
Het Nationale Kleutercongres 2024
De motor van ontwikkeling
In navolging op de eerste, succesvolle editie van het Nationale Kleutercongres organiseert Instondo Congressen in samenwerking met Kleuterrevolutie op 3 april 2024 opnieuw een nationaal congres voor onderwijsprofessionals werkzaam in het kleuteronderwijs met als thema:
'De motor van ontwikkeling'
Een dag vol inspiratie, motivatie & ontdekken! Jij bent er toch ook weer bij?
Koop nu alvast je toegangsbewijs & verzeker jezelf van deelname!
Hotel en Congrescentrum de ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM Ede
Programma
Tijd | Onderdeel | Spreker | Onderwerp | Zaal |
09:30 - 10:00 | Ontvangst | |||
10:00 - 10:05 | Opening | Dagvoorzitter Anouk Brouns | Welkom! | |
10:05 - 10:50 | Keynote 1 | Steven Pont |
De motor van je ontwikkeling is ... de ander! |
|
10:50 - 11:20 | Pauze | Koffie/thee | Bezoek de informatiemarkt | |
11:20 - 12:20 | Parallel 1: Lezingen | Mike Nijskens | Eigenaarschap: wanneer het kind weer de motor van zijn eigen ontwikkeling wordt | |
Kobi Wanningen | Meespelen, hoe doe je dat? | |||
Anouk Brouns |
De verrijkte omgeving |
|||
Carla van Deelen | Zand in de brandstof van de motor | |||
Marjolijn Steernberg | De impact van slaap bij kleuters | |||
Dorine Cleve | Schrijfritmiek speels, muzisch en doelgericht op weg naar schrijven | |||
12:20 - 13:15 | Pauze | Lunch | Bezoek de informatiemarkt | |
13:15 - 13:50 | Keynote 2 | Ruth Heuvelman | Instructievormen bij kleuters | |
13:50 - 14:00 | Wissel | |||
14:00 - 15:00 | Parallel 2: workshops | Esther Hoogendijk | Potjeskast; knutselen met open einde materiaal (beperkt aantal plaatsen) | |
Maaike Lagerwaard | Kliederen met kleuters (beperkt aantal plaatsen) | |||
Mirrin Leemans & Rietje Goosen | In beweging met kleuters (beperkt aantal plaatsen) | |||
Nicole Slot | Montessori inspiratie voor iedere kleuterklas (lezing) | |||
Evie Schürmann & Michel Cloosterman | Bouwstenen voor taal (LEGO) (beperkt aantal plaatsen) | |||
Mike Nijskens | Eigenaarschap: wanneer het kind weer de motor van zijn eigen ontwikkeling wordt (lezing) | |||
Dorine Cleve | Schrijfritmiek speels, muzisch en doelgericht op weg naar schrijven | |||
Ynte Essers | Observeren en het geven van ontwikkelimpulsen | |||
Marije van der Laan | Stimuleren van de motorische ontwikkeling op school | |||
15:00 - 15:20 | Pauze | Koffie/thee | Bezoek de informatiemarkt | |
15:20 - 16:00 | Keynote 3 | Rob en Emiel | Magisch einde |
Locatie
Hotel en Congrescentrum de ReeHorst
Hotel en Congrescentrum de ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM Ede
Sprekers
De sprekers van het Nationale Kleutercongres 2024 zijn bekend! Zie het programma voor het overzicht.

Anouk Brouns
Dagvoorzitter
Anouk is hét gezicht achter de Kleuterrevolutie: een platform met intussen meer dan 7000 volgers. Zij staat elke dag op om de wereld van het jonge kind een stukje beter te maken samen met duizenden professionals om haar heen. Ook dit jaar is zij weer de dagvoorzitter van het NKC.
Anouk is haar loopbaan in het onderwijs begonnen in de Haagsche Schilderswijk, waar ze meer dan 15 jaar voor de klas heeft gestaan. Ze startte twee jaar geleden de Kleuterrevolutie op. Hiermee wil ze laten zien hoe in haar optiek het mooiste kleuteronderwijs eruit ziet.
Momenteel is zij werkzaam als adviseur op kinderopvanglocaties en scholen. Zij is dé specialist op het gebied van het jonge kind. Haar speerpunten zijn spel en doelgericht werken. Spelen staat hoog op haar agenda. Als onderwijsadviseur richt ze zich op praktische scholingen voor alle professionals in het onderwijs waarbij ze een sterk educatief concept gebruikt als basis voor scholingen. In haar trainingen kijkt ze samen met de professionals naar wat (jonge) kinderen moeten leren én hoe ze dat het beste leren.
Door de vele scholingstrajecten en gesprekken met professionals heeft Anouk een werkwijze ontwikkeld om op concrete en praktische manieren gegevens te verzamelen over de vorderingen van de kinderen. Deze werkwijze maakt dat alle professionals binnen de school weer grip voelen en ervaren dat hun inspanningen ten goede komen van het kind.

Steven Pont
De motor van je ontwikkeling is ... de ander!
Een bekend Engels gezegde luidt 'No man is an island'. Vrij vertaald komt het erop neer dat niemand in zijn of haar eentje en helemaal voor zichzelf leeft. En in Afrika kennen ze 'Ubuntu', wat zoveel betekent als 'Ik ben omdat jij bent'. Kortom, we zijn enorm met elkaar verbonden en dat is zelfs met name in de eerste periode van je leven zo. De motor van je ontwikkeling is de kwaliteit van de relatie van de mensen die zich allemaal met je bemoeien. Zij kunnen je ontwikkeling 'aan', maar ook 'uit' zetten. Dat maakt natuurlijk kwetsbaar en daarom is het goed dat er een wetenschap is die zich hiermee bezighoudt. Dat is natuurlijk de pedagogiek. We betekenen echt iets voor elkaar en daarom is het goed om erover na te denken wat dat dan precies is. En dat gaan we dan in deze presentatie ook maar eens doen ...
Steven Pont is voormalig onderwijzer, ontwikkelingspsycholoog en systeemtherapeut. Hij beziet menselijk gedrag steeds vanuit twee invalshoeken, die van de mens als persoon en die van de mens als onderdeel van een grotere sociale omgeving (het systeem). Met name de interactie tussen die twee geeft een meerduidig perspectief op ons dagelijks handelen.

Mike Nijskens
Eigenaarschap: wanneer het kind weer de motor van zijn eigen ontwikkeling wordt
Hoeveel ruimte krijgt de kleuter nog om de motor van zijn eigen ontwikkeling te zijn? Wordt ons aanbod bepaald door het volgsysteem en afvinklijstjes? Hoeveel ruimte voor initiatieven en inbreng van kinderen bieden de populaire kleutermethodes? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat kleuters zich eigenaar van hun leerproces en hun leeromgeving (blijven) voelen?
Het vergroten van eigenaarschap zorgt voor een hogere intrinsieke motivatie. Willen we het kind weer de motor van zijn eigen ontwikkeling laten zijn, dan is het vergroten van de intrinsieke motivatie een must. Moeten alle kinderen bijvoorbeeld wel meedoen met je kringactiviteit? En hoe geef je kinderen een rol in het ontwerpen van je onderwijsaanbod en leeromgeving? Mogen kinderen een hele week in de bouwhoek spelen? In deze lezing geeft Mike antwoord op voorgaande vragen en geeft hij praktische tips om het gevoel van eigenaarschap bij kleuters te vergroten.
Mike is zelfstandig onderwijsadviseur en eigenaar van Topwijs.nl. Op social media heeft hij inmiddels 40.000 volgers, veelal kleuterleerkrachten. Mike is trainer, (beeld)coach en leerkracht. Het liefst combineert hij al deze rollen zoveel mogelijk, zo staat hij als onderwijsadviseur volop in verbinding met de praktijk. Zijn expertise ligt bij de wereld van het jonge kind. Spelend leren staat dan ook centraal in al zijn werkzaamheden.

Kobi Wanningen
Meespelen, hoe doe je dat?
Iedereen weet dat het spelen voor jonge kinderen hét middel is waarlangs ze de wereld verkennen en gaan begrijpen, gaan leren. Wij, als volwassenen kunnen daar dimensies aan toevoegen in het meespelen. Iedereen weet het: Verkennen, verbreden, verdiepen.
Maar hoe creëer je tijd, hoe zorg je dat het spel niet overneemt van de kinderen, hoe kom je tot gelijkwaardigheid in het spelen en ontstaat er toch verdieping.......
Deze, en meer vragen uit de praktijk staan centraal in de workshop.
Met jullie inbreng denken we na over hoe en met wat we het spel van die leuke, ontroerende, inspirerende, eigenzinnige, slimme jonge kinderen kunnen beïnvloeden. Ook over het wanneer wel en wanneer niet.
Kobi Wanningen werkt als zelfstandig onderwijsadviseur en proces-begeleider bij ontwikkeling en educatie van het jonge kind in de basisschool en het speciaal onderwijs. Hierbij werkt ze nauw samen met de intern begeleider van de school.
Als speltherapeute is ze lang verbonden geweest aan de school bij het Pedologisch Instituut in Leiden. Vervolgens lange tijd werkzaam als docent en ontwikkelaar bij het Seminarium voor Orthopedagogiek/Hogeschool Utrecht. Onder andere de onderdelen van het Jonge Kind in de Master EN opleiding heeft ze mee ontwikkeld en ze was projectleider van het OntwikkelingsVolgmodel. In deze periode was ze ook adviseur van de Gemeente Utrecht in de werkgroep van het Jonge Kind.

Anouk Brouns
De verrijkte omgeving
In deze workshop gaat Anouk je praktisch antwoord geven op de meest gestelde vragen over het spel in de verrijkte omgeving. De vraag die daarbij centraal staat is: biedt de inrichting van mijn groep voldoende ontwikkelingskansen?
Daarbij zullen we inhoudelijk ingaan op vraagstellingen als:
- Wat is het belang van het werken met sterke fundamenten in een kleutergroep?
- Hoe richt je deze fundamenten in op het spelniveau van jouw didactische middenmoot?
- Welke criteria kun je hanteren om te meten of de omgeving kwalitatief voldoende ontwikkeling stimuleert?
- Hoe kun je met materialen het spel remediëren of juist verdiepen en verrijken? Kortom: welke differentiatie is er mogelijk?
- Wat is de letterlijke plaats van het thematische spel en welke keuzes maak ik wel of juist niet?
- Welke kijk hebben we op de plaats van een rekenhoek of lees- en schrijfhoek?
Deelnemers aan deze workshop ontvangen na afloop een kijkwijzer waarmee ze zicht krijgen op de sterke punten maar ook de mogelijke verbeterpunten van de eigen speelleeromgeving.
Anouk is erop gebrand dat je na afloop direct het verschil kunt maken in jouw groep en neemt de uitdaging graag aan om dit doel te behalen bij iedere deelnemer; of je nu pas net het kleuteronderwijs aan het ontdekken bent of al jaren gedreven les geeft aan de jongsten van de school.
Anouk is haar loopbaan in het onderwijs begonnen in de Haagsche Schilderswijk, waar ze meer dan 15 jaar voor de klas heeft gestaan. Ze startte twee jaar geleden de Kleuterrevolutie op. Hiermee wil ze laten zien hoe in haar optiek het mooiste kleuteronderwijs eruit ziet.
Momenteel is zij werkzaam als adviseur op kinderopvanglocaties en scholen. Zij is dé specialist op het gebied van het jonge kind. Haar speerpunten zijn spel en doelgericht werken. Spelen staat hoog op haar agenda. Als onderwijsadviseur richt ze zich op praktische scholingen voor alle professionals in het onderwijs waarbij ze een sterk educatief concept gebruikt als basis voor scholingen. In haar trainingen kijkt ze samen met de professionals naar wat (jonge) kinderen moeten leren én hoe ze dat het beste leren.
Door de vele scholingstrajecten en gesprekken met professionals heeft Anouk een werkwijze ontwikkeld om op concrete en praktische manieren gegevens te verzamelen over de vorderingen van de kinderen. Deze werkwijze maakt dat alle professionals binnen de school weer grip voelen en ervaren dat hun inspanningen ten goede komen van het kind.

Carla van Deelen
Zand in de brandstof van de motor
In deze workshop kijken wij niet zozeer hoe dat zand in de brandstof gekomen is, maar we focussen ons op hoe wij als leerkrachten kunnen bepalen op welke alternatieve brandstof de motor weer gaat lopen. Wat heeft dit specifieke kind nodig om te spelen en daarmee de ontwikkelopgave weer op te kunnen pakken?
Wij kijken om te beginnen naar onze eigen rol en gaan dan met jouw eigen casus kijken waar we aan moeten sluiten en op welke gebieden we in kunnen zetten om de motor weer op te starten.
Carla van Deelen is 15 jaar werkzaam bij het Seminarium voor Orthopedagogiek als specialist gedrag en als specialist jonge kind. Tevens werkt zij in de Minor Toegepaste psychologie.
Haar roots liggen in het speciaal onderwijs waar zij geleerd heeft dat de opvoeder/leraar het verschil kan maken! Haar belangrijkste drijfveer is opvoeders in hun kracht te zetten en zo bij ieder kind de wederkerigheid te stimuleren waardoor kinderen nieuwsgierig worden. Dat ziet zij als de basis van ontwikkelen en leren.

Marjolijn Steernberg
Impact van slaap bij kleuters
Ben je je bewust van de impact van slaap in jouw klas? Zijn er kinderen in de klas die niet goed slapen? Wat is het gevolg hiervan? En hoe staat het met jouw slaap?
Tijdens deze sessie neem ik je mee in de wereld van slaap.
Hierbij komt het volgende aan bod:
- Introductie in slapen, wat verstaan we onder een goede slaapcyclus?
- Oorzaken en gevolgen van slaapproblemen bij kinderen.
- Gedrag van kinderen die slecht slapen.
- Wat kun jij als leerkracht doen om kinderen te ondersteunen?
Deelnemers ontvangen na afloop een hand-out met daarin een samenvatting van alle praktische tips en inspiratie.
Marjolijn Steernberg eigenaar van LIJN onderwijsadvies en een onderwijsadviseur met een doel; professionals die werken met jonge kinderen zich bewust maken van hun handelen. Kinderen laten spelen waardoor zij zich ontwikkelen is de hoogste prioriteit. Haar missie hierbij is om de professionals Buiten de LIJNen laten kijken en verder te gaan dan de gebaande paden, om spelvoorwaarden te creëren voor kinderen. Marjolijn heeft jarenlang ervaring in het geven van scholingen en trainingen in de kinderopvang. Daarnaast is ze slaapcoach i.o. voor kinderen en volwassenen.

Dorine Cleve
Schrijfritmiek: speels, muzisch en doelgericht op weg naar schrijven
Voorbereidend schrijven is veel meer dan wat krullen maken op een oefenblaadje. Tijdens deze workshop wordt de SCHRIJFRITMIEKboom kort doorlopen. We staan stil bij de wortels en de verschillende takken. Het belang van bewegen, lateralisatie, handvaardigheid, ruimtelijke oriëntatie, schrijfhouding, pengreep, schrijfbeweging, vormen, lijnen en patronen, … Theorie en doe-opdrachten worden mooi afgewisseld. Je gaat naar huis met heel veel inspiratie rond voorbereidend schrijven.
Tijdens deze workshop:
– Krijg je kennis over de vele vaardigheden die bij het schrijven aan bod komen.
– Krijg je een antwoord op wat we tijdens de kleuterperiode kunnen aanreiken om kinderen zo optimaal mogelijk voor te bereiden op het schrijfonderwijs in groep 3.
– Maak je kennis met de voorbereidende schrijfmethode Krullenbol en/of kan je nadien doelgerichter met de methode aan de slag.
– Krijg je heel veel creatieve en muzische ideeën rond voorbereidend schrijven.
Meer dan 20 jaar heeft Dorine kinderen begeleid met een motorische beperking in het reguliere onderwijs. Naast de Voortgezette Opleiding voor Speciaal Onderwijs volgde zij de cursus psychomotoriek en remediërend leren. De opleiding tot therapeut in de kritische ontwikkelingsbegeleiding (methode Hendrickx) en cursussen reflexintegratie hebben haar heel veel inzicht gegeven in de ontwikkeling van de motoriek en lateralisatie van het jonge kind. Dorine is de auteur van de voorbereidende schrijfmethode Krullenbol (uitgeverij die Keure). Krullenbol is een project dat steunt op jarenlange ervaring en opleiding. Gemaakt met en tussen de kinderen. De visie van SCHRIJFRITMIEK is volledig uitgewerkt in de methode Krullenbol. Als docent geeft zij graag haar kennis door in praktijkgerichte scholingen. Dorine is ook de oprichtster van Handige Handen (HAHA). Handige Handen heeft als doel de fijne motoriek van kleuters (3 – 6 jarigen) te stimuleren.
Voor meer info zie ook haar website: www.schrijfritmiek.be

Ruth Heuvelman
Hoe leren jonge kinderen?
We weten dat jonge kinderen gespreid leren en zich ontwikkelen door ontdekken, spel en fantasie, modeling en imitatie, korte instructies en met hun hele lijf. Maar hoe leren jonge kinderen eigenlijk het beste? Wat weten we vanuit de wetenschap over wat werkt bij het leren van jonge kinderen? Moeten we ze enkel laten spelen, zelf dingen laten ontdekken? Of moeten ze vooral nieuwe informatie onderwezen krijgen? Het antwoord is dat zowel spelen als formeel onderwijs (leren) belangrijk zijn bij het leren van jonge kinderen. Spelend leren is dan ook een kernbegrip in het kleuteronderwijs. Maar wat verstaan we daar eigenlijk onder?
Tijdens deze lezing neemt drs. Ruth Heuvelman je mee in de belangrijkste inzichten over wat we weten vanuit de wetenschap over hoe jonge kinderen leren. Wanneer kies je voor (begeleid) spel en wanneer kan je instructie juist weloverwogen inzetten? En hoe ziet dat er dan uit? Welke vorm van spelend leren is het meest effectief? Ook bespreekt zij welke rol jij daarin als leerkracht kan innemen. Zo wordt het niet of spelen of leren, maar spelen en leren. Het beste van twee werelden.
Drs. Ruth Heuvelman-Kroon is orthopedagoog en expert in educatie en ontwikkeling van het jonge kind. Zij werkt als senior onderwijsadviseur en expert Jonge Kind bij Expertis onderwijsadviseurs. Met haar kennis van de orthopedagogiek en haar jarenlange ervaring binnen het kleuteronderwijs weet zij wetenschappelijke kennis toepasbaar te maken voor de praktijk.
Vanaf 2010 begeleidt, adviseert, traint, coacht en ondersteunt zij scholen, besturen, gemeenten, peutercentra en onderbouwteams met haar kennis en ruime ervaring van het jonge kind. Haar specialisaties zijn visieontwikkeling voor het jonge kind, het vormgeven van een beredeneerd aanbod, begeleid spel, zelfsturing (executieve functies) en voorbereidende taal- en rekenontwikkeling. Ook verzorgt zij regelmatig conferenties en workshops rondom het jonge kind, onder andere over spel, executieve functies, rekenontwikkeling en spelend leren.
Juist in de vroege levensjaren wordt het fundament gelegd voor de verdere ontwikkeling en schoolloopbaan van kinderen. Met veel enthousiasme begeleidt Ruth dan ook jongekindprofessionals om daar zo een belangrijke en effectieve bijdrage aan te kunnen leveren.

Esther Hoogendijk
Potjeskast; knutselen met open einde materiaal
Materialen die de fantasie prikkelen, zonder betekenis, doel, regels, zonder goed of fout. Tijdens de workshop gaan we zelf aan de slag om te ervaren wat open eind materiaal voor jou betekent en hoe je dit inzet tijdens activiteiten zoals knutselen, kunst, verf en klei. Alle materialen komen uit de kast en we gaan proefondervindelijk aan de slag om samen dit thema verder uit te diepen. We gaan aan de slag met allerlei materialen uit de Potjeskast in combinatie met de “algemene” knutsel materialen zoals klei, verf, scharen.
De Potjeskast is een product van Esther Hoogendijk. Alle materialen uit de potjeskast vallen onder “Loose parts” oftewel losse onderdelen, zijn voorwerpen die kinderen op oneindig veel manieren kunnen gebruiken in hun spel. De voorwerpen kan je verplaatsen of combineren met andere materialen. De voorwerpen of materialen kunnen meerdere functies toegewezen krijgen en niet slechts een functie, zoals bij een pop of een puzzel. Deze vorm van ‘open-end play’ biedt kinderen de kans zelf hun spel vorm te geven. De open blik van het kind wordt ondersteund en geprikkeld, het kind wordt uitgedaagd te experimenteren, zelf nieuwe mogelijkheden, spelideeën en oplossingen te zoeken met het materiaal.
Esther Hoogendijk is beeldend kunstenaar, inrichter, conceptontwikkelaar, pedagoog en kindercoach. Ze onderzoekt voortdurend de invloed van ruimte op haar bezoeker. Door middel van uitnodigende sferen en open materialen verleid ze iedereen om vanuit nieuwsgierigheid op zoek te gaan naar verwondering en zo te leren, ontdekken, spelen en leven.

Maaike Lagerwaard
Kliederen met Kleuters
Ontdek waarom Kliederen de motor is achter de creatieve ontwikkeling van kleuters. Laat je inspireren hoe je kleuters kunt verwonderen en helpen groeien. Onze workshop zit boordevol praktische tips, inspirerende en creatieve ideeën die je meteen kunt toepassen in je klaslokaal.
Het is meer dan alleen een workshop, het is letterlijk een actieve reis door de wereld van sensopathisch spel en sensomotorische ontwikkeling. Onze workshop “Kliederen met Kleuters” is jouw paspoort naar een wereld vol eigenzinnige materialen, plezier en onbegrensde verbeelding.
We kunnen je niet beloven dat je schoon blijft…..
Na het volgen van deze workshop:
- Kun je je onderwijs nog meer verrijken met creatieve en stimulerende activiteiten die de zintuigen prikkelen en de motorische ontwikkeling bevorderen.
- Zul je een dieper begrip hebben van sensopathisch spel en sensomotorische ontwikkeling, waardoor je nog beter in staat bent om de behoeften van kleuters te begrijpen en hierop in te spelen.
- Heb je de kans gehad om samen met andere kleuterprofessionals eigenzinnige materialen te verkennen en ervaringen uit te wisselen hoe je deze in je praktijk kunt inzetten.
Maaike is eigenaar van het bedrijf Kliederen.com en werkt als onderwijsadviseur voor Edux. Haar missie is om professionals en ouders te inspireren dat vies worden hoort bij de ontwikkeling van een kind en eigenlijk zelfs moet!
Verder heeft zij jarenlang trainingen en opleidingen verzorgd voor een internationaal curriculum. Hierbij lag de focus op leren, creëren van doorgaande lijnen en het ontwikkelen van vaardigheden. Bij Edux helpt zij professionals om kinderen uit te dagen te ontdekken wie zij zijn en waar zij voor staan. Hoe zij in verbinding kunnen blijven met hun leerlingen en een veilig pedagogisch klimaat creëren. Spelen en plezier maken speelt hierbij een belangrijke rol. Nieuwsgierig, enthousiast en out of te box zijn termen die haar goed passen.

Mirrin Leemans & Rietje Goosen
In beweging met kleuters
Tijdens deze actieve workshop staan we kort stil bij een stukje theorie over het verloop van de motorische ontwikkeling van kleuters. Je krijgt antwoord op o.a. de onderstaande vragen:
- Wat is typisch kenmerkend voor de motoriek van een kleuter?
- Waarom is de motorische ontwikkeling zo’n belangrijke basis?
- Hoe observeer je de motorische ontwikkeling van een kleuter tijdens spel- en beweegactiviteiten?
- Hoe stimuleer je de motorische- en sensomotorische ontwikkeling van een kleuter?
- Wat zijn effectieve spelactiviteiten om de motorische ontwikkeling te stimuleren?
Daarnaast ontvang je als deelnemer van deze workshop veel praktische voorbeelden van spelactiviteiten die de motorische ontwikkeling van kleuters stimuleert. De voorbeelden van deze activiteiten zijn toe te passen voor de hele groep, in een klein groepje of in de beweeghoek/motoriekhoek.
Tijdens deze workshop ga je als deelnemer zelf ook een aantal spelactiviteiten in beweging ervaren! Je ontvangt tips en tools over geschikte materialen die kleuters uitdagen om op een effectieve manier in beweging te komen.
Rietje en Mirrin zijn twee enthousiaste ervaringsdeskundigen uit de praktijk met een gedeelde missie: namelijk het delen van hun kennis en ervaring wat betreft het bewegen met kleuters met zoveel mogelijk collega’s! De motorische ontwikkeling zien zij als fundamentele basis voor o.a. de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. Zij vinden het van essentieel belang dat kleuterleerkrachten op een effectieve manier tegemoet komen aan de beweegdrang van kleuters.
Rietje Goosen de Wild
Leerkracht (KLOS) | Psychomotorisch Leer-Gedragsspecialist | MRT-er | Coach Bewegend Leren
Mirrin Leemans Dekkers
Leerkracht (Jonge kind) | Psychomotorische Leer-Gedragsspecialist | Pedagoog | Coach bewegend Leren

Nicole Slot
Montessori-inspiratie voor iedere kleuterklas
Laat je inspireren door de elementen van het Montessori-onderwijs die direct toepasbaar zijn binnen iedere kleuterklas.
Tijdens deze inspiratiesessie word je ondergedompeld in ‘het beste van Montessori’. Hierbij komt het volgende aan bod:
- De basisprincipes van Montessori
- Kijken naar de ontwikkeling van kleuters: observeren in plaats van toetsen of 'afchecklijstjes’
- De voorbereide omgeving: een rijke speelleeromgeving als basis
- Montessori-inspiratie om in te zetten binnen iedere vorm van kleuteronderwijs
Deelnemers ontvangen na afloop een hand-out met daarin een samenvatting van alle praktische tips en inspiratie.
Nicole Slot is onderwijsadviseur met een missie: het kleuteronderwijs weer écht kleuter-onderwijs maken. Terug naar de basis, hoe leren jonge kinderen en hoe kunnen leerkrachten hen hier het beste bij ondersteunen? Ze helpt scholen met het neerzetten van een sterk beredeneerd kleuteraanbod, waarbij spel en een rijke speelleeromgeving hoog in het vaandel staan.
Nicole heeft veel kleuteronderwijservaring en blijft graag in ontwikkeling. Ze is Montessori-opleider, heeft een master Pedagogiek op zak, is specialist begaafdheid en VVE-trainer.

Evie Schürmann & Michel Cloosterman
Bouwstenen voor taal (LEGO workshop)
In deze workshop laten we deelnemers ontdekken hoe veelzijdig LEGO® SERIOUS PLAY® is. Met behulp van LEGO® stenen en de juiste vragen, worden kinderen gestimuleerd hun verbeelding te gebruiken. Zij worden geholpen met LEGO verhalen te bouwen en te vertellen, taalvaardigheid te ontwikkelen. Dat kan individueel, maar ook door samen te werken en de onderlinge woordenschat te vergroten. En natuurlijk, wanneer kind en/of groep klaar zijn met bouwen, willen ze vertellen, hun verhaal, met trots in een veilige omgeving.
De LEGO SERIOUS PLAY method is ontwikkeld binnen het LEGO bedrijf. Door de specialisten van LEGO Educatie is de versie voor kinderen verder ontwikkeld. In deze workshop ga je al spelende kennismaken met deze versie en de mogelijkheden al spelenderwijs ontdekken voor de kinderen in jouw klas.
Evie Schürmann
Nieuwsgierigheid. Nieuwsgierig zijn naar de mening van de andere, niet oordelen, maar vragen stellen en leren. Met een open houding, zonder vooroordeel en vanuit daar samen bouwen. Dit geldt zowel voor volwassenen als voor kinderen. We kunnen samen meer dan we denken. Door visueel te werken, leer je zoveel meer van elkaar dan alleen met woorden.
Ik ben gedreven, creatief, communicatief en in staat om organisaties en hun processen snel te overzien. Ik omschrijf mezelf als enabler. Want in elk traject betrek ik mens, proces en product vanuit de inhoud om vervolgens tot een transparante strategie te komen die gedragen wordt binnen de organisatie.
Michel Cloosterman
Ontdekken. Dat is voor mij een belangrijk deel van m’n werk en wat ik anderen graag gun. Ontdekken wat je nog niet wist van jezelf, ontdekken dat je meer kunt dan je denkt, dat je meer weet, dat je meer lef hebt als je dacht. Door kinderen de gelegenheid te bieden spelend te leren, gaan ze ontdekken. Door te spelen leren ze ook te delen, samen te bouwen en kunnen ze trots zijn op wat ze zelf ontdekt hebben.
Ik faciliteer sinds 12 jaar workshops en hanteer daarvoor de methodes die door LEGO Educatie en LEGO SERIOUS PLAY zijn aangereikt. Vanuit mijn achtergrond als historicus, organisatieontwikkelaar en docent, nodig ik jullie uit kennis te maken met deze methoden en te ontdekken.

Ynte Essers
Observeren en het geven van ontwikkelimpulsen
Iedereen begrijpt dat observeren en het geven van passende begeleiding tijdens een speel-werkles van onschatbare waarde is. Toch is het niet altijd makkelijk om de juiste ontwikkelimpulsen te geven op basis van je observaties. Vragen als 'wat ben je aan het maken' of 'bouwen jullie een toren' zijn snel gesteld, maar ook weinig effectief.
Maar wat moet je dan wel doen? Hoe geef je de juiste begeleiding en sterke ontwikkelimpulsen. Deze vragen vormen het hart van de workshop van Ynte. Naast waardevolle inzichten over observeren, deelt zij tips & tricks op het gebied van het stellen van vragen, het toevoegen van middelen of problemen, zelf meespelen en zelf actief handelen. En dat allemaal aan de hand van filmmateriaal zodat je direct kunt oefenen met praktijksituaties!
Ynte Essers heeft haar passie voor het jonge kind omgezet in een missie om onderwijs specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen te verbeteren en te innoveren. Als expert op het gebied van onderwijskwaliteit vertaalt ze wetenschappelijke inzichten naar praktisch handelen, zowel in de school als in de groep. Via Groeibewust Kleuteronderwijs ondersteunt ze leerkrachten in het versterken van hun leerkrachthandelen, waardoor zij in staat zijn om een stimulerende onderwijsomgeving te creëren die is afgestemd op individuele verschillen en die de betrokkenheid van kinderen vergroot. Als ontwikkelaar van Kleuterflits, een totaalpakket gericht op het thematiseren vanuit een spelverhaal, biedt ze leerkrachten de nodige handvatten om sterk en betekenisvol kleuteronderwijs te realiseren.

Marije van der Laan
Stimuleren van de motorische ontwikkeling op school
Informatie volgt.
Informatie volgt.

Rob & Emiel
Verwondering
Rob & Emiel zijn experts in het creëren van verwondering. Maar niet bij de kleuters, maar juist bij jou! Met hun prikkelende acts zullen ze de dag op een bijzondere manier afsluiten.
Maar ook beantwoorden ze de vraag: hoe kun je zelf nog meer halen uit datgene wat je vandaag hebt geleerd? Kunnen we die veranderingen écht allemaal doorvoeren?
Met 14 (!) gouden prijzen op het NK Magic en drie podiumplaatsen op het WK Magic zijn zij magisch kunstenaars van het hoogste niveau. Geloof ons dat dit iets is waar je nog lang over zult napraten!
Al jaren verweven Rob en Emiel magie, cabaret, verwondering en humor in feel-good performance-acts voor hun eigen televisieprogramma's, theatershows en evenementen. Hoe is dat ontstaan? Nieuwsgierig? Lees dan hier verder.
Prijs
Tot 31 december 2023 |
Vanaf 1 januari 2024 | |
Lid tijdschrift of oud-deelnemer Instondo-congressen* | €275 | €300 |
Reguliere prijs | €325 | €350 |
Alle prijzen zijn exclusief BTW & inclusief koffie/thee en lunch. |
*Lid van één van onze tijdschriften of oud deelnemer van één van onze congressen.
Groepskorting
Bij deelname vanaf 5 personen kunnen wij je een aantrekkelijk aanbod doen. Klik op 'Offerte aanvragen' in de kolom rechts om vrijblijvend een offerte aan te vragen.
Accreditatie
Na afloop van het congres ontvang je een certificaat als bewijs van deelname. Het certificaat wordt digitaal verstrekt en is terug te vinden in jouw persoonlijke Instondo-account.
Over de organisatie
Het Nationale Kleutercongres wordt in samenwerking met de Kleuterrevolutie georganiseerd door Instituut Onderwijs Ondersteuning (Instondo). Instondo is een educatieve uitgeverij die zich breed inzet in de ondersteuning van onderwijsprofessionals. Dit doen zij door vakbladen, boeken, congressen en opleidingen.
Uitgaven van Instondo zij onder andere:
Kijk voor de alle producten en diensten op www.instondo.nl
Hotel en Congrescentrum de ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM Ede
Het Nationale Kleutercongres 2024 wordt mede mogelijk gemaakt door: