Het OJ-congres 2023
Weten we nog wat 'normaal' is?
SAVE THE DATE:
OJ-congres 2024 - dinsdag 4 juni, Utrecht
Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het programma van het volgende OJ-congres. Houd de website in de gaten voor meer informatie.
In 2023 had het OJ-congrs het thema: 'Weten we nog wat normaal is?'
Je leest hierover op deze pagina meer.
Steeds meer horen we in de media over hoe slecht het met onze jongeren en kinderen gaat. De impact van corona, de stijgende druk van school, ouders en omgeving, een dalend welzijn - er speelt vreselijk veel. Aan de andere kant zien we dat de huidige inrichting van het systeem niet meer voldoet: het tekort aan personeel in onderwijs en jeugdhulp, de hoge werkdruk, de decentralisatie van jeugdzorg naar gemeenten, het terugdringen van gesloten instellingen. Duidelijk is dat er iets moet gebeuren en dat we dat niet alleen kunnen. Alleen als alle sectoren samenwerken - onderwijs, gemeenten en jeugdzorg - bereiken we hopelijk de omslag in het systeem die zo hard nodig is.
Het programma kenmerkt zich dit jaar dan ook door deze roerige tijden. Er is behoefte aan een nieuwe richting en visie. Het gaat om een brede maatschappelijke discussie: wat vragen we van onze jongeren, is dat reëel? Moeten we niet herdefiniëren wat 'normaal' is? Hoe verlichten we de druk op het systeem, maar zorgen we dat jongeren wel de juiste ondersteuning krijgen? In een aantal inspirende keynotes wordt ingegaan op deze thema's en uiteraard is er gelegenheid om met elkaar hierover het gesprek aan te gaan. Want alleen samen komen we tot een oplossing.
Cursus- en Vergadercentrum Domstad
Koningsbergerstraat 9
3531 AJ Utrecht
Programma
Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het programma van het OJ-congres 2024.
Hieronder vind je het programma van het afgelopen OJ-congres in 2023:
Tijd | Onderdeel | Spreker | Onderwerp |
9.30-10.00 | Ontvangst | ||
10.00-10.15 | Opening | Dagvoorzitter: Peter de Vries | |
10.15-11.00 | Keynote 1 | Bert Wienen | Weten we nog wat normaal is? |
11.00-11.30 | Pauze | ||
11.30-12.00 | Keynote 2 | Marianne den Otter | Voicing: geef kinderen en ouders een stem |
12.00-12.30 | Keynote 3 | Mariëlle Siebelt | Elke schooldag bewegen |
12.30-13.30 | Netwerklunch | ||
13.30-15.00 | Verdiepingssessies | ||
Patricia Graczyk / Marije Brouwers | Bevorderen van schoolaanwezigheid | ||
Karim Amghar | Werk maken van kansengelijkheid | ||
Adel Albaghdadi | Nieuwe Nederlanders / vluchtelingen | ||
Sharon Stellaard | Boemerangbeleid jeugdzorg | ||
15.00-15.30 | Pauze | ||
15.30-16.30 | Keynote 4 | Steven Pont | Prestatiedruk |
16.30 | Afsluiting | Dagvoorzitter: Peter de Vries | |
Locatie
Het congres vindt plaats bij Cursus- en Vergadercentrum Domstad.
Klik hier voor een routebeschrijving en meer informatie over parkeren op locatie.
Cursus- en Vergadercentrum Domstad
Koningsbergerstraat 9
3531 AJ Utrecht
Sprekers
Met trots presenteren wij de sprekers van het OJ-congres 2023
Peter de Vries
Dagvoorzitter
Peter de Vries vervult al jaren met veel plezier het dagvoorzittersschap van het OJ congres. Met zijn jarenlangen ervaring in het (speciaal) basisonderwijs en een orthopedagogisch dagcentrum weet hij als geen ander hoe het onderwijs en de jeugdzorg in elkaar zitten en hoe zij wel (of niet?) op juiste wijze kunnen samenwerken.
Peter neemt de bezoeker wederom mee op deze inspirerende dag!
Peter de Vries was bijna tien jaar leraar in het basis- en speciaal basisonderwijs. Daarna werkte hij als locatiemanager op een orthopedagogisch dagcentrum voor kinderen en jongeren met een meervoudige beperking. Lange tijd werkte hij als principal consultant ouderbetrokkenheid bij CPS Onderwijsontwikkeling en advies en ontwikkelde daar het concept ‘Ouderbetrokkenheid 3.0’. Nu is hij zelfstandig expert op het gebied van ouderbetrokkenheid en doet promotieonderzoek hiernaar aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Hij heeft meerdere boeken over ouderbetrokkenheid op zijn naam staan. Zie ook: www.peterdevries.nu.
Bert Wienen
Gooi inclusief jeugd- en onderwijsbeleid overhoop
Meer inclusie, meer samenwerking en meer welbevinden. Het zijn allemaal thema’s die op scholen en andere instellingen afkomen. In deze lezing pleit Bert Wienen ervoor om onderwijs, jeugdhulp en gemeenten overhoop te gooien. Omdat daarin belangrijke uitgangspunten liggen voor een echt inclusiever onderwijs- en jeugdbeleid.
Bert Wienen is actief in zowel de wetenschappelijke wereld als de praktijk van alledag. Hij houdt zich met name bezig met de vraag hoe onze afwegingen rondom 'normaal' en 'afwijkend' tot stand komen. Hij is initiatiefnemen van het Instituut voor Inclusief Onderwijs, werkt voor de TUU en het NJi en is bovendien hoofdredactuer van het vakblad OnzeJeugd.NU. Zijn doel? Bijdragen aan een samenleving waarin kinderen kunnen worden wie zij zijn.
Marianne den Otter
Voicing: geef kinderen en ouders een stem
In deze lezing staan we stil bij ‘Voicing’ en het belang van ruimte bieden aan jongeren & ouders (opvoeders) om hun eigen stem te laten horen. Voicing betekent letterlijk ‘uiten en uitdrukking geven’, wat vraagt om sensitieve opvoeders die ‘horen, zien en voelen’ wat er in de ander omgaat en hier op afstemmen. Vanuit afstemming kunnen Onderwijs & Jeugd professionals hulpvragen vertalen naar wensen en ontwikkeldoelen voor de jongere & zijn ouders.
Ook voor professionals in Onderwijs & Jeugd is ‘Voicing’ belangrijk. In een ketensamenwerking rondom een casus heeft iedere professional een eigen ‘unieke’ kerntaak bij het passend arrangeren van onderwijs & ondersteuning. Ieders rol erkennen en ieder van daaruit stem geven, kan leiden tot meerstemmigheid en in het helder verdelen van rollen, taken en verantwoordelijkheid in het arrangement. Professionals die interprofessioneel samenwerken en daarbij respectvol handelen vanuit het principe ‘iedere stem telt’, dragen bij aan kansen voor groei & bloei van jongeren.
Thema’s in deze lezing zijn
- Voicing – jongeren en ouders een stem geven en hierop leren afstemmen
- Passend arrangeren - Ontwikkeldoelen Onderwijs & Jeugd - ‘1 jongere – 1 plan’
- Ketenpartners – iedere in eigen kerntaak ‘stem geven’ & meerstemmigheid regisseren
- De ecologie van je jongere – de verschillende leefwerelden en systeembenadering
- Interprofessioneel samenwerken – in gesprek met elkaar – respectvol en wederkerig
- Jongeren in groei & bloei brengen in een holistisch perspectief
Marianne den Otter is orthopedagoog en docent bij Fontys OSO Master EN. Ze werkt samen met educatieve partners in het regulier en speciaal onderwijs bij scholen, besturen en samenwerkingsverbanden.
Thema’s van interesse zijn: inclusief onderwijs, (hoog)sensitiviteit, voicing, beeldbegeleiding en een holistisch perspectief op ontwikkeling.
Mariëlle Siebelt
Elke schooldag bewegen…
In de lezing van Marielle vertelt zij over het succes wat zij boekte met haar leerlingen door elke dag één uur te bewegen.
Gedreven door oplopende gedragsproblemen op school ging Mariëlle op onderzoek uit. Er bestaat een relatie tussen gedrachtsproblemen en stilzitten, en de literatuur blijkt dat sport en onderwijs goed samen gaan, dus ontwikkelde Mariëlle een onderwijsconcept wat deze twee pijlers samen bracht. Elke dag één uur bewegen tussen de middag is het resultaat. Daarnaast heeft Mariëlle het bewegen op verschillende manieren toegepast binnen de lessen, hebben zij eigen methodieken ontwikkeld en maken zij gebruik van een Interactive Projector Floor. Het resultaat is niet alleen dat de motoriek van de kinderen verbeterd is, maar ook dat de concentratie van leerlingen verhoogd is en de leerresultaten beter zijn. Mariëlle en haar team zijn er trots op dat zij hun leerlingen wat extra’s kunnen en mogen geven. Hoge doelen stellen, kijken wat nodig is per kind en alle kinderen zien… dat is waar zij graag het verschil maken.
Elke dag een uur sporten betekent daarnaast ook:
- Minder gedragsproblemen
- Leerkrachten hebben elke dag een uur pauze
- ROC studenten hebben een goede inhoudelijke stage
- Door de extra studiedagen die zo gecreeerd zijn door de extra schooltijd, zijn er geen vergaderingen meer.
Mariëlle heeft 22 jaar ervaring in het basisonderwijs, waarvan de laatste 5 jaar als directeur. Het werken in achterstandswijken maakt het werken in het onderwijs voor haar zo waardevol. Dat er nog steeds kinderen zijn die binnenkomen met een lege rugtas, dus zonder Nederlandse taal, woordenschat en algemene kennis, geeft aan dat er nog een flinke uitdaging ligt in het onderwijs. En die gaat Mariëlle graag aan. Haar succesvolle combinatie tussen sport en onderwijs deelt zij graag met andere onderwijsprofessionals.
Patricia Graczyk en Marije Brouwers
Een raamwerk om schoolaanwezigheid voor alle leerlingen te bevorderen
Chronisch schoolverzuim kent veel negatieve effecten voor een jongere. Zo kunnen de schoolprestaties achteruitgaan en kan het bijdragen aan sociaal-emotionele problemen. Ook op latere leeftijd kan het gevolgen hebben, zoals relatieproblemen en werkloosheid (Kearney & Graczyk, 2020). Om die reden is het belangrijk verzuimproblemen vroegtijdig te signaleren en tijdig te interveniëren. Dit is de basis van het Multi-Dimensional Multi-Tiered System of Supports (MD-MTSS) raamwerk voor schoolaanwezigheid (Kearney & Graczyk, 2020).
In deze workshop zal dit raamwerk toegelicht worden en zal, middels concrete voorbeelden uit Nederland en Amerika, zichtbaar gemaakt worden hoe dit raamwerk binnen het onderwijs toegepast kan worden. Tevens zal ingegaan worden op de rol die andere professionals (zoals leerplichtambtenaren en hulpverleners) hierin kunnen spelen.
De term "schoolaanwezigheid" zal tijdens de workshop nader uitgediept worden. Deze term wordt meer en meer gebruikt, maar roept ook discussie en verwarring op. Wat betekent het nou eigenlijk precies? Denken we daar hetzelfde over? Is het "oude wijn in nieuwe zakken" of is schoolaanwezigheid daadwerkelijk iets anders dan schoolverzuim? En wat betekent deze nieuwe denkwijze dan voor onze benadering?
Patricia A. Graczyk, Ph. D. is gediplomeerd klinisch psycholoog en schoolpsycholoog in de staat Illinois en assistent-professor Klinische psychologie aan het Institute for Juvenile Research, Department of Psychiatry, aan de University of Illinois in Chicago (UIC). Haar huidige onderzoeksinteresses richten zich op het gebruik van een op scholen gebaseerd gelaagd raamwerk van evidence-based praktijken om schoolbezoek te bevorderen, problemen met schoolbezoek te verminderen en angst, depressie en trauma bij kinderen en jongeren te voorkomen en te behandelen.
Marije L. Brouwer-Borghuis is als orthopedagoog en beleidsmedewerker werkzaam voor het samenwerkingsverband 23-01 Passend Onderwijs VO regio Almelo. Na meer dan tien jaar gewerkt te hebben bij een curatieve interventie (de Link Almelo) voor jongeren die op basis van angst- of stemmingsklachten niet meer naar school gaan, richt ze zich sinds 2019 binnen het project Schoolaanwezigheid Twente meer op het vergroten van de schoolaanwezigheid voor alle leerlingen en het voorkomen van ernstig schoolverzuim. Ze is co-voorzitter van het landelijke Kennisnetwerk Schoolaanwezigheid en PhD-student aan de Universiteit Leiden, waarbij ze onderzoek doet naar interventies in Nederland voor jongeren die op basis van emotionele stress niet of zeer beperkt naar school gaan.
Karim Amghar
Werk maken van kansengelijkheid!
Verschillende recente onderzoeken, waaronder die van Karim Amghar, liegen er niet om: het Nederlandse onderwijs kent helaas nog veel kansenongelijkheid en groeit de laatste tijd vanwege bijvoorbeeld de energiecrisis. Wat is kansenongelijkheid nou eigenlijk? Is het een onderwijs of maatschappelijk vraagstuk? Hoe uit kansenongelijkheid zich in mijn klas? Tijdens deze verdiepende workshop ontrafelt programmamaker, auteur en docent Karim Amghar hoe kansenongelijkheid werkt, hoe het ontstaat, welke gevolgen het heeft en wat we eraan kunnen doen. Bij een probleem als dit is het belangrijk dat we voelen waarom het opgelost moet worden. Daarom maakt Amghar gebruik van persoonlijke verhalen die goed de kern van het probleem aankaarten.
In het eerste deel gaat Amghar aan de slag met de theorie op een interactieve wijze. In het tweede deel van de sessie faciliteert hij een dialoog over het thema kansengelijkheid en inclusief onderwijs. Daarbij kun je kiezen uit acht thema's:
- Moeilijk te bereiken ouder
- Hoge verwachtingen vs lage verwachtingen
- Verschillende soorten kapitaal
- Armoede
- Zorgen vs lesgeven
- Taal centraal
- De kracht van het team
- De grote oversteek (PO>VO>MBO/HBO/WO)
Karim Amghar is een Nederlandse schrijver voor o.a. de NRC, auteur van de boeken Van Radicaal Naar Amicaal en HOOR MIJ ZIE MIJ, programmamaker, televisiepresentator, onderwijsprofessional, trainer en docent van Marokkaanse afkomst. Voor de NTR presenteerde hij verschillende documentaire series waaronder de vijfdelige serie Geloof In Het Onderwijs over artikel 23 (de vrijheid van onderwijs) en of het nog van deze tijd is, de vierdelige serie Karim Pakt Zijn Kans over kansenongelijkheid en diversiteit in het onderwijs en presenteerde hij dit jaar verschillende nieuwe programma’s voor o.a. de NTR. Waaronder Het Verhaal Van Abdelkrim, Het RamadanGevoel”, ONMISBAAR mbo. De series riepen veel reacties op. Karim zat onder andere in OP1, De Vooravond, Talkshow M, RTL Nieuws, Nieuwsuur, de Sociëteit, DWDD, RTL Late night, radio 1 en interviews in verschillende kranten en bij regionale omroepen. Hij heeft verschillende artikelen geschreven voor de NRC over diversiteit, inclusie en kansengelijkheid en geeft aan vele organisaties workshops en masterclasses hierover. Amghar heeft in 2018 de Compassieprijs gewonnen, hij ontmoete Hare Majesteiten de Koning en Koningin meerdere keren voor zijn werk, hij zit dit jaar in de top 5 van de media community top 100 voor zijn werk bij de NTR en heeft een bureau over onderwijs en organisatie ontwikkeling.
Adel Albaghdadi
Nieuwe Nederlanders
Tijdens de sessie zal ik vertellen over de reis naar nederland, waarom ben ik uit mijn land vertrokken? Hoe komen vluchtelingen aan in Nederland? Wat is de procedure hier in Nederland, hoe verloopt het integratieproces? Daarnaast vertel ik hoe en waarom ik weorganization.nl heb opgericht, waar ik projecten creëer om de dialoog over diversiteit en inclusie op gang te brengen. Ook zal ik praten over het belang van het opnemen van de stem van de vluchtelingen in de besluitvormingsprocedures voor integratiebeleid.
Het wordt een interactieve sessie waar deelnemers alle vragen kunnen stellen.
Adel AlBaghdadi, geboren en getogen in Damascus –Syrië. Ik heb rechten gestudeerd om mijn droom te verwezenlijken om diplomaat te worden of om bij een van de internationale humanitaire organisaties te werken en bij te dragen aan de opbouw van wereldvrede. Na een lange, riskante, fysieke & emotioneel zware reis ben ik in 2015 in Nederland aangekomen waar ik gelukkig geniet van de veiligheid en de vrijheid. Mijn levensverhaal gaat niet over wat er met mij gebeurt, het gaat over wie ik daardoor word. Door in mijn dromen te geloven en mijn angsten onder ogen te zien, kan ik leven mijn leven voorbij mijn grenzen. ? Samen werken aan een levendige, veerkrachtige en inclusieve samenleving, geïnformeerd en gemachtigd door dialoog ? "Impact Maker", zo noem ik mezelf vrijmoedig; omdat ik de dagelijkse bewuste beslissing neem om deel uit te maken van de oplossing en niet van het probleem. Ik geloof heilig in mogelijkheden. ik geloof in een betere toekomst, en ik ben vastbesloten om die te creëren. en daarom heb ik WE organization NL opgericht.
Sharon Stellaard
Boemerangbeleid
Boemerangbeleid – Sharon treedt op basis van haar proefschrift in dialoog met de deelnemers over de voorgenomen hervorming van de jeugdzorg en plaatst de actualiteit binnen de context van verleden – heden – toekomst.
De rode draad in de carrière van Sharon Stellaard (1982) bestaat uit het streven de (onderwijs)zorg voor jeugd te verbeteren. Ze was als projectleider bij een provinciale jeugdzorgaanbieder nauw betrokken bij de transitie van de jeugdzorg in 2015 en gaf uitvoering aan projecten gericht op de transformatieopgave. De weerbarstigheid die ze tegenkwam gaf aanleiding voor haar onderzoek Boemerangbeleid als buitenpromovenda aan de Vrije Universiteit. Daarnaast is ze werkzaam als toezichthouder in een samenwerkingsverband voor passend onderwijs.
Steven Pont
Prestatiedruk & talenten
De prestatiedruk onder onze jongeren neemt toe. We zien onder andere dat de mentale gezondheid van grote groepen leerlingen daar behoorlijk onder leidt. Maar hoe werkt dat precies en is er wellicht ook iets dat we zouden kunnen veranderen?
Als we het gedrag van onze leerlingen beter willen leren snappen, dan kunnen we niet om hun hechtingsstijl heen. De ene leerling hanteert namelijk een andere hechtingsstijl dan de andere, veelal ingegeven door de ervaringen die ze eerder in hun leven met hechtingsfiguren hebben opgedaan. Als naar gelang de kwaliteit daarvan, gaan leerlingen later op vier verschillende manieren om met zaken als aangesproken worden, zelfredzaamheid en vertrouwen. Tijdens onze bijeenkomst gaan we de wordingsgeschiedenis van die vier verschillende hechtingsstijlen langs, hoe we ze kunnen herkennen en hoe we er constructief op kunnen reageren.
Steven Pont is voormalig onderwijzer, ontwikkelingspsycholoog en systeemtherapeut. Hij beziet menselijk gedrag steeds vanuit twee invalshoeken, die van de mens als persoon en die van de mens als onderdeel van een grotere sociale omgeving (het systeem). Met name de interactie tussen die twee geeft een meerduidig perspectief op ons dagelijks handelen.
Prijs
Tot 31 maart | Vanaf 1 april | |
Lid tijdschrift of oud-deelnemer Instondo congressen* | €275 | €300 |
Reguliere prijs | €325 | €350 |
Alle prijzen zijn exclusief BTW & inclusief koffie/thee en lunch. |
*Lid van één van onze tijdschriften of oud deelnemer van één van onze congressen.
Groepskorting
Bij deelname vanaf 5 personen kunnen wij je een aantrekkelijk aanbod doen. Klik op 'Offerte aanvragen' in de kolom rechts om vrijblijvend een offerte aan te vragen.
Accreditatie
Na afloop van het congres ontvangt u een certificaat als bewijs van deelname. Het certificaat wordt digitaal verstrekt en is terug te vinden in uw persoonlijke Instondo-account.
Het OJ Congres 2023 heeft de volgende accreditatie ontvangen:
Registratie | Categorie | Punten |
Accreditatiebureau NIP Kinder- en Jeugdpsycholoog (K&J) / NVO Orthopedagoog-Generalist (OG) | K&J/OG herregistratie | 4 |
Accreditatiebureau NIP Kinder- en Jeugdpsycholoog (K&J) / NVO Orthopedagoog-Generalist (OG) | K&J/OG opleiding - overige taken | 2 |
OnzeJeugd.nu
Het OJ-congres wordt mede mogelijk gemaakt door OnzeJeugd.NU
De wereld van onderwijs en jeugdhulp staat niet stil. Dat weet u natuurlijk al lang! Maar ziet u door de bomen het bos nog wel? Om u een handje te helpen hebben wij OnzeJeugd.NU ontwikkeld. In dit blad vindt u alles dat relevant is voor uw vakgebied. Van praktische artikelen tot het belangrijkste nieuws. Van wet- en regelgeving tot een overzicht van spraakmakende initiatieven. OnzeJeugd.NU verschijnt tien keer per jaar boordevol nuttige informatie.
Bent u nog geen lid? U wordt dat eenvoudig hier.
U kunt kiezen voor een proefabonnement van 2 nummers voor €15, of gelijk een jaarlidmaatschap afsluiten.
Informatiemarkt
Uitgeverij Coutinho Uitgeverij Coutinho biedt docenten en professionals in het sociale domein en pedagogisch onderwijs een breed en actueel aanbod aan studiemateriaal. Hoe profileer je jezelf binnen het sociaal werk? Hoe zet je praktijkonderzoek op een creatieve manier in en ontwerp je oplossingen passend bij de situatie? Hoe ondersteun je je cliënten in deze digitale samenleving? En hoe breng je ouders, onderwijs en jeugdzorg in verbinding? De uitgaven van Uitgeverij Coutinho geven antwoord op deze vragen en bereiden de (aankomend) sociaal professional voor op het werken in deze belangrijke sector. Je vindt onze stand op de informatiemarkt. Meer informatie: www.coutinho.nl |
|
Instondo Instondo biedt actieve ondersteuning aan onderwijsprofessionals. Instondo is actief op verschillende terreinen zoals Passend Onderwijs Magazine, Tijdschrift voor Intern Begeleiders en Tijdschrift voor Orthopedagogiek. De TIBtools bieden handzame en praktische instrumenten voor onderwijsprofessionals. Daarnaast organiseert Instondo verschillende congressen, zoals de Week van de Intern Begeleider, het congres 'Passend Onderwijs in 1 dag', het congres 'Onderwijs, Ouders en Jeugdhulp' en de IBdag. Meer informatie vindt u op onze website www.instondo.nl. |
|
Instondo Academy Instondo Academy biedt verschillende trainingen voor professionals in het onderwijs. Trainingen die aansluiten bij de nieuwste inzichten en veranderingen binnen het onderwijs. Bij de trainingen staat interactie, persoonlijke feedback en begeleiding voorop. Er wordt gewerkt met eigen ingebrachte casuïstiek en ervaringen welke u helpen de geleerde kennis en handvatten te koppelen aan uw eigen praktijk. Meer informatie vindt u op onze website www.instondo-academy.nl |
Presentaties
Na afloop van het congres kun je hier de presentaties van het OJ-congres editie 2023 terugvinden en opnieuw bekijken.
Spreker | Lezing | Download |
Bert Wienen |
Weten we nog wat normaal is? |
Presentatie |
Marianne de Otter |
Voicing: geef kinderen en ouders een stem |
Presentatie |
Mariëlle Siebelt |
Elke schooldag bewegen |
Presentatie |
Patricia Graczyk & Marije Brouwers |
Bevorderen van schoolaanwezigheid |
Presentatie |
Karim Amghar |
Werk maken van kandengelijkheid |
Presentatie |
Adel Albaghdadi |
Nieuwe Nederlanders / vluchtelingen |
Niet beschikbaar |
Sharon Stellaard |
Boemerangbeleid jeugdzorg |
Presentatie |
Steven Pont |
Prestatiedruk |
Niet beschikbaar |
Cursus- en Vergadercentrum Domstad
Koningsbergerstraat 9
3531 AJ Utrecht
Het OJ-congres wordt mede mogelijk gemaakt door onze hoofdsponsors: