Peuter-kleutergroepen en anderstalige lessen
Het onderwijs staat nooit stil. Elke dag zijn er weer nieuwe ontwikkelingen waar jij als onderwijsprofessional van op de hoogte wilt blijven. In de rubriek Onderwijsnieuws lichten we er twee uit. Zo blijf jij altijd up-to-date!
Peuters in de kleuterklas
Met het nieuwe Tijdelijk besluit peuter-kleutergroepen kunnen kinderopvangorganisaties en basisscholen vier jaar lang gezamenlijke peuter-kleutergroepen aanbieden. Vanaf het schooljaar 2027/2028 wil de overheid hiermee inspelen op de groeiende samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs. Op dit moment staat regelgeving deze samenwerking nog in de weg. Het tijdelijke besluit is genomen na verschillende oproepen van gemeenten, scholen en kinderopvang voor meer ruimte om peuters en kleuter in één groep onderwijs te bieden.
Door dit besluit kan ook onderzoek worden gedaan naar het effect van deze groepen op de ontwikkeling van de kinderen en naar de betrokkenheid van medewerkers en ouders. Ook bieden de peuter-kleutergroepen kansen voor een nieuwe pedagogisch-didactische aanpak die beter zou aansluiten bij de ontwikkeling van jonge kinderen. Daarnaast kan het de overgang naar de basisschool makkelijker maken.
Door het invoeren van dit besluit wijkt het demissionaire kabinet af van de bestaande regelgeving. De reden hiervoor zijn de beperkte wetenschappelijke inzichten in Nederland over wat wel en niet werkt binnen deze groepen. Slechts 200 groepen kunnen aan het besluit deelnemen en de samenwerkende kindercentra en scholen dienen te voldoen aan de gestelde voorwaarden.
Lees hier meer over dit tijdelijke besluit.
Rekenen in het Engels? Het mag!
Al vanaf volgend schooljaar mogen Nederlandse basisscholen de helft van hun lessen in het Engels, Duits of Frans geven. Hiermee hoopt het demissionaire kabinet leerlingen klaar te stomen voor een steeds internationalere samenleving. Dit betekent ook dat vakken als rekenen en aardrijkskunde in een andere taal mogen worden gegeven.
Staatssecretaris Koen Becking van onderwijs vindt een goede beheersing van de Nederlandse taal, ondanks de maatregel, nog steeds topprioriteit: “Dat blijft zo. Maar een andere taal spreken maakt de wereld toegankelijker en vergroot de kansen om later over de grens te studeren of te werken.”
Een basisschool in Delft biedt al jaren tweetalig onderwijs. Directeur Yvonne den Haan ziet de positieve resultaten van de lessen en vindt het programma dan ook een succes: "We zagen de ontwikkeling van de kinderen, leerkrachten waren enthousiast, en ook ouders stonden erachter. In een internationaal georiënteerde stad als Delft sluit dit goed aan bij onze populatie.” Daarnaast ziet ze dat tweetalig onderwijs geen negatieve gevolgen heeft voor de Nederlandse taalvaardigheid. Sterker nog: "Kinderen ontwikkelen juist een grotere woordenschat in beide talen. Het is echt een verrijking.”
Ook onderzoek van Nuffic toont aan dat tweetalig onderwijs geen afbreuk doet aan het Nederlandse taal- of rekenonderwijs. Tweetalige leerlingen presteren op hetzelfde niveau als hun leeftijdsgenoten in het reguliere onderwijs en – wellicht geen verrassing – beheersen ze het Engels beter. Directeur Den Haan ziet dit zelfs bij haar jonge leerlingen: "Kinderen van vier pakken het razendsnel op. Het zijn net sponzen.”
Lees hier het volledige bericht van RTL Nieuws.
