Instondo
Webshop Contact
Inloggen
Instondo
Home
Thema's
Terug naar hoofdmenu
Ontwikkel jezelf Ondersteun je collega’s Ondersteun het kind en ouders Ontwikkel de organisatie
Actueel Tijdschriften Opleidingen Congressen Boeken Over Instondo
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Instondo
  2. Thema's
  3. Ondersteun het kind en ouders
  1. Instondo
  2. Thema's
  3. Ondersteun het kind en ouders

Ondersteun het kind en ouders

Voor & naast elkaar

Alles Opleidingen Artikelen Blogs en nieuws Events Boeken
nieuws
Kijktip: probleemgezinnen
#verlorenkinderen

Drie maanden lang bracht documentairemaker Sahar Meradji tijd door met ‘probleemgezinnen’: gezinn...

12 december 2022
Boek
Dyslexie: werk in uitvoering!
R. W. Emerson
"Het geheim van onderwijs schuilt in het respect voor de leerling."
blog
Boekpresentatie 'Onderwijs van Binnenuit'
Nieuwe boek Nicole Hanegraaf

Op 24 november was het zover! Op het Van Binnenuit Festival presenteerde Nicole Hanegraaf haar boek 'Onderwijs van Binnenuit'. 

24 november 2022
Boek
Zet ouders in hun kracht
nieuws
Kwaliteitswaaier begrijpend lezen: gratis download
#download #begrijpendlezen

Door de bomen zien we haast het bos niet meer. Over begrijpend lezen is meer dan genoeg gezegd en...

14 februari 2023
Boek
Omgaan met HOOGGEVOELIGHEID op school
tib 2022 / nr 1
Checklist Veranderen

Leerkrachten klagen nog wel eens over de voortdurende reeks veranderingen waarmee ze te maken krijgen. Maar onderwijs kan niet zonder veranderen. Sterker nog, onderwijs wil juist een verandering (ontwikkeling) veroorzaken bij leerlingen. Ook als team of school wil je soms iets veranderen. Die ver...

Rian Janssen
11 januari 2022
nieuws
Taal leren gaat beter door gebruiken
#ontwikkeling

In Nederland ligt veel nadruk op taalstructuur, grammatica en schriftelijke vaardigheden bij het ...

6 december 2022
Boek
Haal meer uit je combinatiegroep 2/3!
Dr. J. Carrinton
"Everytime you think of calling a kid attention-seeking, consider changing it to connection-seeking and see how your perspective changes."
tib 2022 / nr 2
Checklist: Hoe besteden jullie aandacht aan diversiteit?

Als IB’er ben je de spin in het web als het gaat om het waarderen van diversiteit binnen de school. Daarmee draag je bij aan gelijke kansen voor alle leerlingen. Deze checklist kun je samen met jouw team gebruiken om te ontdekken waar jullie krachten en kansen liggen. Ga samen op onderzoek.

Jorinde Jelles
8 maart 2022
Boek
Kiezen voor een brede kijk op instructie
Boek
Gedragsvraagstukken? Zo pak je ze aan!
Boek
Versterk de regie van leerkracht en leerling
Boek
Zet in op de ontwikkeling van cognitieve functies!
tib 2022 / nr 5
Internaliserend gedrag: 8 adviezen

Hoe kun je als onderwijsprofessional aansluiten bij de behoeften van leerlingen voor het delen van internaliserende problemen en het zoeken van hulp? De adviezen in de handreiking 'Zie mij!' (Sijp, Zijlstra en De Boer, 2018) zijn afkomstig van leerlingen die zelf te kampen hadden met internaliser...

Dian Fluijt
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 4
Geef het brein de kans om te vergeten!

Het kan zo maar zijn dat een leerkracht uit je team jou als IB’er de vraag stelt: ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat de leerstof bij deze leerling beter beklijft? Wil je eens met me meedenken?’ Wat weten we vanuit onderzoek wat hierbij het beste werkt? Hoe krijg je bij leerlingen topografische kennis,...

Marald Mens
5 september 2022
nieuws
Begrijpend lezen op de basisschool
#boekrecensie

Dr. Kees Vernooy: Begrijpend lezen op de basisschool. De tekst centraal.
Gompel & Svacina, Antwerpen. 2022. 186 p. Prijs: € 27. ISBN 978 94 6371 394 8

9 februari 2023
oom 2023 / nr 1
Waar hoort dyslexiezorg thuis?

De afgelopen jaren konden ouders via de Jeugdwet onderzoek en behandeling voor dyslexie aanvragen bij de gemeente. De Tweede Kamer vraagt zich af of de dyslexiezorg niet in  het onderwijs thuishoort. In dit artikel wordt kort geschetst hoe deze discussie is ontstaan, wat onderzoek heeft opgelever...

Jack Biskop, Joli Luijckx
7 februari 2023
tvo 2023 / nr 1
Ik wil je iets vertellen
Over het belang voor jonge kinderen om te praten over nare ervaringen

Het merendeel van de kinderen vindt het lastig om over traumatische ervaringen te spreken en zal er niet op eigen initiatief over beginnen. Terwijl praten over trauma met belangrijke anderen en vervolgens passende emotionele steun krijgen, de kans op het ontwikkelen van een posttraumatische stres...

Lotte Hendriks
7 februari 2023
tib 2022 / nr 1
Ouderbetrokkenheid bij nieuwkomers: hoe leraren en ouders elkaar kunnen bereiken

Ouderbetrokkenheid heeft een positief effect op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Leraren van nieuwkomers geven aan het moeilijk te vinden ouders te bereiken. Wel is duidelijk dat een responsieve houding naar de thuistaal en de culturele achtergronden nodig is. Ook ...

Ria Goedhart
11 januari 2022
oom 2023 / nr 1
Van ambitie naar praktijk
Eén toelaatbaarheidscommissie po en vo

Een klein deel van de leerlingen dat jaarlijks overstapt van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs heeft extra ondersteuning nodig. Voor deze groep is het des te meer van belang dat die overstap goed wordt voorbereid en dat zij een passende plek in het voortgezet of het voortgezet s...

Nanne Middelburg
7 februari 2023
Boek
Hooggevoelig. Geen probleem!
nieuws
Onderwijsraad brengt taal en rekenen in het vizier
#taal #rekenen #onderwijsraad

We hebben het al vaak gehoord en ook de minister van Onderwijs blijft het benadrukken: we moeten ...

21 maart 2023
tvo 2023 / nr 1
Trauma als aangrijpingspunt in het doorbreken van de cirkel van geweld
De intergenerationele overdracht van geweld in gezinnen

Partnergeweld en kindermishandeling verhogen de kans op posttraumatische stress, wat de kans verhoogt opnieuw slachtoffer of dader te worden van relationeel geweld. De bevindingen van een promotieonderzoek laten zien dat trauma(gerelateerde) klachten van zowel kinderen als ouders verklarende fact...

Milou Lünnemann
7 februari 2023
Boek
Omgaan met hoogbegaafdheid op school
Heraclitus
"Er is niets blijvend, behalve verandering."
tib 2022 / nr 3
Het diagnostisch gesprek over rekenproblemen

Het belangrijkste kenmerk van (ernstige) rekenproblemen is dat de basiskennis niet of niet goed geautomatiseerd raakt. Wetenschappelijk onderzoek laat daar geen twijfel over bestaan. Voor iedere onderwijsprofessional is het daarom belangrijk om een antwoord te kunnen geven op de volgende vier vra...

Wied Ruijssenaars, Cécile Ruijssenaars-Elshoff
23 mei 2022
tib 2023 / nr 1
Een kind dat niet praat in de klas. Wat nu?

Een kind dat op school nog niet praat, hoe erg is dat eigenlijk? We kennen allemaal kleuters die het nog spannend vinden en weinig zeggen. Zijn ze gewend, dan hoor je hen steeds meer. Soms blijft een kind echter zwijgen. Er kan dan sprake zijn van selectief mutisme; het kind praat thuis wel, maar...

Eustache Sollman
10 januari 2023
tib 2022 / nr 5
Kennisrotonde

TIB voegt in op de kennisrotonde. Het NRO publiceert een serie van drie gratis publicaties voor po-scholen, die gemaakt worden in samenwerking tussen wetenschap en onderwijspraktijk.

Dian Fluijt
31 oktober 2022
Quote
"Waar een oordeel begint, eindigt de waarneming."
Boek
Werk met peuters en kleuters in één groep
tib 2022 / nr 2
Maak van kinderen met een lage sociaal-economische status goede bergbeklimmers

Auteur, programmamaker en docent Karim Amghar is zowel persoonlijk als professioneel sterk betrokken bij het thema kansen(on)gelijkheid. Zowel thuis, op de werkvloer als tot op het ministerie. “Kansenongelijkheid gaat over het niet kunnen behalen van je volle potentie in ons huidige onderwijssyst...

Karim Amghar, Walter van de Calseyde
8 maart 2022
tib 2022 / nr 3
Leerlingen goed begeleiden begint met naar hen te luisteren

In dit artikel wordt ingegaan op het echt luisteren naar leerlingen in hun onderwijsbehoefte. Dit betekent voor elke leerkracht en begeleider in de schoolorganisatie dat zij werken vanuit drie belangrijke aspecten: luisteren, leren en leiden. Gebruik het geschetste kader voor oprecht, nauwkeurig ...

Ingrid Paalman
23 mei 2022
nieuws
Kennislacune veerkracht LHBTQIA+-jongeren
#veerkracht #LHBTQIA+ #proefschrift

Er is een gebrek aan kennis als het aankomt op de veerkracht van LHBTQIA+-jongeren. Onderzoek ric...

9 februari 2023
tib 2022 / nr 1
Waarde en waardering van toetsing

Toetsen liggen onder een vergrootglas. Waarom nemen we ze af? En wat is de waarde van de verkregen uitkomsten? Onderzoeken die aantonen dat eindtoets en schooladvies goede voorspellers zijn voor het uiteindelijke schoolresultaat van een leerling, houden geen rekening met de ‘zichzelf waarmakende ...

Karen Heij
11 januari 2022
Boek
Voicing, geef leerlingen een stem
nieuws
'De kinderen zijn niet oké' - proefschrift intergenerationele overdracht
#intergenerationeel #proefschrift

'De appel valt vaak niet ver van de boom.' Een veelgehoorde uitspraak wanneer kinderen op hun oud...

9 februari 2023
tvo 2023 / nr 1
Orthopedagogen kunnen veel betekenen voor genderdiverse jongeren

Dit artikel bespreekt cruciale aspecten die ten onrechte niet besproken worden in ‘Uitdagingen in de zorg voor kinderen en jongeren met genderdiversiteit’ (Vrouenraets et al., 2022a). Namelijk, de mogelijkheid dat behandeling met puberteitsremmers en cross-sekse hormonen zorgt voor een belemmerde...

Jilles Smids
7 februari 2023
Boek
Executieve functies in de klas
nieuws
'De mooiste dingen ontstaan van binnenuit'
Meesterwerk Podcast

Dat is het motto van Nicole Hanegraaf, auteur van het boek ‘Onderwijs van Binnenuit’. Volgens Nic...

10 december 2022
nieuws
Nieuwe trend: 'wrist reveal'
#trending #socialmedia #online #pesten

Het is een nieuwe vorm van digitaal pesten onder pubers: stiekem een foto van iemand maken en die...

6 december 2022
tib 2022 / nr 5
Stapsgewijs werken aan een fijn groepsklimaat

“Ik wens je veel succes met deze groep. Dit lukt je nooit.” Ik keek mijn collega verbaasd aan. We waren net klaar met de overdracht van haar groep 7 die straks mijn groep 8 zou worden. Ze had veel geïnvesteerd in de groep en dat had haar een hoop energie gekost. Het was goed dat de vakantie voor ...

Barry Redeker
31 oktober 2022
Quote
"Ik ben elke dag bezig met mijn persoonlijke ontwikkeling."
Boek
Groeien met mindset
Quote
"In herhaling zit vaak de overtuiging"
tib 2022 / nr 2
Nieuw protocol dyslexie diagnose en behandeling: van eed naar ed

Sinds 1 januari jl. is het nieuwe Protocol Dyslexie Diagnose en Behandeling (PDDB 3.0) van kracht. Ook gelden er aangepaste criteria voor de aanmelding voor vergoede diagnostiek en behandeling van leerlingen bij wie het vermoeden bestaat dat zij ernstige dyslexie hebben. Het gaat hierbij zowel om...

Evelien Krikhaar
8 maart 2022
tib 2022 / nr 4
De ontwikkeling van het jonge kind monitoren: waarom en hoe?

In het afgelopen decennium is er op basisscholen veel druk uitgeoefend om ook de ontwikkeling van leerlingen in de onderbouw regelmatig en systematisch in beeld te brengen. Zo hoopt men dat er eerder en beter rekening kan worden gehouden met de grote verschillen tussen kinderen en er dus een incl...

Jos J. Louwe
5 september 2022
tib 2022 / nr 3
Leerlingparticipatie: betrek je leerlingen bij het onderwijs

Als IB’er werk je dagelijks met leraren, ouders en educatieve partners samen, om voor iedere leerling passend onderwijs te realiseren. Welke stem krijgt de leerling hierbij: praat je over of met leerlingen? Dit artikel helpt je om leerlingen actief te laten participeren. Met de inspraakladder van...

Marianne den Otter
23 mei 2022
tib 2023 / nr 1
Kijk naar je visie op onderwijs aan jonge kinderen

Als docent van de post-hbo-opleiding Specialist Jonge Kind vroeg ik studenten altijd of zij de visie op onderwijs aan het jonge kind in ‘hun’ onderbouw kenden. Vaak bleef het stil. Was er geen visie? Was die er wel, maar kende men die niet? Hoe sta je hierin als IB’er? Ken je de visies op onderwi...

Cobi Visser
10 januari 2023
Boek
Voorkom (ernstige) rekenproblemen
tvo 2023 / nr 1
Trauma en het lichaam
Interview met Trees van der Voorden

Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor het lichaam in traumabehandelingen, maar het kan beter, merkt orthopedagoog-generalist, gedragstherapeut en kinderfysiotherapeut Trees van der Voorden. ‘Uit schaamte, schuld of wantrouwen vertellen kinderen niet altijd hoe het echt met ze gaat. Het helpt...

Winnifred Jelier
7 februari 2023
tib 2023 / nr 2
“Begin met liefdevol een arm om het kind te leggen”

Als erkend expert op het gebied van neuropsychologie kan Erik Scherder moeiteloos het effect van armoede op de ontwikkeling en werking van de hersenen in beeld brengen. Dat effect valt volgens veel wetenschappelijk onderzoek niet te onderschatten, integendeel. “Ik zie kansen in het onderwijs, wan...

Walter van de Calseyde
14 maart 2023
Boek
Omgaan met dyslexie op school
Boek
Omgaan met scheiding op school
oom 2023 / nr 1
Gelijke kansen voor alle kinderen
De Lukasschool in Amsterdam: een familieschool

Op de Lukasschool in de Amsterdamse wijk Osdorp hebben ze één doel: gelijke kansen voor ieder kind. Daarom zijn ze met behulp van de gemeente sinds 2020 omgedoopt tot ‘familieschool’. Zo willen ze al hun leerlingen een stevige basis meegeven die hen wereldwijs en vol zelfvertrouwen aan de middelb...

Karin Broeren
7 februari 2023
nieuws
Wijzigingen in de DSM-5-TR: wat is er veranderd?
#DSM-5-TR #stoornissen

Het handboek ten behoeve van de diagnostiek van alle DSM-5-stoornissen, de DSM-5-TR, is recent ge...

9 februari 2023
tib 2022 / nr 4
Jouw verwachtingen zijn hun kansen

Hoe voeg ik waarde toe aan de samenleving? De afgelopen jaren ben ik me steeds meer gaan verdiepen in het thema hoge verwachtingen en de impact hiervan op leerprestaties (cognitief) en welbevinden (sociaal emotioneel) van leerlingen. Uitgaan van ‘High Expectations’ verandert je kijk op het onderw...

Redwane Bouttaouane
5 september 2022
tib 2022 / nr 2
Dit kind hoort hier niet... of toch...?

Met plezier naar school gaan, waar de leerkracht je ziet, hoort en aanmoedigt om je talenten te ontwikkelen en je daarbij oplossingsgericht en in bekrachtigende taal ondersteunt. Een vanzelfsprekende wens die gelukkig voor veel leerlingen in vervulling gaat. Maar wat als een leerling anders reage...

Angeline van der Kamp
8 maart 2022
tib 2022 / nr 5
'Probeer altijd het héle kind te zien!'

Alle leerkrachten en IB’ers hebben tijdens hun loopbaan meer of minder te maken met leerlingen met internaliserend gedrag. De grootste uitdaging is om dit gedrag te herkennen en vervolgens een goede bijdrage te leveren aan het hulpverleningsproces. “Het grootste probleem bij het signaleren is dat...

Walter van de Calseyde
31 oktober 2022
tib 2022 / nr 4
Al eens gehoord van een schrijftolk?

Tijdens de COVID-persconferenties stond de gebarentolk steevast tussen de bewindslieden in om de informatie ook voor doven en slechthorenden duidelijk over te brengen. Maar wist je dat er naast een gebarentolk ook nog een schrijftolk bestaat? Dit artikel beschrijft de werkzaamheden van een schrij...

Mieke Michiels
5 september 2022
tib 2022 / nr 5
Hoe krijg je stille leerlingen in het vizier?
Anton Horeweg
31 oktober 2022
tvo 2023 / nr 1
PTSS en suïcidaliteit onder jongeren
Een literatuurstudie

Het meemaken van ingrijpende gebeurtenissen kan leiden tot een posttraumatische stressstoornis (PTSS). Soms zijn de symptomen zo hevig of de schuld- en schaamtegevoelens zo overweldigend dat uit het leven stappen de enige oplossing lijkt. Op basis van een systematisch literatuuronderzoek met vijf...

Sylke Toll, Emma Rixt Heinen
7 februari 2023
tib 2022 / nr 5
Geef de jeugdhulpverlener toegang tot je klas

Van professionals die werkzaam zijn in onderwijs en jeugdhulp mag je verwachten dat ze kunnen samenwerken met de betrokkenen in de omgeving van kinderen die ze begeleiden. Interprofessioneel samenwerken is een voorwaarde om leerlingen in staat te stellen zich succesvol te ontwikkelen, om hen met ...

Karin Diemel, Mariette Haasen
31 oktober 2022
Boek
Zelfsturing in de klas. Zo doe je dat!
Boek
Arrangeer samen
Boek
Omgaan met FAALANGST op school
Boek
Autisme, samen aan de slag!
Boek
WUG! Een beter OT voor leerkracht en leerling
tib 2023 / nr 2
SOS bij kinderarmoede

Alles wordt duurder. Boodschappen, energiekosten, woonlasten: steeds meer gezinnen krijgen moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. En dat merk je ook op school. Mariëtte Lusse en Annelies Kassenberg schreven de handreiking ‘Omgaan met armoede op scholen’. In de herziene versie (oktober 2022) s...

Mariëtte Lusse, Annelies Kassenberg
14 maart 2023
tib 2022 / nr 3
Gedrag positief beïnvloeden door het versterken van taalvaardigheden

De meerderheid van de kinderen met emotionele en gedragsstoornissen die bij jeugdzorg of GGZ terechtkomen, hebben vaak niet-geïdentificeerde taalachterstanden. Onderzoekers schatten dat wel 70 tot 90% van hen een taalachterstand heeft (Chow & Wehby, 2018, Embrechts et al., 2019). Gedragsproblemen...

Trees Das, Sonja van der Lee-Van Broekhoven
23 mei 2022
Boek
Combinatiegroep 2/3. Doen!
Boek
Goed onderwijs voor begaafde leerlingen
G. Bachelard
"Wie niet voortdurend leert, is onwaardig om te onderwijzen."
tvo 2023 / nr 1
Een traumasensitief klimaat in de school
Hoe doe je dat en wat levert het op voor leerlingen en leerkrachten?

Hoe ontwikkel je een traumasensitief klimaat in een school? En wat zijn de opbrengsten van een traumasensitief onderwijsklimaat voor leerkrachten en leerlingen? Het consortium Traumasensitief Onderwijs (TSO) voerde met een subsidie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) een onderz...

Roel Kooijmans, Wendy Nelen, Rianne Wassink-de Stigter, Afra de Berk, Evelyne Offerman, Michiel Asselman, Petra Helmond, Loes van Amelsvoort
7 februari 2023
Boek
Aan de slag met slimme kleuters
Quote
"Onderschat nooit de kracht van kleine stapjes."
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2023 Uitgeverij Instondo