Liz Bunte & collega's
Haal meer uit Close Reading op jouw school!
Close Reading is een aanpak om te komen tot dieper tekstbegrip, waarbij de inhoud van een rijke, complexe tekst centraal staat. Aan de hand van tekstgerichte vragen wordt de tekst herhaald gelezen, waarbij je in drie sessies toewerkt naar dieper tekstbegrip. Dit klinkt je vast al bekend in de oren! Maar hoe zorg je ervoor dat je daadwerkelijk komt tot die diepere laag in sessie 3 en aan welke kwaliteitseisen moet een goede Close Reading les voldoen?
In deze verdiepende workshop leer je hoe je als IB’er je collega’s inhoudelijk kunt ondersteunen bij het ontwerpen van kwalitatief goede Close Reading lessenseries. We zoomen specifiek in op sessie 3, het uiteindelijke doel van Close Reading; komen tot dieper tekstbegrip. We geven een theoretisch kader, maar gaan daarnaast ook praktisch aan de slag door samen lessen onder de loep te nemen. Verder leer je wat belangrijke uitgangspunten zijn, die je mee kunt nemen bij de implementatie van Close Reading of het monitoren van de kwaliteit van het onderwijs.
Namens Expertis spreken:
WIB Eindhoven (4 november) - Margreet Mulder is onderwijsadviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs. Zij heeft zich gespecialiseerd in taal-, leesonderwijs. Ze begeleidt veel scholen bij lees-verbetertrajecten. Naast Close Reading is ze ook een expert in thematisch onderwijs en het schrijven van teksten. Voordat Margreet onderwijsadviseur werd, heeft ze 20 jaar in diverse functies binnen het PO en VO gewerkt.
WIB Utrecht (11 november) - Florianne Bonhof heeft bijna 10 jaar fulltime voor de klas gestaan in het primair onderwijs en is nu werkzaam als onderwijsadviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs. Florianne heeft veel ervaring met close reading, klassenmanagement en didactisch en pedagogisch handelen en begeleidt scholen om hun aanpak op deze punten te versterken. Ze vindt het belangrijk dat iedere leraar bewuste keuzes kan maken vanuit een goede kennisbasis en effectief gebruik maakt van de (beperkte) lestijd.
WIB Rotterdam (19 november) - Lucce Visser is onderwijsadviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs. Ze begeleidt scholen en leerkrachten bij het versterken van hun didactisch handelen en het onderwijs in taal en lezen. Als leerkracht in het primair onderwijs en specialiseerde ze zich o.a. in onderwijs aan nieuwkomers en anderstaligen. Bovendien heeft ze geruime tijd als intern begeleider in het speciaal onderwijs gewerkt. Lucca heeft altijd affiniteit gehad met leerlingen bij wie het leren van taal niet vanzelfsprekend is en gaat voor leesplezier en tekstbegrip voor alle leerlingen.
WIB Amsterdam (26 november) - Tony van Dalen is directeur en senior- adviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs. Zij is medeauteur van de boeken Close reading in het PO en Close reading in het VO. Ze begeleidt scholen bij het versterken van hun begrijpend luister- en leesonderwijs. Ze heeft zelf jaren lesgegeven in het primair onderwijs.
WIB Zwolle (28 november) - Liz Bunte is onderwijsadviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs. Ze begeleidt scholen en leerkrachten bij het versterken van het didactisch handelen en leesonderwijs. Daarnaast is ze expert op het gebied van Close Reading. Ze schreef mee aan de boeken Close Reading in de praktijk en Close Reading in het voortgezet onderwijs. Ze heeft geruime tijd in het onderwijs gewerkt in verschillende functies.