Het Nationale Kleutercongres 2025 - ROZE
Hoofd Hart Handen
Vanwege de grote belangstelling breiden we het Nationale Kleutercongres uit met een extra groep deelnemers. Deze groep volgt een alternerend programma: dezelfde datum, locatie en sprekers, maar in een andere volgorde!
Groep ROZE is inmiddels vol. Je kunt je hier inschrijven voor groep GROEN.
Lees de Q&A over het alternerend programma voor meer informatie.
Over het Nationale Kleutercongres 2025:
In 2025 organiseert Instondo Congressen in samenwerking met Kleuterrevolutie en Topwijs opnieuw het Nationale Kleutercongres. Met dit jaar als thema:
Hoofd Hart Handen
Naar groep 3 mogen gaan als heel mens, betekent ook aanbod mogen krijgen op alles wie je bent: je hoofd, je hart en je handen. Tijdens deze dag staat het belang van het allesomvattend leren centraal. Al je zintuigen worden dan ook geprikkeld en is er voor iedereen iets te halen. Of je nu meer bent van het denken, doen of voelen. We hebben wederom een prachtig programma voor jullie samengesteld en heten jullie van harte welkom op het Nationale Kleutercongres 2025.
Jij bent er toch ook weer bij?
Hotel en congrescentrum de ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM Ede
Programma
Let op: tijdens deze editie van het Nationale Kleutercongres geldt er een alternerend programma. Onderstaand programma is voor groep ROZE.
Tijd | Onderdeel | Spreker | Onderwerp | Zaal |
09:30 - 10:00 | Ontvangst | |||
10:00 - 10:05 | Opening | Dagvoorzitters Anouk Brouns en Mike Nijskens | Welkom! | |
10:05 - 10:50 | Keynote 1 | Marald Mens |
Kleuters: jonge kinderen met grote breinen |
|
10:50 - 11:20 | Pauze | Koffie/thee | Bezoek de informatiemarkt | |
11:20 - 12:20 | Parallel 1: Lezingen | Nelske van der Veer | Vanuit rijke aarde kun je groeien! | |
Ewald Vervaet | Is dit kind toe aan lezen? | |||
Marije van de Laan |
Een hart voor het kleuterrekenen |
|||
Anne-Marie Stevens | Omgaan met storend en ongewenst gedrag bij kleuters | |||
Eva Dierickx | De kracht van Slow Pedagogy in kleuteronderwijs | |||
Lianne Janssen | Als de (alarm)bel rinkelt: een traumasensitieve benadering van kleuters | |||
Stephanie Wierth | Prikkelverwerking en Beweging – kansen in de kleuterklas! | |||
Suze Roelofs-Eemonds | Hoge betrokkenheid = goed onderwijs? | |||
12:20 - 13:15 | Pauze | Lunch | Bezoek de informatiemarkt | |
13:15 - 13:50 | Keynote 2 | Christine Brons | We zitten op een pot met goud | |
13:50 - 14:00 | Wissel | |||
14:00 - 15:00 | Parallel 2: workshops | Cora Hansen | Slimme kleuters: handen uit de mouwen! | |
Nicole Verdonk | Goed inzetten van ontwikkelingsmateriaal | |||
Sanne Peters & Hanneke Geerts | De relatie tussen motoriek en leerrijpheid | |||
Ilse Windey | Plant een zaadje: (basis)emoties bij kleuters | |||
Marjolijn Steernberg | Reggio Emilia: kijk, luister & aan de slag! | |||
Hilde Stroobants | Onbegrensd spelen en leren in Loose Parts Play | |||
Lenneke Gentle | Dans, rekenen & taal: samen in het speellokaal | |||
Floor-Anne van Vliet | De kracht van zingen | |||
15:00 - 15:20 | Pauze | Koffie/thee | Bezoek de informatiemarkt | |
15:20 - 16:00 | Keynote 3 | Maud Wilms | Verschil is mooi gewoon |
Locatie
Adres
Congrescentrum de ReeHorst
Bennekomseweg 24, 6717 LM EDE
Openbaar Vervoer
De ReeHorst is gelegen op slechts 250 meter vanaf (intercity-)station Ede-Wageningen. Ideaal te bereiken met het OV dus!
Met de auto
Ook met de auto is de ReeHorst goed bereikbaar. Bekijk voor vertrek altijd
eerst goed de actuele routebeschrijving op de site van de ReeHorst.
Er is in principe voldoende parkeergelegenheid bij de locatie.
TIP: Kom op tijd, zodat je zeker bent van een parkeerplaats. Bovendien kun je dan direct 's ochtends een uitrijmunt halen wanneer het nog rustig is.
Hotel en congrescentrum de ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM Ede
Sprekers
Op dit moment wordt hard gewerkt aan het programma van het Nationale Kleutercongres 2025. De volgende namen zijn al bevestigd:
Anouk Brouns & Mike Nijskens
Dagvoorzitters
De dagvoorzitters van het Nationale Kleutercongres zijn Anouk Brouns (Kleuterrevolutie) en Mike Nijskens (Topwijs). Vakidioten die het hele land afreizen om het kleuteronderwijs net een beetje beter én mooier te maken. Van Pieterburen tot aan Maastricht en van regulier tot aan cluster 2, 3 en 4: op al deze scholen mogen zij bijdragen aan een sterke basis én schudden ze graag even aan de boom. Vandaag nemen zij jullie mee in het thema ‘Hoofd – Hart – Handen’ en zorgen zij ervoor dat jij een mooie dag beleeft en met een vol hoofd, een warm hart en mogelijk zelfs vieze handen naar huis gaat!
Anouk is haar loopbaan in het onderwijs begonnen in de Haagsche Schilderswijk, waar ze meer dan 15 jaar voor de klas heeft gestaan. Ze startte twee jaar geleden de Kleuterrevolutie op. Hiermee wil ze laten zien hoe in haar optiek het mooiste kleuteronderwijs eruit ziet. Momenteel is zij werkzaam als adviseur op kinderopvanglocaties en scholen. Zij is dé specialist op het gebied van het jonge kind. Haar speerpunten zijn spel en doelgericht werken. Spelen staat hoog op haar agenda.
Mike is zelfstandig onderwijsadviseur en eigenaar van Topwijs.nl. Op social media heeft hij inmiddels 40.000 volgers, veelal kleuterleerkrachten. Mike is trainer, (beeld)coach en leerkracht. Het liefst combineert hij al deze rollen zoveel mogelijk, zo staat hij als onderwijsadviseur volop in verbinding met de praktijk. Zijn expertise ligt bij de wereld van het jonge kind. Spelend leren staat dan ook centraal in al zijn werkzaamheden.
Marald Mens
Kleuters: jonge kinderen met grote breinen
Het brein van kleuters ontwikkelt zich in een unieke periode in een mensenleven. Het is een fase waarin een enorme groeispurt is waar te nemen in allerlei hersengebieden. Hierdoor ontwikkelen kleuters zich van peuters, die sterk leven in het moment, tot kleuters die grip leren krijgen op hun gedrag, emoties en concentratievermogen. Sociale relaties gaan zich verdiepen, net als de eigen sociaal-emotionele ontwikkeling.
In de lezing ‘Kleuters: jonge kinderen met grote breinen’ zal neuropsycholoog Marald Mens je meenemen op een ontdekkingstocht door het kleuterbrein. Je krijgt inzicht in de ontwikkeling en de belangrijkste principes ervan, zodat je goed kunt inspelen op de nieuwsgierigheid, het leren en de sociale interacties van kleuters in deze cruciale ontwikkelingsfase. Neuropsychologische kennis wordt afgewisseld met praktijkvoorbeelden en filmmateriaal. En, zoals altijd bij Marald Mens, wordt het met een vleugje humor gebracht.
Marald Mens (1973) begon als neuropsycholoog maar ging al na een jaar zijn hart achterna: hij zegde zijn baan op om de Pabo-opleiding te gaan doen. Na jaren met veel plezier voor de klas te hebben gestaan en IB'er te zijn geweest, ging Marald brein en onderwijs met elkaar combineren. Hij werkte als docent Neuropsychologie op de Fontys Hogeschool en later als schoolbegeleider bij de CED-Groep. Hij geeft nu vanuit zijn eigen bedrijf Mens op School lezingen door het hele land en werkt als vaste schoolpsycholoog op een twintigtal basisscholen. De boeken ‘Breinsleutels’ en ‘Bananenschillen op School’ zijn van zijn hand.
Nelske van der Veer
Vanuit de rijke aarde kun je krachtig groeien!
In de media hoor je regelmatig berichten over taalachterstanden bij jonge kinderen. Er worden daarbij diverse oorzaken genoemd en soms net zulke diverse oplossingen aangedragen. Het kan je als leerkracht in verwarring brengen. Want waar doe je goed aan? Wat is er nodig om elk kind te laten groeien op taalgebied?
In deze interactieve lezing richten we ons op 'rijke aarde' als vergelijking voor een taalrijk en betekenisvol aanbod. Wat zijn nou echt belangrijke voedingsstoffen hierin? We kijken naar de rol van interactie, in de kring en in het spel. Hoe kun je aansluiten, verbinding maken zodat een kind een stapje verder komt op taalgebied? Wanneer laat je kinderen ontdekken, wanneer geef je gerichte instructies? We onderzoeken hoe je op een betekenisvolle manier kunt zorgen dat kinderen talig gezien sterk voorbereid zijn op groep 3. En wat heeft een kind nodig dat het Nederlands nog volop aan het leren is? Een positief verhaal: Vanuit rijke aarde kun je krachtig groeien. Door middel van een rijk en betekenisvol taalaanbod groeien naar geletterdheid!
Nelske van der Veer had als leerkracht al een enorme passie voor taal- en leesonderwijs. Door middel van diverse studies heeft ze zich intensief verdiept in de taalontwikkeling van kinderen, het taal- en leesonderwijs op scholen en in de meertalige taalontwikkeling. Inmiddels begeleidt ze o.a. namens het Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek (lvOO- Hogeschool Utrecht) diverse scholen die een verbeterslag willen maken in het lees-en taalonderwijs. Daarnaast is Nelske vaak aanwezig in kleutergroepen, om te observeren en mee te denken over kinderen die niet zo gemakkelijk taal leren. Nelske werkt vanuit wetenschappelijke achtergronden, maar nooit zonder de koppeling met de praktijk. Juist die combinatie maakt het sterk. Veel kennis opdoen én er morgen mee aan de slag kunnen!
Ewald Vervaet
Is dit kind toe aan lezen?
Met de leesrijpheidstoets bepaal je of een kind al dan niet toe is aan lezen. Deze toets bestaat uit twee proeven. In de schrijfproef laat je het kind namen en woorden opschrijven die het zegt te kunnen schrijven. Met deze letters maak je in de leesproef nieuwe, klankzuivere woorden van drie of vier letters: hoe leest het kind die? Als voorbeeld: Viktor schrijft onder meer zijn eigen naam (Viktor) en 'mama'. Jij schrijft 'kom'. Hoe leest hij dat? Als losse letters (‘K, o, m’), of vormt hij direct een woord (‘K, o, m; kom’).
Of een kind leesrijp is of niet, is bepalend voor je onderwijs. Het bepaalt of Viktor met leesonderwijs kan beginnen (ontwikkelingvolgend per jaar 3 instapmomenten) of eerst gaat spelen met vormen en klanken - niet met letters (voorwaardenscheppend leesonderwijs). Dit is de kern, maar er komt meer bij kijken. Ewald vertelt je wat allemaal!
Dr. Ewald Vervaet is ontwikkelingspsycholoog, met als specialisme de ontwikkeling tussen 3 en 8 jaar en het begeleiden van kleuters en jonge schoolkinderen in hun leesontwikkeling. Van hem zijn de boeken Naar school (voor leerkrachten), Van schootkind tot schoolkind (voor ouders) & Klank- en vormspel en Zo ontdek ik het lezen! (voor het onderwijs). Langs de lijnen van de Zwitserse psycholoog Jean Piaget (1896-1980) heeft de spreker 20 kinderen tussen 3 en 8 jaar op hun ontwikkeling gevolgd, ook op de domeinen schrijven en lezen. Hij zal die ontwikkeling schetsen tijdens zijn lezing.
Marije van der Laan
Een hart voor het kleuterrekenen
Huppelen, springen, rennen tijdens gymles of bij buitenspel of spelen in de hoeken zijn uitgelezen kansen om rekenvaardigheden te oefenen voor kleuters!
In deze workshop leer je dat het heel eenvoudig is om de rekendoelen te integreren in de hoeken, het buitenspel, de gymles en tijdens je dagelijkse routines. Op deze manier kom je tegemoet aan de natuurlijke spel- en bewegingsbehoefte van het jonge kind waardoor kinderen zich goed kunnen ontwikkelen. De cruciale doelen voor een soepele overgang naar het rekenonderwijs in groep 3 komen hierbij ook aan bod. Je gaat naar huis met veel praktische tips waar je de volgende dag direct mee aan de slag kunt.
Marije van der Laan heeft veel ervaring in het basisonderwijs en is sinds een aantal jaar zelfstandig onderwijsadviseur. Zij is gespecialiseerd in (hoog)begaafdheid, rekenen en het jonge kind. Sinds acht jaar verzorgt zij diverse cursussen gericht op rekenen en het jonge kind, waaronder de cursussen Met Sprongen Vooruit en implementatietrajecten voor diverse rekenmethodes. Ook begeleidt zij onderbouwleerkrachten in trajecten waarbij de motorische ontwikkeling en spel op nummer één staan, zodat er een soepele overgang naar groep 3 plaatsvindt. Sinds 2023 verzorgt zij ook haar eigen cursus: ‘Huppelend naar groep 3’. Hierbij wordt ingezet op de motorische ontwikkeling zodat alle kinderen letterlijk en figuurlijk huppelend naar groep 3 kunnen. Voor meer info, zie ook haar website: www.rekenopmarije.nl
Anne-Marie Stevens
Omgaan met storend en ongewenst gedrag bij kleuters
Omgaan met storend en ongewenst gedrag in je klas is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is iedere dag weer een uitdaging om alle kinderen te zien, aan te sluiten bij hun ontwikkeling en kwalitatief goed onderwijs neer te zetten. Herken je wellicht één of meer van de volgende punten?
- Je voelt je soms meer politieagent dan leerkracht. De hoeveelheid brandjes die je moet blussen moet echt minder.
- Door de grote groep kinderen kun je je aandacht niet verdelen zoals je zou willen.
- Je werkt keihard maar het gedrag van kinderen is een belemmerende factor om toe te komen aan al het aanbod dat je graag wil doen.
- Alle interventies die je doet hebben niet het gewenste effect op lange termijn.
In deze lezing help ik je met hele praktische tips en tools inzien hoe je kunt zorgen voor een veilig en positief pedagogisch klimaat waar alle kinderen zich fijn bij voelen & jij zélf ook. Storend en ongewenst gedrag neemt zienderogen af en je komt weer toe aan wat je zo graag doet: kinderen iets leren. Ik leer je de stappen die je kunt zetten om ongewenste gedragspatronen te doorbreken. Alles uit de lezing kun je meteen gaan toepassen in je groep.
Na bijna 25 jaar in loondienst bij EntreaLindenhout, waarbij Anne-Marie Stevens altijd in het onderwijs gewerkt heeft (zowel speciaal als regulier onderwijs), werd het begin 2022 tijd voor een nieuwe stap. Als zelfstandig ondernemer traint, schoolt en coacht Anne-Marie professionals in het onderwijs en de kinderopvang. Een duidelijk en veilig pedagogisch klimaat is de basis voor kinderen om überhaupt tot leren te kunnen komen. Anne-Marie is expert als het gaat om gedrag en gedragsbeïnvloeding. De manier waarop we kijken naar gedrag en de wijze waarop we gedrag kunnen veranderen is essentieel voor kinderen én leerkrachten. Daarnaast is Anne-Marie gecertificeerd Family Check Up therapeut en opleider. Anne-Marie helpt ouders om weer grip te krijgen op het gedrag van hun kind zodat ze weer met vertrouwen en plezier kunnen opvoeden.
Eva Dierickx
De kracht van Slow Pedagogy in kleuteronderwijs
In een wereld die steeds sneller draait en steeds hogere verwachtingen en normen stelt, leert Slow Pedagogy ons om het huidige moment te (her)waarderen en aandachtig te zijn voor het tempo, de ritmes en de interesses van kinderen. Het gaat daarbij om het nemen van tijd om ín het moment te zijn, om te zoeken naar diepgang en spel te bewaken. Vertraging in onderwijs (Slow Pedagogy) gaat met andere woorden over de kern van kwaliteitsvol kleuteronderwijs. In deze workshop onderzoeken we hoe we kleuters de kans kunnen geven om hun ideeën, creaties, plaatsen en verhalen opnieuw te bezoeken, zodat ze dieper in hun leerproces kunnen duiken. We bespreken praktische strategieën om tijd te maken voor observatie, luisteren, reflectie en documentatie, waardoor we beter kunnen inspelen op de behoeften en nieuwsgierigheid van elk kind. Daarnaast richten we ons op het creëren van ongedwongen dagelijkse routines die ruimte laten voor verwondering en zorg, waarbij we kinderen de tijd te geven om de wereld om hen heen te verkennen. Deze workshop biedt waardevolle inzichten en concrete handvatten om Slow Pedagogy toe te passen in jouw klaslokaal, waardoor je de leerervaringen van je kleuters kunt verrijken en verdiepen. Sluit je aan bij deze reis naar een ‘slower’, betekenisvoller en aandachtiger kleuteronderwijs.
Eva Dierickx is een Belgische kleuterleerkracht, pedagoog en auteur, gespecialiseerd in kleuteronderwijs. Eva deelt haar inzichten onder meer via Instagram onder de naam @deklasvaneva en in de podcast 'Buiten de lijntjes', waar ze met verschillende experts van het jonge kind in gesprek gaat. Ze is lerarenopleider in de bachelor kleuteronderwijs en ondezroeker aan de AP-hogeschool. Eva is auteur van Kleuterleerkracht (het naslagwerk voor kwaliteitsvol kleuteronderwijs) en Ssst, dat mag je niet zeggen - Hoe we jonge kinderen zonder vooroordelen kunnen opvoeden en waarom dat dringend nodig is.
Lianne Janssen
Wanneer de (alarm)bel rinkelt: een trauma-sensitieve benadering van kleuters
Als je werkt met kleuters die mogelijk traumatische ervaringen hebben meegemaakt, kan het heel fijn zijn daar wat meer over te weten, op een heel praktische manier. Zodat je het beter begrijpt en je trauma-sensitief met hen kunt omgaan en werken. In deze lezing neemt trainer Lianne Janssen van Trauma Company je op een heel interactieve manier mee in de wereld van trauma. Aan de hand van de inmiddels welbekende symbolen van Anne van den Ouwelant (eenvoudige voorwerpen als een telefoon, wetboek en ordner) legt zij uit waar trauma nou eigenlijk over gaat. Wat gebeurt er tijdens en na traumatische ervaringen? Wat heeft dit voor gevolgen voor de ontwikkeling (van het lichaam, de persoonlijkheid en de hersenen) van een kind? Oftewel: wat kun je dan zien gebeuren bij een kind?
En als je dat beter begrijpt, wat kun je daar vandaag dan al mee doen in jouw contact met kleuters? Wat hebben getraumatiseerde kinderen nodig? En hoe kun jij trauma-sensitief werken? Een intensieve en praktische lezing die je raakt!
Lianne Janssen is als trainer aangesloten bij Trauma Company. Als psychotrauma-therapeut weet zij dat er altijd een persoonlijk verhaal zit achter gedrag. Lianne heeft jarenlang gewerkt in de (specialistische) jeugdhulpverlening als trainer en beeldend therapeut. Zij ontmoette binnen haar werk veel gezinnen met heftige, persoonlijke verhalen. In 2018 ontdekte zij bij een cursus van Trauma Company hoe betekenisvol het is om meer te begrijpen over trauma. Sindsdien heeft zij zich verdiept in dit thema en is gestart met de opleiding tot psychotrauma-therapeut. In 2022 heeft zij de overstap gemaakt naar Trauma Company en werkt daar nauw samen met Anne van den Ouwelant.
Stephanie Wierth
Prikkelverwerking en beweging - kansen in de kleuterklas!
Leer en ontdek hoe je kleuters kunt helpen bij het verwerken van allerlei prikkels en hoe je beweging hierbij als middel kunt inzetten. Zo’n 30% van de kinderen heeft een niet optimale prikkelverwerking, dat zijn er gemiddeld 10 in een klas van 30 leerlingen. Prikkelverwerking is er altijd en overal en bovendien zo persoonlijk als een vingerafdruk. Welke kansen biedt jouw klaslokaal om kinderen te helpen hun prikkelverwerking te optimaliseren? Bewegen is één van die kansen. Bovendien bewegen kinderen gemiddeld te weinig (zitten te lang en te vaak), worden kinderen gemiddeld te zwaar en de motorische ontwikkeling komt in het gedrang. Dit zijn allemaal redenen om meer te gaan bewegen in de klas!
Na het volgen van deze workshop, weet je:
- welke kansen jouw klaslokaal biedt om prikkelverwerking te optimaliseren,
- ken je de basisprincipes van de sensorische informatieverwerking,
- heb je tools om de motorische ontwikkeling te stimuleren,
- weet je hoe je beweging gemakkelijk kunt integreren in het dagprogramma van de klas om zo onder andere bewegingsonrust te verminderen en concentratie te verbeteren.
Stéphanie Wierth is afgestuurd als kinderfysiotherapeut (Master of Science) en niet veel later heeft zij een specialisatie voor prikkelverwerking (SI-therapie) gevolgd. Inmiddels werkt zij zo’n 10 jaar met heel veel plezier en passie met kinderen. Haar expertise zijn concentratie-, gedrags- en emotionele problemen gerelateerd aan prikkelverwerking. Stéphanies missie is het optimaliseren van de prikkelverwerking, waardoor kinderen beter in hun vel komen te zitten en optimaal kunnen presteren. Sinds dit jaar is daar Sensorisch Leren bij gekomen. Vanuit Sensorisch Leren biedt zij workshops, advies op maat en beweegprogramma’s voor in de klas aan. Daarnaast heeft zij ook een kleinschalige webshop met producten gerelateerd aan prikkelverwerking.
Suze Roelofs-Emonds
Hoge betrokkenheid = goed onderwijs?
“Als ik in mijn tuin bezig ben, merk ik plots op dat een jonge merel mij regelmatig komt opzoeken. Hij heeft door dat als ik de grond aan het bewerken ben, dat daar wel enig voedsel naar boven komt” (Prof. F. Laevers)
Zo is het ook met betrokkenheid creëren in je klas. Op zoek gaan welke aanpak effectief kan zijn en dus leerwinst oplevert, welke aanpak ‘aanslaat’ bij de kleuters. Volgens Laevers komen kleuters tot ontwikkeling wanneer ze een hoge betrokkenheid laten zien bij het aanbod in de klas. Dit betekent dat er naast een goed pedagogisch klimaat, ook gekeken moet worden naar de leeromgeving, deze moet rijk en uitdagend zijn. Met de leeromgeving bedoelen we de hoeken/indeling (basismilieu) en aanbod (op basis van doelen, observaties en thema’s).
Betrokkenheid is niet te koppelen aan het gedrag van een individuele kleuter of aan een specifiek ontwikkelingsniveau. Elke kleuter kan betrokkenheid laten zien, zolang er aangesloten wordt bij de interesses en belevingswereld van de kleuters en op zijn of haar ontwikkelingsniveau is.
Tijdens deze werksessie kijken we samen door de ‘betrokkenheidsbril’ naar jouw praktijk, jouw hoeken en jouw groep. Daarnaast neem ik je mee in de 5 factoren die direct invloed hebben op de betrokkenheid in jouw groep. Wat vraagt dat van jouw aanpak en jouw rijke leeromgeving?
Suze Roelofs-Emonds heeft haar hart verloren aan het onderwijs. Ze heeft twintig jaar gewerkt als leerkracht in het basisonderwijs. In 2016 richtte Suze met haar zus Ellen ‘Tweemonds: hét centrum voor welbevinden en betrokkenheid’ op en zijn zij verbonden aan KU Leuven. Haar werk bestaat uit het intensief samenwerken, coachen en opleiden van en met leraren, teams, pedagogisch medewerkers, schoolleiders en ouders -op de vloer of vanaf een podium. “Ik voel het als mijn missie om de potentie van ieder teamlid aan te spreken, zodat zij hetzelfde bij hun leerlingen kunnen doen. Op naar een hoog welbevinden en dito betrokkenheid!”
Christine Brons
We zitten op een pot met goud
Leraren moeten veel en willen veel. Leerlingen overigens ook. Hoe vind je de balans? Eigenheid is daarvoor een belangrijk onderdeel. Leraren zijn nooit objectief ten opzichte van leerlingen, eerder hebben ze een grote mate van subjectiviteit. Zij geven op pedagogisch niveau een eigen draai aan wat er in de klas gebeurt. Op didactisch niveau willen we subjectiviteit juist verminderen.
Deze lezing gaat over de ‘Pot met goud’ die verstopt zit in het automatisch handelen van de leerkracht in hele gewone situaties. Hoe is dat te zien en hoe maken we gebruik van dit verborgen potentieel? Eigenlijk is er een ‘verborgen curriculum’ dat grote implicaties heeft voor het praktisch handelen. Deze lezing maakt je bewust van het dynamische proces tussen volwassene en kind. Beelden zijn het medium om dit zichtbaar te maken. Voorbeelden van wat collega’s doen, het kijken naar het ‘gewone’ ontspant en maakt je bewust van je eigen aanpak. De beelden die worden gebruikt zijn authentiek, herkenbaar en eerlijk. De interpretatie van de beelden is kritisch, reflectief, maar optimistisch.
Deze lezing biedt concreet gedrag van collega’s die zichzelf inzetten en die een visie
laten zien om je aan op te trekken. Door de analyse per seconde wordt ‘ minder’ ‘ meer’ en belooft ’Een pot met goud’ inspiratie en energie.
Drs. Christine Brons is psycholoog, filmer, auteur, Founder en Hoofdopleider van Beeld- en
Exnovatief Beeldcoachen in zowel Nederland als België. Ze schreef vier boeken over
Beeldcoaching, publiceert artikelen en maakte meerdere films. Ze is een van de
grondleggers van De PIT Groningen (PO). Ze is lid van de Taskforce Ontwikkelingsgericht- en Inclusief Onderwijs.
Cora Hansen
Slimme kleuters: handen uit de mouwen!
Heb jij hart voor de slimme kleuters in je groep? Deze kinderen ontwikkelen zich vaak snel op het gebied van rekenen en lezen. Met hun snelle hoofden hebben ze de beginselen ervan zó onder de knie. Daarnaast hebben ze veel kennis over de wereld om zich heen. Door hun nieuwsgierige en diepgaande vragen komen ze nóg meer te weten.
De cognitieve capaciteiten van deze kinderen vallen op. En natuurlijk wil je kinderen stimuleren zich te blijven ontwikkelen. Het gevaar is wel dat het steeds meer alleen om ‘hoofd’-zaken gaat: lezen, rekenen, kennis uitbreiden, weten en denken. Maar ook kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong hebben er baat bij zich als compleet mens te ontwikkelen. Dus hoofd én hart én handen.
In deze workshop leer je hoe je ervoor zorgt dat de slimme kinderen in je groep gráág de handen uit de mouwen steken!
Cora Hansen staat bijna 30 jaar voor de klas. Stoppen is nog niet aan de orde, het werken met jonge kinderen is en blijft haar passie! Cora combineert het lesgeven met twee andere leuke zaken: het geven van trainingen aan leerkrachten over kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong en het ontwikkelen van leermiddelen voor slimme kleuters. Het is haar missie om te laten zien dat slimme kleuters uitdagen leuk én gemakkelijk kan zijn. Ook in een volle kleutergroep! Tips en ideeën deelt Cora regelmatig via www.slimmekleuters.nl en op Instagram en Facebook.
Nicole Verdonk
Hoe ontwikkelingsmateriaal spel ondersteunt!
Ontdek de kracht van spelend leren! In deze interactieve workshop onderzoeken we hoe ontwikkelingsmateriaal het spel van kleuters ondersteunt en hun ontwikkeling stimuleert.
In deze workshop:
- Kijken we naar de categorieën van ontwikkelingsmateriaal en maak je kennis met de nieuwste materialen.
- Herken je de plaats in het leerproces. Ontdek hoe je ontwikkelingsmateriaal kunt integreren in verschillende fases van het leer- en ontwikkelproces van kleuters.
- Begrijp de cruciale rol van de leerkracht bij het begeleiden en ondersteunen van kleuters in hun spel. We bieden praktische tips en strategieën om ontwikkelingsmateriaal effectief te gebruiken.
- Mag je zelf spelen! We delen inspirerende voorbeelden van hoe ontwikkelingsmateriaal kan bijdragen aan een rijke en uitnodigende leeromgeving.
Kom ontdekken hoe je door het juiste gebruik van ontwikkelingsmateriaal de leerervaringen van kleuters kan vergroten!
Nicole Verdonk is Senior adviseur Opvang en Onderwijs en specialist Jonge Kind. Vanuit haar enorme passie voor de Wondere wereld van het Jonge Kind gunt ze alle kinderen een optimale kans om zich breed te kunnen ontwikkelen. Deze passie is voelbaar en daar zet ze zich iedere dag voor in! Met haar brede Jonge Kind expertise en praktijkervaring heeft ze de juiste tools in handen om professionals in de kinderopvang en onderwijs op te leiden, begeleiden en inspireren. Haar ervaringen en opgedane kennis vanuit Early Childhood samenwerkingen en (studie)reizen naar andere landen neemt ze daarin mee. Vanuit theoretische onderbouwing kijken naar werkbaarheid in jouw dagelijkse praktijk. Spelen is leren!
Sanne Peters & Hanneke Geerts
De relatie tussen motoriek en leerrijpheid
In de algehele ontwikkeling van kinderen speelt de motorische ontwikkeling een erg belangrijke rol. Wanneer kinderen veel (gericht) bewegen, worden er meer en sterkere verbindingen gelegd in het brein. Dit heeft een positieve invloed op het welbevinden, het leren en de leerrijpheid van een kind. In deze interactieve lezing nemen we je mee in de relatie tussen de motorische ontwikkeling en leerrijpheid. Naast een stukje theorie, krijg je veel praktische tips hoe je hier op eenvoudige wijze in de praktijk mee aan de slag kunt gaan.
Breinprikkels is ontwikkeld door Sanne Peters en Hanneke Geerts, beiden hebben we ruime ervaring in het onderwijs. In de loop der jaren hebben we ons steeds verder gespecialiseerd op het gebied van de motorische ontwikkeling en reflexintegratie. We hebben ervaring opgedaan door te werken met kinderen in de eigen praktijk en in schoolse situaties. Kinderen met uitdagingen in relatie tot een niet goed ontwikkelde motoriek, kinderen die vastlopen op sociaal-emotioneel gebied en/of problemen ondervinden met leren. Het is mooi om te zien dat kinderen door gericht te gaan bewegen, motorisch beter in balans komen. Hierdoor ontstaat er meer rust in hun lijf, zitten ze lekkerder in hun vel en komen ze beter tot leren. Het is onze missie om de motorische basis bij zoveel mogelijk kinderen te versterken. Daarom hebben we Breinprikkels ontwikkeld. Een beweegprogramma voor kinderen van 0 tot 13 jaar waarmee een stevige motorische basis gelegd wordt.
Ilse Windey
Plant een zaadje
Als kleuteronderwijzers mogen wij aan het werk met kinderen die deels als beschreven blad binnenkomen. Wij zien hoe de omgevingsomstandigheden het kind hebben gevormd tot 4-jarige kleuter. Aan ons de eervolle taak om de kinderen te leren hoe om te gaan met zichzelf en hoe zich te verhouden tot hun omgeving en de regels op school en in de klas. Maar hoe ga je om met kinderen die zich ongeremd uiten of juist zeer introvert zijn?
We gaan tijdens deze workshop aan de slag met de basisemoties. Jonge kinderen reageren vaak nog primair en zij hebben grenzen en richtlijnen nodig. Hoe gaan wij zelf om met onmacht, onrust, vermoeidheid en gevoelens van trots en autonomie? Op welke manier brengen wij dit bewust, maar vaak ook onbewust over op de kinderen? Eerst behandelen we theorie en de wisselwerking tussen leerling en leerkracht. Hoe kan je, door praktisch bezig te zijn, handvaardigheid inzetten als middel om met een kind in gesprek te komen? Vervolgens gaan we zelf praktisch aan de slag en gaan we uit het hoofd en in de handen.
Ilse Windey heeft zowel in de ambulante zorgverlening als in het onderwijs gewerkt. Als leerkracht, trainer, remedial teacher en kunstdocent combineert zij theoretische en praktische technieken om met kinderen tot wezenlijk leren te komen. Hierbij staat onbevangen nieuwsgierigheid en plezier voorop. Dit zijn namelijk de beste voorwaarden om te leren. Zowel over jezelf als van elkaar.
Marjolijn Steernberg
Reggio Emilia: kijken, luisteren & aan de slag!
Tijdens deze inspiratieworkshop maken de deelnemers (opnieuw) kennis met de pedagogiek en filosofie van Reggio Emilia. Een pedagogiek, waarbij het luisteren en het kijken naar kinderen centraal staat en waarbij ‘het competente kind’ een van de uitgangspunten is. Dit kindbeeld gaat vooral uit van wat het kind kan of in potentie in zich heeft. Een prachtig uitgangspunt. Kinderen hebben namelijk het recht om zich te ontwikkelen.
Deze manier van werken betekent voor de professional echt kijken en luisteren naar kinderen. Vragen als ‘Wat houdt dit kind bezig, wat is het kind aan het leren, welke strategie gebruikt het?’ helpen de professional bij het creëren van een passend aanbod, door steeds weer een context te scheppen waarin het kind op onderzoek kan.
We maken in deze inspiratieworkshop op 2 manieren kennis met deze pedagogiek;
- Een korte inleiding in deze visie
- Actief aan de slag te gaan met de Reggio-Emilia pedagogiek. We gaan gebruik maken van licht, loose parts en andere materialen.
Hierbij maken we de koppeling naar de dagelijkse praktijk en de ontwikkeldomeinen.
Marjolijn Steernberg, eigenaar van LIJN onderwijsadvies en een onderwijsadviseur met een doel; professionals die werken met jonge kinderen zich bewust maken van hun handelen. Kinderen laten spelen waardoor zij zich ontwikkelen is de hoogste prioriteit. Haar missie hierbij is om de professionals Buiten de LIJNen laten kijken en verder te gaan dan de gebaande paden, om spelvoorwaarden te creëren voor kinderen. Marjolijn heeft jarenlang ervaring in het geven van scholingen en trainingen aan professionals die werken met kinderen in de leeftijd van 0-6. Daarnaast is ze slaapcoach i.o. voor kinderen en volwassenen.
Hilde Stroobants
Onbegrensd spelen en leren in Loose Parts Play
Loose Parts zijn niet meer nieuw, maar hoe je er concreet mee aan de slag kan gaan, blijft voor veel begeleiders van jonge kinderen nog vaag. Wil jij ook meer weten over Loose Parts Play? Ben je benieuwd naar waar je die open-eind-materialen verzamelt? Of hoe je ze aanbiedt bij jonge kinderen? Laat je hen daarin vrij kiezen? Of werk je met opdrachten? En is ‘werken’ met Loose Parts eigenlijk nog wel ‘spel’? Wat doe je als je een mooie verzameling hebt aangelegd en de kinderen laten die links liggen? Wordt het trouwens niet super-rommelig als je jonge kinderen met Loose Parts aan de slag laat gaan? Misschien belangrijker nog: leren kinderen eigenlijk wel wat als ze met Loose Parts spelen? Kan je dat ook richting geven? Hoe ondersteunen de 3 V’s je begeleiding bij Loose Parts Play? En waarom zou je daarover met ouders communiceren?
In deze interactieve lezing gaan we in op deze vragen die vaak opduiken als begeleiders van jonge kinderen met Loose Parts Play van start gaan.
Hilde Stroobants is lector pedagogische wetenschappen, praktijkbegeleider en praktijkonderzoeker aan UC Leuven (UCLL). Haar focus in onderzoek ligt bij leer- en denkprocessen én bij het jonge kind. Het fijnst is als die twee samenkomen. Leren en denken, vooral bij jonge kinderen, zijn processen die blijven boeien. Een nieuw onderzoek draait rond affordances en effectief wiskundeonderwijs bij jonge kinderen, of met andere woorden: hoe we aandacht voor de spontane wiskunde in Loose Parts Play kunnen benutten om erop door te bouwen met een doelgericht wiskundeaanbod in de kleuterklas.
Lenneke Gentle
Dans, rekenen & taal: samen in het speellokaal
We weten het al lang natuurlijk: kleuters leren door te te spelen en te bewegen. Oud nieuws! Maar wist je dat je kleuters met dans nog meer kunt prikkelen dan met beweging? In deze workshop gaan we actief aan de slag met Crebelen: Creatief Bewegend Leren brengt swing in de lesstof en het biedt kinderen de ruimte om hun eigen creativiteit en beweegplezier in te zetten. Dus rekenen en taal doe je voortaan lekker in het speellokaal!
Als kind zat het al in mij: creativiteit, dansen, zingen en… liep ik vast in het schoolsysteem. Alles draaide om het ontwikkelen van feitenkennis en beweging bestond uit sport. Dat paste niet bij mij. Of paste ik niet op school? Als telg uit een onderwijsfamilie voelde dat als falen. In de spaarzame uurtjes handvaardigheid, theater, muziek en één keer per jaar dans bloeide ik op. Om te zorgen dat ik toch mee zou komen op school, zette ik mijn eigen leerstof al om in liedjes en dansjes. Het heeft me door menig toets en examen geholpen!
Na mijn opleiding tot dansdocent zag ik mijn verhaal terug in de kinderen in de kinderopvang en het basisonderwijs. In de praktijk van een Haagse binnenstadschool ontwikkelde ik in 2008 Taaldans® en Rekendans®. Het werkte: blije, taalvaardige kinderen en betere (test)resultaten.
Floor-Anne van Vliet
De kracht van zingen
Alle schoolgaande kinderen verdienen het om de kracht van samen zingen in het onderwijsprogramma te ervaren. Samen zingen heeft een essentiële waarde voor de gemeenschapsvorming binnen je klas en de school: het afstemmen met elkaar, het versterken van de verbinding tussen hoofd & hart en het in stand houden van ademend onderwijs zijn daar belangrijke voorbeelden van. Omdat zingen in de klas bijdraagt aan een positieve atmosfeer kan het ook ondersteunend zijn aan een beter leerklimaat.
In deze activerende workshop zullen we uiteraard veel samen zingen; in verschillende talen, in canons en vanuit verschillende thema’s. Ter afwisseling benaderen we een stukje wetenschap waarbij we onderzoeken hoe zang de focus, het zelfvertrouwen en de communicatieve vaardigheden van kinderen stimuleert. Ook doet Floor-Anne je een handreiking over hoe het zingen aangeboden kan worden in de dagelijkse praktijk om leer- en ontwikkelingsdoelen te ondersteunen.
Je hoeft zeker geen geweldige zanger te zijn en ook geen noten te kunnen lezen.
Floor-Anne van Vliet (1982) studeerde Klassieke Zang aan het conservatorium te Utrecht. Ze ontving een cum laude waardering voor haar zangpedagogische en methodische eindscriptie.
Haar missie om steeds meer kinderen te laten zingen en docenten aan te moedigen om hun onzekerheid aan de kant te zetten terwijl de teloorgang van muziekonderwijs op basisscholen een schrijnend feit lijkt, brengt haar op vele scholen en congressen door heel Nederland. Sinds 2019 werkt ze samen met onderzoekers van de Radbouduniversiteit om de samenhang tussen muziekonderwijs en de ontwikkeling van het brein van kinderen met TOS aan te kunnen tonen. Daarnaast werkt ze in haar eigen zangschool met ruim 80 leerlingen wekelijks aan talentontwikkeling en is ze vaste koordocent op verschillende vrijescholen.
In het voorjaar van 2025 komt haar eerste boek uit dat ze samen schrijft met Prof. Dr. C. Vissers over het belang van zingen met kinderen in de basisschoolleeftijd, een handreiking met voorbeelden van zinvolle, ontwikkeling ondersteunde liedjes en wetenschappelijke onderbouwing voor leerkrachten en ouders.
