
Landelijke IB/KC-dag 2024
Werken aan schoolontwikkeling
Ook in 2024 organiseert Instondo Congressen weer een Landelijke IB/KC-dag. Hét nationale congres voor IB & KC. Jij bent er toch ook weer bij?
Met dit jaar als thema:
Werken aan schoolontwikkeling
We bekijken dit vanuit verschillende perspectieven. Schoolontwikkeling gaat over de rol, taak en kwaliteiten van de IB'er maar natuurlijk ook over die van de leerkracht en de schoolleider. En vergeet natuurlijk het curriculum, de manier waarop wij onderwijs geven en de wijze waarop wij de ontwikkeling van de leerlingen volgen niet.
Al deze aspecten hangen met elkaar samen en komen aan bod op de IB-dag.
Welk aspect trekt jouw aandacht?
De inschrijving is geopend. Verzeker jezelf van een plaats en schrijf je direct in!
Hotel en Congrescentrum de ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM Ede
Programma
Tijd | Onderdeel | Spreker | Onderwerp |
---|---|---|---|
09:00 - 10:00 | Ontvangst | ||
10:00 - 10:05 | Opening | Dagvoorzitter Jorinde Jelles | Welkom |
10:05 - 10:50 | Keynote 1 | Jan van den Akker |
Alles hang met alles samen: een curriculumperspectief op onderwijskwaliteit |
10:50 - 11:20 | Pauze | Koffie/thee | Bezoek informatiemarkt |
11:20 - 12:05 | Parallel 1 | ||
Monique Roders | Kwaliteitszorg en de rol van de intern begeleider | ||
Berndine de Wolff | Als tandem - directeur & IB - werken aan schoolontwikkeling | ||
Imke Denissen & Brigitte IJpelaar | Werk met peuters en kleuters in één groep | ||
Michel Freriks | Waarom werkt directe instructie (niet)? | ||
Dave van der Geer & Noraly Snel | HPO onderwijs & de rol van IB/KC | ||
12:05 - 13:00 | Pauze | Lunch | |
13:00 - 13:50 | Keynote 2 | Claire Boonstra | Terug naar de bedoeling van het onderwijs |
13:50 - 14:00 | Wissel | ||
14:00 - 14:45 | Parallel 2 | ||
Marcel Peters & Nicolette Simons | Werk doelgericht vanuit niveauverschillen | ||
Francis van Haandel & Linda van Druijten | Mandaat van de schoolleider & IB'er/KC'er | ||
Jelte de Jongh | Nieuw LVS, maar dan? Valkuilen én praktische tips! | ||
Rianne Vierboom (Leer & Veerkracht) |
Heleschoolbenadering Veerkracht & Welbevinden |
||
Jasper Schelling | Hoe AI het werk van de IB/KC kan ondersteunen | ||
14:45 - 15:10 | Pauze | Koffie/thee | Bezoek informatiemarkt |
15:10 - 15:25 | IB-verkiezing 2023/2024 | Juryvoorzitter Wim Meijer | Uitslag verkiezing |
15:25 - 15:55 | Keynote 3 | De Drominee | Dromen, dichten en vieren! |
15:55 - 16:00 | Afsluiting | Dagvoorzitter Jorinde Jelles |
Locatie
Hotel en Congrescentrum de ReeHorst
Hotel en Congrescentrum de ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM Ede
Sprekers
Deze sprekers zijn bevestigd voor de Landelijke IB-KC dag van 2024

Jorinde Jelles
Dagvoorzitter
Deze onderwijskundige duizendpoot stopt al haar enthousiasme en energie in het dagvoorzittersschap tijdens de landelijke IB-dag 2024.
Jorinde werkt als onderwijskundig adviseur en interim intern begeleider bij ZIEN in de Klas. Zij is eerder werkzaam geweest als leerkracht in het basisonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs, als ambulant begeleider en intern begeleider. Haar huidige werkzaamheden bestaan onder andere uit het oplossingsgericht coachen en begeleiden van onderwijsprofessionals, het verzorgen van workshops en studiedagen en het ondersteunen van schoolteams op het gebied van didactisch en pedagogisch handelen.
Jorinde krijgt energie van het ontdekken van talenten bij anderen. Vanuit talent en kracht samen verder groeien, kenmerkt haar manier van werken. Haar aanpak is positief, betrokken en verbindend. Denken in mogelijkheden is haar werkmotto.
Naast haar werkzaamheden bij ZIEN in de Klas is ze enthousiast redactielid van de TIB en mag zij de komende IB-dag, na een zeer succesvolle rol als dagvoorzitter op de IB-dag 2022, wederom als dagvoorzitter meewerken aan een inspirerende en leerzame dag.
_w300.jpg)
Jan van den Akker
Alles hang met alles samen: een curriculumperspectief op onderwijskwaliteit
Hoge onderwijskwaliteit is een breed gedragen wens, maar wat houdt het eigenlijk in? Wat betekent het voor een individuele leerling, een klas, een school, of het hele stelsel? En hoe kun je er (samen) aan werken? Wat zijn frequente uitdagingen? Een curriculumperspectief kan helpen deze vragen gericht aan te pakken door een geschikte concepten en principes voor aan te reiken.
Met dat doel zal de lezing ingaan op:
* definities van curriculum en curriculumontwikkeling
* verschillende curriculumniveaus en hun samenhang
* curriculumcomponenten (denk aan het curriculaire spinnenweb)
* kwaliteitscriteria bij curriculum(ontwikkeling)
* curriculumontwerp-benaderingen
* interactie tussen curriculum-, leraar- en schoolontwikkeling.
Ter afsluiting zal een aantal veelbelovend gebleken principes voor curriculumverbetering op schoolniveau worden gepresenteerd.
Jan van den Akker is opgeleid als leerpsycholoog en onderwijskundige. Zijn loopbaan heeft vooral in het teken gestaan van curriculumonderzoek en -ontwikkeling. Hij was onder meer enkele jaren hoogleraar vakdidactisch onderzoek aan de Vrije Universiteit (Amsterdam) en daarna vele jaren hoogleraar curriculumontwerp en -implementatie aan de Universiteit Twente (Enschede). Tevens fungeerde hij een tiental jaren als directeur/bestuurder van de SLO (nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling).
Sinds zijn pensionering is hij (deeltijds) zelfstandig onderwijsonderzoeker en -adviseur, voor organisaties in binnen- en buitenland (o.a. voor UNESCO en OECD). Binnen vele bestuurlijk/adviserende functies onder meer lid (onderwijsexpert) geweest van de nationale UNESCO-commissie.
Momenteel, naast consultancy-activiteiten, nog actief als voorzitter van de Raad van Toezicht van het Grafisch Lyceum Utrecht (mbo-sector) en van Stichting Onderwijsadviseurs Expertis.

Monique Roders
Kwaliteitszorg en de rol van de intern begeleider
In deze sessie verkennen we samen de grenzen tussen de verantwoordelijkheden van de schoolleider en de IB'er. Wat is de ideale verdeling van taken en verantwoordelijkheden? Hoe kunnen beide professionals samenwerken om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen? Daarnaast gaan we in op het onderscheid tussen 'zorg' en kwaliteitszorg'. We zullen samen ontdekken hoe deze twee aspecten hand in hand kunnen gaan en elkaar kunnen versterken.
Monique deelt praktische tips, gebaseerd op haar uitgebreide expertise in het werkveld. Je gaat naar huis met waardevolle inzichten en concrete handvatten om direct toe te passen in jouw eigen praktijk. Daarnaast leer je van andere professionals die zich bezighouden met vergelijkbare uitdagingen.
Monique Roders werkte 8 jaar als Senior Inspecteur bij de Inspectie van het Onderwijs. Zij is als expert Regie op Onderwijskwaliteit verbonden aan de PO-Raad. Inmiddels heeft zij op ruim 300 scholen en met vele besturen gesprekken gevoerd over onderwijskwaliteit. Zij heeft ruime ervaring in diverse onderwijssectoren. Haar expertise gaat van kinderopvang (IKC’s) tot primair onderwijs en van vo tot mbo. Ze ontwikkelde leermiddelen, toetsen, examens en leerplannen. Maar ook was ze betrokken bij complexe toezichtvraagstukken.
Monique staat bekend om haar analytisch vermogen en beschouwend karakter. Als auditor is zij in staat om in één dag ‘de vinger op de zere plek’ te leggen en op een stimulerende en respectvolle wijze feedback te geven aan teams. Als adviseur onderwijskwaliteit wordt zij gewaardeerd om haar betrokkenheid en inhoudelijke expertise.

Berndine de Wolff
Als tandem - directeur & IB - werken aan schoolontwikkeling
In deze workshop gaan we in op de rol van de IB’er als coördinator van leren en ontwikkelen. We kijken naar de positionering van de IB’er in de school en de samenwerking met de directeur. Hoe kan de tandem ervoor zorgen dat schoolontwikkeling op gang komt en blijft.
De kern van schoolontwikkeling is: de professionals beter maken, zorgen dat leerkrachten het beste uit zichzelf halen.
Dat vraagt aandacht voor samen leren van leerkrachten in de school en aandacht voor professionele cultuur in de school.
- samen leren: hoe werkt dat en hoe krijg je het als tandem op gang?
- professionele cultuur: hoe ziet dat eruit en wat draagt eraan bij?
Zorg als tandem daarbij voor focus: doelen helder en regie: sturing en zelforganisatie. Dat vraagt wel om een logische organisatiestructuur en positief leiderschap.
Kies voor een oplossingsgerichte aanpak, dat past bij het onderwijs en heeft een positief effect op werksfeer en professionele cultuur.
Berndine is geinteresseerd in mensen en wat hen beweegt. Als afgestudeerd psycholoog, arbeid&organisatiedeskundige en managementconsultant heeft zij jarenlang gewerkt als organisatieadviseur bij een grote arbodienst in verschillende branches: bouw, industrie, ziekenhuizen, gemeentes, sociale werkvoorziening, onderwijs, zakelijke dienstverlening, etc.
Haar kracht en deskundigheid ligt in het in beweging krijgen van mensen. Daarbij kijkt zij wat er nodig is de menskant en ook wat er nodig is aan de kant van de organisatie.
Zij gelooft in pragmatisch en oplossingsgericht werken: waar wil je naar toe en hoe kun je daar komen. Berndine maakt gebruik van een veelvoud van theorien en modellen, maar kijkt altijd naar de context waarin we ons bevinden en wat daar concreet nodig is. In haar adviesstijl is zij pragmatisch, resultaatgericht, effectief en praktisch. Zij is sterk in het in beweging krijgen van mensen door ze te motiveren en waar nodig ook te confronteren.

Imke Denissen & Brigitte IJpelaar
Werk met peuters en kleuters in één groep
De ontschotting tussen de voorschoolse en schoolse periode en het belang van een doorgaande lijn van de ontwikkeling van het jonge kind staan volop in de belangstelling. Maar hoe geef je dit vorm? Een kwaliteitsimpuls staat immers niet op zichzelf. In een peuter-kleutergroep komen kinderen vanaf 3,5 jaar naar school en ontwikkelen zich doelgericht. Bij de opzet van een peuter-kleutergroep heb je te maken met formele én praktische uitdagingen.
In deze workshop geven Imke en Brigitte tools en tips voor de opzet van een peuter-kleutergroep binnen een kindcentrum. Ze nemen je mee in hoe je een fijne integrale samenwerking kunt opzetten.
In de tibtool Werk met peuters en kleuters in één groep kun je hier nog meer over lezen.
Imke Denissen heeft ruim 20 jaar ervaring in het openbaar primair onderwijs als leerkracht, IB-er en Kwaliteitscoördinator. Ze werkt nu op Kindercampus de Vuurvogel in Tilburg waar integraal samenwerken de dagelijkse gang van zaken is. Imke bewaakt hierbij de doorgaande lijnen op het gebied leerlingzorg, didactische en pedagogische visie en thematisch werken.
