Ondersteun je collega’s
Bereik samen het beste resultaat
Welke rol hebben de IB'er en directeur als het gaat om de schoolontwikkeling? Een vraag die velen...
Op 24 november was het zover! Op het Van Binnenuit Festival presenteerde Nicole Hanegraaf haar boek 'Onderwijs van Binnenuit'.
Bijna een op de zes kinderen groeit op in een eenoudergezin, en dat aantal wordt steeds hoger. In 2010 waren het ruim 640.000 kinderen, in 2021 ging het al om ruim 764.000 kinderen, zo berekende het NJi. Wat doet het met kinderen als zij zonder vader (of moeder) opgroeien?
Evidence-based werken wordt steeds belangrijker in het onderwijs. Daarom hebben NRO en KB (nationale bibliotheek) de wetenschappelijke database EBSCO Education Source gratis toegankelijk gemaakt voor onderwijsprofessionals in het po, vo en mbo.
Drie maanden lang bracht documentairemaker Sahar Meradji tijd door met ‘probleemgezinnen’: gezinn...
In 2021 werden de gevolgen van Toeslagenaffaire duidelijk voor kwetsbare ouders en kinderen. Van meer dan 1000 gezinnen werden kinderen uit huis geplaatst. Dat heeft echter onderbelichte negatieve financiële consequenties.
Ze staat onvoorwaardelijk voor de rechten van het kind, Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer. Aan het begin van haar tweede termijn is ze dan ook blij dat haar pleidooi voor integrale aanpak van armoede en kansenongelijkheid gehoor vindt in Den Haag. “Het duurt even voordat dat echt landt in de ...
Twee keer zo veel kans op een ADHD-classificatie en de grootste voorspeller van psychische problemen. Leven in armoede en achterstand gaat veel verder dan weinig geld hebben voor eten of niet mee kunnen op een schoolreisje. Waarom doen we er dan niet alles aan om mensen uit armoede te halen? Over...
Deze maand publiceerde de Onderwijsinspectie hoe ze dit schooljaar de leerresultaten gaat beoorde...
In deze rubriek zetten we steeds een intern begeleider of kwaliteitscoördinator die het verschil maakt op school in het zonnetje! Wat maakt jouw rol de moeite waard? Aan welke ontwikkeling op school heb jij bijgedragen? Heb je een gouden tip voor collega’s?
Voor de zaterdageditie van het dagblad Trouw werd onderwijskundige, psycholoog maar bovenal auteu...
Je kunt je hiernaast inschrijven of een offerte aanvragen voor de WIB 2024 op donderdag 28 novemb...
Naomi Smits: Wie dit niet leest is gek. Uitgeverij Pica, Huizen, 2022. 208 p. Prijs: €19,95. ISBN...
In het afgelopen decennium is er op basisscholen veel druk uitgeoefend om ook de ontwikkeling van leerlingen in de onderbouw regelmatig en systematisch in beeld te brengen. Zo hoopt men dat er eerder en beter rekening kan worden gehouden met de grote verschillen tussen kinderen en er dus een incl...
Kansenongelijkheid begint in Nederland al heel vroeg. En wie eenmaal in een hokje zit, komt daar niet makkelijk meer uit. Marjolein Moorman weigert zich bij die maatschappelijke status quo neer te leggen. Want ongelijkheid is oplosbaar, zegt ze vurig. Door wie? “Door de politiek natuurlijk! Waar ...
De belichaming van bestaansonzekerheid én van kansen, dat is Awraham Soetendorp. Bestaansonzeker als Joodse baby in de Tweede Wereldoorlog, kansrijk als religieus leider en mens. Op 79-jarige leeftijd werkt hij nog altijd aan een rechtvaardige en gelijkwaardige wereld. “Mensen komen niet in beweg...
Unicef en Defence for Children waren in 2019 niet mals in hun rapportages: de sociale ongelijkheid in Nederland neemt toe en het onderwijs heeft daar een belangrijk aandeel in. Dit wordt zichtbaar in lagere uitstroommogelijkheden voor bijvoorbeeld leerlingen uit gezinnen waar financieel minder te...
Kwaliteit ontwikkel je samen. Bij Tangent, een schoolbestuur voor primair onderwijs met meer dan 500 samenwerkers, kiezen ze niet voor een pasklaar kwaliteitssysteem. Toch is het ontwikkelen van beleid op kwaliteitszorg een uitdaging. Kwaliteit mag immers geen toeval zijn. Iedereen draagt eraan b...
Het ministerie van OCW zet een duidelijke toon met het Wetsvoorstel terugdringen verzuim: werken aan aanwezigheid op school wordt de centrale focus. We spreken met Irma de Wit en Marije Brouwer-Borghuis, die allebei als aanjager gelden voor deze verandering.
De kans is groot, dat je als IB’er een aantal leerlingen begeleidt, die kampen met licht verstandelijke beperkingen (LVB). Gemiddeld zit er in elke klas wel één. In Nederland wordt ongeveer 30% van LVB niet tijdig door professionals en hun omgeving gesignaleerd. Deze beperkingen zijn vaak niet aa...
Je kunt je hiernaast inschrijven of een offerte aanvragen voor de WIB 2024 op maandag 11 november...
Hoe ontwikkel je een traumasensitief klimaat in een school? En wat zijn de opbrengsten van een traumasensitief onderwijsklimaat voor leerkrachten en leerlingen? Het consortium Traumasensitief Onderwijs (TSO) voerde met een subsidie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) een onderz...
Vanwege de grote belangstelling breiden we het Nationale Kleutercongres uit met een extra groep d...
Leerlingen in groep 8 maken zich weer op voor de overgang naar het voortgezet onderwijs. Niet all...
Het ideale veranderproces: iedereen wil, denkt en doet hetzelfde. Of sla je dan een belangrijke stap over en houd je te weinig rekening met de complexiteit van ‘veranderen in het onderwijs’? Hoe reflecteer je op een gemaakte keuze? Tijdens het proces van onderwijsverbetering zorgt de creatieve kr...
Als ouders scheiden, is dat voor kinderen vaak een traumatische ervaring. Dat geldt in het bijzonder als er sprake is van een vechtscheiding. Gezien het grote aantal gevallen waarin echtelieden uit elkaar gaan, worden ook scholen veelvuldig geconfronteerd met de hieraan verbonden gevolgen.
Volgens Pauline Bruinsma en Debbie Verveer, docenten master Educational Needs bij Fontys Hogeschool, is er op scholen een groeiend besef van de waarde van het actief aanleren van bekwaamheden die leerlingen en onderwijsprofessionals helpen om gelukkig en succesvol in het leven te staan. “Door sch...
Mijn dochter zakte dit jaar voor haar eindexamen vwo. Tegen alle verwachtingen in, want zes jaar lang had zij nog nooit een onvoldoende voor een rapport gehaald. Ze voldeed aan alle eisen, zoals de kernvakkenregel, op één na, namelijk het gemiddelde van alle cijfers op het CE moest een 5,5 of hog...
Het boek "Benut het leerpotentieel van alle leerlingen" slaat een brug tussen wetenschappelijk on...
Elke school en leraar staat voor de opgave: hoe ga ik om met verschillen tussen leerlingen? Waaro...
Het onderwijs faalt, zo was te lezen in het adviesrapport ‘Later selecteren, beter differentiëren’ van de Onderwijsraad in 2021. Daarin gaf de raad het advies om later te selecteren, omdat vroege selectie leidt tot ongelijke onderwijskansen. Hoe staat het inmiddels met de kansengelijkheid in Nede...
Gaat het goed met burgerschapsonderwijs? Over deze vraag gaat het met enige regelmaat in de Tweede Kamer en ook in de Staat van het Onderwijs 2021 van de onderwijsinspectie. Verschillende nieuwssites namen in maart 2022 de boodschap van de onderwijsinspectie over: “Basisschoolleerling weet te wei...
De geest is uit de fles! Op woensdagavond 1 november presenteerden de Meesters met Dromen hun boe...
Woorden vormen de basis van onze taal en kennis. Een goed ontwikkelde woordenschat is een belangr...
Door de bomen zien we haast het bos niet meer. Over begrijpend lezen is meer dan genoeg gezegd en...
Hoe weet je of er wordt geleerd in de klas? Wanneer is een les effectief? Vragen die ook Hannah B...
Met de komst van ouder- en jeugdsteunpunten bij de samenwerkingsverbanden passend onderwijs is er behoefte aan goede voorbeelden.
Alles wordt duurder. Boodschappen, energiekosten, woonlasten: steeds meer gezinnen krijgen moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. En dat merk je ook op school. Mariëtte Lusse en Annelies Kassenberg schreven de handreiking ‘Omgaan met armoede op scholen’. In de herziene versie (oktober 2022) s...
TIB voegt in op de kennisrotonde. Het NRO publiceert een serie van drie gratis publicaties voor po-scholen, die gemaakt worden in samenwerking tussen wetenschap en onderwijspraktijk.
Nog één keer open ik het gespreksverslag. Heb ik alles echt goed verwoord? Staan er nog spelfouten in? Zijn de afspraken helder geformuleerd? Ik lees het toch nog een keertje door. En ja hoor, toch wat aanpassingen… Hopelijk is iedereen nu tevreden zo. En ik druk op de verzendknop. Klaar! Zucht… ...
Astrid Greven m.m.v. Helena Hartholt en Mario Nossin: De ongewone reisgids voor het gewone leven....
Happy new (school)year! Ook dit jaar zijn allerlei veranderingen doorgevoerd in het primair en ge...
Stop met het plaatsen van jongeren in de gesloten jeugdzorg. Deze oproep van Het Vergeten Kind zong afgelopen maand rond in alle media. Als een jongere een gevaar dreigt te zijn voor zichzelf of zijn omgeving, kan een kinderrechter besluiten hem in de gesloten jeugdzorg onder te brengen. Jarno Fe...
Dat is het motto van Nicole Hanegraaf, auteur van het boek ‘Onderwijs van Binnenuit’. Volgens Nic...
Als het domein van jeugdhulp de afgelopen jaren iets heeft laten zien, is dat het een domein is van veel bestuurlijke drukte. Met de toename van het aantal kinderen en jongeren dat jeugdhulp krijgt in de afgelopen jaren, is ook die drukte toegenomen. In het afgelopen jaar leek de rust een beetje ...
“Te veel leerlingen verlaten het onderwijs zonder goede beheersing van de basisvaardigheden: lezen, schrijven, rekenen, digitale geletterdheid en hoe we in Nederland met elkaar omgaan. Daar maak ik me grote zorgen over.” Met deze woorden begint de Kamerbrief van minister Dennis Wiersma over het M...
Het kan zo maar zijn dat een leerkracht uit je team jou als IB’er de vraag stelt: ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat de leerstof bij deze leerling beter beklijft? Wil je eens met me meedenken?’ Wat weten we vanuit onderzoek wat hierbij het beste werkt? Hoe krijg je bij leerlingen topografische kennis,...
Cornelie de Jong: Eigenlijk ben ik gewoon leraar | Uitgeverij Aspekt | 2023 | 76 p. | Prijs: € 19...
Met plezier naar school gaan, waar de leerkracht je ziet, hoort en aanmoedigt om je talenten te ontwikkelen en je daarbij oplossingsgericht en in bekrachtigende taal ondersteunt. Een vanzelfsprekende wens die gelukkig voor veel leerlingen in vervulling gaat. Maar wat als een leerling anders reage...
Meer variatie in functies komt de stabiele basis van onderwijskwaliteit ten goede. Het versterkt het leren van leraren én leerlingen. Daarover schreven Hannah Bijlsma en Mirjam Keyser een boek en spraken ze met TIB. “Door gebruik te maken van de uiteenlopende leraarvaardigheden in een onderwijste...
Hoe voeg ik waarde toe aan de samenleving? De afgelopen jaren ben ik me steeds meer gaan verdiepen in het thema hoge verwachtingen en de impact hiervan op leerprestaties (cognitief) en welbevinden (sociaal emotioneel) van leerlingen. Uitgaan van ‘High Expectations’ verandert je kijk op het onderw...
Sinds begin dit jaar steun je automatisch goede (onderwijs)doelen wanneer je via onze webshop pro...
Hoewel we al jaren werken aan passend onderwijs en daarin mooie stappen hebben gezet, is ons doel...
Gedurende het schooljaar loop je als intern begeleider regelmatig de kleutergroepen binnen. Deze waardevolle tijd wil je natuurlijk zo nuttig mogelijk besteden. Binnen een kleutergroep is het verdelen van jouw aandacht en focus een pittige klus, met name omdat veel van het leren en ontwikkelen ni...
Voor Milio van de Kamp is het heel relevant hoe je hoge verwachtingen implementeert en dat alle medewerkers op school ze toepassen. Zijn eigen turbulente onderwijscarrière is daar bepaald geen illustratief voorbeeld van. Geboren in armoede doorliep hij alle lagen van het onderwijssysteem om uitei...
Intern begeleiders hebben in veel scholen de taak om een verandering te (helpen) implementeren en dat proces te begeleiden. Pessimisten redeneren vaak dat ‘de mens’ niet van veranderen houdt en bij voorkeur voor het bekende, het zekere gaat. Zo niet de zeer ervaren expert in het managen van veran...
Een aantal jaren is geëxperimenteerd met vliegwieltrajecten, projecten die gericht waren op het eerder inzetten van een jeugdbeschermingsaanpak bij probleemgezinnen. In 2021 is gestart met de begeleiding van 15 arrangementen als proeftuin, waarin de ruimte in de huidige wet- en regelgeving optima...
Gesloten jeugdzorg: een doorn in het oog van de samenleving of een noodzakelijk kwaad? JeugdzorgPlus is bedoeld voor jongeren waarbij lichtere vormen van jeugdzorg niet toereikend zijn. De afgelopen tijd neemt de discussie echter toe over of gesloten jeugdhulp niet meer kapot maakt dan het repare...
Inspecties, wetenschap en parlement verzoeken de ministers direct noodmaatregelen te nemen om de ernstigste gebreken van het jeugdstelsel aan te pakken. Positief is dat de verantwoordelijke ministers de boodschap verstaan en flink willen bijsturen.
Vraag:
Welke vormen van ontwikkelingsgericht begeleiden van stagiaires in het basisonderwijs dragen bij aan hun toerusting als aankomend leerkracht?
Anja Sinnige en Tamme Spoelstra schreven samen het boek Burgerschap in de klas. Een leer- en werkboek over burgerschap, bedoeld voor leraren (in opleiding). Wat is de rol van het onderwijs in burgerschap? Nemen we niet de verantwoordelijkheid van ouders over? Een gesprek over taarten en burgermee...
Hoe kun je als onderwijsprofessional aansluiten bij de behoeften van leerlingen voor het delen van internaliserende problemen en het zoeken van hulp? De adviezen in de handreiking 'Zie mij!' (Sijp, Zijlstra en De Boer, 2018) zijn afkomstig van leerlingen die zelf te kampen hadden met internaliser...
De start van het nieuwe schooljaar betekent ook weer de start van een nieuw jaar voor de Inspecti...
De Gouden Weken: het begin van het schooljaar waarin traditiegetrouw wordt gewerkt aan groepsvorming in de klas. Want zonder veilig leerklimaat is het lastig leren, zo weten we inmiddels. Maar werken aan een goede groepsdynamiek blijkt vaak een vak apart.
Deze keer bekijken we het bericht over het onderzoek van Thomas van Huizen (Utrecht University School of Economics). Het bericht daarover kreeg als wervende titel: “Meetfout vertekent kansenongelijkheid in het onderwijs”. Onze interesse was meteen gewekt. We zagen dat dit bericht door verschillen...
Al vanaf de start van haar loopbaan zorgt Freke Evers ervoor dat ervaringsverhalen van mensen in de zorg gehoord worden. Omdat we daarvan kunnen leren. Freke maakt zich zorgen over hoe we maatschappelijk gezien met kinderen en jongeren omgaan. Ze vertelt over haar rol als ouder en over het breken...
Er schuilt een grote belofte in gratis goede kinderopvang voor elk kind, denkt Loes Ypma. Volgens het voormalig Tweede Kamerlid en de huidige branchevoorzitter vergroot het toegangsrecht op opvang de kansen en bestaanszekerheid van kinderen en hun ouders. “Een veilige, stimulerende omgeving berei...
Je kunt je hiernaast inschrijven of een offerte aanvragen voor de WIB 2024 op dinsdag 26 november...
Afgelopen week stond bij ons in het teken van een verhuizing en dus werd er in ons huis flink geklust. Een groep van zes schilders nam bezit van ons huis om het helemaal van binnen en buiten te schilderen. Dagelijks keek ik met bewondering naar het vakwerk van deze mannen. Waar bij mij waarschijn...
Maandag 7 februari: er is hoog bezoek voor Ouders & Onderwijs in Utrecht. De kersverse minister van Onderwijs, Dennis Wiersma, staat voor de deur. Hij heeft de afgelopen weken diverse scholen en organisaties rond onderwijs bezocht om zich voor te bereiden op zijn nieuwe functie. Vandaag praat hij...
Als erkend expert op het gebied van neuropsychologie kan Erik Scherder moeiteloos het effect van armoede op de ontwikkeling en werking van de hersenen in beeld brengen. Dat effect valt volgens veel wetenschappelijk onderzoek niet te onderschatten, integendeel. “Ik zie kansen in het onderwijs, wan...
Vrijwel iedereen kent Harry Volker. In de vormende jaren kreeg iedereen wel iets mee van zijn leven. Hij is de eerste goed beschreven schooluitvaller sinds de invoering van de leerplicht. Zijn verhaal speelt zich af in het begin van de 20ste eeuw. Het verhaal leest als de film die ervan gemaakt is.
Met de komst van passend onderwijs ervaren veel leerkrachten en intern begeleiders steeds meer werkdruk. Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften hebben extra ondersteuning nodig binnen het reguliere onderwijs. Door onderwijsondersteunend personeel in te zetten, kun je dit proces mede vormgeven...
Linde Kraijenhoff: Het Vollehoofdenboek (herziene editie, 2024) | Acco Learn | 167 p. | Prijs: € ...
Een droom is uitgekomen! Na de eerste editie van het Kleutercongres in 2023 ontstond het idee de ...
Op het Insula College (locatie Koningstraat, Dordrecht) zette een enthousiaste groep docenten een project op rondom de thema’s diversiteit en homoseksualiteit. Thomas Boeding, cultuurcoördinator en docent drama, vertelt.
Hogescholen en universiteiten zijn organisaties die in hun hoofdprocessen duidelijk lerende organisaties zijn. Maar gaan zij ook bij bestuur- en beheerstaken in die stijl te werk?
Het lijkt een beetje een trend te zijn. Voor elk maatschappelijk probleem stellen we dan: ‘oh, dat moeten we oplossen in het onderwijs’. In de afgelopen periode kwamen er weer verschillende suggesties voorbij. Zo doen we alsof burgerschap moet worden aangeleerd aan leerlingen zoals je ook spellin...
Op de Lukasschool in de Amsterdamse wijk Osdorp hebben ze één doel: gelijke kansen voor ieder kind. Daarom zijn ze met behulp van de gemeente sinds 2020 omgedoopt tot ‘familieschool’. Zo willen ze al hun leerlingen een stevige basis meegeven die hen wereldwijs en vol zelfvertrouwen aan de middelb...
Als IB’er werk je dagelijks met leraren, ouders en educatieve partners samen, om voor iedere leerling passend onderwijs te realiseren. Welke stem krijgt de leerling hierbij: praat je over of met leerlingen? Dit artikel helpt je om leerlingen actief te laten participeren. Met de inspraakladder van...
Anton Horeweg: Executieve functies ontwikkelen in de klas. Wat jij als leerkracht kunt doen | Uit...
Sinds 1 januari jl. is het nieuwe Protocol Dyslexie Diagnose en Behandeling (PDDB 3.0) van kracht. Ook gelden er aangepaste criteria voor de aanmelding voor vergoede diagnostiek en behandeling van leerlingen bij wie het vermoeden bestaat dat zij ernstige dyslexie hebben. Het gaat hierbij zowel om...
Ismail Aghzanay, Emin Kececi & Yasin Laylali: Het geheim van de leraar | Uitgeverij Instondo | Do...
“Ik wens je veel succes met deze groep. Dit lukt je nooit.” Ik keek mijn collega verbaasd aan. We waren net klaar met de overdracht van haar groep 7 die straks mijn groep 8 zou worden. Ze had veel geïnvesteerd in de groep en dat had haar een hoop energie gekost. Het was goed dat de vakantie voor ...
Tijdens jouw werk als IB’er sta je dagelijks voor vraagstukken, probleemstellingen of casuïstiek. Zaken die intern begeleiders graag op een goede efficiënte en effectieve manier willen aanpakken. Maar wat werkt? Hoe pak je het aan? En op welke manier betrek je hier je team bij? Waar ligt jouw ver...
Nog een paar weken, dan is het zomervakantie! Jij hoeft je als IB'er/KC'er zeker niet te vervelen...
De sterke stijging in het voorschrijven van Ritalin aan kinderen en jongeren begin deze eeuw deed...
Een kwestie van geluk noemt Tim ’S Jongers het zelf, zijn weg uit extreme armoede. Nu werkt hij voor de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving (RVS) en adviseert hij over onder andere bestaansonzekerheid. Over zijn verleden is hij duidelijk: “Liever toen meer gelijke kansen dan nu trots mogen zi...
“Na de pabo startte ik als jonge, enthousiaste en leergierige leerkracht op de Talmaschool in hartje Kralingen-Crooswijk, Rotterdam. Ongeveer vijf jaar heb ik met veel plezier en uitdaging in verschillende groepen op deze school lesgegeven. Nu, twaalf jaar later, ging ik weer eens langs bij mijn ...
Wat?
