Instondo
Webshop Contact
Inloggen
Instondo
Home
Thema's
Terug naar hoofdmenu
Ontwikkel jezelf Ondersteun je collega’s Ondersteun het kind en ouders Ontwikkel de organisatie
Actueel Tijdschriften Opleidingen Congressen Boeken Over Instondo
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Instondo
  2. Actueel
  3. Executieve functies ontwikkelen in de klas - Wat jij als leerkracht kunt doen

Executieve functies ontwikkelen in de klas - Wat jij als leerkracht kunt doen

#boekrecensie
Thieu Dollevoet - 29 november 2023

Anton Horeweg: Executieve functies ontwikkelen in de klas. Wat jij als leerkracht kunt doen | Uitgeverij Pica | Huizen | 2023 | 288 p. | Prijs: € 18,95 | ISBN 978 94 9333 601 8

Executieve functies (regelfuncties), zoals starten met een opdracht, de aandacht erbij houden en doorzettingsvermogen, hangen op een complexe wijze samen en werken op elkaar in. Het daaruit voorvloeiende gedrag bepaalt echter wél in hoeverre het leerlingen lukt om tot leren te komen. Goed gedrag is voorwaarde voor goed leren, stelt de auteur. Als kinderen met zwakke executieve functies niet de juiste ondersteuning krijgen, lopen ze het risico op ondermaatse schoolprestaties en het ontwikkelen van gedrags-, emotionele of motivationele problemen. Er zijn vijf kenmerken van effectief lesgeven: klasklimaat, klassenmanagement, instructie, afstemming en zelfregulerend leren. Hierbij staat het leerkracht-handelen centraal: wat heeft het kind van de leerkracht nodig?

 

In het eerste deel bespreekt Horeweg wat executieve functies zijn, welke dat zijn (inhibitie, werkgeheugen, cognitieve flexibiliteit, aandacht richten, emotieregulatie, planning/organisatie, taakinstructie, timemanagement, doorzettingsvermogen en metacognitie) en wat ze inhouden. Ook besteedt hij aandacht aan de factoren die van invloed zijn op een goede ontwikkeling, plus de risico’s. In het tweede deel wordt per executieve functie beschreven wat de invloed op gedrag en leren van de leerlingen is als er ‘zwaktes’ zijn in de ontwikkeling. Wat kun je doen om de kinderen in de klas te ondersteunen? Het laatste deel ten slotte gaat over executieve functies en extra leerbehoeften, het langetermijngeheugen, en functieproblemen gekoppeld aan de lesfasen.


Het betreft een relevant onderwerp op school, de auteur heeft het dichtbij de praktijk geschreven, en het is goed leesbaar. Het boek bevat veel informatie en geeft heel veel voorbeelden. De ontwikkeling van executieve functies vraagt om een goede afstemming in het team en wel op een continue basis. De moeite waard.

Ander nieuws

6.000+ basisscholen ontvangen derde editie 'Werken aan inclusie' in juni cadeau
#inclusiefonderwijs #beleid #basisschool
30 mei 2025
Ernstige rekenproblemen? Dit kan je doen
#ERWD #functionelegecijferdheid #protocol
27 mei 2025
Leren Hoe? Zo! Voor ouders
#boekrecensie
27 mei 2025
Wat is de staat van jouw onderwijs?
#onderwijsinspectie #checklist
27 mei 2025
De kracht van samen: hoe onderwijsprofessionals en ouders écht kunnen samenwerken
#tibtools #boekpresentatie
26 mei 2025

Ook interessant voor jou:

event
Landelijke IB/KC-dag 2024
Werken aan schoolontwikkeling
We kijken terug op een zeer geslaagde editie van de Landelijke IB/KC-dag op dinsdag 12 maart 2024 in ...
12 maart 2024
De ReeHorst, Ede
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo