit van relaties beïnvloed door andere relaties binnen de school. Hoe goed wordt er in de organisatie bijvoorbeeld zorggedragen voor leerkrachten? En zijn 1-op-1-relaties bespreekbaar met IB'ers en orthopedagen? In deze sessie wordt aandacht besteed aan wat een goede invulling van deze rol vraagt aan expertise en zelfreflectie van IB'ers.
Prof. dr. Helma Koomen is (emeritus) hoogleraar Professionele pedagogische relaties (Kohnstamm leerstoel) bij Pedagogische en Onderwijswetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast is zij hoofdopleider van de post-academische opleiding tot Orthopedagoog-Generalist bij Rino Amsterdam. In haar onderzoek staan pedagogische relaties centraal. Zij onderzoekt al jarenlang interacties en affectieve relaties in basis- en voortgezet onderwijs, in relatie tot emotioneel welzijn, sociale aanpassing, probleemgedrag, betrokkenheid bij school, motivatie en prestaties van kinderen. Daarnaast richt zij zich op de kant van de professionele opvoeder, waarbij ze zelfeffectiviteit, emotionele processen en de ontwikkeling van stress en welzijn bestudeert. Haar onderzoek omvat ook de ontwikkeling en evaluatie van vragenlijsten om de kwaliteit van de professionele affectieve relatie te meten, zoals de LLRV (via de leerkracht) en de SPARTS (via de leerling), en de ontwikkeling en evaluatie van de interventie LLInC (Leerling Leerkracht Interactie Coaching) gericht op reflectie op professionele opvoedingsrelaties, bijvoorbeeld door leerkrachten (zie: https://www.relatieonderzoek-uva.nl).
Floor Stolwijk
Leesmotivatie als motor van leesvaardigheid
Als IB'er/KC'er speel je een belangrijke rol in het ondersteunen en begeleiden van leerkrachten bij het verbeteren van hun (lees)onderwijs. Recente onderzoeken tonen aan dat er werk aan de winkel is! In deze lezing gaat Floor specifiek in op effectief bewezen principes die de leesmotivatie van leerlingen versterken. We weten namelijk dat leesmotivatie en leesvaardigheid elkaar positief beïnvloeden. Stolwijk bespreekt hoe je leerkrachten kunt ondersteunen bij het evidence-informed werken aan leesmotivatie. Dat je, door steeds verbinding te maken met onderliggende effectief bewezen principes (de zogenaamde motivatiebehoeften), leerkrachten kunt stimuleren de juiste keuzes te maken in hun aanpak.
Als we weten wat werkt, maken we de koppeling naar de praktijk. Wat kun jij op leerling-, groeps- en schoolniveau doen, maar ook op het gebied van ouderbetrokkenheid in gang zetten om de leesmotivatie van je leerlingen te vergroten?
Floor Stolwijk is onderwijskundig adviseur en interim begeleider bij ZIEN in de Klas. Zij is gespecialiseerd in taal- & leesonderwijs en didactisch handelen. Met grote betrokkenheid en enthousiasme helpt zij scholen zich verder te ontwikkelen. Als auteur van de onlangs verschenen Wijzer in Leesmotivatie zet zij zich in voor het versterken van het leesonderwijs voor alle kinderen.
Charlot Janssen & Kim Kneepkens
Coaching on the job: over coachen en leren terwijl de klas in bedrijf blijft
De transitie van IB naar KC en coaching on the job (bij Charlot op school) vielen samen en sIoten naadloos op elkaar aan. Als intern begeleider was Charlot relatief veel bezig met de vraag van de afzonderlijke leerkracht en veelal gericht op de individuele leerling. Het gaf haar het gevoel dat zij niet genoeg kon bijdragen aan het verbeteren van de pedagogisch-didactische kwaliteit en het duurzaam professionaliseren van leerkrachten. Kim Kneepkens, van de VeerKrachtGroep, dacht met hen mee over goed effectief onderwijs met de focus op leren en kwaliteit en de implementatie daarvan. Hoe zetten we de leerkracht en het team als geheel in zijn kracht als professional? Op welke manier creëren we self- en collective efficacy? Welke verwachtingen hebben we van elkaar en hoe lukt het ons om vanuit hoge verwachtingen leerlingen te begeleiden?
Coaching on the job bleek dé manier om de gewenste beweging in gang te zetten.
In deze presentatie delen Charlot en Kim een praktijkverhaal van coaching on the job, waardoor je meer duidelijkheid krijgt over hoe zij hier samen vorm aan hebben gegeven en wat het effect is. Ze nemen je mee in hoe de begeleiding en professionalisering vanuit hoge verwachtingen eruit kan zien tijdens het coachen on the job.
Charlot Janssen heeft als leerkracht voor verschillende groepen gestaan. Daarna heeft ze als intern begeleider gewerkt in het regulier en speciaal basisonderwijs en is zij ambulant begeleider cluster 4 geweest in het VO. Het is haar missie om bij leerkrachten kwaliteiten naar boven te halen en te verdiepen. Sinds “coaching on the job”(COTJ) een vast onderdeel is binnen haar werkzaamheden als kwaliteitscoördinator (Michiel de Ruyter, Nijmegen), streeft ze ernaar om ook andere kwaliteitscoördinatoren bekend te maken met COTJ, zodat leerkrachten én leerlingen nóg meer tot bloei kunnen komen.
Kim Kneepkens werkte als leerkracht, IB'er en ambulant begeleider binnen het (speciaal) basis- en middelbaar onderwijs. Inmiddels werkt ze 10 jaar als zelfstandige onderwijsprofessional vanuit VeerKrachtGroep. Haar expertise is het scholen en coachen van leraren, intern begeleiders en directeuren in de eigen situatie: ‘INscholen’. Het versterken van basis- en complexe leerkrachtvaardigheden, door in de praktijk van alledag samen actief te zijn door middel van interventies in de situatie. Als beeld- en didactisch coach zet zij ook beeldmateriaal in voor het duurzaam professionaliseren met impact.
Colinda Rijpers
Teamontwikkeling bereiken? Dit komt er allemaal bij kijken!
Als IB/KC ben jij de spil in de school als het gaat om onderwijsontwikkeling & ondersteuning.
Jouw (nieuwe) rol als zorgregisseur, trendanalist en leercoördinator vraagt in de waan van alledag om persoonlijk leiderschap. Hoe geef je vorm aan de inhoud, neem je jouw collega's mee en kom je tot het hart van organisatie en elke professional?
Heart to get zoomt met een helikopterview middels 12 krachten in op het hart van teams, organisaties en professionals. Je komt samen tot de kern van waar je voor staat en wat dat betekent voor je do’s en dont’s in de dagelijkse praktijk. Dit proces stimuleert de intrinsieke motivatie en betrokkenheid. Zo leg je samen de basis voor duurzame groei.
In deze inspirerende sessie hou ik je vanuit verschillende invalshoeken een spiegel voor.
Wat betekent dit voor jou als professional en de samenwerking als team? Hoe kom jij tot het hart van jullie organisatie? Wat wil je doen, wat ga je laten en nooit meer vergeten?
Een lezing vol open deuren, eye openers, herkenbaarheid en bewustwording.
Colinda Rijpers brengt professionals, teams & organisaties praktijkgericht in ontwikkeling. Na ruim 36 jaar ervaring als leerkracht, IB'er en leidinggevende in het onderwijs, coacht en adviseert zij sinds 2021 onderwijsprofessionals, teams en organisaties bij hun uitdagingen. Colinda gunt teams en individuen meer werkgeluk en minder werkdrukbeleving vanuit wie ze zijn en waar zij voor staan.Passend bij de vraag en context van de organisatie begeleidt zij vanuit de bedoeling, het proces naar een professionele cultuur aan de hand van haar zelfontwikkelde methode 'Heart to get’. Colinda empowert alle professionals die zoeken naar hun kern en zet hen 'aan'. De menskracht maakt het verschil! Daar wil en kan zij iets in betekenen. Door vanuit verschillende invalshoeken de spiegel voor te houden en diepgang aan te brengen, kan men bewuste keuzes maken op basis van drijfveren en waarden.
Gerda Broekstra
De grote impact van onleesbare handschriften
Onleesbare handschriften hebben verstrekkende gevolgen voor leerlingen. Ze kunnen leiden tot miscommunicatie, frustratie en zelfs lage cijfers, simpelweg omdat de verwerking van hun lesopdrachten niet te ontcijferen is. Dit probleem beperkt zich niet alleen tot het onderwijs, maar kan ook het zelfvertrouwen van leerlingen aantasten in hun dagelijks leven en in keuzes bij vervolgstappen in hun deelname aan de maatschappij.
De lezing “De grote impact van onleesbare handschriften" gaat over de basisvaardigheid die maar al te vaak over het hoofd gezien wordt: een leesbaar handschrift. Hoewel digitale vaardigheden tegenwoordig sterk de nadruk krijgen, blijft goed handschriftonderwijs van onschatbare waarde. Als IB'er heb jij een sleutelrol in het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijs. Door te investeren in gedegen handschriftonderwijs, wordt direct geïnvesteerd in betere leerresultaten en de persoonlijke groei van leerlingen. Daarom verdiepen we ons in deze lezing in praktische strategieeen en inzichten die het handschriftonderwijs verbeteren.
Gerda Broekstra heeft uitgebreide werkervaring als kinderergotherapeut binnen het onderwijs. Ze heeft zich daarbij gespecialiseerd in de vakkennis en didactiek van het schrijven. Deze kennis combineert zij op een praktische- en doeltreffende manier met haar kennis over de (fijn-motorische) ontwikkeling van kinderen, om elk kind de kans te bieden met succes te leren schrijven. Vanuit deze expertise heeft ze het bedrijf De Schrijfvriend opgericht. Daarnaast is zij auteur van de schrijfmethode Aan Boord en geeft ze cursussen over goed handschriftonderwijs. Met haar passie voor het goed aanleren van het handschrift, is Gerda Broekstra een inspiratiebron voor elke onderwijsprofessional, die leerlingen netjes en leesbaar wil leren schrijven. Ze maakt complexe strategieën toegankelijk en praktisch, zeker als het gaat om de aanpak van handschrift- en schrijfonderwijs.
Barend Last
Dat doe je toch niet alleen? Over co-regulatie en netwerkleren
In deze afsluitende keynote neemt Barend Last je mee in een inspirerend verhaal over hoe je collega’s kunt begeleiden en motiveren. Gebaseerd op inzichten uit zijn nieuwste boek over co-regulatie en netwerkleren, dat in maart uitkomt, deelt Barend praktische tips en persoonlijke anekdotes. Hij gaat ook in op de laatste ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie en hoe deze in het onderwijs toegepast kunnen worden. Laat je verrassen door deze onderwijsduizendpoot!
Barend Last begon ooit als leerkracht in het basisonderwijs. Vanuit nieuwsgierigheid naar onderwijsinnovatie steld hij zichzelf de vraag: 'Waarom doen we eigenlijk wat we doen?' Die vraag is hij zichzelf blijven stellen in de wetenschappelijke wereld waarnaar hij doorstroomde. Inmiddels is hij actief als zelfstandige & spreker over onderwijsinnovatie en alles wat daarbij komt kijken. Barend is daarnaast ook nog altijd actief als onderwijsmaker en docent en schreef boeken voor zowel kinderen als volwassenen, zoals Gif in het Dierenrijk en Chatten met Napoleon.
Prijs
Prijzen
De prijzen hieronder zijn exclusief BTW, maar inclusief koffie, thee en een lekkere lunch. Allergieën en/of dieetwensen? Geef deze door bij inschrijving in het opmerkingenveld.
Tot 31 december 2024 | Vanaf 1 januari 2025 | |
Lid Instondo* | €325 | €350 |
Reguliere (niet-leden)prijs | €375 | €400 |
*Lid van één van onze tijdschriften (TIB, OOM, TvO, OnzeJeugd.NU of Kleuterzaken) of oud-deelnemer van onze congressen.
Groepskorting
De Landelijke IB/KC-dag is nóg leuker samen met collega's! Voor groepen vanaf 5 personen is deelname op offerte-basis mogelijk. We gaan dan niet alleen uit van de meest voordelige prijs per persoon op het moment van aanvragen (incl. leden- & vroegboekkorting), maar doen hier bovenop nog eens een kortingspercentage afhankelijk van het aantal collega's dat aansluit. Hiervoor geldt: meer collega's, meer korting!
Vraag vrijblijvend een offerte voor deelname aan via de knop hiernaast.
Accreditatie
Na afloop van het congres ontvang je een certificaat als bewijs van deelname. Het certificaat wordt digitaal verstrekt en is terug te vinden in jouw persoonlijke Instondo-account.
Informatiemarkt
Ook op de Landelijke IB/KC-dag 2025 is er weer een beursvloer met verschillende standhouders die hun aanbod in het onderwijs presenteren.
Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact op.
A-VISION in het onderwijs of in de maatschappij. Vanuit die missie ontwikkelen wij innovatieve, adaptieve tests en bieden wij diagnostiek, advies en begeleiding bij leer- en ontwikkelingsvraagstukken. Bekende producten van ons zijn de ROUTE 8 doorstroomtoets en onze Adaptieve Digitale Intelligentietest (ADIT). Onze IT-zorgvoorziening SPRINT biedt thuiszitters met ASS of hoogbegaafdheid een plek voor persoonlijke groei en talentontwikkeling. |
|
Boom primair onderwijs Welkom bij Boom primair onderwijs, voorheen Boom test onderwijs. Een nieuwe naam, dezelfde vertrouwde kwaliteit. Alles om jou als onderwijsprofessional te ondersteunen. De toetsen en tests van Boom geven je snel een betrouwbaar inzicht in de ontwikkeling van je leerlingen. Verdiep je kennis op een specifiek onderwerp met een van de 'Boom in de klas' bestsellers, of bekijk onze gloednieuwe materialen voor kleuters. Je vindt het allemaal bij Boom primair onderwijs. |
|
Cito maakt leren zichtbaar
Met Leerling in beeld ondersteunen wij jou in het volgen van je leerlingen. Zo kun je tijdig bijsturen, krijg je inzicht in talenten en mogelijkheden en kun je een passend schooladvies geven. Leerling in beeld geeft een breed beeld van iedere leerling: cognitief, sociaal-emotioneel en executieve functies.
Ontdek meer op cito.nl/leerlinginbeeld en bezoek onze stand voor meer informatie en antwoorden op je vragen.
|
|
Fenom Ieder kind heeft recht op een optimale ontwikkeling. Wij geloven in de kracht van het onderwijs en in een samenleving die haar beloften aan jonge mensen waarmaakt. Dat zijn onze drijfveren om bij te willen dragen aan het creëren van een wereld vol mogelijkheden voor de professionals het onderwijs.
Onze kernwaarden plezier, ontwikkelkracht, duurzaamheid en groei vormen het fundament voor ons handelen. We sluiten aan bij een betekenisvolle vraag en zijn nieuwsgierig naar dat wat er al is. |
|
IEP Leerlingvolgsysteem: een volledig doorlopende leerlijn van leerjaar 1 t/m 8 IEP Doorstroomtoets voor groep 8 IEP-trainingen
Het IEP LVS legt de focus op groei, niet op prestatie. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Daarom vergelijken we leerlingen niet met elkaar. Met kindvriendelijke toetsen en instrumenten voor hoofd, hart en handen geeft het IEP LVS een compleet beeld. De kleuters toetsen we niet, maar je kunt als leerkracht wel heel gericht observeren hoe een leerling zich ontwikkelt. Er zit geen knip tussen leerjaar 2 en 3 zodat de overgang naar leerjaar 3 soepel verloopt. Meer weten over het IEP LVS, de IEP Doorstroomtoets of onze trainingen? We ontmoeten je graag bij onze stand, dat geldt uiteraard ook voor onze IEP-scholen! |
|
Leeruniek Leeruniek is hét centrale dashboard voor het basisonderwijs. In ons dashboard komt alles samen en weet je in één oogopslag waar je je op moet richten. Zo ben je steeds weer in staat om de beste groeiomstandigheden voor je school en je leerlingen te creëren. |
|
Opdidakt vooraanstaande organisatie op het gebied van onderzoek en begeleiding bij leeruitdagingen, helpen wij kinderen hun leervermogen optimaal te benutten. Samen met ouders, scholen en gemeenten en samenwerkingsverbanden creëren wij een omgeving waarin kinderen met diverse leeruitdagingen, zoals dyslexie en dyscalculie, kunnen floreren. Met meer dan 35 locaties verspreid over heel Nederland zijn wij altijd in de buurt om doeltreffende preventie, (dyslexie)behandeling en onderwijsbegeleiding te bieden. Dit realiseren wij op vier niveaus: individueel, in groepsverband, op schoolniveau en op beleidsniveau. |
|
Tijdschrift Intern Begeleiden (TIB) TIB is onmisbare vakliteratuur voor de intern begeleider en kwaliteitscoördinator. Het vakblad verschijnt 5 x per jaar. Daarnaast ontvangen abonnees ook 5 x per jaar TIB-dossier, een aanvullend magazine waarin steeds een expert vanuit de theorie & een IB'er vanuit de praktijk reflecteren op een actueel thema of onderwerp. Ga voor meer informatie, de volledige database en mogelijke abonnementsvormen naar www.tijdschriftib.nl |
|
TimeTEX Onderwijsmateriaal “Zo leven leerkrachten en docenten prettiger!” Ons motto klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het is écht zo. De Duitse educatieve uitgeverij TimeTEX HERMEDIA biedt sinds 1992 met groot succes een omvangrijk assortiment les- en ontwikkelingsmateriaal aan, die de dagelijkse praktijk van leerkrachten, intern begeleiders en pedagogisch medewerkers een stukje aangenamer maken. Sinds 2021 beschikt TimeTEX ook in Nederland over een prachtige webshop, waarin ruim 2.000 materialen speciaal voor het Nederlandse onderwijs worden aangeboden. Bezoek www.timetex.nl voor alle info! |
|
Hotel en congrescentrum de ReeHorst, Bennekomseweg 24 6717 LM Ede
De Landelijke IB/KC-conferentie 2025 wordt mede mogelijk gemaakt door: