Instondo
Webshop Contact
Inloggen
Instondo
Home
Thema's
Terug naar hoofdmenu
Ontwikkel jezelf Ondersteun je collega’s Ondersteun het kind en ouders Ontwikkel de organisatie
Actueel Tijdschriften Opleidingen Congressen Boeken Over Instondo
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Instondo
  2. Thema's
  3. Ontwikkel jezelf
  1. Instondo
  2. Thema's
  3. Ontwikkel jezelf

Ontwikkel jezelf

Blijf leren, blijf inspireren

Alles Opleidingen Artikelen Blogs en nieuws Events Boeken
opleiding
Masterclass IB als KC
Intern Begeleider als Kwaliteitscoördinator
Start 11 april 2023
1 dag
Utrecht
125,-
tib 2023 / nr 1
"De leerkrachten zijn de hoofdrolspelers in het onderwijsproces"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels
10 januari 2023
event
Week Intern Begeleiden 2023 (WIB)
Hét congres voor elke IB'er & KC'er!

In november 2023 organiseren we alweer voor het 12e jaar de WIB. Zoals altijd zal ook dit jaar he...

1 november 2023
Boek
Wegwijzer voor de intern begeleider
tib 2023 / nr 1
Een kind dat niet praat in de klas. Wat nu?

Een kind dat op school nog niet praat, hoe erg is dat eigenlijk? We kennen allemaal kleuters die het nog spannend vinden en weinig zeggen. Zijn ze gewend, dan hoor je hen steeds meer. Soms blijft een kind echter zwijgen. Er kan dan sprake zijn van selectief mutisme; het kind praat thuis wel, maar...

Eustache Sollman
10 januari 2023
tib 2023 / nr 1
Leerlingpopulatie in beeld & Feedback die jouw collega's in hun kracht zet. Hoe?
Mieke Michiels, Marald Mens
10 januari 2023
Quote
"Niet omdat het moeilijk is durven we niet, omdat we niet durven is het moeilijk"
Warren Buffet
"The best investment you can make, is in yourself"
nieuws
Kansengelijkheid
Download gratis bundel

Kansengelijkheid is een belangrijk item in het Nederlandse onderwijs. Maar wat werkt nou écht? De Gelijke Kansen Alliantie heeft een bundel uitgebracht met 264 interventies. De bundel is bedoeld ter inspiratie voor iedereen die aan de slag wil met gelijke kansen. De interventies zijn per thema ingedeeld. Per interventie is aangegeven wie het heeft georgan...

6 december 2022
Boek
De 10 principes van de intern begeleider
tib 2023 / nr 1
Kijk naar je visie op onderwijs aan jonge kinderen

Als docent van de post-hbo-opleiding Specialist Jonge Kind vroeg ik studenten altijd of zij de visie op onderwijs aan het jonge kind in ‘hun’ onderbouw kenden. Vaak bleef het stil. Was er geen visie? Was die er wel, maar kende men die niet? Hoe sta je hierin als IB’er? Ken je de visies op onderwi...

Cobi Visser
10 januari 2023
Quote
"In herhaling zit vaak de overtuiging"
tib 2023 / nr 1
Kennisrotonde

Vraag:

Welke vormen van ontwikkelingsgericht begeleiden van stagiaires in het basisonderwijs dragen bij aan hun toerusting als aankomend leerkracht?

Dian Fluijt
10 januari 2023
tib 2023 / nr 1
Werken met werkvormen werkt!

Tijdens de Week van de Intern Begeleider (WIB) in november 2022 was de workshop ‘Werken met werkvormen werkt!’ een groot succes! Meer dan 200 IB’ers lieten zich inspireren door werkvormen die je kunt inzetten tijdens bijvoorbeeld een groepsbespreking, bij het analyseren van data of bij het voeren...

Jorinde Jelles, Claudy van Valburg
10 januari 2023
tib 2023 / nr 1
IB'er: is dat echt mijn ambitie?

Je hebt al 25 jaar een klas gemanaged en je bent er wel klaar mee. De spirit is weg. De 'fut' is eruit. Inclusief onderwijs zorgt ervoor dat je klas te heterogeen wordt. Gedifferentieerd lesgeven is ingewikkeld en je overziet het niet meer ... ! Je grijpt je kans als de plek voor IB'er vacant wor...

Peter Laros
10 januari 2023
tib 2023 / nr 1
"Benut de verschillende leraarvaardigheden en diversiteit op school"

Meer variatie in functies komt de stabiele basis van onderwijskwaliteit ten goede. Het versterkt het leren van leraren én leerlingen. Daarover schreven Hannah Bijlsma en Mirjam Keyser een boek en spraken ze met TIB. “Door gebruik te maken van de uiteenlopende leraarvaardigheden in een onderwijste...

Walter van de Calseyde
10 januari 2023
tib 2022 / nr 5
Wet- en Regelgeving
Bijgestelde onderzoekskaders inspectie

Wat?

De ministers van onderwijs, Wiersma en Dijkgraaf, hebben de bijgestelde onderzoekskaders vastgesteld voor het primair, voortgezet, speciaal en middelbaar beroepsonderwijs.

Jacques van den Born
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 5
Internaliserend gedrag: 8 adviezen

Hoe kun je als onderwijsprofessional aansluiten bij de behoeften van leerlingen voor het delen van internaliserende problemen en het zoeken van hulp? De adviezen in de handreiking 'Zie mij!' (Sijp, Zijlstra en De Boer, 2018) zijn afkomstig van leerlingen die zelf te kampen hadden met internaliser...

Dian Fluijt
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 5
'Probeer altijd het héle kind te zien!'

Alle leerkrachten en IB’ers hebben tijdens hun loopbaan meer of minder te maken met leerlingen met internaliserend gedrag. De grootste uitdaging is om dit gedrag te herkennen en vervolgens een goede bijdrage te leveren aan het hulpverleningsproces. “Het grootste probleem bij het signaleren is dat...

Walter van de Calseyde
31 oktober 2022
tvo 2023 / nr 1
Trauma als aangrijpingspunt in het doorbreken van de cirkel van geweld
De intergenerationele overdracht van geweld in gezinnen

Partnergeweld en kindermishandeling verhogen de kans op posttraumatische stress, wat de kans verhoogt opnieuw slachtoffer of dader te worden van relationeel geweld. De bevindingen van een promotieonderzoek laten zien dat trauma(gerelateerde) klachten van zowel kinderen als ouders verklarende fact...

Milou Lünnemann
7 februari 2023
tib 2022 / nr 1
Checklist Veranderen

Leerkrachten klagen nog wel eens over de voortdurende reeks veranderingen waarmee ze te maken krijgen. Maar onderwijs kan niet zonder veranderen. Sterker nog, onderwijs wil juist een verandering (ontwikkeling) veroorzaken bij leerlingen. Ook als team of school wil je soms iets veranderen. Die ver...

Rian Janssen
11 januari 2022
Boek
Zelfsturing in de klas. Zo doe je dat!
nieuws
Onderwijsraad brengt taal en rekenen in het vizier
#taal #rekenen #onderwijsraad

We hebben het al vaak gehoord en ook de minister van Onderwijs blijft het benadrukken: we moeten ...

21 maart 2023
C. Buddingh
"Het is vaak heerlijk rusten in het gras dat je ergens over hebt laten groeien"
Boek
OT-kaartenset
tvo 2023 / nr 1
Niet slapen zonder bobo
Josien de Bie
7 februari 2023
nieuws
Kijktip: probleemgezinnen
#verlorenkinderen

Drie maanden lang bracht documentairemaker Sahar Meradji tijd door met ‘probleemgezinnen’: gezinn...

12 december 2022
tib 2023 / nr 2
Betrokkenheid als leidend principe

Gedurende het schooljaar loop je als intern begeleider regelmatig de kleutergroepen binnen. Deze waardevolle tijd wil je natuurlijk zo nuttig mogelijk besteden. Binnen een kleutergroep is het verdelen van jouw aandacht en focus een pittige klus, met name omdat veel van het leren en ontwikkelen ni...

Anouk Brouns
14 maart 2023
Boek
Zet in op de ontwikkeling van cognitieve functies!
oom 2023 / nr 1
Hoofdschudding
Jelte van der Kooi
7 februari 2023
Boek
De toekomst van de intern begeleider
Boek
Zet je collega's in beweging
tib 2022 / nr 3
Leerlingparticipatie: betrek je leerlingen bij het onderwijs

Als IB’er werk je dagelijks met leraren, ouders en educatieve partners samen, om voor iedere leerling passend onderwijs te realiseren. Welke stem krijgt de leerling hierbij: praat je over of met leerlingen? Dit artikel helpt je om leerlingen actief te laten participeren. Met de inspraakladder van...

Marianne den Otter
23 mei 2022
tib 2021 / nr 3
Proberen lukt altijd

Nog één keer open ik het gespreksverslag. Heb ik alles echt goed verwoord? Staan er nog spelfouten in? Zijn de afspraken helder geformuleerd? Ik lees het toch nog een keertje door. En ja hoor, toch wat aanpassingen… Hopelijk is iedereen nu tevreden zo. En ik druk op de verzendknop. Klaar! Zucht… ...

Jorinde Jelles
17 mei 2021
Boek
Coach opbrengstgericht
Boek
Goed onderwijs voor begaafde leerlingen
tib 2023 / nr 1
Visual Grensganger
TIB 2023-1
Maaike van Hal
9 januari 2023
nieuws
Kennislacune veerkracht LHBTQIA+-jongeren
#veerkracht #LHBTQIA+ #proefschrift

Er is een gebrek aan kennis als het aankomt op de veerkracht van LHBTQIA+-jongeren. Onderzoek ric...

9 februari 2023
tib 2021 / nr 1
Wet- en regelgeving
Zedenmisdrijf

Wat?

In oktober jl. voreg de Inspectie in haar nieuwsbrief aandacht voor het handelen bij een (vermoeden van) zedenmisdrijf, seksueel misbruik tussen een met taken belast persoon en een leerling. 

25 januari 2021
nieuws
Hoe verder na de LVS-/M-toets? Download gratis stappenplan
#download #stappenplan #toetsen

Toetsen brengen het niveau van de leerling in kaart. Maar dan? Hoe ga je verder met deze uitkomst...

21 maart 2023
tib 2022 / nr 3
Het diagnostisch gesprek over rekenproblemen

Het belangrijkste kenmerk van (ernstige) rekenproblemen is dat de basiskennis niet of niet goed geautomatiseerd raakt. Wetenschappelijk onderzoek laat daar geen twijfel over bestaan. Voor iedere onderwijsprofessional is het daarom belangrijk om een antwoord te kunnen geven op de volgende vier vra...

Wied Ruijssenaars, Cécile Ruijssenaars-Elshoff
23 mei 2022
Quote
"Onderschat nooit de kracht van kleine stapjes."
Boek
Voer een opbrengstgerichte leerlingbespreking
tib 1000 / nr 1
Gratis download uit TIBtool Tandem IB’er en directeur
Berndine de Wolff, Marjan Plazier
31 januari 2023
tib 2020 / nr 1
Wet- en regelgeving
Gezondheidszorg en school

Wat? 

Zoveel mogelijk kinderen moeten naar school, ook als zij gezondheidsproblemen kennen. Voor leerlingen die op regelmatige basis gezondheidszorg nodig hebben, moeten structurele afspraken worden gemaakt over wie die zorg in school verleent. Een school mag op grond van gezondheidszorg een lee...

1 januari 2020
Boek
Arrangeer samen
Boek
Werk oplossingsgericht met je team
Boek
De negen principes van de excellente schoolleider
Quote
"Teamwork makes the dream work."
tib 2023 / nr 1
De intern begeleider als grensganger

Ik ben geen specialist op het terrein van onderwijs noch op dat van de inclusie – al zijn beide mij zeker niet vreemd. Ik ben relationeel denker op het terrein van zorg, welzijn en onderwijs. Ik kijk graag met de lens van relationaliteit naar de moderne intern begeleider en naar passend en inclus...

Andries Baart
10 januari 2023
event
Het OJ-congres
Weten we nog wat 'normaal' is?

Steeds meer horen we in de media over hoe slecht het met onze jongeren en kinderen gaat. De impac...

6 juni 2023
Boek
Omgaan met weerstand
tib 2022 / nr 4
Jouw verwachtingen zijn hun kansen

Hoe voeg ik waarde toe aan de samenleving? De afgelopen jaren ben ik me steeds meer gaan verdiepen in het thema hoge verwachtingen en de impact hiervan op leerprestaties (cognitief) en welbevinden (sociaal emotioneel) van leerlingen. Uitgaan van ‘High Expectations’ verandert je kijk op het onderw...

Redwane Bouttaouane
5 september 2022
Boek
De beroepsstandaard voor de intern begeleider
Quote
"Waar een oordeel begint, eindigt de waarneming."
Boek
Co-teaching: samen kun je meer
Boek
Begeleid handelingsgericht
tib 2022 / nr 3
Werkgeluk: De Q12

Of je gelukkig bent in je werk wordt bepaald door factoren zoals het inzetten van je talenten, het gevoel van verbondenheid onderling en de mate van betekenisvolheid die je ervaart. Het is belangrijk om hierover met elkaar in gesprek te gaan, zowel over het geven als het krijgen van werkgeluk. Lo...

Jorinde Jelles
23 mei 2022
Boek
Omgaan met HOOGGEVOELIGHEID op school
Boek
Haal meer uit je combinatiegroep 2/3!
tib 2022 / nr 1
Kennisrotonde

Deze keer geen vraag, maar een tip! Het NRO publiceert drie gratis publicaties voor po-scholen. In de leidraden bundelen wetenschappers en onderwijsprofessionals gezamenlijk hun kennis over belangrijke thema’s in goed leesbare rapporten. De toegevoegde aanbevelingen worden ook in postervorm besch...

Dian Fluijt
11 januari 2022
tib 2022 / nr 4
Geef het brein de kans om te vergeten!

Het kan zo maar zijn dat een leerkracht uit je team jou als IB’er de vraag stelt: ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat de leerstof bij deze leerling beter beklijft? Wil je eens met me meedenken?’ Wat weten we vanuit onderzoek wat hierbij het beste werkt? Hoe krijg je bij leerlingen topografische kennis,...

Marald Mens
5 september 2022
Boek
Dyslexie: werk in uitvoering!
tib 2022 / nr 5
Problemen zijn er om samen aan te pakken

Tijdens jouw werk als IB’er sta je dagelijks voor vraagstukken, probleemstellingen of casuïstiek. Zaken die intern begeleiders graag op een goede efficiënte en effectieve manier willen aanpakken. Maar wat werkt? Hoe pak je het aan? En op welke manier betrek je hier je team bij? Waar ligt jouw ver...

Mieke Michiels
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 3
Gedrag positief beïnvloeden door het versterken van taalvaardigheden

De meerderheid van de kinderen met emotionele en gedragsstoornissen die bij jeugdzorg of GGZ terechtkomen, hebben vaak niet-geïdentificeerde taalachterstanden. Onderzoekers schatten dat wel 70 tot 90% van hen een taalachterstand heeft (Chow & Wehby, 2018, Embrechts et al., 2019). Gedragsproblemen...

Trees Das, Sonja van der Lee-Van Broekhoven
23 mei 2022
tib 2022 / nr 5
Hoe kunnen de IB'er en de expert-leraar elkaar versterken?

Steeds meer scholen werken met expert-leraren. Bijvoorbeeld een expert-leraar op het gebied van begrijpend lezen, die onder meer verantwoordelijk is voor de kwaliteit van het leesonderwijs op school. In dit artikel gaan we in op de vraag wat een expert-leraar is, welke taken zij heeft en hoe ze m...

Martin Bootsma, Heleen Buhrs
31 oktober 2022
Boek
Een vitale visie voor school
Boek
BASISBOEK HOOGBEGAAFDE ADOLESCENTEN
Omdenken
"Ervaring is wat je krijgt nét nadat je het nodig had."
Boek
Gedragsvraagstukken? Zo pak je ze aan!
nieuws
'De mooiste dingen ontstaan van binnenuit'
Meesterwerk Podcast

Dat is het motto van Nicole Hanegraaf, auteur van het boek ‘Onderwijs van Binnenuit’. Volgens Nic...

10 december 2022
Boek
Tandem IB’er en directeur: werken aan schoolontwikkeling
event
WIB Utrecht 2023
Dinsdag 14 november 2023

Schrijf je nu in voor de WIB in Utrecht

 

Klik hier om terug te keren naar de hoofdpagina met h...

14 november 2023
tib 2022 / nr 4
Denk en overleg: Over je rol als IB'er

Van een professional mag je verwachten dat zij zich verantwoordelijk voelt, samenwerkt met andere professionals en reflecteert op die samenwerking. Denk na over je rol als IB’er en overleg daarover met je directeur.

Rian Janssen
5 september 2022
nieuws
NIEUW: Tandem IB'er en directeur
#transitie #IB #KC #TIBtool

Welke rol hebben de IB'er en directeur als het gaat om de schoolontwikkeling? Een vraag die velen...

16 januari 2023
Boek
Intervisiespel Geweldloos verzet
Boek
Omgaan met scheiding op school
oom 2023 / nr 1
Afgifte van toelaatbaarheidsverklaring

Het afgeven van een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) is niet nieuw, maar het is zeker geen vanzelfsprekendheid dat deze stand houdt. Hieronder bespreek ik twee zaken waarbij in het ene geval de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring oordeelde dat de afgegeven tlv in stand ka...

Anne Dekkers
7 februari 2023
nieuws
Hoe talent op zijn plek valt
Kohnstammlezing
 

Robbert Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, heeft op maandag 21 november 20.00 uur de Kohnstammlezing gehouden. Zijn lezing is getiteld: ‘Hoe talent op zijn plek valt.'. Erg inspirerend en zeker de moeite waard om terug te kijken!

Kijk de lezing hier terug 

21 november 2022
tib 2021 / nr 4
Wet- en regelgeving
Nationaal Programma Onderwijs

Wat?

Het ministerie stelt €5,8 miljard beschikbaar om leerkrachten en leerlingen te helpen leervertraging en andere problemen veroorzaakt door corona aan te pakken. 

Jacques van den Born
13 september 2021
Boek
Basisboek coördinator ouderbetrokkenheid
G. Bachelard
"Wie niet voortdurend leert, is onwaardig om te onderwijzen."
tib 2022 / nr 3
'Voor mij zijn de belangrijkste ingrediënten van werkgeluk betrokkenheid en draagvlak'

Strikt genomen ga je werken ‘om de kost te verdienen’. Maar volgens IB’er Ceciel Bonte zul je dat werk niet lang volhouden als het daartoe beperkt blijft. De meeste mensen hebben een extra drijfveer nodig, weet ze uit lange ervaring. “Werkgeluk is idealiter elke dag met plezier naar je werk gaan ...

Walter van de Calseyde
23 mei 2022
tib 2022 / nr 3
Leerlingen goed begeleiden begint met naar hen te luisteren

In dit artikel wordt ingegaan op het echt luisteren naar leerlingen in hun onderwijsbehoefte. Dit betekent voor elke leerkracht en begeleider in de schoolorganisatie dat zij werken vanuit drie belangrijke aspecten: luisteren, leren en leiden. Gebruik het geschetste kader voor oprecht, nauwkeurig ...

Ingrid Paalman
23 mei 2022
tib 2022 / nr 2
Met het co-creatiemodel naar duurzame onderwijsverandering

Elke IB’er krijgt ermee te maken: collega’s die verandermoe zijn. En geef ze eens ongelijk. Maar al te vaak komt het voor dat veranderplannen, al dan niet van bovenaf opgelegd, de eindstreep niet halen. Tel dit op bij het gevoel dat veel collega’s zich overbelast voelen, dan is het als intern beg...

Dian Fluijt
8 maart 2022
tvo 2023 / nr 1
Imaginaire exposure werkt, ook bij mensen met een LVB en PTSS

Een posttraumatische stressstoornis (PTSS) kan bij minstens 20 procent van de mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) worden vastgesteld. Comorbide stoornissen, zoals stoornissen in het gebruik van een middel, stemmings- en angststoornissen komen bij 80-90 procent van de mensen met PT...

Karin Nijhof, Paul Prins
7 februari 2023
Boek
Autisme, samen aan de slag!
tib 2021 / nr 3
Wet- en regelgeving
Vrijwillige ouderbijdrage

Wat?

Het ministerie scherpt de wetgeving aan over de vrijwillige ouderbijdrage, voor activiteiten die door het bevoegd gezag worden georganiseerd buiten het verplichte onderwijsprogramma. 

Jacques van den Born
17 mei 2021
Boek
Onderwijs van Binnenuit
onzejeugd 2022 / nr 10
Werken aan aanwezigheid
Niet meer werk, maar anders werken

Het ministerie van OCW zet een duidelijke toon met het Wetsvoorstel terugdringen verzuim: werken aan aanwezigheid op school wordt de centrale focus. We spreken met Irma de Wit en Marije Brouwer- Borghuis, die allebei als aanjager gelden voor deze verandering.

Mark Weghorst
13 oktober 2022
oom 2023 / nr 1
Positieve attitude van schoolleiders
Voorwaarde voor inclusief onderwijs

Schoolleiders nemen een centrale positie in bij implementatie en beïnvloeding van inclusief beleid. Ook dragen zij zorg voor een inclusieve visie, bieden randvoorwaarden aan het team om inclusie mogelijk te maken en spreken verwachtingen uit naar het team. Zo ontstaat commitment voor het realiser...

Debbie Mol, Morris Oosterling
7 februari 2023
nieuws
In gesprek met het team: nieuwkomers in beeld
#documentaire #materiaal #nieuwkomers

In de documentaire 'De kinderen van Juf Kiet' werden vier nieuwkomers een jaar lang gevolgd. Juf ...

14 februari 2023
oom 2023 / nr 1
‘Ondersteun de ondersteuner!’
Interview met Jard de Jager, BiOND

Passend onderwijs krijgt vorm en betekenis in de school, in de klas met de leerling, ouders en de docent. Leerlingbegeleiders, ondersteuningscoördinatoren en orthopedagogen ondersteunen in de uitvoering ervan, maar ook bij het beleid van de school: een belangrijke en cruciale rol die nog niet ove...

Marieke Boon-Mens
7 februari 2023
Boek
Versterk de regie van leerkracht en leerling
Quote
"Ik ben elke dag bezig met mijn persoonlijke ontwikkeling."
tib 2022 / nr 5
Hoe krijg je stille leerlingen in het vizier?
Anton Horeweg
31 oktober 2022
Boek
Zoek de balans in je werk
Quote
"Take the risk or loose the chance."
Boek
Gedragsbenadering bij leerlingen: onderneem passende acties
Boek
Groeien met mindset
tib 2022 / nr 2
Iedereen binnen de organisatie draagt bij aan kwaliteit

Kwaliteit ontwikkel je samen. Bij Tangent, een schoolbestuur voor primair onderwijs met meer dan 500 samenwerkers, kiezen ze niet voor een pasklaar kwaliteitssysteem. Toch is het ontwikkelen van beleid op kwaliteitszorg een uitdaging. Kwaliteit mag immers geen toeval zijn. Iedereen draagt eraan b...

Sanne van Asseldonk
8 maart 2022
Boek
IB’ER: TOT HIER EN NU VERDER?!
Boek
Omgaan met digitalisering op school
event
WIB Amsterdam 2023
Donderdag 2 november 2023

Schrijf je nu in voor de WIB in Amsterdam

 

Klik hier om terug te keren naar de hoofdpagina met...

2 november 2023
Boek
Helder communiceren
Boek
Omgaan met FAALANGST op school
Boek
Zet ouders in hun kracht
Quote
Wie niet voortdurend leert is onwaardig om te onderwijzen
tib 2022 / nr 1
Een veranderende leerlingenpopulatie

“Na de pabo startte ik als jonge, enthousiaste en leergierige leerkracht op de Talmaschool in hartje Kralingen-Crooswijk, Rotterdam. Ongeveer vijf jaar heb ik met veel plezier en uitdaging in verschillende groepen op deze school lesgegeven. Nu, twaalf jaar later, ging ik weer eens langs bij mijn ...

Jorinde Jelles
11 januari 2022
nieuws
Onderwijs van Binnenuit
#boekrecensie

Nicole Hanegraaf: Onderwijs van binnenuit | Uitgeverij Instondo | Dordrecht | 2022 | 248p | Prijs...

15 februari 2023
tib 2022 / nr 3
Hoe vind je en bied je geluk in je werk?

Coach? Kenniscoördinator? Remedial teacher plus? Kwaliteitscoördinator? Vraagbaak? Zorgregisseur? Leermonitor? Trendanalist? Zoveel namen, zoveel rollen, zoveel werkzaamheden. Je zou er als IB’er bijna een identiteitscrisis van krijgen. Wie ben jij als intern begeleider? Hoe passen jouw rollen en...

Jorinde Jelles, Maaike Verstraete
23 mei 2022
oom 2023 / nr 1
Gelijke kansen voor alle kinderen
De Lukasschool in Amsterdam: een familieschool

Op de Lukasschool in de Amsterdamse wijk Osdorp hebben ze één doel: gelijke kansen voor ieder kind. Daarom zijn ze met behulp van de gemeente sinds 2020 omgedoopt tot ‘familieschool’. Zo willen ze al hun leerlingen een stevige basis meegeven die hen wereldwijs en vol zelfvertrouwen aan de middelb...

Karin Broeren
7 februari 2023
Boek
Verlies en verdriet op school. Wat nu?
Boek
Hoogbegaafdheid ont-wikkelt
tib 2020 / nr 3
Wet- en regelgeving
Deel je expertise

Wat? 

Nu leerlingen niet naar school kunnen vanwege de maatregelen rondom het coronavirus, wordt overal onderwijs op afstand/thuisonderwijs gerealiseerd. Het is belangrijk om ook voor leerlingen die in aanmerking komen voor extra ondersteuning een goed aanbod te realiseren. Het bundelen van kenn...

Jacques van den Born
12 mei 2020
Quote
"Sommige mensen zien het bos, anderen zien de bomen"
tib 2022 / nr 1
Ouderbetrokkenheid bij nieuwkomers: hoe leraren en ouders elkaar kunnen bereiken

Ouderbetrokkenheid heeft een positief effect op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Leraren van nieuwkomers geven aan het moeilijk te vinden ouders te bereiken. Wel is duidelijk dat een responsieve houding naar de thuistaal en de culturele achtergronden nodig is. Ook ...

Ria Goedhart
11 januari 2022
tib 2022 / nr 5
Kennisrotonde

TIB voegt in op de kennisrotonde. Het NRO publiceert een serie van drie gratis publicaties voor po-scholen, die gemaakt worden in samenwerking tussen wetenschap en onderwijspraktijk.

Dian Fluijt
31 oktober 2022
Boek
Hooggevoelig. Geen probleem!
tib 2021 / nr 2
Wet- en regelgeving
Schooladvies

Wat? 

Sinds 8 februari jl. zijn de basischolen weer open. Echter, vanwege de lockdown krijgen de scholen twee weken langer de tijd om het schooladvies vast te stellen. De adviezen moeten op 15 maart zijn ingevoerd in BRON. Daarnaast wordt ervoor gepleit om een kansrijk schooladvies te formuleren...

Jacques van den Born
9 maart 2021
Quote
"Denk groot, start klein"
event
PO-congres
Jubileumeditie ter ere van het tienjarig bestaan!

In 2023 vieren wij tien jaar PO-congres met een speciale jubileumeditie op dinsdag 10 oktober in ...

10 oktober 2023
nieuws
Dier in de klas
Liever kwijt of rijk?

Dieren kunnen steun en gezelligheid bieden, maar ook in de klas extra waarde hebben. Zo is de voorleeshond: een hond die rustig bij het kind blijft zitten tijdens het voorlezen, een niet-oordelende luisteraar dus.

2 december 2022
opleiding
IB’er als brug tussen ouders en collega’s
Goede gesprekken met ouders en collega's
Start 22 mei 2023
1 dag
Utrecht
395,-
tvo 2023 / nr 1
Trauma en het lichaam
Interview met Trees van der Voorden

Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor het lichaam in traumabehandelingen, maar het kan beter, merkt orthopedagoog-generalist, gedragstherapeut en kinderfysiotherapeut Trees van der Voorden. ‘Uit schaamte, schuld of wantrouwen vertellen kinderen niet altijd hoe het echt met ze gaat. Het helpt...

Winnifred Jelier
7 februari 2023
Dr. J. Carrinton
"Everytime you think of calling a kid attention-seeking, consider changing it to connection-seeking and see how your perspective changes."
tib 2021 / nr 3
Kennisrotonde

TIB voegt in op de Kennisrotonde In deze rubriek geven we een samenvatting van een interessant op wetenschappelijke inzichten gefundeerd antwoord op een vraag uit de praktijk. Vraag aan de Kennisrotonde: Wat is het effect van gepersonaliseerd onderwijs op de leerprestaties van achterstandsleerlin...

Dian Fluijt
17 mei 2021
tib 2021 / nr 3
LVB: Intern begeleiders kunnen het verschil maken!

De kans is groot, dat je als IB’er een aantal leerlingen begeleidt, die kampen met licht verstandelijke beperkingen (LVB). Gemiddeld zit er in elke klas wel één. In Nederland wordt ongeveer 30% van LVB niet tijdig door professionals en hun omgeving gesignaleerd. Deze beperkingen zijn vaak niet aa...

Milou Koldijk, Camilla Verschoore
17 mei 2021
nieuws
Wijzigingen in de DSM-5-TR: wat is er veranderd?
#DSM-5-TR #stoornissen

Het handboek ten behoeve van de diagnostiek van alle DSM-5-stoornissen, de DSM-5-TR, is recent ge...

9 februari 2023
tib 2022 / nr 1
Voor verandering binnen je werk moet je moeite willen doen

Intern begeleiders hebben in veel scholen de taak om een verandering te (helpen) implementeren en dat proces te begeleiden. Pessimisten redeneren vaak dat ‘de mens’ niet van veranderen houdt en bij voorkeur voor het bekende, het zekere gaat. Zo niet de zeer ervaren expert in het managen van veran...

Walter van de Calseyde
11 januari 2022
tib 2020 / nr 4
Wet- en regelgeving
Sponsorconvenant 2020-2023

Wat? 

In februari 2020 heeft minister Slob een brief naar de Tweede Kamer gestuurd over het nieuwe sponsorconvenant 2020-2023. Het rapport van McKinsey 'Een verstevigd fundament' maakt duidelijk dat zowel het po als vo structureel middelen tekort komen om aan de gewenste internationale kwaliteit...

Jacques van den Born
10 september 2020
tvo 2023 / nr 1
Een traumasensitief klimaat in de school
Hoe doe je dat en wat levert het op voor leerlingen en leerkrachten?

Hoe ontwikkel je een traumasensitief klimaat in een school? En wat zijn de opbrengsten van een traumasensitief onderwijsklimaat voor leerkrachten en leerlingen? Het consortium Traumasensitief Onderwijs (TSO) voerde met een subsidie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) een onderz...

Roel Kooijmans, Wendy Nelen, Rianne Wassink-de Stigter, Afra de Berk, Evelyne Offerman, Michiel Asselman, Petra Helmond, Loes van Amelsvoort
7 februari 2023
blog
Boekpresentatie 'Onderwijs van Binnenuit'
Nieuwe boek Nicole Hanegraaf

Op 24 november was het zover! Op het Van Binnenuit Festival presenteerde Nicole Hanegraaf haar boek 'Onderwijs van Binnenuit'. 

24 november 2022
Boek
Voicing, geef leerlingen een stem
thema 2022 / nr 5
Lerende organisaties?

Hogescholen en universiteiten zijn organisaties die in hun hoofdprocessen duidelijk lerende organisaties zijn. Maar gaan zij ook bij bestuur- en beheerstaken in die stijl te werk?

Sijbolt Noorda
5 januari 2023
tib 2021 / nr 5
Wet- en regelgeving
Uitval kinderen en jongeren

Wat? 

Binnen het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) is specifiek aandacht voor (potentiële) uitval onder kinderen en jongeren. Het ministerie vraagt scholen dan ook gebruik te maken van de mogelijkheden die het NPO biedt voor deze kinderen en jongeren.

9 november 2021
tvo 2023 / nr 1
Ik wil je iets vertellen
Over het belang voor jonge kinderen om te praten over nare ervaringen

Het merendeel van de kinderen vindt het lastig om over traumatische ervaringen te spreken en zal er niet op eigen initiatief over beginnen. Terwijl praten over trauma met belangrijke anderen en vervolgens passende emotionele steun krijgen, de kans op het ontwikkelen van een posttraumatische stres...

Lotte Hendriks
7 februari 2023
nieuws
'De kinderen zijn niet oké' - proefschrift intergenerationele overdracht
#intergenerationeel #proefschrift

'De appel valt vaak niet ver van de boom.' Een veelgehoorde uitspraak wanneer kinderen op hun oud...

9 februari 2023
tib 2022 / nr 4
Al eens gehoord van een schrijftolk?

Tijdens de COVID-persconferenties stond de gebarentolk steevast tussen de bewindslieden in om de informatie ook voor doven en slechthorenden duidelijk over te brengen. Maar wist je dat er naast een gebarentolk ook nog een schrijftolk bestaat? Dit artikel beschrijft de werkzaamheden van een schrij...

Mieke Michiels
5 september 2022
Boek
Kiezen voor een brede kijk op instructie
nieuws
Begrijpend lezen op de basisschool
#boekrecensie

Dr. Kees Vernooy: Begrijpend lezen op de basisschool. De tekst centraal.
Gompel & Svacina, Antwerpen. 2022. 186 p. Prijs: € 27. ISBN 978 94 6371 394 8

9 februari 2023
nieuws
Kwaliteitswaaier begrijpend lezen: gratis download
#download #begrijpendlezen

Door de bomen zien we haast het bos niet meer. Over begrijpend lezen is meer dan genoeg gezegd en...

14 februari 2023
Boek
Kantelende scholen
Boek
Samen leren samenwerken
Quote
"Wie les wil geven, zal nooit moeten stoppen met leren."
Boek
Werk met peuters en kleuters in één groep
tib 2022 / nr 2
Nieuw protocol dyslexie diagnose en behandeling: van eed naar ed

Sinds 1 januari jl. is het nieuwe Protocol Dyslexie Diagnose en Behandeling (PDDB 3.0) van kracht. Ook gelden er aangepaste criteria voor de aanmelding voor vergoede diagnostiek en behandeling van leerlingen bij wie het vermoeden bestaat dat zij ernstige dyslexie hebben. Het gaat hierbij zowel om...

Evelien Krikhaar
8 maart 2022
Boek
Voorkom (ernstige) rekenproblemen
Boek
Arrangeren voor gevorderden
tvo 2023 / nr 1
Wat is je overkomen?
Gesprekken over trauma, veerkracht en herstel

Wat is je overkomen? Gesprekken over trauma, veerkracht en herstel. 

Bruce D. Perry & Oprah Winfrey

Spectrum, ISBN 978 900 0378 88 3

 

Florine Engelberts
7 februari 2023
tib 2022 / nr 1
De Intern Begeleider als curriculumontwikkelaar

De fundamentele oriëntatie van de intern begeleider lijkt steeds meer te verschuiven van ‘genezen’ naar ‘voorkomen’. Dat wil zeggen: door actief bij te dragen aan de schoolbrede kwaliteit van onderwijs beperk je de hoeveelheid benodigde zorg zoveel mogelijk. Hiermee belandt de IB’er in toenemende...

Erik Meester
11 januari 2022
tib 2022 / nr 2
Wet- en regelgeving
Handelingskader 'Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling'

Wat? 

Sinds 2019 is het in het onderwijs en de kinderopvang verplicht om te werken met de 'Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling'. In aansluiting daarop heeft de PO-Raad met verschillende partners een handelingskader opgesteld. 

Jacques van den Born
8 maart 2022
nieuws
“Wat doet een intern begeleider eigenlijk op school?”
Tjipcast

­

Een vraag die uitgebreid wordt beantwoord in de nieuwste Tjipcast van ...

14 december 2022
tvo 2023 / nr 1
Van het kastje naar de muur

Vlak na de zomervakantie hebben wij een afspraak met de kleuterjuf van onze jongste dochter. Al voor de zomer bespraken we dat ze goed mee kwam met de leerstof, maar ze wel extreem nagelbijt en soms erg afgeleid was. We zouden na de zomervakantie verder praten en ondertussen had ik vanuit eigen e...

Moniek Coorn
7 februari 2023
tib 2022 / nr 2
Checklist: Hoe besteden jullie aandacht aan diversiteit?

Als IB’er ben je de spin in het web als het gaat om het waarderen van diversiteit binnen de school. Daarmee draag je bij aan gelijke kansen voor alle leerlingen. Deze checklist kun je samen met jouw team gebruiken om te ontdekken waar jullie krachten en kansen liggen. Ga samen op onderzoek.

Jorinde Jelles
8 maart 2022
tib 2021 / nr 4
Kennisrotonde

TIB voegt in op de Kennisrotonde In deze rubriek geven we een samenvatting van een interessant op wetenschappelijke inzichten gefundeerd antwoord op een vraag uit de praktijk. Vraag aan de Kennisrotonde: Welke stimulansen zijn effectief om kennisdeling en kennisbenutting binnen professionele netw...

Dian Fluijt
13 september 2021
tib 2020 / nr 4
Bouwen aan vertrouwen

Unicef en Defence for Children waren in 2019 niet mals in hun rapportages: de sociale ongelijkheid in Nederland neemt toe en het onderwijs heeft daar een belangrijk aandeel in. Dit wordt zichtbaar in lagere uitstroommogelijkheden voor bijvoorbeeld leerlingen uit gezinnen waar financieel minder te...

Dian Fluijt
10 september 2020
event
WIB Eindhoven 2023
Maandag 27 november 2023

Schrijf je nu in voor de WIB in Eindhoven

 

Klik hier om terug te keren naar de hoofdpagina met...

27 november 2023
tib 2022 / nr 1
Waarde en waardering van toetsing

Toetsen liggen onder een vergrootglas. Waarom nemen we ze af? En wat is de waarde van de verkregen uitkomsten? Onderzoeken die aantonen dat eindtoets en schooladvies goede voorspellers zijn voor het uiteindelijke schoolresultaat van een leerling, houden geen rekening met de ‘zichzelf waarmakende ...

Karen Heij
11 januari 2022
tib 2022 / nr 2
Dit kind hoort hier niet... of toch...?

Met plezier naar school gaan, waar de leerkracht je ziet, hoort en aanmoedigt om je talenten te ontwikkelen en je daarbij oplossingsgericht en in bekrachtigende taal ondersteunt. Een vanzelfsprekende wens die gelukkig voor veel leerlingen in vervulling gaat. Maar wat als een leerling anders reage...

Angeline van der Kamp
8 maart 2022
tib 2022 / nr 1
Stoelendans, de effecten van positieverwarring

Denk jij ook wel eens: “Wordt er nu iets van mij gevraagd, wat niet bij mijn taak past?”, of: “Die collega lijkt nu op mijn stoel te gaan zitten”. Positieverwarring gaat over het niet respecteren van de verschillende posities in een organisatie. Het herkennen en begrijpen van waar de positieverwa...

Andra Koolhof, Marianne Soeters
11 januari 2022
tvo 2023 / nr 1
In hoeverre is geluk pedagogisch verantwoord?

Geachte lezers, bedank eens wat ouders het allerliefst voor hun kinderen willen. U zult vast denken aan een goede gezondheid, een goede carriere en veel vrienden. Maar als puntje bij paaltje komt, wilt u eerst en vooral toch dat uw kind gelukkig is. 

Joeri Pacolet
7 februari 2023
tib 2022 / nr 4
'Goed dat ieders rol helder is, maar de essentie is dat je je samen verantwoordelijk voelt'

Op SBO Het Pluspunt is de afgelopen jaren hard gewerkt om de tandem directeur-IB’ers zo goed mogelijk te laten functioneren. “Onze verschillende rollen en taken zijn transparant, maar er is veel overlap. Daardoor zitten de IB’ers de ene keer voorop en de andere keer ik”, zegt directeur Selma Klei...

Walter van de Calseyde
5 september 2022
event
WIB Rotterdam 2023
Dinsdag 21 november 2023

Schrijf je nu in voor de WIB in Rotterdam

 

Klik hier om terug te keren naar de hoofdpagina met...

21 november 2023
Boek
Werk doelgericht vanuit je schoolambitie
Boek
Samen bouwen aan een professionele leergemeenschap
tib 2022 / nr 2
Verstoor het evenwicht en organiseer tegenspraak in je team

Het ideale veranderproces: iedereen wil, denkt en doet hetzelfde. Of sla je dan een belangrijke stap over en houd je te weinig rekening met de complexiteit van ‘veranderen in het onderwijs’? Hoe reflecteer je op een gemaakte keuze? Tijdens het proces van onderwijsverbetering zorgt de creatieve kr...

Wilbert Vonck
8 maart 2022
tib 2022 / nr 4
De ontwikkeling van het jonge kind monitoren: waarom en hoe?

In het afgelopen decennium is er op basisscholen veel druk uitgeoefend om ook de ontwikkeling van leerlingen in de onderbouw regelmatig en systematisch in beeld te brengen. Zo hoopt men dat er eerder en beter rekening kan worden gehouden met de grote verschillen tussen kinderen en er dus een incl...

Jos J. Louwe
5 september 2022
tib 2022 / nr 2
Maak van kinderen met een lage sociaal-economische status goede bergbeklimmers

Auteur, programmamaker en docent Karim Amghar is zowel persoonlijk als professioneel sterk betrokken bij het thema kansen(on)gelijkheid. Zowel thuis, op de werkvloer als tot op het ministerie. “Kansenongelijkheid gaat over het niet kunnen behalen van je volle potentie in ons huidige onderwijssyst...

Karim Amghar, Walter van de Calseyde
8 maart 2022
tib 2022 / nr 5
Geef de jeugdhulpverlener toegang tot je klas

Van professionals die werkzaam zijn in onderwijs en jeugdhulp mag je verwachten dat ze kunnen samenwerken met de betrokkenen in de omgeving van kinderen die ze begeleiden. Interprofessioneel samenwerken is een voorwaarde om leerlingen in staat te stellen zich succesvol te ontwikkelen, om hen met ...

Karin Diemel, Mariette Haasen
31 oktober 2022
Quote
"Als je goed werk vindt, hoef je geen dag meer te werken."
Boek
De Meerleerjarenklas (smart editie)
tib 2022 / nr 4
Kennisrotonde

TIB voegt in op de kennisrotonde Het NRO publiceert een serie van drie gratis publicaties voor po-scholen, die gemaakt worden in samenwerking tussen wetenschap en onderwijspraktijk. Vraag: Leidt het werken vanuit leerdoelen en leerlijnen tot een versterking van het eigenaarschap bij leerlingen?

Dian Fluijt
6 september 2022
Boek
Focus op het leerproces met formatief evalueren
Boek
Belangrijke zaken eerst
tib 2022 / nr 4
Wet- en regelgeving
Verbetering aanvraagproces afwijking van onderwijstijd

Wat? 

In juni 2022 heeft de inspectie in haar nieuwsbrief een verbetering van het aanvraagproces afwijking onderwijstijd vermeld.

Jacques van den Born
5 september 2022
Boek
Aan de slag met slimme kleuters
Boek
Sociale media slim inzetten op school
tib 2023 / nr 1
De PEP in actie:
De pedagogisch educatief professional

Met de komst van passend onderwijs ervaren veel leerkrachten en intern begeleiders steeds meer werkdruk. Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften hebben extra ondersteuning nodig binnen het reguliere onderwijs. Door onderwijsondersteunend personeel in te zetten, kun je dit proces mede vormgeven...

Kim Roovers
10 januari 2023
Boek
Beter onderwijs? Zoek het uit!
tib 2022 / nr 3
Wet- en regelgeving
Intensivering van het toezicht op passend onderwijs

Wat?

In navolging van de Kamerbrief 'Verbeteraanpak passend onderwijs en route naar inclusiever onderwijs' (november 2020), gaat de inspectie het toezicht op passend onderwijs in het funderend onderwijs intensiveren.

Jacques van den Born
23 mei 2022
Boek
90 Praktische Tips voor intern begeleiders
tvo 2023 / nr 1
Het dilemma van de orthopedagoog

Bij het vormgeven van traumabehandelingen bij kinderen en adolescenten loopt de orthopedagoog geregeld aan tegen lastige dilemma’s. Onbehandeld trauma bij kinderen en jongeren kan enorme effecten hebben, omdat het direct inwerkt op de verdere ontwikkeling van een jeugdige. Voor breed opgeleide or...

Sylke Toll, Sofie van Helmond
7 februari 2023
oom 2023 / nr 1
Van ambitie naar praktijk
Eén toelaatbaarheidscommissie po en vo

Een klein deel van de leerlingen dat jaarlijks overstapt van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs heeft extra ondersteuning nodig. Voor deze groep is het des te meer van belang dat die overstap goed wordt voorbereid en dat zij een passende plek in het voortgezet of het voortgezet s...

Nanne Middelburg
7 februari 2023
Boek
Omgaan met hoogbegaafdheid op school
tib 2023 / nr 1
Monitoring sociale veiligheid
Wet- en Regelgeving
Jacques van den Born
10 januari 2023
Boek
WUG! Een beter OT voor leerkracht en leerling
tib 2023 / nr 2
“Begin met liefdevol een arm om het kind te leggen”

Als erkend expert op het gebied van neuropsychologie kan Erik Scherder moeiteloos het effect van armoede op de ontwikkeling en werking van de hersenen in beeld brengen. Dat effect valt volgens veel wetenschappelijk onderzoek niet te onderschatten, integendeel. “Ik zie kansen in het onderwijs, wan...

Walter van de Calseyde
14 maart 2023
event
WIB Zwolle 2023
Dinsdag 7 november 2023

Schrijf je nu in voor de WIB in Zwolle

 

Klik hier om terug te keren naar de hoofdpagina met he...

7 november 2023
tvo 2023 / nr 1
PTSS en suïcidaliteit onder jongeren
Een literatuurstudie

Het meemaken van ingrijpende gebeurtenissen kan leiden tot een posttraumatische stressstoornis (PTSS). Soms zijn de symptomen zo hevig of de schuld- en schaamtegevoelens zo overweldigend dat uit het leven stappen de enige oplossing lijkt. Op basis van een systematisch literatuuronderzoek met vijf...

Sylke Toll, Emma Rixt Heinen
7 februari 2023
tib 2021 / nr 2
Kennisrotonde

TIB voegt in op de Kennisrotonde In deze rubriek geven we een samenvatting van een interessant op wetenschappelijke inzichten gefundeerd antwoord op een vraag uit de praktijk. Vraag aan de Kennisrotonde: Wat zijn kenmerken en gevolgen van effectief onderwijs in muziek en beeldende vorming voor ki...

Dian Fluijt
10 maart 2021
Boek
Combinatiegroep 2/3. Doen!
Boek
Omgaan met dyslexie op school
Confucius
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe kennis vergaart, mag een leraar zijn.
event
Het Nationale Kleutercongres
UITVERKOCHT: schrijf je nu in voor de reservelijst

Het eerste Nationale Kleutercongres is uitverkocht! 

 

Meld je nu aan voor de reservelijst. Kom...

5 april 2023
tib 2022 / nr 5
Stapsgewijs werken aan een fijn groepsklimaat

“Ik wens je veel succes met deze groep. Dit lukt je nooit.” Ik keek mijn collega verbaasd aan. We waren net klaar met de overdracht van haar groep 7 die straks mijn groep 8 zou worden. Ze had veel geïnvesteerd in de groep en dat had haar een hoop energie gekost. Het was goed dat de vakantie voor ...

Barry Redeker
31 oktober 2022
Boek
Handel geweldloos
tib 2023 / nr 1
Ben jij een presente IB'er?

In elk schoolteam werken mensen met verschillen in taken, talenten en persoonlijkheden. Als begeleider is het belangrijk om persoonlijke grenzen en professionele grenzen te kennen, te herkennen en verkennen. De aandacht die je een ander schenkt, kan grensverleggend werken. Hoe hanteer je grenzen ...

Dian Fluijt
10 januari 2023
tib 2020 / nr 5
Wet- en regelgeving
Niet naar school

Wat?

Sinds augustus zijn de scholen weer volledig open en hoeven de leerlingen onderling geen 1,5 meter afstand te houden. Tocha maken onderwijs, jeugdhulp en leerplicht zich zorgen over kinderen die desondanks niet naar school gaan. 

Jacques van den Born
3 november 2020
tvo 2023 / nr 1
Orthopedagogen kunnen veel betekenen voor genderdiverse jongeren

Dit artikel bespreekt cruciale aspecten die ten onrechte niet besproken worden in ‘Uitdagingen in de zorg voor kinderen en jongeren met genderdiversiteit’ (Vrouenraets et al., 2022a). Namelijk, de mogelijkheid dat behandeling met puberteitsremmers en cross-sekse hormonen zorgt voor een belemmerde...

Jilles Smids
7 februari 2023
Boek
Executieve functies in de klas
tib 2022 / nr 4
De intern begeleider 3.0

Dit jaar presenteert de Landelijke Beroepsgroep Begeleiders Onderwijs (LBBO) een nieuwe beroepsstandaard voor de IB’er, met als ondertitel: ‘Van intern begeleider naar kwaliteitscoördinator’. Deze beroepsstandaard past beter bij de nieuwe visies op leren en het organiseren van het onderwijs. In d...

Jacques van den Born
5 september 2022
tib 2020 / nr 2
Wet- en regelgeving
Leerlingen invloed geven Enkelslag, dubbelslag en drieslag

Wat? 

Met het verbeterde curriculum wil het kabinet scholen de vrije ruimte geven om het onderwijs in te vullen. Naast verplichte vakken als taal en rekenen mogen scholen zo’n 30% van de onderwijstijd naar eigen inzicht invullen.

 

 

 

Jacques van den Born
18 maart 2020
Boek
Kleuterrevolutie: versterk de kwaliteit van jouw kleuteronderwijs
nieuws
Wie dit niet leest, is gek
#boekrecensie

Naomi Smits: Wie dit niet leest is gek. Uitgeverij Pica, Huizen, 2022. 208 p. Prijs: €19,95. ISBN...

21 maart 2023
tib 2022 / nr 1
Wet- en regelgeving
Gezondheidszorg in het onderwijs

Wat? 

Het ministerie van OCW heeft een nieuwe factsheet gezondheidszorg in het onderwijs gepubliceerd. Deze vervangt de factsheet van 2015 en heeft tot doel om scholen te helpen bij het organiseren van medische zorg aan leerlingen. Met deze factsheet komen alle protocollen medisch handelen te ve...

Jacques van den Born
11 januari 2022
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2023 Uitgeverij Instondo