Brigitte IJpelaar werkt al ruim 25 jaar in het onderwijs en is directeur bij de Opmaat groep, een stichting voor openbaar onderwijs in Tilburg en omstreken. Daar heeft ze een peuter-kleutergroep opgezet vanuit het gedachtegoed van hoog presterende organisaties.

Michel Freriks
Waarom werkt directe instructie (niet)?
Als Intern Begeleider is het belangrijk om te weten wat de werkzame factoren van directe instructie zijn. Waarom werkt directe instructie? En werkt directe instructie eigenlijk altijd bij elke les? Waar moet je op letten bij de implementatie van directe instructiemodellen en welke misvattingen bestaan er over directe instructie? Dit zijn belangrijke vragen om te kunnen beantwoorden als intern begeleider. Je neemt zo makkelijker het team mee en kan leerkrachten helpen goede lessen te ontwerpen. Bovendien kan je leerkrachten makkelijker van feedback voorzien en beter observeren als je zelf stevig in de materie zit. Hoe herken je bijvoorbeeld minder goede en goede punten uit een les? Is het verstandig te werken met een kijkwijzer?
In deze bijeenkomst is dus vooral aandacht voor de achterliggende principes van directe instructiemodellen. Deze helpen te begrijpen waarom én wanneer directe instructie goed werkt en wanneer directe instructie niet goed werkt. De nadruk komt dan meer te liggen op ‘hoe leren werkt’ en minder op de ‘trucjes’ uit een les-lesmodel. Dat maakt dat je als intern begeleider (makkelijker) ziet wat goed is aan een les, en wat beter kan aan een les. Daarnaast wordt in deze bijeenkomst ingegaan op de misvattingen en valkuilen die er bestaan rondom het EDI-lesmodel en de implementatie ervan op scholen.
Michel Freriks is een betrokken en bevlogen onderwijsadviseur werkzaam in het basisonderwijs, voortgezetonderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Hij heeft gewerkt als biologiedocent in het voortgezet onderwijs en heeft ruime ervaring als adviseur. In zijn werk als onderwijsadviseur heeft Michel veel schoolteams en schoolleiders begeleid in organiseren van goed onderwijs. Daarbij altijd uitgaande van duurzame schoolontwikkeling waarbij de docent centraal staat. Hij gelooft dat wanneer docenten de juiste kennis en ervaring hebben, en deze structureel met elkaar delen en bespreken, het onderwijs alleen maar beter wordt.

Dave van der Geer & Noraly Snel
Samen aan het roer - Het samenspel tussen leerkrachten, IB/KC en directie in een High Performing School
In drie kwartier nemen Noraly Snel en Dave van der Geer je mee in de manier van werken binnen Wijs! - Sterk Onderwijs In Utrecht. Door interessante rollen voor elke leerkracht is Wijs! erin geslaagd lesgeven, onderzoeken en ontwerpen in elkaar te vervlechten. De IB'er/KC’er speelt hierin - als kwalitatief ‘geweten’ - een cruciale rol.
Verwacht een heldere uiteenzetting over organisatorische keuzes binnen een High Performing School en mooie praktijkvoorbeelden hoe leraren met elkaar kunnen samenwerken in een professionele schoolcultuur. Van hiërarchie naar expertise.
Noraly Snel is sinds 2016 werkzaam op de Drie Koningenschool in de Meern, 1 van de 5 scholen van Stichting Wijs! Binnen deze school is ze gestart als leerkracht en sinds twee jaar vervult ze de rol van kwaliteitscoördinator. Daarnaast staat ze nog steeds één dag per week voor de groep om het gevoel van het lesgeven niet te verliezen. Vanuit beide rollen heeft Noraly de transitie naar het worden van een High Performing School meegemaakt.
Dave van der Geer is directeur van IKC Willibrord in Vleuten en de St. Bonifatiusschool in Haarzuilens. De scholen zijn onderdeel van WIJS! - sterk onderwijs in Utrecht. Als directeur van de Drie Koningen in de Meern was Dave betrokken bij de eerste pilot van het Nederlands Kennis Curriculum. Dave participeerde in de Kenniskring ‘curriculum’ van het schoolleidersregister en het SLO.

Claire Boonstra
Terug naar de bedoeling van het onderwijs
Iedereen die in het onderwijs werkt doet dat vanuit de bedoeling kinderen vooruit te helpen in de wereld, om ze iets mee te geven dat zinvol is voor de rest van hun leven en voor de samenleving.
We willen dat goed doen - en te allen tijde voorkomen dat er iets mis gaat. In dat proces hebben we allerlei werkwijzen en patronen ontwikkeld die volledig vanzelfsprekend zijn geworden en als
onlosmakelijk horend bij onderwijs worden gezien: het hebben van een schoolgebouw, klaslokalen, jaargroepen, een leraar voor de klas die kennis overdraagt, toetsen en examens, scores die hoger of lager kunnen zijn, bijbehorende schoolniveaus enzovoorts. We hebben het altijd zo gedaan en dat zal wel een goede reden hebben. Denken we...
Het blijkt echter dat veel van deze gewoonten zijn ontstaan in een tijd waarin heel andere waarden belangrijk werden gevonden en heel andere perspectieven bestonden over de ontwikkeling van mensen. Als je met de kennis en inzichten van vandaag een school of onderwijssysteem zou ontwerpen, zou je nooit uitkomen op het systeem dat we nu hebben. Hoe sluiten we met ons onderwijs nog beter aan bij wat mensen, de samenleving en de planeet
nodig hebben?
Claire blikt met ons terug en kijken we vooruit, maar wel door eerst naar de essentie te gaan: welk verhaal vertellen wij elkaar nu over onderwijs en ontwikkeling? Past dat verhaal nog bij wat we nu weten en ervaren, bij hoe we naar de wereld kijken?
Met haar organisatie œ Operation Education, die ze in 2012 oprichtte, verkent Claire Boonstra de leersystemen van de toekomst en bevraagt ze het onderwijssysteem van vandaag. Want voordat we het leren van de toekomst kunnen vormgeven, is het nodig eerst de inrichting van het huidige onderwijs te begrijpen.
Ze heeft tegenwoordig een vaste rubriek #Onderwijsvragen op BNR Nieuwsradio, waarin ze fundamentele vragen stelt over de manier waarop we het leren en ontwikkelen nu hebben ingericht. Want waarom hebben we lange zomervakanties, waarom een centraal eindexamen en waarom zijn er klaslokalen?
Van corporate bedrijven tot ambtenaren, van leerkrachten en leerlingen tot leiders – overal weet ze mensen op een krachtige wijze in beweging te brengen. Om bedrijven en onderwijsinstellingen te inspireren en uit te nodigen om vervolgens zelf op zoek te gaan hun visie op het leren en ontwikkelen in de toekomst, ontwierp Claire het proces ‘Vragend Veranderen’ waarbinnen ze fundamentele vragen stelt over het waarom en waartoe van onderwijs, over diepgewortelde overtuigingen en gewoontes. Ze plaatst het binnen de context van doorslaggevende bewegingen in de maatschappij, geeft concrete voorbeelden en deelt haar eigen inzichten. Claire is een krachtige en authentieke storyteller die regelmatig tranen, een lach, of een brok in de keel bij haar publiek teweeg brengt.