De Inspectie van het Onderwijs brengt de regels voor toelatingsbeleid en toegankelijkheid extra onder de aandacht, omdat recent is gebleken dat toepassing van de wettelijke regels niet overal goed gaat.
Wat?
De Inspectie van het Onderwijs roept scholen en schoolbesturen op om gericht te werken aan de verbetering van de leskwaliteit.
Ook in 2025 organiseert Instondo Congressen weer een landelijke IB/KC-dag. Hét evenement van het ...
Het belangrijkste kenmerk van (ernstige) rekenproblemen is dat de basiskennis niet of niet goed geautomatiseerd raakt. Wetenschappelijk onderzoek laat daar geen twijfel over bestaan. Voor iedere onderwijsprofessional is het daarom belangrijk om een antwoord te kunnen geven op de volgende vier vra...
Steeds meer scholen werken met expert-leraren. Bijvoorbeeld een expert-leraar op het gebied van begrijpend lezen, die onder meer verantwoordelijk is voor de kwaliteit van het leesonderwijs op school. In dit artikel gaan we in op de vraag wat een expert-leraar is, welke taken zij heeft en hoe ze m...
Vanwege de grote belangstelling breiden we het Nationale Kleutercongres uit met een extra groep d...
Eerder namen we je mee in het webinar van 23 mei over het verbeteren van woordenschatonderwijs ge...
Of je gelukkig bent in je werk wordt bepaald door factoren zoals het inzetten van je talenten, het gevoel van verbondenheid onderling en de mate van betekenisvolheid die je ervaart. Het is belangrijk om hierover met elkaar in gesprek te gaan, zowel over het geven als het krijgen van werkgeluk. Lo...
Op Prinsjesdag publiceerde het ministerie van OCW de begroting voor 2025.
Voor het prima...
Vraag:
Wat zijn effectieve manieren om zeer moeilijk lerende NT2-leerlingen in het Nederlands te leren communiceren?
Als IB’er ben je de spin in het web als het gaat om het waarderen van diversiteit binnen de school. Daarmee draag je bij aan gelijke kansen voor alle leerlingen. Deze checklist kun je samen met jouw team gebruiken om te ontdekken waar jullie krachten en kansen liggen. Ga samen op onderzoek.
Het boek van Bert Wienen 'Van individueel naar inclusief onderwijs' is verkozen tot Onderwijsboek...
Van professionals die werkzaam zijn in onderwijs en jeugdhulp mag je verwachten dat ze kunnen samenwerken met de betrokkenen in de omgeving van kinderen die ze begeleiden. Interprofessioneel samenwerken is een voorwaarde om leerlingen in staat te stellen zich succesvol te ontwikkelen, om hen met ...
Met behulp van de handreiking Omgaan met armoede op scholen (2022) kan worden geanalyseerd wat je als school al doet, wat beter kan en wat de volgende stap kan zijn. Denk daarbij aan:
‘Alle kansen voor alle kinderen’ of nog sterker: ‘Op deze school staat het kind centraal’. Kijk om je heen en je ziet het denken vanuit het kind als individu naar voren komen. Niet voor niets is één van de doelen van passend onderwijs: ‘Passend onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste ...
Niels Thijssen: Wat doe ik hier? Over leiderschap, lef en het echt anders doen | Lannoo Campus | ...
De signalen vanuit de leerkrachten van de bovenbouw waren krachtig en eenduidig op basisschool de Violier in Schiedam. Leerlingen kiezen een boek, staren vaak naar de pagina’s of bladeren een beetje in het gekozen boek, maar komen amper toe aan lezen. Leerlingen zijn echt niet gemotiveerd. Hoe ku...
Een kind dat op school nog niet praat, hoe erg is dat eigenlijk? We kennen allemaal kleuters die het nog spannend vinden en weinig zeggen. Zijn ze gewend, dan hoor je hen steeds meer. Soms blijft een kind echter zwijgen. Er kan dan sprake zijn van selectief mutisme; het kind praat thuis wel, maar...
Het merendeel van de kinderen vindt het lastig om over traumatische ervaringen te spreken en zal er niet op eigen initiatief over beginnen. Terwijl praten over trauma met belangrijke anderen en vervolgens passende emotionele steun krijgen, de kans op het ontwikkelen van een posttraumatische stres...
Het blijft een uitdaging om na een escalerende onderwijssituatie een moment te vinden om met elkaar te leren van die situatie. Toch blijft dat belangrijk. Enerzijds om herhaling te voorkomen in nieuwe situaties, maar anderzijds ook om recht te doen aan de betrokkenen. Daarom geven we als voorbeel...
Het debat over gelijke kansen woedt al jaren, maar heeft me de coronacrisis weer extra aandacht gekregen. Hoogleraar Eddie Denessen vertelt welke effecten deze tijd op kinderen kan hebben en wat scholen en hulpverlening nu en in de toekomst kunnen doen.
Dat ene telefoontje, dat meer verandert dan je op dat moment beseft. Het was een grijze dag in november. De voorbereidingen voor Sinterklaas waren in volle gang en de feestvreugde was in de hele school aanwezig. Tot het moment dat de telefoon overging. Als aan de grond genageld hoorden we het ver...
Op SBO Het Pluspunt is de afgelopen jaren hard gewerkt om de tandem directeur-IB’ers zo goed mogelijk te laten functioneren. “Onze verschillende rollen en taken zijn transparant, maar er is veel overlap. Daardoor zitten de IB’ers de ene keer voorop en de andere keer ik”, zegt directeur Selma Klei...
Een klein deel van de leerlingen dat jaarlijks overstapt van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs heeft extra ondersteuning nodig. Voor deze groep is het des te meer van belang dat die overstap goed wordt voorbereid en dat zij een passende plek in het voortgezet of het voortgezet s...
Tijdens de COVID-persconferenties stond de gebarentolk steevast tussen de bewindslieden in om de informatie ook voor doven en slechthorenden duidelijk over te brengen. Maar wist je dat er naast een gebarentolk ook nog een schrijftolk bestaat? Dit artikel beschrijft de werkzaamheden van een schrij...
Strikt genomen ga je werken ‘om de kost te verdienen’. Maar volgens IB’er Ceciel Bonte zul je dat werk niet lang volhouden als het daartoe beperkt blijft. De meeste mensen hebben een extra drijfveer nodig, weet ze uit lange ervaring. “Werkgeluk is idealiter elke dag met plezier naar je werk gaan ...
TIB voegt in op de kennisrotonde Het NRO publiceert een serie van drie gratis publicaties voor po-scholen, die gemaakt worden in samenwerking tussen wetenschap en onderwijspraktijk. Vraag: Leidt het werken vanuit leerdoelen en leerlijnen tot een versterking van het eigenaarschap bij leerlingen?
Gezond eten verdient een prominente plek in het dichten van de kloof tussen arm en rijk en gezond en ongezond. De afgelopen decennia zag hoogleraar Jaap Seidell gezond eten in het gedrang komen, vooral bij bestaansonzekere gezinnen. “Terwijl je voeding op allerlei manieren kan inzetten voor een b...
De landelijke Week van de Lentekriebels staat weer voor de deur (4 t/m 8 maart). Als school ben j...
Over artikel 23 van de Grondwet is veel te doen. Het is het artikel waarin vrijheid van onderwijs wordt geregeld. Groepen ouders of inwoners mogen een eigen school oprichten, mits er aan allerlei voorschriften en eisen wordt voldaan. Bovendien is de betaling van dit onderwijs gelijk aan het openb...
In mijn praktijk komt het voor dat kinderen direct bij de geboorte ‘uithuisgeplaatst’ worden. Dat betekent dat moeder en kind nagenoeg direct na de geboorte en nog in het ziekenhuis van elkaar gescheiden worden. Wat mij betreft de meest ingrijpende maatregel die ons recht kent.
Dr. Kees Vernooy: Begrijpend lezen op de basisschool. De tekst centraal.
Gompel & Svacina, Antwerpen. 2022. 186 p. Prijs: € 27. ISBN 978 94 6371 394 8
Ouderbetrokkenheid heeft een positief effect op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Leraren van nieuwkomers geven aan het moeilijk te vinden ouders te bereiken. Wel is duidelijk dat een responsieve houding naar de thuistaal en de culturele achtergronden nodig is. Ook ...
De WIB 2024 op dinsdag 19 november in Rotterdam is uitverkocht.
Je kunt je nu aanmelden voor ...
In oktober 2021 verscheen de derde handreiking van het drieluik ‘Omgaan met kinderarmoede’. Dat de aanpak van kinderarmoede nog steeds van belang is, laat de vijfde periodieke ngo-rapportage zien. Hierin wordt onder meer geconcludeerd dat Nederland te weinig inzet op integraal armoedebeleid.
...We kijken terug op weer een zeer geslaagde editie van het Nationale Kleutercongres op woensdag 3 april in Ede. De dag stond dit keer in het thema van de motor van ontwikkeling.
De meerderheid van de kinderen met emotionele en gedragsstoornissen die bij jeugdzorg of GGZ terechtkomen, hebben vaak niet-geïdentificeerde taalachterstanden. Onderzoekers schatten dat wel 70 tot 90% van hen een taalachterstand heeft (Chow & Wehby, 2018, Embrechts et al., 2019). Gedragsproblemen...
Weinig programma’s veroorzaakten zoveel rumoer als Klassen, de zevendelige documentaire over kansen(on)gelijkheid in het onderwijs. We spreken Hasse van Nunen, die als impactproducent verbonden is aan de serie en de bijbehorende meetups, scholendagen en de kennisbank coördineert. Wat betekent kan...
Tijdens de Week van de Intern Begeleider (WIB) in november 2022 was de workshop ‘Werken met werkvormen werkt!’ een groot succes! Meer dan 200 IB’ers lieten zich inspireren door werkvormen die je kunt inzetten tijdens bijvoorbeeld een groepsbespreking, bij het analyseren van data of bij het voeren...
Toetsen liggen onder een vergrootglas. Waarom nemen we ze af? En wat is de waarde van de verkregen uitkomsten? Onderzoeken die aantonen dat eindtoets en schooladvies goede voorspellers zijn voor het uiteindelijke schoolresultaat van een leerling, houden geen rekening met de ‘zichzelf waarmakende ...
Het thema kansengelijkheid leeft en staat stevig op de agenda. Een opdracht die van rijksoverheid, provincie, gemeenten en onderwijsinstellingen vraagt om een ongelijke aanpak te ontwikkelen om de komende jaren écht stappen te kunnen zetten. Willeke Doornbos schetst hierbij het belang van een pas...
Daniel T. Willingham: Waarom leren niet vanzelf gaat. 10 inzichten voor de leerkracht | Bewerking...
Samen lezen is leuker! Dat is ook de insteek van de leesspecialisten van de IJsselgroep en de Bib...
In de documentaire 'De kinderen van Juf Kiet' werden vier nieuwkomers een jaar lang gevolgd. Juf ...
Een doorlopend integraal dagprogramma voor ieder individueel kind, waarbij onderwijs en zorg op elkaar aansluiten, is dat toekomstmuziek? Op Schakenbosch, een Jeugdzorg-Plus-organisatie in Leidschendam, gebeurt het al.
De periode van de állereerste afname van de doorstroomtoets ligt achter ons. Qua inhoud van de to...
Alle leerkrachten en IB’ers hebben tijdens hun loopbaan meer of minder te maken met leerlingen met internaliserend gedrag. De grootste uitdaging is om dit gedrag te herkennen en vervolgens een goede bijdrage te leveren aan het hulpverleningsproces. “Het grootste probleem bij het signaleren is dat...
Passend onderwijs krijgt vorm en betekenis in de school, in de klas met de leerling, ouders en de docent. Leerlingbegeleiders, ondersteuningscoördinatoren en orthopedagogen ondersteunen in de uitvoering ervan, maar ook bij het beleid van de school: een belangrijke en cruciale rol die nog niet ove...
Als u dit leest is de verkiezingskoorts weer achter de rug en zijn de nieuwe gemeenteraden gekozen en geïnstalleerd. In menig gemeente worden de colleges nog geformeerd en worden coalitieprogramma’s uitgewerkt en ingezet. Nieuwe wethouders worden geïnstalleerd en ik hoop dat in steeds meer gemeen...
De Onderwijsraad komt met een suggestie voor het niet aflatende lerarentekort: beperk het onderwi...
Eigenaarschap van het leerproces, leren te leren, plannen: het zijn voorbeelden van 21e-eeuwse vaardigheden die veel aandacht krijgen binnen de onderwijspraktijk in het po (en vo). Deze vaardigheden vereisen echter een gedegen ontwikkeling van executieve functies zoals zelfsturing en gedragsregul...
In dit artikel wordt ingegaan op het echt luisteren naar leerlingen in hun onderwijsbehoefte. Dit betekent voor elke leerkracht en begeleider in de schoolorganisatie dat zij werken vanuit drie belangrijke aspecten: luisteren, leren en leiden. Gebruik het geschetste kader voor oprecht, nauwkeurig ...
Je hoort in de huidige tijd veel over prestatiedruk. Leerlingen en studenten lijden onder de toenemende druk en zelfs Unicef waarschuwt in één van haar recente rapporten ertegen. Een steeds terugkerend thema hierbij is het thema toetsen. De redenatie is dat prestatiedruk mede veroorzaakt wordt do...