Instondo
Webshop Contact
Inloggen
Instondo
Home
Thema's
Terug naar hoofdmenu
Ontwikkel jezelf Ondersteun je collega’s Ondersteun het kind en ouders Ontwikkel de organisatie
Actueel Tijdschriften Opleidingen Congressen Boeken Over Instondo
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Instondo
  2. Congressen
  3. Robin van Rijthoven

Robin van Rijthoven

Taakanalyse in het rekenonderwijs

Robin van Rijthoven

We slaan grote hoeveelheden kennis op in ons langetermijngeheugen. Het werkgeheugen (de toegangspoort tot het langetermijngeheugen) vormt echter een beperking in het opdoen van kennis, omdat het slechts enkele items tegelijk kan vasthouden. Leren doen we dan ook gedwongen stapsgewijs en systematisch opgebouwd. In deze lezeing neemt Robin je mee in deze cognitieve belastingtheorie. De taakanalyse is daarbij een cruciaal instrument dat leerkrachten kan helpen om helder te krijgen welke kennis een taak veronderstelt om daarna doelbewust keuzes te kunnen maken in de opbouw van een lessenreeks of onderwijsblok. Je gaat direct aan de slag met de vertaling naar de praktijk aan de hand van het vakgebied rekenen, maar na de lezing kun je leerkrachten meenemen in de theorie en het op álle vakgebieden toepassen.

Robin van Rijthoven heeft een brede ervaring in het onderwijsveld en integreert wetenschap zoveel mogelijk in zijn handelen. Hij werkte als orthopedagoog, leerkracht PO, docent bij pedagogisch wetenschappen en onderzoeker. Sinds 2016 zet hij zijn expertise in om toekomstige leerkrachten voor het basisonderwijs op te leiden. Hij was een van de grondleggers van de volledig universitaire lerarenopleidingen voor het basisonderwijs aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, die beter bekend staat onder de afkorting PWPO. Hij werkt daar als opleidingscoördinator en docent algemene didactiek & rekendidactiek. Samen met Anna Bosman schreef hij Waarom leren niet vanzelf gaat. Op dit moment werkt Robin aan een boek waarin hij het belang van stapsgewijs en systematisch rekenonderwijs beschrijft en concrete handvaten aanreikt om dat ook in de praktijk te brengen.

Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo