Instondo
Webshop Contact
Inloggen
Instondo
Home
Thema's
Terug naar hoofdmenu
Ontwikkel jezelf Ondersteun je collega’s Ondersteun het kind en ouders Ontwikkel de organisatie
Actueel Tijdschriften Opleidingen Congressen Boeken Over Instondo
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Instondo
  2. Congressen
  3. Michel Freriks

Michel Freriks

Waarom werkt directe instructie (niet)?

Michel Freriks

Als Intern Begeleider is het belangrijk om te weten wat de werkzame factoren van directe instructie zijn. Waarom werkt directe instructie? En werkt directe instructie eigenlijk altijd bij elke les? Waar moet je op letten bij de implementatie van directe instructiemodellen en welke misvattingen bestaan er over directe instructie? Dit zijn belangrijke vragen om te kunnen beantwoorden als intern begeleider. Je neemt zo makkelijker het team mee en kan leerkrachten helpen goede lessen te ontwerpen. Bovendien kan je leerkrachten makkelijker van feedback voorzien en beter observeren als je zelf stevig in de materie zit. Hoe herken je bijvoorbeeld minder goede en goede punten uit een les? Is het verstandig te werken met een kijkwijzer?

 

In deze bijeenkomst is dus vooral aandacht voor de achterliggende principes van directe instructiemodellen. Deze helpen te begrijpen waarom én wanneer directe instructie goed werkt en wanneer directe instructie niet goed werkt. De nadruk komt dan meer te liggen op ‘hoe leren werkt’ en minder op de ‘trucjes’ uit een les-lesmodel. Dat maakt dat je als intern begeleider (makkelijker) ziet wat goed is aan een les, en wat beter kan aan een les. Daarnaast wordt in deze bijeenkomst ingegaan op de misvattingen en valkuilen die er bestaan rondom het EDI-lesmodel en de implementatie ervan op scholen.

Michel Freriks is een betrokken en bevlogen onderwijsadviseur werkzaam in het basisonderwijs, voortgezetonderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Hij heeft gewerkt als biologiedocent in het voortgezet onderwijs en heeft ruime ervaring als adviseur. In zijn werk als onderwijsadviseur heeft Michel veel schoolteams en schoolleiders begeleid in organiseren van goed onderwijs. Daarbij altijd uitgaande van duurzame schoolontwikkeling waarbij de docent centraal staat. Hij gelooft dat wanneer docenten de juiste kennis en ervaring hebben, en deze structureel met elkaar delen en bespreken, het onderwijs alleen maar beter wordt. 

Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo