Instondo
Webshop Contact
Inloggen
Instondo
Home
Thema's
Terug naar hoofdmenu
Ontwikkel jezelf Ondersteun je collega’s Ondersteun het kind en ouders Ontwikkel de organisatie
Actueel Tijdschriften Opleidingen Congressen Boeken Over Instondo
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Instondo
  2. Thema's
  3. Ondersteun je collega’s
  1. Instondo
  2. Thema's
  3. Ondersteun je collega’s

Ondersteun je collega’s

Bereik samen het beste resultaat

Alles Opleidingen Artikelen Blogs en nieuws Events Boeken
nieuws
NIEUW: Tandem IB'er en directeur
#transitie #IB #KC #TIBtool

Welke rol hebben de IB'er en directeur als het gaat om de schoolontwikkeling? Een vraag die velen...

16 januari 2023
opleiding
IB’er als brug tussen ouders en collega’s
Voorjaar 2024 - Goede gesprekken met ouders en collega's
Start 4 maart 2024
1 dag
Utrecht
395,-
blog
Boekpresentatie 'Onderwijs van Binnenuit'
Nieuwe boek Nicole Hanegraaf

Op 24 november was het zover! Op het Van Binnenuit Festival presenteerde Nicole Hanegraaf haar boek 'Onderwijs van Binnenuit'. 

24 november 2022
Boek
Zet je collega's in beweging
nieuws
Invloed van opgroeien in éénoudergezin
Lees het artikel

Bijna een op de zes kinderen groeit op in een eenoudergezin, en dat aantal wordt steeds hoger. In 2010 waren het ruim 640.000 kinderen, in 2021 ging het al om ruim 764.000 kinderen, zo berekende het NJi. Wat doet het met kinderen als zij zonder vader (of moeder) opgroeien?

6 december 2022
R. W. Emerson
"Het geheim van onderwijs schuilt in het respect voor de leerling."
nieuws
Gratis toegang wetenschappelijke publicaties
Database EBSCO Education Source

Evidence-based werken wordt steeds belangrijker in het onderwijs. Daarom hebben NRO en KB (nationale bibliotheek) de wetenschappelijke database EBSCO Education Source gratis toegankelijk gemaakt voor onderwijsprofessionals in het po, vo en mbo.

6 december 2022
Boek
Dyslexie: werk in uitvoering!
nieuws
Kijktip: probleemgezinnen
#verlorenkinderen

Drie maanden lang bracht documentairemaker Sahar Meradji tijd door met ‘probleemgezinnen’: gezinn...

12 december 2022
Boek
Co-teaching: samen kun je meer
Boek
Versterk de regie van leerkracht en leerling
event
PO-congres
Binnen één dag op de hoogte van ontwikkelingen in het onderwijs!

In 2023 vieren wij tien jaar PO-congres met een speciale jubileumeditie op dinsdag 10 oktober in ...

10 oktober 2023
Boek
Onderwijs van Binnenuit
tib 2022 / nr 3
Werkgeluk: De Q12

Of je gelukkig bent in je werk wordt bepaald door factoren zoals het inzetten van je talenten, het gevoel van verbondenheid onderling en de mate van betekenisvolheid die je ervaart. Het is belangrijk om hierover met elkaar in gesprek te gaan, zowel over het geven als het krijgen van werkgeluk. Lo...

Jorinde Jelles
23 mei 2022
Quote
"Teamwork makes the dream work."
tib 2022 / nr 4
Geef het brein de kans om te vergeten!

Het kan zo maar zijn dat een leerkracht uit je team jou als IB’er de vraag stelt: ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat de leerstof bij deze leerling beter beklijft? Wil je eens met me meedenken?’ Wat weten we vanuit onderzoek wat hierbij het beste werkt? Hoe krijg je bij leerlingen topografische kennis,...

Marald Mens
5 september 2022
Boek
Focus op het leerproces met formatief evalueren
tib 2023 / nr 1
Een kind dat niet praat in de klas. Wat nu?

Een kind dat op school nog niet praat, hoe erg is dat eigenlijk? We kennen allemaal kleuters die het nog spannend vinden en weinig zeggen. Zijn ze gewend, dan hoor je hen steeds meer. Soms blijft een kind echter zwijgen. Er kan dan sprake zijn van selectief mutisme; het kind praat thuis wel, maar...

Eustache Sollman
10 januari 2023
Boek
Samen leren samenwerken
Boek
Intervisiespel Geweldloos verzet
Boek
Benut het leerpotentieel van álle leerlingen
Boek
Omgaan met scheiding op school
Boek
Zelfsturing in de klas. Zo doe je dat!
event
WIB Eindhoven 2023
Maandag 27 november 2023

Schrijf je nu in voor de WIB in Eindhoven

 

Klik hier om terug te keren naar de hoofdpagina met...

27 november 2023
event
Week Intern Begeleiden 2023 (WIB)
Hét congres voor elke IB'er & KC'er!

In november 2023 organiseren we alweer voor het 12e jaar de WIB. Zoals altijd zal ook dit jaar he...

1 november 2023
tib 2023 / nr 3
TIB Tips
Peter Laros
23 mei 2023
Boek
Gedragsvraagstukken? Zo pak je ze aan!
tib 2022 / nr 1
Ouderbetrokkenheid bij nieuwkomers: hoe leraren en ouders elkaar kunnen bereiken

Ouderbetrokkenheid heeft een positief effect op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Leraren van nieuwkomers geven aan het moeilijk te vinden ouders te bereiken. Wel is duidelijk dat een responsieve houding naar de thuistaal en de culturele achtergronden nodig is. Ook ...

Ria Goedhart
11 januari 2022
Boek
Werk doelgericht met niveauverschillen
oom 2023 / nr 1
‘Ondersteun de ondersteuner!’
Interview met Jard de Jager, BiOND

Passend onderwijs krijgt vorm en betekenis in de school, in de klas met de leerling, ouders en de docent. Leerlingbegeleiders, ondersteuningscoördinatoren en orthopedagogen ondersteunen in de uitvoering ervan, maar ook bij het beleid van de school: een belangrijke en cruciale rol die nog niet ove...

Marieke Boon-Mens
7 februari 2023
tib 2023 / nr 1
"Benut de verschillende leraarvaardigheden en diversiteit op school"

Meer variatie in functies komt de stabiele basis van onderwijskwaliteit ten goede. Het versterkt het leren van leraren én leerlingen. Daarover schreven Hannah Bijlsma en Mirjam Keyser een boek en spraken ze met TIB. “Door gebruik te maken van de uiteenlopende leraarvaardigheden in een onderwijste...

Walter van de Calseyde
10 januari 2023
Quote
"Wie les wil geven, zal nooit moeten stoppen met leren."
tib 2023 / nr 2
“Begin met liefdevol een arm om het kind te leggen”

Als erkend expert op het gebied van neuropsychologie kan Erik Scherder moeiteloos het effect van armoede op de ontwikkeling en werking van de hersenen in beeld brengen. Dat effect valt volgens veel wetenschappelijk onderzoek niet te onderschatten, integendeel. “Ik zie kansen in het onderwijs, wan...

Walter van de Calseyde
14 maart 2023
Boek
Basisboek Coördinator Ouderbetrokkenheid
tib 2022 / nr 2
Iedereen binnen de organisatie draagt bij aan kwaliteit

Kwaliteit ontwikkel je samen. Bij Tangent, een schoolbestuur voor primair onderwijs met meer dan 500 samenwerkers, kiezen ze niet voor een pasklaar kwaliteitssysteem. Toch is het ontwikkelen van beleid op kwaliteitszorg een uitdaging. Kwaliteit mag immers geen toeval zijn. Iedereen draagt eraan b...

Sanne van Asseldonk
8 maart 2022
event
WIB Rotterdam 2023 - UITVERKOCHT
Dinsdag 21 november 2023

De WIB Rotterdam 2023 is uitverkocht!

 

Helaas is het niet langer mogelijk om deel te nemen aan...

21 november 2023
opleiding
Tandem-cursus voor directeur & IB’er
Voorjaar 2024 - Vorm samen een krachtig team
Start 29 februari 2024
3 dagen
Utrecht
1195,-
Boek
Coach opbrengstgericht
Boek
Zet ouders in hun kracht
thema 2022 / nr 5
Lerende organisaties?

Hogescholen en universiteiten zijn organisaties die in hun hoofdprocessen duidelijk lerende organisaties zijn. Maar gaan zij ook bij bestuur- en beheerstaken in die stijl te werk?

Sijbolt Noorda
5 januari 2023
Quote
"Onderschat nooit de kracht van kleine stapjes."
nieuws
Sterke leerlingen in de klas. Basistools voor verrijkend lesgeven
#boekrecensie

Leticia Vandemeersche: Sterke leerlingen in de klas. Basistools voor verrijkend lesgeven

Gompel ...

23 mei 2023
Boek
Goed onderwijs voor begaafde leerlingen
nieuws
In gesprek met het team: nieuwkomers in beeld
#documentaire #materiaal #nieuwkomers

In de documentaire 'De kinderen van Juf Kiet' werden vier nieuwkomers een jaar lang gevolgd. Juf ...

14 februari 2023
Boek
Omgaan met FAALANGST op school
tib 2022 / nr 2
Nieuw protocol dyslexie diagnose en behandeling: van eed naar ed

Sinds 1 januari jl. is het nieuwe Protocol Dyslexie Diagnose en Behandeling (PDDB 3.0) van kracht. Ook gelden er aangepaste criteria voor de aanmelding voor vergoede diagnostiek en behandeling van leerlingen bij wie het vermoeden bestaat dat zij ernstige dyslexie hebben. Het gaat hierbij zowel om...

Evelien Krikhaar
8 maart 2022
tvo 2023 / nr 1
Ik wil je iets vertellen
Over het belang voor jonge kinderen om te praten over nare ervaringen

Het merendeel van de kinderen vindt het lastig om over traumatische ervaringen te spreken en zal er niet op eigen initiatief over beginnen. Terwijl praten over trauma met belangrijke anderen en vervolgens passende emotionele steun krijgen, de kans op het ontwikkelen van een posttraumatische stres...

Lotte Hendriks
7 februari 2023
tib 2023 / nr 2
Betrokkenheid als leidend principe

Gedurende het schooljaar loop je als intern begeleider regelmatig de kleutergroepen binnen. Deze waardevolle tijd wil je natuurlijk zo nuttig mogelijk besteden. Binnen een kleutergroep is het verdelen van jouw aandacht en focus een pittige klus, met name omdat veel van het leren en ontwikkelen ni...

Anouk Brouns
14 maart 2023
Quote
Wie niet voortdurend leert is onwaardig om te onderwijzen
tib 2022 / nr 5
Internaliserend gedrag: 8 adviezen

Hoe kun je als onderwijsprofessional aansluiten bij de behoeften van leerlingen voor het delen van internaliserende problemen en het zoeken van hulp? De adviezen in de handreiking 'Zie mij!' (Sijp, Zijlstra en De Boer, 2018) zijn afkomstig van leerlingen die zelf te kampen hadden met internaliser...

Dian Fluijt
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 1
Een veranderende leerlingenpopulatie

“Na de pabo startte ik als jonge, enthousiaste en leergierige leerkracht op de Talmaschool in hartje Kralingen-Crooswijk, Rotterdam. Ongeveer vijf jaar heb ik met veel plezier en uitdaging in verschillende groepen op deze school lesgegeven. Nu, twaalf jaar later, ging ik weer eens langs bij mijn ...

Jorinde Jelles
11 januari 2022
Quote
"Ik ben elke dag bezig met mijn persoonlijke ontwikkeling."
Quote
"Waar een oordeel begint, eindigt de waarneming."
Boek
Sociale media slim inzetten op school
Boek
Haal meer uit je combinatiegroep 2/3!
tib 2020 / nr 4
Bouwen aan vertrouwen

Unicef en Defence for Children waren in 2019 niet mals in hun rapportages: de sociale ongelijkheid in Nederland neemt toe en het onderwijs heeft daar een belangrijk aandeel in. Dit wordt zichtbaar in lagere uitstroommogelijkheden voor bijvoorbeeld leerlingen uit gezinnen waar financieel minder te...

Dian Fluijt
10 september 2020
Boek
Omgaan met weerstand
tib 2021 / nr 3
LVB: Intern begeleiders kunnen het verschil maken!

De kans is groot, dat je als IB’er een aantal leerlingen begeleidt, die kampen met licht verstandelijke beperkingen (LVB). Gemiddeld zit er in elke klas wel één. In Nederland wordt ongeveer 30% van LVB niet tijdig door professionals en hun omgeving gesignaleerd. Deze beperkingen zijn vaak niet aa...

Milou Koldijk, Camilla Verschoore
17 mei 2021
tib 2022 / nr 5
Hoe krijg je stille leerlingen in het vizier?
Anton Horeweg
31 oktober 2022
oom 2023 / nr 1
Gelijke kansen voor alle kinderen
De Lukasschool in Amsterdam: een familieschool

Op de Lukasschool in de Amsterdamse wijk Osdorp hebben ze één doel: gelijke kansen voor ieder kind. Daarom zijn ze met behulp van de gemeente sinds 2020 omgedoopt tot ‘familieschool’. Zo willen ze al hun leerlingen een stevige basis meegeven die hen wereldwijs en vol zelfvertrouwen aan de middelb...

Karin Broeren
7 februari 2023
nieuws
Gratis download: series om samen te lezen
#download #samen #lezen

Samen lezen is leuker! Dat is ook de insteek van de leesspecialisten van de IJsselgroep en de Bib...

25 mei 2023
Boek
Kantelende scholen
Boek
Omgaan met digitalisering op school
opleiding
Verkorte opleiding tot IB'er
Voorjaar 2024 - Maak een succesvolle start als intern begeleider!
Start 5 maart 2024
3 dagen
Utrecht
1195,-
tib 2023 / nr 1
De PEP in actie:
De pedagogisch educatief professional

Met de komst van passend onderwijs ervaren veel leerkrachten en intern begeleiders steeds meer werkdruk. Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften hebben extra ondersteuning nodig binnen het reguliere onderwijs. Door onderwijsondersteunend personeel in te zetten, kun je dit proces mede vormgeven...

Kim Roovers
10 januari 2023
Boek
Werk doelgericht vanuit je schoolambitie
tib 2023 / nr 2
Omgaan met armoede

Met behulp van de handreiking Omgaan met armoede op scholen (2022) kan worden geanalyseerd wat je als school al doet, wat beter kan en wat de volgende stap kan zijn. Denk daarbij aan:

Rian Janssen
14 maart 2023
Boek
Het geheim van de leraar
tib 2023 / nr 1
"De leerkrachten zijn de hoofdrolspelers in het onderwijsproces"

In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?

Mieke Michiels
10 januari 2023
Dr. J. Carrinton
"Everytime you think of calling a kid attention-seeking, consider changing it to connection-seeking and see how your perspective changes."
tib 2022 / nr 5
Stapsgewijs werken aan een fijn groepsklimaat

“Ik wens je veel succes met deze groep. Dit lukt je nooit.” Ik keek mijn collega verbaasd aan. We waren net klaar met de overdracht van haar groep 7 die straks mijn groep 8 zou worden. Ze had veel geïnvesteerd in de groep en dat had haar een hoop energie gekost. Het was goed dat de vakantie voor ...

Barry Redeker
31 oktober 2022
Boek
Zoek de balans in je werk
tib 2022 / nr 5
Kennisrotonde

TIB voegt in op de kennisrotonde. Het NRO publiceert een serie van drie gratis publicaties voor po-scholen, die gemaakt worden in samenwerking tussen wetenschap en onderwijspraktijk.

Dian Fluijt
31 oktober 2022
tib 2023 / nr 3
Groot verlies in de school, wat nu?

Dat ene telefoontje, dat meer verandert dan je op dat moment beseft. Het was een grijze dag in november. De voorbereidingen voor Sinterklaas waren in volle gang en de feestvreugde was in de hele school aanwezig. Tot het moment dat de telefoon overging. Als aan de grond genageld hoorden we het ver...

Imke Denissen, Esther van de Pas
23 mei 2023
tvo 2023 / nr 1
Een traumasensitief klimaat in de school
Hoe doe je dat en wat levert het op voor leerlingen en leerkrachten?

Hoe ontwikkel je een traumasensitief klimaat in een school? En wat zijn de opbrengsten van een traumasensitief onderwijsklimaat voor leerkrachten en leerlingen? Het consortium Traumasensitief Onderwijs (TSO) voerde met een subsidie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) een onderz...

Roel Kooijmans, Wendy Nelen, Rianne Wassink-de Stigter, Afra de Berk, Evelyne Offerman, Michiel Asselman, Petra Helmond, Loes van Amelsvoort
7 februari 2023
tib 2022 / nr 1
Waarde en waardering van toetsing

Toetsen liggen onder een vergrootglas. Waarom nemen we ze af? En wat is de waarde van de verkregen uitkomsten? Onderzoeken die aantonen dat eindtoets en schooladvies goede voorspellers zijn voor het uiteindelijke schoolresultaat van een leerling, houden geen rekening met de ‘zichzelf waarmakende ...

Karen Heij
11 januari 2022
nieuws
Kwaliteitswaaier begrijpend lezen: gratis download
#download #begrijpendlezen

Door de bomen zien we haast het bos niet meer. Over begrijpend lezen is meer dan genoeg gezegd en...

14 februari 2023
Boek
Autisme, samen aan de slag!
tib 2022 / nr 3
Gedrag positief beïnvloeden door het versterken van taalvaardigheden

De meerderheid van de kinderen met emotionele en gedragsstoornissen die bij jeugdzorg of GGZ terechtkomen, hebben vaak niet-geïdentificeerde taalachterstanden. Onderzoekers schatten dat wel 70 tot 90% van hen een taalachterstand heeft (Chow & Wehby, 2018, Embrechts et al., 2019). Gedragsproblemen...

Trees Das, Sonja van der Lee-Van Broekhoven
23 mei 2022
oom 2023 / nr 1
Van ambitie naar praktijk
Eén toelaatbaarheidscommissie po en vo

Een klein deel van de leerlingen dat jaarlijks overstapt van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs heeft extra ondersteuning nodig. Voor deze groep is het des te meer van belang dat die overstap goed wordt voorbereid en dat zij een passende plek in het voortgezet of het voortgezet s...

Nanne Middelburg
7 februari 2023
tib 2022 / nr 3
Leerlingen goed begeleiden begint met naar hen te luisteren

In dit artikel wordt ingegaan op het echt luisteren naar leerlingen in hun onderwijsbehoefte. Dit betekent voor elke leerkracht en begeleider in de schoolorganisatie dat zij werken vanuit drie belangrijke aspecten: luisteren, leren en leiden. Gebruik het geschetste kader voor oprecht, nauwkeurig ...

Ingrid Paalman
23 mei 2022
Boek
Verlies en verdriet op school. Wat nu?
G. Bachelard
"Wie niet voortdurend leert, is onwaardig om te onderwijzen."
Boek
Helder communiceren
Boek
Kleuterrevolutie: versterk de kwaliteit van jouw kleuteronderwijs
nieuws
Wie dit niet leest, is gek
#boekrecensie

Naomi Smits: Wie dit niet leest is gek. Uitgeverij Pica, Huizen, 2022. 208 p. Prijs: €19,95. ISBN...

21 maart 2023
opleiding
Verkorte opleiding tot IB'er
Najaar 2023 - Maak een succesvolle start als intern begeleider!
Start 3 oktober 2023
3 dagen
Utrecht
1195,-
Boek
Handel geweldloos
Heraclitus
"Er is niets blijvend, behalve verandering."
nieuws
Inspectie 'versterkt toezicht'
#inspectie #verandering

De start van het nieuwe schooljaar betekent ook weer de start van een nieuw jaar voor de Inspecti...

29 augustus 2023
tib 2022 / nr 4
De ontwikkeling van het jonge kind monitoren: waarom en hoe?

In het afgelopen decennium is er op basisscholen veel druk uitgeoefend om ook de ontwikkeling van leerlingen in de onderbouw regelmatig en systematisch in beeld te brengen. Zo hoopt men dat er eerder en beter rekening kan worden gehouden met de grote verschillen tussen kinderen en er dus een incl...

Jos J. Louwe
5 september 2022
Boek
Omgaan met dyslexie op school
tib 2022 / nr 5
Geef de jeugdhulpverlener toegang tot je klas

Van professionals die werkzaam zijn in onderwijs en jeugdhulp mag je verwachten dat ze kunnen samenwerken met de betrokkenen in de omgeving van kinderen die ze begeleiden. Interprofessioneel samenwerken is een voorwaarde om leerlingen in staat te stellen zich succesvol te ontwikkelen, om hen met ...

Karin Diemel, Mariette Haasen
31 oktober 2022
nieuws
Begrijpend lezen op de basisschool
#boekrecensie

Dr. Kees Vernooy: Begrijpend lezen op de basisschool. De tekst centraal.
Gompel & Svacina, Antwerpen. 2022. 186 p. Prijs: € 27. ISBN 978 94 6371 394 8

9 februari 2023
tib 2022 / nr 2
Verstoor het evenwicht en organiseer tegenspraak in je team

Het ideale veranderproces: iedereen wil, denkt en doet hetzelfde. Of sla je dan een belangrijke stap over en houd je te weinig rekening met de complexiteit van ‘veranderen in het onderwijs’? Hoe reflecteer je op een gemaakte keuze? Tijdens het proces van onderwijsverbetering zorgt de creatieve kr...

Wilbert Vonck
8 maart 2022
event
WIB Zwolle 2023
Dinsdag 7 november 2023

Schrijf je nu in voor de WIB in Zwolle

 

Klik hier om terug te keren naar de hoofdpagina met he...

7 november 2023
tib 2023 / nr 3
Wet- en Regelgeving
Kwaliteitsverbetering van de lessen

Wat?

De Inspectie van het Onderwijs roept scholen en schoolbesturen op om gericht te werken aan de verbetering van de leskwaliteit.

Jacques van den Born
23 mei 2023
opleiding
IB’er als leerkrachtbegeleider van jonge kinderen
Voorjaar 2024 - Realiseer een vloeiende leerlijn
Start 4 maart 2024
2 dagen
Utrecht
695,-
Boek
Omgaan met hoogbegaafdheid op school
Boek
Aan de slag met slimme kleuters
nieuws
Monitor leskwaliteit: hoe effectief is ons onderwijs?
#onderzoek #les #kwaliteit

Hoe weet je of er wordt geleerd in de klas? Wanneer is een les effectief? Vragen die ook Hannah B...

24 mei 2023
tib 2022 / nr 2
Checklist: Hoe besteden jullie aandacht aan diversiteit?

Als IB’er ben je de spin in het web als het gaat om het waarderen van diversiteit binnen de school. Daarmee draag je bij aan gelijke kansen voor alle leerlingen. Deze checklist kun je samen met jouw team gebruiken om te ontdekken waar jullie krachten en kansen liggen. Ga samen op onderzoek.

Jorinde Jelles
8 maart 2022
tib 2023 / nr 3
"Bevraag, vertraag en onderzoek"

Volgens Pauline Bruinsma en Debbie Verveer, docenten master Educational Needs bij Fontys Hogeschool, is er op scholen een groeiend besef van de waarde van het actief aanleren van bekwaamheden die leerlingen en onderwijsprofessionals helpen om gelukkig en succesvol in het leven te staan. “Door sch...

Walter van de Calseyde
23 mei 2023
tib 2023 / nr 3
Kennisrotonde

Vraag: 

Wat zijn effectieve manieren om zeer moeilijk lerende NT2-leerlingen in het Nederlands te leren communiceren?

Rian Janssen
23 mei 2023
tib 2023 / nr 1
Leerlingpopulatie in beeld & Feedback die jouw collega's in hun kracht zet. Hoe?
Mieke Michiels, Marald Mens
10 januari 2023
Boek
Zet in op de ontwikkeling van cognitieve functies!
nieuws
Onderwijsaanbod beperken als optie bij lerarentekort
#lerarentekort #onderwijsaanbod

De Onderwijsraad komt met een suggestie voor het niet aflatende lerarentekort: beperk het onderwi...

4 juli 2023
tib 2021 / nr 3
Proberen lukt altijd

Nog één keer open ik het gespreksverslag. Heb ik alles echt goed verwoord? Staan er nog spelfouten in? Zijn de afspraken helder geformuleerd? Ik lees het toch nog een keertje door. En ja hoor, toch wat aanpassingen… Hopelijk is iedereen nu tevreden zo. En ik druk op de verzendknop. Klaar! Zucht… ...

Jorinde Jelles
17 mei 2021
Boek
BASISBOEK HOOGBEGAAFDE ADOLESCENTEN
event
WIB Amsterdam 2023
Donderdag 2 november 2023

Schrijf je nu in voor de WIB in Amsterdam

 

Klik hier om terug te keren naar de hoofdpagina met...

2 november 2023
tib 2023 / nr 3
Lezen is wel leuk!

De signalen vanuit de leerkrachten van de bovenbouw waren krachtig en eenduidig op basisschool de Violier in Schiedam. Leerlingen kiezen een boek, staren vaak naar de pagina’s of bladeren een beetje in het gekozen boek, maar komen amper toe aan lezen. Leerlingen zijn echt niet gemotiveerd. Hoe ku...

Monique van de Minkelis-Toledo
23 mei 2023
tib 1000 / nr 1
Gratis download uit TIBtool Tandem IB’er en directeur
Berndine de Wolff, Marjan Plazier
31 januari 2023
tib 2023 / nr 1
Werken met werkvormen werkt!

Tijdens de Week van de Intern Begeleider (WIB) in november 2022 was de workshop ‘Werken met werkvormen werkt!’ een groot succes! Meer dan 200 IB’ers lieten zich inspireren door werkvormen die je kunt inzetten tijdens bijvoorbeeld een groepsbespreking, bij het analyseren van data of bij het voeren...

Jorinde Jelles, Claudy van Valburg
10 januari 2023
event
WIB Utrecht 2023
Dinsdag 14 november 2023

Schrijf je nu in voor de WIB in Utrecht

 

Klik hier om terug te keren naar de hoofdpagina met h...

14 november 2023
Boek
Beter onderwijs? Zoek het uit!
Confucius
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe kennis vergaart, mag een leraar zijn.
Quote
"In herhaling zit vaak de overtuiging"
tib 2022 / nr 4
Al eens gehoord van een schrijftolk?

Tijdens de COVID-persconferenties stond de gebarentolk steevast tussen de bewindslieden in om de informatie ook voor doven en slechthorenden duidelijk over te brengen. Maar wist je dat er naast een gebarentolk ook nog een schrijftolk bestaat? Dit artikel beschrijft de werkzaamheden van een schrij...

Mieke Michiels
5 september 2022
Quote
"Niet omdat het moeilijk is durven we niet, omdat we niet durven is het moeilijk"
tib 2022 / nr 5
Problemen zijn er om samen aan te pakken

Tijdens jouw werk als IB’er sta je dagelijks voor vraagstukken, probleemstellingen of casuïstiek. Zaken die intern begeleiders graag op een goede efficiënte en effectieve manier willen aanpakken. Maar wat werkt? Hoe pak je het aan? En op welke manier betrek je hier je team bij? Waar ligt jouw ver...

Mieke Michiels
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 3
Leerlingparticipatie: betrek je leerlingen bij het onderwijs

Als IB’er werk je dagelijks met leraren, ouders en educatieve partners samen, om voor iedere leerling passend onderwijs te realiseren. Welke stem krijgt de leerling hierbij: praat je over of met leerlingen? Dit artikel helpt je om leerlingen actief te laten participeren. Met de inspraakladder van...

Marianne den Otter
23 mei 2022
tib 2023 / nr 1
Kennisrotonde

Vraag:

Welke vormen van ontwikkelingsgericht begeleiden van stagiaires in het basisonderwijs dragen bij aan hun toerusting als aankomend leerkracht?

Dian Fluijt
10 januari 2023
event
Het Nationale Kleutercongres 2024
Wegens groot succes herhaald!

In navolging op de eerste, succesvolle editie van het Nationale Kleutercongres organiseert Inston...

3 april 2024
tib 2022 / nr 5
Hoe kunnen de IB'er en de expert-leraar elkaar versterken?

Steeds meer scholen werken met expert-leraren. Bijvoorbeeld een expert-leraar op het gebied van begrijpend lezen, die onder meer verantwoordelijk is voor de kwaliteit van het leesonderwijs op school. In dit artikel gaan we in op de vraag wat een expert-leraar is, welke taken zij heeft en hoe ze m...

Martin Bootsma, Heleen Buhrs
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 2
Dit kind hoort hier niet... of toch...?

Met plezier naar school gaan, waar de leerkracht je ziet, hoort en aanmoedigt om je talenten te ontwikkelen en je daarbij oplossingsgericht en in bekrachtigende taal ondersteunt. Een vanzelfsprekende wens die gelukkig voor veel leerlingen in vervulling gaat. Maar wat als een leerling anders reage...

Angeline van der Kamp
8 maart 2022
Boek
Samen bouwen aan een professionele leergemeenschap
Boek
Tandem IB’er en directeur: werken aan schoolontwikkeling
event
Landelijke IB/KC-dag 2024
Werken aan schoolontwikkeling

Ook in 2024 organiseert Instondo Congressen weer een Landelijke IB/KC-dag. Hét nationale congres ...

12 maart 2024
tib 2022 / nr 3
Het diagnostisch gesprek over rekenproblemen

Het belangrijkste kenmerk van (ernstige) rekenproblemen is dat de basiskennis niet of niet goed geautomatiseerd raakt. Wetenschappelijk onderzoek laat daar geen twijfel over bestaan. Voor iedere onderwijsprofessional is het daarom belangrijk om een antwoord te kunnen geven op de volgende vier vra...

Wied Ruijssenaars, Cécile Ruijssenaars-Elshoff
23 mei 2022
tib 2022 / nr 5
'Probeer altijd het héle kind te zien!'

Alle leerkrachten en IB’ers hebben tijdens hun loopbaan meer of minder te maken met leerlingen met internaliserend gedrag. De grootste uitdaging is om dit gedrag te herkennen en vervolgens een goede bijdrage te leveren aan het hulpverleningsproces. “Het grootste probleem bij het signaleren is dat...

Walter van de Calseyde
31 oktober 2022
Boek
WUG! Een beter OT voor leerkracht en leerling
Boek
Werk oplossingsgericht met je team
Boek
Omgaan met HOOGGEVOELIGHEID op school
Boek
Pak taalbeleid breed aan
tib 2022 / nr 4
'Goed dat ieders rol helder is, maar de essentie is dat je je samen verantwoordelijk voelt'

Op SBO Het Pluspunt is de afgelopen jaren hard gewerkt om de tandem directeur-IB’ers zo goed mogelijk te laten functioneren. “Onze verschillende rollen en taken zijn transparant, maar er is veel overlap. Daardoor zitten de IB’ers de ene keer voorop en de andere keer ik”, zegt directeur Selma Klei...

Walter van de Calseyde
5 september 2022
Boek
Kiezen voor een brede kijk op instructie
Boek
Hooggevoelig. Geen probleem!
Boek
Werk met peuters en kleuters in één groep
nieuws
'De mooiste dingen ontstaan van binnenuit'
Meesterwerk Podcast

Dat is het motto van Nicole Hanegraaf, auteur van het boek ‘Onderwijs van Binnenuit’. Volgens Nic...

10 december 2022
Boek
Van individueel naar inclusief onderwijs
Boek
Hoogbegaafdheid ont-wikkelt
tib 2022 / nr 3
'Voor mij zijn de belangrijkste ingrediënten van werkgeluk betrokkenheid en draagvlak'

Strikt genomen ga je werken ‘om de kost te verdienen’. Maar volgens IB’er Ceciel Bonte zul je dat werk niet lang volhouden als het daartoe beperkt blijft. De meeste mensen hebben een extra drijfveer nodig, weet ze uit lange ervaring. “Werkgeluk is idealiter elke dag met plezier naar je werk gaan ...

Walter van de Calseyde
23 mei 2022
Boek
Groeien met mindset
tib 2022 / nr 4
Kennisrotonde

TIB voegt in op de kennisrotonde Het NRO publiceert een serie van drie gratis publicaties voor po-scholen, die gemaakt worden in samenwerking tussen wetenschap en onderwijspraktijk. Vraag: Leidt het werken vanuit leerdoelen en leerlijnen tot een versterking van het eigenaarschap bij leerlingen?

Dian Fluijt
6 september 2022
nieuws
Handreiking differentiatie in de klas
#kennisrotonde #differentiatie

Elke school en leraar staat voor de opgave: hoe ga ik om met verschillen tussen leerlingen? Waaro...

26 juni 2023
Boek
Gedragsbenadering bij leerlingen: onderneem passende acties
tib 2022 / nr 1
Voor verandering binnen je werk moet je moeite willen doen

Intern begeleiders hebben in veel scholen de taak om een verandering te (helpen) implementeren en dat proces te begeleiden. Pessimisten redeneren vaak dat ‘de mens’ niet van veranderen houdt en bij voorkeur voor het bekende, het zekere gaat. Zo niet de zeer ervaren expert in het managen van veran...

Walter van de Calseyde
11 januari 2022
Boek
De Meerleerjarenklas (smart editie)
Boek
Navigeer op onderwijskwaliteit
tib 2023 / nr 3
Het (pre)puberbrein:
out of control?

Eigenaarschap van het leerproces, leren te leren, plannen: het zijn voorbeelden van 21e-eeuwse vaardigheden die veel aandacht krijgen binnen de onderwijspraktijk in het po (en vo). Deze vaardigheden vereisen echter een gedegen ontwikkeling van executieve functies zoals zelfsturing en gedragsregul...

Jiska S. Peper
23 mei 2023
tib 2023 / nr 2
SOS bij kinderarmoede

Alles wordt duurder. Boodschappen, energiekosten, woonlasten: steeds meer gezinnen krijgen moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. En dat merk je ook op school. Mariëtte Lusse en Annelies Kassenberg schreven de handreiking ‘Omgaan met armoede op scholen’. In de herziene versie (oktober 2022) s...

Mariëtte Lusse, Annelies Kassenberg
14 maart 2023
tib 2022 / nr 4
Jouw verwachtingen zijn hun kansen

Hoe voeg ik waarde toe aan de samenleving? De afgelopen jaren ben ik me steeds meer gaan verdiepen in het thema hoge verwachtingen en de impact hiervan op leerprestaties (cognitief) en welbevinden (sociaal emotioneel) van leerlingen. Uitgaan van ‘High Expectations’ verandert je kijk op het onderw...

Redwane Bouttaouane
5 september 2022
H.F. Amiel
"Door les te geven, onderwijzen zij onszelf."
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2023 Uitgeverij Instondo