Maud Wilms
Verschil is mooi gewoon
In ‘Verschil is mooi gewoon’ vertelt Maud het verhaal van haar zoon. Hij heeft het Williams Syndroom wat zorgt voor een verstandelijke beperking. Tegen alle verwachtingen en adviezen in, doorliep hij de gehele basisschool. Niet omdat hij het niveau aankon, maar omdat hij in de buurt woonde. Hij volgde zijn eigen leerlijn en ging ieder jaar over met zijn klas. Welke waarde had dit voor zijn dagelijks leven? Wat voegde zijn aanwezigheid op school toe in het leven van zijn broertje en zijn klasgenoten? Wat betekende dit voor de rol van de leerkrachten? Welke puzzels kwamen ze onderweg tegen en hoe losten ze deze op? Maud zoomt in op de kleuterjaren, biedt perspectief voor de jaren erna en omlijst haar verhaal met liedjes. Een bijzonder open en oprecht verhaal dat je raakt in het hart.
Maud Wilms (1983) is opgeleid als leerkracht en docent Engels. Ze is muzikant, singer/songwriter en spreker. Ze is moeder van twee zoons. De oudste heeft een verstandelijke beperking. Vanaf het begin van zijn leven geeft hij aan dat hij óók wil meedoen. De maatschappij maakt dat echter vaak onnodig moeilijk. Aangespoord door zijn enthousiasme gaat ze steeds op zoek naar manieren waarop dat wél kan. Ze vertelt hierover: in blogs en in Makkelijker Meedoen de Podcast heeft ze het over inclusie voor hem, en voor alle andere kinderen met een beperking voor wie meedoen niet vanzelfsprekend is. Ze schuwt ook de moeilijke gesprekken niet: want wat gebeurt er als het niet lukt? Welke rol kun je dan pakken … als school, als ouder, maar vooral als mens? Maud stond op 17-jarige leeftijd in de Soundmixshow als Ilse Delange, schrijft haar eigen repertoire en won verschillende prijzen voor haar liedjes. Ze schreef het voorleesboek Len en zijn broer, een verhaal waarin iedereen meedoet. Makkelijker Meedoen de Podcast is te beluisteren via Spotify of Apple Podcast.
Prijs
De prijzen hieronder zijn exclusief BTW, maar inclusief koffie, thee en een lekkere lunch. Allergieën en/of dieetwensen? Geef deze door bij inschrijving in het opmerkingenveld.
Tot 31 december 2024 | Vanaf 1 januari 2025 | |
Lid Instondo* | €325 | €350 |
Reguliere (niet-leden)prijs | €375 | €400 |
*Lid van één van onze tijdschriften (TIB, OOM, TvO, OnzeJeugd.NU of Kleuterzaken) of oud-deelnemer van onze congressen.
Groepskorting
Het Nationale Kleutercongres is nóg leuker samen met collega's! Voor groepen vanaf 5 personen is deelname op offerte-basis mogelijk. We gaan dan niet alleen uit van de meest voordelige prijs per persoon op het moment van aanvragen (incl. leden- & vroegboekkorting), maar doen hier bovenop nog eens een kortingspercentage afhankelijk van het aantal collega's dat aansluit. Hiervoor geldt: meer collega's, meer korting!
Vraag vrijblijvend een offerte voor deelname aan via de knop hiernaast.
Accreditatie
Na afloop van het congres ontvang je een certificaat als bewijs van deelname. Het certificaat wordt digitaal verstrekt en is terug te vinden in jouw persoonlijke Instondo-account.
Informatiemarkt
Ook tijdens het Nationale Kleutercongres 2025 is er weer een beursvloer met verschillende standhouders die hun aanbod in het onderwijs presenteren.
Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact op.
Q&A - alternerend programma
Vanwege grote belanstelling breiden we dit jaar uit! Dat betekent dat we nog een extra groep deelnemers ontvangen. Hiervoor is een alternerend programma ontwikkeld. In de Q&A hieronder leggen we uit wat dit betekent voor jou als deelnemer.
Wat is een alternerend programma?
Eenvoudig gezegd betekent dit dat we beide groepen dezelfde inhoud aanbieden, alleen op een ander moment. Onze keynotesprekers rouleren, maar de parallelsessies & pauzes zijn voor beide groepen hetzelfde. Zo gaat iedereen aan het eind van de dag met dezelfde kennis op zak naar huis.
Dit ziet er als volgt uit:
Hoe weet ik in welke groep ik zit (ROZE of GROEN)?
Schreef jij je in voor het Kleutercongres vóór 1 oktober 2024? Dan hoor je bij groep Roze. Aanmeldingen van ná 1 oktober 2024 behoren tot groep Groen. In de aanloop naar 2 april 2025 ontvang je per mail meer informatie over jouw deelname en vermelden we ook steeds in welke groep je hoort. Op het Nationale Kleutercongres zélf maken we de groepen duidelijk te herkennen door de kleur tas die wordt uitgedeeld (roze dan wel groen).
Ik wil wisselen van groep, kan dit?
We willen dat er voor iedereen plek is in de zalen, dus wisselen is helaas niet mogelijk. Eigenlijk is wisselen ook niet nodig, aangezien het sprekersaanbod en de programmatijden (ontvangst, pauzes en eindtijd) voor beide groepen gelijk zijn. Het enige onderlinge verschil tussen de groepen is wanneer je welke keynote-lezing volgt, maar aan het eind van de dag gaat iedereen met dezelfde kennis op zak naar huis.
Welke parallelsessies kan ik kiezen als deelnemer uit groep ROZE/GROEN?
Het aanbod aan parallelsessies blijft gelijk, ongeacht in welke groep je bent ingedeeld. We breiden dit aanbod de komende periode verder uit, zodat er voor iedereen wat te kiezen is!
Ook zijn er extra zalen en ruimtes voor de pauzes, de informatiemarkt en het speelplein.
Staat je vraag hier niet tussen?
Neem dan contact met ons op of bel via 078 645 5085.
Beschikbare presentaties Nationaal Kleutercongres 2 april 2025
Alle presentaties zijn beschikbaar voor eigen gebruik en mogen derhalve niet verder verspreid worden.
Spreker | Onderwerp | Download |
Hotel en congrescentrum de ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM Ede
Het Nationale Kleutercongres 2025 wordt mede mogelijk gemaakt door: