Week Intern Begeleiden 2024
Het enige rondreizende onderwijscongres van Nederland!
Het zit erop! In november organiseerde Instondo voor het 12e jaar op rij de Week Intern Begeleiden. Hieronder vind je informatie over de afgelopen editie.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Met veel plezier presenteerden we je ook dit jaar weer een mooi programma met diverse sprekers. We kwamen ook dit jaar naar:
- Eindhoven (4 november 2024)
- Utrecht (11 november 2024)
- Rotterdam (19 november 2024)
- Amsterdam (26 november 2024)
- Zwolle (28 november 2024)
* NIEUW *
De WIB maken we samen en daarom zijn we dankbaar voor jullie feedback van vorig jaar. We hebben aan de hand van deze feedback dit jaar gekozen voor een nieuw element: verdiepingssessies!
Een verdiepingssessie duurt 2x zo lang als een inspiratiesessie (90 minuten i.p.v. 45 minuten). Op die manier kan een spreker nóg dieper op de materie ingaan en direct al een koppeling naar jouw eigen praktijk maken.
Eindhoven, Utrecht, Rotterdam, Amsterdam & Zwolle
Programma
Hieronder vind je het programma van de afgelopen editie van de WIB:
Tijd | Onderdeel | Spreker | Onderwerp |
09:30 - 10:00 | Ontvangst | ||
10:00 - 10:15 | Welkom | Dagvoorzitter | |
10:15 - 11:00 | Keynote 1 | Jeugd- en onderwijsbeleid | |
11:00 - 11:30 | Koffie/thee | Bezoek de informatiemarkt! | |
11:30 - 12:15 | Inspiratiesessies | Esther Monfils | Executieve functies |
Kobi Wanningen, Mike Nijskens & Anouk Brouns | De ontwikkelvragen van peuters en kleuters anno 2024
|
||
Netwerk Ziezon | Onderwijsondersteuning aan langdurig en chronisch zieke leerlingen
|
||
Vivian van Alem & Mieke Michiels | Doe meer met data: onderzoek je leerlingenpopulatie | ||
Marc Cobben | Kwaliteitscultuur: vertrouwen, participatie & communicatie | ||
12:15 - 13:15 | Netwerklunch | Bezoek de informatiemarkt! | |
13:15 - 14:45 | Verdiepingssessies | Jelle Admiraal |
Het waarderingskader als cruciaal kompas |
Marjolein Roozendaal & Sylke Vreeswijk |
Echt weten hoe leren werkt | ||
Anne-Marie Visser |
Verbindend gezag (geweldloos verzet) in het onderwijs: een introductie |
||
Sven Mathijssen | 'Het is ingewikkeld' - Over de relatie tussen IQ en hoogbegaafdheid | ||
Liz Bunte & collega's |
Haal meer uit Close Reading op jouw school! |
||
14:45 - 15:10 | Pauze | Bezoek de informatiemarkt! | |
15:10 - 15:55 |
Keynote 2 | Sayma Kuipers | Het is hier net een kleuterklas! |
15:55 - 16:00 | Afsluiting | Dagvoorzitter |
Locatie
Maandag 4 november 2024 – Eindhoven (Philips Stadion)
Maandag 11 november 2024 – Utrecht (Cursus- en vergadercentrum Domstad)
Dinsdag 19 november 2024 – Rotterdam (Engels Conference Center)
Eindhoven, Utrecht, Rotterdam, Amsterdam & Zwolle
Sprekers
Hieronder vind je een overzicht van de sprekers van de afgelopen editie van de WIB:
Bert Wienen
Gooi inclusief jeugd- en onderwijsbeleid overhoop
Meer inclusie, meer samenwerking en meer welbevinden. Het zijn allemaal thema’s die op scholen en andere instellingen afkomen. In deze lezing pleit Bert Wienen ervoor om onderwijs, jeugdhulp en gemeenten overhoop te gooien. Omdat daarin belangrijke uitgangspunten liggen voor een echt inclusiever onderwijs- en jeugdbeleid.
Bert Wienen is actief in zowel de wetenschappelijke wereld als de praktijk van alledag. Hij houdt zich met name bezig met de vraag hoe onze afwegingen rondom 'normaal' en 'afwijkend' tot stand komen. Hij is initiatiefnemen van het Instituut voor Inclusief Onderwijs, werkt voor de TUU en het NJi en is bovendien hoofdredactuer van het vakblad OnzeJeugd.NU. Zijn doel? Bijdragen aan een samenleving waarin kinderen kunnen worden wie zij zijn.
Esther Monfils
Stimuleer de executieve functies van leerlingen
Neuropsychologie kent een grote belangstelling vanuit het onderwijs. Dat geldt met name voor de executieve functies (EF). Veel leraren signaleren EF-problematiek en willen graag hulp bieden. Vaak vragen zij hun IB’er of KC’er om raad. Maar wat zijn nu de do’s en don’ts en hoe zorg je er als IB’er of KC’er voor dat leraren niet overspoeld worden met adviezen?
Esther heeft 9 aanraders voor leraren. Die aanraders helpen hen bij het aanscherpen van hun handelen: zo kunnen ze de EF van leerlingen stimuleren. In deze inspiratiesessie laat Esther je zien hoe jij vanuit jouw rol leraren kunt ondersteunen en professionaliseren als het gaat om uitdagingen op het gebied van EF. We kijken met een voorbeeldcasus wat er ingezet kan worden. Voor het volgen van deze inspiratiesessie is enige voorkennis van EF gewenst. Kijk op www.breinbloeiers.nl/wib24/ om deze voorkennis op te doen of te activeren.
Esther Monfils is orthopedagoog leerproblemen. Ze is gestart als leerkracht in het basisonderwijs en is ook RT'er en IB'er geweest. Esther is tevens diagnosticus en behandelaar geweest van leer- en ontwikkelingsproblemen. Ook werkte ze op een hogeschool en doceerde daar het keuzevak dyslexie en leesproblemen. Op dit moment werkt zij als onderwijsspecialist bij een samenwerkingsverband en heeft zij een eigen bedrijf voor leermiddelen, training en onderwijsadvies. Wellicht ken je haar van Breinhelden (onderwijsprogramma voor EF), de Tafelmethode met Stoplichtkaartjes en BreinBloeiers. Zij schreef de TIBtool ‘Stimuleer de executieve functies van je leerlingen’ die in september 2024 verscheen.
Kobi Wanningen, Mike Nijskens & Anouk Brouns
Ontwikkelvragen van peuters en kleuters anno 2024
Het is een aanname dat iedere peuter- of kleutergroep met zijn of haar speelleeromgeving bijdraagt aan de ontwikkeling van de kinderen die er dagelijks komen spelen. De peuters en kleuters anno 2024 hebben specifieke ontwikkelvragen. Als we blijven doen wat we altijd deden krijgen we niet meer wat we altijd kregen. Wat heeft het jonge kind nodig en wat betekent dit voor de jonge kind professional anno 2024? Mike en Anouk geven je antwoord op deze vraag en nemen je mee in hoe je praktisch vorm kunt geven aan toekomstbestendig en kwalitatief onderwijs voor het jonge kind
Kobi Wanningen werkt als zelfstandig onderwijsadviseur en proces-begeleider bij ontwikkeling en educatie van het jonge kind in de basisschool en het speciaal onderwijs. Hierbij werkt ze nauw samen met de intern begeleider van de school. Als speltherapeute is ze lang verbonden geweest aan de school bij het Pedologisch Instituut in Leiden. Vervolgens is zij lange tijd werkzaam als docent en ontwikkelaar bij het Seminarium voor Orthopedagogiek/Hogeschool Utrecht.
Mike Nijskens is zelfstandig onderwijsadviseur en eigenaar van Topwijs.nl. Op social media heeft hij inmiddels 40.000 volgers, veelal kleuterleerkrachten. Mike is trainer, (beeld)coach en leerkracht. Het liefst combineert hij al deze rollen zoveel mogelijk, zo staat hij als onderwijsadviseur volop in verbinding met de praktijk. Zijn expertise ligt bij de wereld van het jonge kind. Spelend leren staat dan ook centraal in al zijn werkzaamheden.
Anouk Brouns is haar loopbaan in het onderwijs begonnen in de Haagsche Schilderswijk, waar ze meer dan 15 jaar voor de klas heeft gestaan. Ze startte twee jaar geleden de Kleuterrevolutie op. Hiermee wil ze laten zien hoe in haar optiek het mooiste kleuteronderwijs eruit ziet. Momenteel is zij werkzaam als adviseur op kinderopvanglocaties en scholen. Zij is dé specialist op het gebied van het jonge kind. Haar speerpunten zijn spel en doelgericht werken. Spelen staat hoog op haar agenda.
Netwerk Ziezon
Onderwijsondersteuning aan langdurig en chronisch zieke leerlingen
Soms lukt het niet om een langdurig of chronisch, lichamelijk zieke leerling onderwijs te bieden dat aansluit op zijn of haar mogelijkheden. De consulenten van Netwerk Ziezon werken vanuit de verschillende regionale onderwijsadviesbureaus en de universitair medische centra. Samen met de scholen zorgen zij ervoor dat de leerlingen, afhankelijk van het ziektebeeld, het onderwijs krijgen dat bij ze past. Zo krijgen ook deze zieke leerlingen het onderwijs dat zij verdienen en kunnen zij zich zo goed mogelijk blijven ontwikkelen.
Op elke WIB-locatie spreekt een duo bestaande uit een spreker uit een educatieve voorziening en een spreker namens een onderwijsadviesbureau.
WIB Eindhoven:
- Kim Dreuw (UMC Maastricht)
- Ineke van den Oever (IJsselgroep)
WIB Utrecht:
- Irma van Doorn (UMC Utrecht)
- Renée Beukers (CED-groep)
WIB Rotterdam:
- Monique Höweler (ErasmusMC)
- Janneke Waal (CED-groep)
WIB Amsterdam:
- Lia de Jonghe (AMC)
- Bianca Vlaar (ABC)
WIB Zwolle:
- Mieneke Engwerda (UMCG)
- Geesje Schuurman (IJsselgroep)
Anne-Marie Visser
Verbindend gezag (geweldloos verzet) in het onderwijs: een introductie.
Leerkrachten kunnen soms het gevoel hebben dat ze de hele dag bezig zijn met (oppositioneel) gedrag in de klas. De IB’er is vaak nauw betrokken bij deze leerlingen en investeert veel tijd in het samen bedenken van passende oplossingen om met het probleemgedrag van de leerling om te gaan, zowel binnen als buiten de klas. Kortom: verschillende onderwijsprofessionals investeren veel tijd in de balans tussen groepsdynamiek en leerlingen met probleemgedrag.
Verbindend gezag (geweldloos verzet) is een manier van werken waarbij je op een andere manier naar probleemgedrag (in de klas) gaat kijken. Hoe maak je als school de omslag van oude autoriteit (top-down) naar nieuwe autoriteit (aanwezig, dichtbij en betrokken)? In deze lezing krijg je een inkijkje in hoe je als team van leerkrachten en IB'ers/KC'ers de omslag kunt maken naar nieuwe autoriteit, hoe je kunt de-escaleren bij probleemgedrag en hoe de waakzame zorg binnen de school vergroot kan worden. Het werken volgens de principes van verbindend gezag helpt schoolteams om beter om te gaan met moeilijk gedrag.
Anne-Marie heeft ervaring als leerkracht en intern begeleider, als ambulant begeleider cluster 4 vanuit het speciaal onderwijs en als orthopedagoog in het onderwijs en de GGZ. Zij heeft zich gespecialiseerd op het snijvlak onderwijs en zorg, waarbij het voor haar belangrijk is om te kijken naar wat het kind of de jongere nodig heeft om verder te komen. Dit kan ondersteuning zijn in de schoolse setting, diagnostisch onderzoek of een begeleiding-/behandeltraject, maar altijd vanuit een oplossingsgerichte benadering. Na het afronden van haar opleiding tot orthopedagoog aan de Universiteit van Leiden heeft zij de post-masteropleiding tot orthopedagoog-generalist gevolgd. Daarbij is zij opgeleid in het uitvoeren van diverse behandelmethodieken zoals cognitieve gedragstherapie (CGT), EMDR (traumabehandeling), handelingsgerichte diagnostiek, Alles Kidzzz gedragstraining, mindfulness bij kinderen, executieve functieproblemen en verbindend gezag (geweldloos verzet). Anne-Marie heeft een eigen pedagogische en onderwijspraktijk (www.praktijkvikids.nl) en werkt daarnaast als klinisch vaardigheidsdocent aan de Universiteit van Leiden.
Vivian van Alem & Mieke Michiels
Doe meer met data: onderzoek je leerlingenpopulatie
Op iedere school werken leraren hard aan het afstemmen van hun onderwijs op wat leerlingen nodig hebben. Maar hoe bepaal je eigenlijk wat je leerlingenpopulatie nodig heeft? We verzamelen steeds meer informatie. Maar zijn al deze data ook echt relevant? Helpen ze om je onderwijs beter af te stemmen op de leerlingen? Een scherp beeld van je leerlingenpopulatie is de sleutel tot goed onderwijs. Maar dat betekent niet dat je het aantal kinderen met een ‘labeltje’ in de school gaat tellen. Zinvoller is het verzamelen van data die wél richting geven aan hoe je je basisondersteuning kunt versterken. In deze inspiratiesessie krijg je handvatten aangereikt waarmee je de leerlingenpopulatie van je school goed in beeld brengt.
Je wordt in deze inspiratiesessie uitgedaagd méér te doen met data! Ze helpen je focus aan te brengen in de ambities voor schoolontwikkeling, om het onderwijs beter te laten aansluiten bij de leerlingen. Zo vormen de data van je leerlingenpopulatie een messcherpe tool om je onderwijs permanent te blijven verbeteren!
Vivian van Alem is hoofdredacteur van het Tijdschrift Intern Begeleiden (TIB) en auteur van ‘Wegwijzer voor de intern begeleider’ (2022): een handzaam naslagwerk voor intern begeleiders en kwaliteitscoördinatoren. Zij schrijft en geeft lezingen over het werkveld van de intern begeleider. Als adviseur en procesbegeleider ondersteunt Vivian scholen in het verbeteren van de onderwijskwaliteit, het versterken van het taal-/leesonderwijs en het ontwikkelen naar een professionele leergemeenschap, vanuit de overtuiging dat wanneer leraren leren van elkaar, dit leidt tot meer werkplezier.
Mieke Michiels werkt al ruim 20 jaar in het onderwijs: als leerkracht, intern begeleider en lid van managementteams. Sinds 2020 is zij werkzaam als interim intern begeleider, onderwijsadviseur en coach binnen het basisonderwijs. Ook is zij redactielid van het Tijdschrift Intern Begeleiden (TIB). Mieke is een professional met een groot analytisch vermogen en oog voor kwaliteit. Haar expertise ligt veelal op het gebied van zicht op ontwikkeling, onderwijskwaliteit, data-analyse en sturing geven aan ontwikkel-, verander- en verbeterprocessen.
Vivian en Mieke schreven samen de TIBtool ‘Doe meer met data. Leerlingenpopulatie als sleutel voor beter onderwijs’. Deze verschijnt in januari 2025.
Marc Cobben
Kwaliteitscultuur: vertrouwen, participatie & communicatie
Scholen hebben vandaag de dag vrijheid om (binnen de kaders van de wet) zelf te bepalen wat hun kwaliteitsstandaarden zijn en welke kwaliteit ze nastreven. Daarnaast hebben ze ook de vrijheid om zelf een kwaliteitscultuur op te bouwen. Een kwaliteitscultuur laat zich vangen in drie hoofdonderwerpen, te weten: vertrouwen, participatie en communicatie (Vegt, Middelbeek & Suijkerbuijk, 2020). Door deze receptuur te kennen en te doorleven ben je, als kwaliteitscoördinator, het vliegwiel als het gaat om het stimuleren van de leercultuur om te komen tot kwaliteit binnen de school. Marc Cobben neemt je mee en vertelt je alles wat jij moet weten als KC'er met betrekking tot de kwaliteitscultuur, zodat de weg naar succes voor de hand ligt.
Marc Cobben weet als ex-schoolleider als geen ander wat er speelt in het onderwijs. Daarbij heeft Marc zich de afgelopen jaren ontwikkeld als organisatieadviseur, persoonlijk- en groepscoach (Edux, onderwijsadvies) . Daarnaast schrijft en doceert hij opleidingen voor leidinggevenden. Marc benadert leiderschap situationeel, faciliterend en persoonlijk. Doordat hij gecertificeerd NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) en h-(humanistic)NLP (Psychology) trainer is, is hij tevens scherpzinnig op waarneembaar gedrag, taal en taalpatronen en (succesvolle of minder succesvolle) strategieën in communicatie.
Jelle Admiraal
Het waarderingskader als cruciaal kompas
"Ik ben het waarderingskader van de onderwijsinspectie gaan waarderen! Het blijkt een cruciaal kompas in het vinden van de juiste richting in de ontwikkeling van de onderwijskwaliteit." In deze verdiepingssessie verzorgd door Jelle Admiraal (Waardeer je kwaliteit) ga je dat direct ervaren.
Aan de hand van werkvormen uit het spel Waarderingskader in de vingers gaan we concreet aan de slag met de hoofdvragen voor goed onderwijs en twee standaarden die in het gesprek met leerkrachten het meest centraal staan: OP3 Pedagogisch-didactisch handelen en VS2 Schoolklimaat. Daarnaast maken we de verbinding met de ambities en de teamcultuur.
Het programma is een afwisseling van theorie en werkvormen die je direct kunt toepassen in de eigen praktijk. Het geeft je een impressie van hoe het is om het waarderingskader in de vingers te hebben. Aan het eind van de verdiepingssessie ga je naar huis met nieuwe ideeën over het onderwijskundig gesprek binnen je school.
Jelle Admiraal begon in het onderwijs als leerkracht van groep 1 en later groep 8. Daarna was hij jarenlang (interim)schoolleider. Nu werkt hij als onderwijsadviseur en trainer bij Waardeer je kwaliteit en Puzzel Mij. Hij geeft onder andere de training Waarderingskader in de vingers en de masterclass Hoge verwachtingen en Passende resultaten. Daarnaast werkt hij als interim kwaliteitsmedewerker en bestuursadviseur. Zijn drive is het inspireren tot goed en kansengelijk onderwijs. Want ieder kind kan (alles) leren. En ieder mens kan (een betere) leerkracht worden, toch?
Marjolein Roozendaal & Sylke Vreeswijk
Echt weten hoe leren werkt!
Alle scholen in Nederland hebben een duidelijke maatschappelijke opdracht: ieder kind in een veilige omgeving laten floreren op academisch en sociaal gebied. In het kort gezegd moeten we ervoor zorgen dat ieder kind tot leren komt. Hoe komt het dan dat we het er in het onderwijs zo weinig over hebben hoe leren écht werkt en wat dit betekent voor onze dagelijkse praktijk? Het is tenslotte onze core business. Hoe waardevol zou het zijn als ieder teamlid op een school weet hoe leren werkt en dit vervolgens kan vertalen naar de werkvloer?
Tijdens deze verdiepingssessie nemen Marjolein Roozendaal en Sylke Vreeswijk je mee in de werking van het brein. Tijdens de verdiepingssessie krijg je antwoord op de volgende vragen:
- Hoe zorgen we ervoor dat onze leerlingen nieuwe kennis daadwerkelijk opslaan in het langetermijngeheugen?
- Hoe voorkomen we cognitieve overbelasting?
- Hoe kunnen leerkrachten wetenschappelijk bewezen technieken inzetten om het leren zo efficiënt mogelijk te laten verlopen?
- En hoe kun jij als IB/KC’er deze kennis gebruiken om het leren van je collega’s te bevorderen?
Na deze verdiepingssessie weet jij écht hoe leren werkt en kun je deze kennis vertalen naar de werkvloer.
Marjolein Roozendaal werkt als senior onderwijsadviseur en interim intern begeleider/kwaliteitscoördinator bij ZIEN in de Klas. Marjolein zet hierbij haar ruime ervaring in het onderwijs als leerkracht, intern begeleider, extern begeleider voor een samenwerkingsverband en als interne opleider en coach in. Marjolein coacht en schoolt leerkrachten, IB/KC’ers, directeuren en schoolteams met als doel het pedagogisch en didactisch handelen te versterken. Daarnaast ontwikkelde zij in samenwerking met LeF onderwijskwaliteit en de LBBO de Leergang: ‘De intern begeleider als kwaliteitscoördinator’. Deze leergang geeft zij samen met collega’s op verschillende plekken in het land.
Marjolein is deskundig en enthousiast. Met veel overtuiging en humor kan ze haar kennis overbrengen op een groep. Ze gaat hierbij altijd op zoek naar manieren om wetenschappelijke inzichten naar de praktijk te vertalen. Marjolein gaat voor steengoed onderwijs, gelukkige kinderen en gelukkige teamleden, want: ‘Goed onderwijs is geen toeval!’
Sylke Vreeswijk werkt als orthopedagoog, senior onderwijsadviseur en interim intern begeleider/kwaliteitscoördinator bij ZIEN in de Klas.Op de scholen waar zij komt, stapt zij binnen met een positieve en open blik. Hier gaat ze vanuit haar betrokkenheid samen met het team op zoek naar de kansen die er liggen. Vanuit nieuwe en wetenschappelijk onderbouwde inzichten, waar nodig met wat creativiteit, maar altijd vanuit betekenis. Aanjagend vanuit ‘het waarom’ en enthousiasme, waar mogelijk op een luchtige manier coacht en schoolt zij leerkrachten, IB/KC’ers, directeuren en schoolteams met als doel het pedagogisch en didactisch handelen te versterken. Daarnaast ontwikkelde zij in samenwerking met LeF onderwijskwaliteit en de LBBO de Leergang: ‘De intern begeleider als kwaliteitscoördinator’. Deze leergang geeft zij samen met collega’s op verschillende plekken in het land.
Marjolein en Sylke zijn de auteurs van de Wijzer in Leren.
Sven Mathijssen
‘Het is ingewikkeld’ – Over de relatie tussen IQ en hoogbegaafdheid
Hoogbegaafdheid lijkt bijna onlosmakelijk verbonden te zijn met intelligentie. En ‘intelligentie’ en ‘IQ’ worden vaak als synoniemen voor elkaar gebruikt. Maar is dat eigenlijk wel terecht? Zijn de twee wel hetzelfde? Zo ja, hoe komt het dan dat sommige mensen heel intelligent overkomen, maar niet evenredig hoog scoren op een intelligentietest? En zo nee, wat zijn dan de mogelijke negatieve gevolgen van de verwarring tussen intelligentie en IQ? In deze verdiepingssessie wordt nagegaan hoe IQ zich tot hoogbegaafdheid verhoudt. De geschiedenis van onderzoek naar intelligentie en hoogbegaafdheid wordt besproken, wat dat betekent voor diagnostiek en waar kan je als IB’er op letten in de verslaglegging? En, wat kan je er als IB’er mee richting het kind, de ouders maar ook in het begeleiden van de leerkracht.
Sven Mathijssen is plaatsvervangend hoofdopleider bij de door ECHA gekwalificeerde Radboud International Training on High Ability (RITHA). Hij is daarnaast de inhoudelijk hoofdredacteur van tijdschrift ‘Talent’, een populairwetenschappelijk tijdschrift over hoogbegaafdheid. Sven heeft Psychologie (richting: Kinder & Jeugd) gestudeerd aan Tilburg University, waarbij hij stage liep bij PPF Centrum voor HoogOntwikkelingspotentieel en het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek (CBO Talent Development). Na zijn stage bleef hij als ontwikkelingspsycholoog bij CBO Talent Develompent werken. Sven is als externe promovendus aan Tilburg University gepromoveerd op onderzoek naar menstekeningen van kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid in de leeftijd van 4 tot en met 6 jaar.
Liz Bunte & collega's
Haal meer uit Close Reading op jouw school!
Close Reading is een aanpak om te komen tot dieper tekstbegrip, waarbij de inhoud van een rijke, complexe tekst centraal staat. Aan de hand van tekstgerichte vragen wordt de tekst herhaald gelezen, waarbij je in drie sessies toewerkt naar dieper tekstbegrip. Dit klinkt je vast al bekend in de oren! Maar hoe zorg je ervoor dat je daadwerkelijk komt tot die diepere laag in sessie 3 en aan welke kwaliteitseisen moet een goede Close Reading les voldoen?
In deze verdiepende workshop leer je hoe je als IB’er je collega’s inhoudelijk kunt ondersteunen bij het ontwerpen van kwalitatief goede Close Reading lessenseries. We zoomen specifiek in op sessie 3, het uiteindelijke doel van Close Reading; komen tot dieper tekstbegrip. We geven een theoretisch kader, maar gaan daarnaast ook praktisch aan de slag door samen lessen onder de loep te nemen. Verder leer je wat belangrijke uitgangspunten zijn, die je mee kunt nemen bij de implementatie van Close Reading of het monitoren van de kwaliteit van het onderwijs.
Namens Expertis spreken:
WIB Eindhoven (4 november) - Margreet Mulder is onderwijsadviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs. Zij heeft zich gespecialiseerd in taal-, leesonderwijs. Ze begeleidt veel scholen bij lees-verbetertrajecten. Naast Close Reading is ze ook een expert in thematisch onderwijs en het schrijven van teksten. Voordat Margreet onderwijsadviseur werd, heeft ze 20 jaar in diverse functies binnen het PO en VO gewerkt.
WIB Utrecht (11 november) - Florianne Bonhof heeft bijna 10 jaar fulltime voor de klas gestaan in het primair onderwijs en is nu werkzaam als onderwijsadviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs. Florianne heeft veel ervaring met close reading, klassenmanagement en didactisch en pedagogisch handelen en begeleidt scholen om hun aanpak op deze punten te versterken. Ze vindt het belangrijk dat iedere leraar bewuste keuzes kan maken vanuit een goede kennisbasis en effectief gebruik maakt van de (beperkte) lestijd.
WIB Rotterdam (19 november) - Lucca Visser is onderwijsadviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs. Ze begeleidt scholen en leerkrachten bij het versterken van hun didactisch handelen en het onderwijs in taal en lezen. Als leerkracht in het primair onderwijs en specialiseerde ze zich o.a. in onderwijs aan nieuwkomers en anderstaligen. Bovendien heeft ze geruime tijd als intern begeleider in het speciaal onderwijs gewerkt. Lucca heeft altijd affiniteit gehad met leerlingen bij wie het leren van taal niet vanzelfsprekend is en gaat voor leesplezier en tekstbegrip voor alle leerlingen.
WIB Amsterdam (26 november) - Tony van Dalen is directeur en senior- adviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs. Zij is medeauteur van de boeken Close reading in het PO en Close reading in het VO. Ze begeleidt scholen bij het versterken van hun begrijpend luister- en leesonderwijs. Ze heeft zelf jaren lesgegeven in het primair onderwijs.
WIB Zwolle (28 november) - Liz Bunte is onderwijsadviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs. Ze begeleidt scholen en leerkrachten bij het versterken van het didactisch handelen en leesonderwijs. Daarnaast is ze expert op het gebied van Close Reading. Ze schreef mee aan de boeken Close Reading in de praktijk en Close Reading in het voortgezet onderwijs. Ze heeft geruime tijd in het onderwijs gewerkt in verschillende functies.
Sayma Kuipers
Het is hier net een kleuterklas!
In deze lezing word je uitgedaagd om op een andere manier te kijken naar je werk. Wat als je door af en toe weer kind te zijn meer plezier hebt in je werk? Je creatiever bent en meer leert? Eén ding kunnen we alvast verklappen: het draait voor een groot deel om spelen. Je ontdekt hoe jij de eigenschappen die je als kind had meer kunt gebruiken. En hoe je juist daardoor samen het verschil maakt in het werk. Want samenwerken is essentieel. Het is een interactieve lezing. Sayma geeft praktische tips en voorbeelden, zodat jij ze morgen al kunt gebruiken.
Sayma Kuipers is al jaren gefascineerd door de invloed van mensen op elkaar. Vooral hoe dit tot uiting komt in organisaties en teams. De afgelopen jaren is zij actief geweest in verschillende teams om de onderlinge samenwerking te verbeteren en het werkplezier te verhogen. Dit doet zij ook in onderwijsteams. Ze reist door heel Nederland om teams en leidinggevenden te inspireren en te trainen om samen te werken en krachten te bundelen. We mogen hierin creatiever zijn, meer experimenteren en vooral open staan voor elkaars ideeën.
Prijs
Wel/Niet lid Instondo/LBBO* | Vroegboekkorting schooljaar '23/'24 |
Reguliere prijs schooljaar '24/'25 |
Lid Instondo (congres/tijdschrift)/LBBO | €310 | €335 |
Geen lid | €360 | €385 |
Inschrijven voor de WIB 2024 is niet langer mogelijk. Toch deelnemen aan een onderwijscongres voor IB & KC? Ga dan naar www.ibdag.nl
*Lid van één van onze tijdschriften of oud-deelnemer van één van onze congressen.
Groepskorting
Bij deelname vanaf 5 personen kunnen wij je een aantrekkelijk aanbod doen.
Accreditatie
Informatiemarkt
Hieronder vind je een overzicht van sponsoren en standhouders tijdens de WIB 2024:
Sponsors
|
Centrum Post Initieel Onderwijs Nederland (CPION) |
|
Cedeo |
|
E-wise E-WISE heeft speciaal voor intern begeleiders een uitgebreid cursuspakket ontwikkeld. Als intern begeleider begrijp je de unieke behoeften van jouw school. Met de online nascholing van E-WISE kun je jouw vaardigheden verder ontwikkelen en de opgedane praktische kennis direct toepassen.
|
|
Stichting Saarisnietgek Hét eenmalig magazine om mentale gezondheid makkelijk bespreekbaar te maken bij alle kinderen van 10-12 jaar. Het spreken over en delen van emoties, is een beschermende factor voor mentaal welbevinden. Geen extra taaklast, te integreren in bestaand curriculum. Met elf thema’s: geluk, angst, boos, verdriet, vriendschap, verlies, stress, zelfvertrouwen, hoogsensitief, veerkracht en zelfzorg. Bezoek onze stand en bekijk met eigen ogen het magazine! Zien we je daar?
Stichting Saarisnietgek is aanwezig op de WIB in Eindhoven (04/11) en de WIB in Rotterdam (19/11).
|
|
De Stiltehuisjes – ruimte voor RUST en Zelfzorg Daar staan we voor! Binnen scholen komt er veel op kinderen af. Denk maar eens aan de hoeveelheid prikkels, de cognitieve vraag en het sociaal wenselijk gedrag. Het is nogal wat. Leerkrachten zitten vaak met hun handen in het haar om boze of overprikkelde kinderen te begeleiden.
Rust pakken, helpt! O.a. het Stiltehuisje met naar keuze het bijbehorende concept en de RUST-momenten- tussendoortjes, ondersteunen leerkrachten RUST te integreren in hun aanbod. Op deze manier werken leerkrachten relaxter en laten kinderen de beste versie van zichzelf zien. En dat is toch wat we willen!
De Stiltehuisjes is aanwezig op de WIB in Eindhoven (04/11) en de WIB in Zwolle (28/11) |
|
Tijdschrift Intern Begeleiden (TIB) TIB is onmisbare vakliteratuur voor de intern begeleider en kwaliteitscoördinator. Het vakblad verschijnt 5 x per jaar. Daarnaast ontvangen abonnees ook 5 x per jaar TIB-dossier, een aanvullend magazine waarin steeds een expert vanuit de theorie & een IB'er vanuit de praktijk reflecteren op een actueel thema of onderwerp. Ga voor meer informatie, de volledige database en mogelijke abonnementsvormen naar www.tijdschriftib.nl |
De Week Intern Begeleiden 2024 werd ook dit jaar mede mogelijk gemaakt door:
Ook sponsor worden? Neem contact op!