Marcel Peters & Nicolette Simons
Een praktische verdieping op doelgericht werken
Doelgericht werken is een term die steeds vaker voorkomt in de onderwijspraktijk. Basisscholen maken deze ontwikkeling door om zo goed mogelijk te kunnen omgaan met niveauverschillen. Omgaan met niveauverschillen wordt als één van de moeilijkste onderdelen van het vak beschouwd. Tijdens deze lezing worden vijf stappen voor het werken in de korte handelingsgerichte cyclus uitgelegd. IB’ers en leerkrachten horen er praktische tips en krijgen formats, (praktijk)voorbeelden en handvatten om doelgericht te werken met niveauverschillen. Hierbij staan vijf belangrijke uitgangspunten centraal: start op schoolniveau, werk doelgericht, werk in de korte cyclus, werk vanuit hoge verwachtingen en flexibele niveaugroepen, en creëer in de klas de juiste voorwaarden. De sprekers bieden vanuit praktijkervaring en onderbouwde kennis handvatten om scholen doelgericht te laten werken met niveauverschillen. Deze methodiek heeft zich in de praktijk veelvuldig bewezen om o.a. leerlingresultaten omhoog te krijgen en om scholen met flexibele niveaugroepen te laten werken vanuit hoge verwachtingen.
Marcel Peters en Nicolette Simons zijn werkzaam als onderwijsadviseurs (GGO Advies) met een specialisme in didactisch handelen (o.a. rekenspecialisten) en doelgericht werken. Zij vertalen de theorie naadloos naar de praktijk door hun achtergrond als onderwijskundige, leerkracht en directeur in het basisonderwijs. Als duo begeleiden zij veel basisscholen in verbetertrajecten. Marcel en Nicolette hebben oog voor het beleid op schoolniveau maar kijken ook altijd naar de praktijk van de klas.

Francis van Haandel & Linda van Druijten
Mandaat van de schoolleider & IB'er/KC'er
Met de verscherping op de rol van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator (nieuwe beroepsstandaard nov ‘22), moet duidelijker dan ooit helder zijn wie welk mandaat heeft: de schoolleider is als vanzelfsprekend eindverantwoordelijk, maar legt tevens mandaat bij de IB’er/KC’er neer. Tenminste ... Is dat wel zo? We zien dat mandaat duidelijke taal nodig heeft: wie doet wat, wanneer en waarom? Hoe organiseren we als duo en als MT mandaat in onze school en hoe spreken we elkaar aan op gegeven mandaat?
In organisatiecultuur, juist binnen de scholen, is verantwoordelijkheid afleggen, mandaat verdelen en aanspraken op afspraken onvoldoende gemeengoed in ons onderwijs. De juiste aandacht voor deze belangrijke ‘hefbomen’ in de organisatiecultuur wordt ondersteund bij de verscherpte focus op onderwijskwaliteit, opdat al onze leerlingen tot leren komen!
Francis werkte meer dan 15 jaar als leerkracht, intern begeleider en orthopedagoog in voornamelijk Amsterdam. Daarnaast was zij actief betrokken bij organisaties die zich inzetten voor zwerfjongeren. Als beleidsmedewerker voor een grote stichting en als voorzitter/schrijver van de nieuwe beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator zorgde zij, met haar schrijversgroep, voor een belangrijke markering in de rol van de intern begeleider! De verscherpte focus op onderwijskwaliteit binnen drie domeinen (leren, data, ondersteuning) is ondertussen gemeengoed aan het worden op vele scholen in Nederland.
Linda van Druijten was meer dan 15 jaar leidinggevende in met name het speciaal (voortgezet) onderwijs. Nu werkt zij met teams aan het versterken van de professionele kwaliteitscultuur, gericht op rolzuiverheid, onderliggende gedragspatronen en verantwoordlijkheden. Haar kracht is het bespreekbaar maken van dat wat vaak onbesproken blijft.

Jelte de Jongh
Nieuw LVS, maar dan?
Zeven valkuilen én praktische tips voor echte borging plús verdieping na overstap op een nieuw leerlingvolgsysteem
In schooljaar '22-'23 was de grote oversteek: duizenden scholen kozen voor een nieuw LVS. Wat blijkt: na de knoppentraining begint het echte werk pas. Dan ga je samen de belofte waarmaken: kindgericht toetsen, écht formatief werken of hoofd-hart-handen; we kennen ze allemaal. Maar soms (b)lijkt het sprookje snel te verbleken. Je krijgt het team niet mee, oude gewoontes zijn hardnekkig of protocollen (dyslexie) kloppen niet meer.
Werkend met tientallen "tweede en derdejaars overstappers" zag Leeruniek hoe krachtige IB'ers, KC'ers en directeuren de valkuilen wél wisten te omzeilen. In een interactieve werksessie deelt Leeruniek-oprichter Jelte de beste voorbeelden en praktische tips.
Oja, de sessie is voor iedereen. Leeruniek is uitgegroeid van 'dashboard voor scholen' tot een brede onderwijsadviesdienst met extra expertise in toetsen en data-analyse. Behoeften van IB'ers staan centraal - of je met Leeruniek werkt of niet.
Samen met onderzoekers van MIT en Harvard onderzocht Jelte nieuwe technologieën voor gepersonaliseerd leren. Hij vindt dat het basisonderwijs gelijke kansen en groei mogelijk moet maken voor ieder kind. Het is een plek waar je een verschil kunt maken voor de toekomstige maatschappij. Vanuit die gedachte startte hij Leeruniek in 2015. Meer persoonlijke aandacht voor kinderen en meer regie en tijdswinst voor leerkrachten.
Vanuit Leeruniek werkt Jelte nu vooral met besturen die meer mensgericht en data-gesteund willen werken. Focus: hoe voed je een lerende cultuur en versterk je zo wendbaarheid en veerkracht van de hele organisatie? Verder coacht Jelte bestuurders en kwaliteitsteams, bijv. rondom de vierjaarlijkse beleidsplanning, versterking kwaliteitsstructuur en strategische HR-thema’s (welzijn, personeelsplanning of integratie kwaliteit & HR).

Rianne Vierboom
Heleschoolbenadering Veerkracht & Welbevinden
In deze sessie wordt een inkijkje gegeven in de wereld van de positieve psychologie. De cijfers over depressie en burn-out zijn schokkend en ook de coronatijd heeft nieuwe uitdagingen gecreëerd op het gebied van veerkracht en verbinding. De urgentie van dit thema raakt steeds meer aan de oppervlakte. Vanuit het holistisch model van welbevinden (Van Zundert, 2017) en de bijbehorende theorie, maken we de vertaalslag naar hoe de school een bijdrage kan leveren aan dit vraagstuk. Rianne is werkzaam op de Nicolaasschool, waar er nu ruim 7 jaar met deze heleschoolbenadering gewerkt wordt. Aan het eind van deze sessie heb je inzicht in hoe die aanpak eruit kan zien en heb je handvatten om morgen in de praktijk aan de slag te gaan met jezelf of met de leerlingen.
Rianne is zo'n 12 jaar werkzaam in het Rotterdamse onderwijs. Zij is intern begeleider op de Nicolaasschool in Delfshaven. Deze school kreeg in 2020 het Predicaat Excellente school op basis van het aanbod op veerkracht en welbevinden. Rianne is daarnaast werkzaam voor Leer- & Veerkracht, waarbij zij andere scholen begeleidt om theorie en praktijk te verbinden. Verder houdt ze zich achter de schermen bezig met doorontwikkeling en zet ze zich in voor incidentele, innovatieve opdrachten. Ook is zij werkzaam voor Young Academy of Life waarbij ze trainingen geeft, leerkrachten en groepen begeleidt met pedagogische vraagstukken en is ze medeauteur van Levenslessen voor basis- en voortgezet onderwijs.

Jasper Schelling
Hoe AI het werk van de IB/KC kan ondersteunen
In een dynamische en inspirerende sessie leidt Jasper Schelling je door de fascinerende wereld van Artificiële Intelligentie (AI). Voor de intern begeleider betekent dit een spannende transitie. Hoe kan AI geïntegreerd worden in het onderwijs en hoe kan dit de rol van de intern begeleider versterken? Jasper zal de brug slaan tussen AI en het dagelijks werk van de intern begeleider. Ontdek hoe AI kan bijdragen aan gepersonaliseerd leren, efficiëntere administratie, betere leerlingvolgsystemen en een verrijkte leeromgeving.
Maar het gaat niet alleen over technologie. Jasper belicht ook hoe de intern begeleider een cruciale rol kan spelen in het ethisch en verantwoord implementeren van AI in het onderwijs. Hoe zorgen we dat AI de gelijkheid en inclusiviteit in het onderwijs bevordert, en niet verstoort? Deze sessie biedt niet alleen een kijkje in de toekomst, maar ook praktische handvatten voor de intern begeleider om deze boeiende technologische ontwikkelingen toe te passen in het hart van het onderwijs. Bereid je voor op een interactieve sessie vol inzichten, praktijkvoorbeelden, en inspiratie om de rol van de intern begeleider in het AI-tijdperk te herdefiniëren.
Meer over Jasper volgt spoedig.

Wim Meijer
Juryvoorzitter verkiezing 'IB'er van het jaar 2023-2024'
Wim is voorzitter van de jury die de IB'er van het jaar 2023-2024 verkiest.
Wim Meijer is specialist op het terrein onderwijsbegeleiding en passend onderwijs. Hij ontwierp de methodiek van consultatieve leerlingbegeleiding. Na zijn loopbaan aan de Rijksuniversiteit Groningen verzorgt hij voorlichting en trainingen en hij is als zelfstandig adviseur actief bij uiteenlopende onderwijsinstellingen.

De Droominee
Dromen, dichten, vieren!
De Droominee luistert mee tijdens onze landelijke IB-dag. Hij luistert, beluisterd, vangt en droomt weg over ons vak en wat ons te doen staat.
Aan het einde van de dag geeft hij ons de belangrijkste inzichten terug.
Hij viert met ons wat we deze dag gehoord en beleefd hebben.
En als toefje slagroom op de taart laten zijn mooie woorden ons opnieuw kijken naar ons vak en stuurt hij ons vol positieve energie naar huis met zin in morgen!
De Droominee is een spoken word performer.
Hij zet de toon, helpt de praatjes te laten zakken , zoekt connecties en perspectieven
Hij luistert mee en observeert. Hij raapt de hele dag woorden en zinnen op. De dag wordt samengevat in poëzie, woordspelingen en metaforen. Om te vieren wat we gedaan, bedacht en geleerd hebben. Alles passeert nog even de revue en de bezoekers van de dag krijgt nog een positieve duw. Met enthousiasme en verbondenheid wordt de dag creatief en mindful afgesloten.
Rik Zutphen alias de Droominee is een spoken word artiest. In openingen en afsluitingen van events weeft hij met muzikale woorden het onderwerp, de mensen, het thema en de plek in verbinding met elkaar.
let op hoe je de Droominee spelt
dubbel o
dubbel e
liefst de “de” ervoor
de Droominee is met dubbel "o" dan droomt het meer en preekt het niet zo
Prijs
Tot 31 december 2023 |
Vanaf 1 januari 2024 | |
Lid tijdschrift of oud-deelnemer Instondo congressen* | €275 | €300 |
Reguliere prijs | €325 | €350 |
Alle prijzen zijn exclusief BTW & inclusief koffie/thee en lunch. |
*Lid van één van onze tijdschriften of oud deelnemer van één van onze congressen.
Groepskorting
Bij deelname vanaf 5 personen kunnen wij je een aantrekkelijk aanbod doen. Klik op 'Offerte aanvragen' in de kolom rechts om vrijblijvend een offerte aan te vragen.
Accreditatie
Na afloop van het congres ontvang je een certificaat als bewijs van deelname. Het certificaat wordt digitaal verstrekt en is terug te vinden in jouw persoonlijke Instondo-account.
Gratis download
Gratis download - interview met Claire Boonstra voor het Tijdschrift Intern Begeleiden
Om vast warm te lopen voor de landelijke IB/KC-dag 2024 hebben we een cadeautje voor je!
Hotel en Congrescentrum de ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM Ede
De Landelijke IB-conferentie 2024 wordt mede mogelijk gemaakt door: