Kamerbrief en lvb+-onderwijs
Om in 2035 op alle scholen in Nederland inclusief onderwijs te kunnen bieden, is het delen van kennis en adviezen cruciaal. In de rubriek Inclusief nieuws lichten wij daarom graag twee belangrijke updates uit het onderwijsveld en de politiek voor je uit. Zo maken we samen het onderwijs inclusiever.

Zo bied je lvb+-leerlingen goed onderwijs
In het voorjaar publiceerde het Nederland Jeugdinstituut (NJi) de Visie en basisaanpak passend onderwijs lvb+. Deze publicatie biedt scholen praktische handvatten om leerlingen met een licht verstandelijke beperking (lvb), in combinatie met ernstige gedragsproblemen en/of psychiatrische problematiek (lvb+), geschikt onderwijs te bieden. Het document is een geactualiseerde en verkorte versie van een eerdere publicatie uit 2016, die gericht was op zeer moeilijk lerende kinderen binnen onderwijszorgarrangementen.
De kern van de visie is dat een integrale aanpak, waarbij onderwijs, zorg en ouders nauw samenwerken, de beste hulp biedt voor deze leerlingen. Deze aanpak kijkt naar alle leefgebieden die kinderen nodig hebben in hun ontwikkeling. Een centrale rol hierin is weggelegd voor de onderwijszorgarrangementen (OZA). Deze combineren namelijk zorg en onderwijs binnen de school zelf en bieden zo leerlingen maatwerk.
De basisaanpak van het NJi is gebaseerd op het Orthopedagogisch Methodiekmodel van Bruininks. Het model onderstreept dat kinderen met een lvb+, net als alle kinderen, houvast en autonomie nodig hebben, maar juist extra behoefte hebben aan nabijheid, duidelijke grenzen en een veilig klimaat. De publicatie bevat naast uitleg over het model ook een checklist om de visie binnen jouw organisatie te vertalen naar praktische en op maat gemaakte begeleiding voor leerlingen met een lvb+.
Lees hier de aanpak.
23,3 miljoen euro steun en samenwerking PO-VO
Begin juli schreef (voormalig) staatssecretaris Mariëlle Paul een brief aan de Tweede Kamer waarin ze recente moties en toezeggingen rondom funderend onderwijs op een rij zette. Uit deze verzamelbrief lichten wij twee onderwerpen uit die relevant zijn voor jouw onderwijspraktijk.
Een van die onderwerpen is de toezegging dat vanaf 2026 de middelen voor de ondersteuning van (hoog)begaafde leerlingen niet langer tijdelijk, maar structureel onderdeel zijn van de bekostiging van samenwerkingsverbanden. Via het Plan van aanpak hoogbegaafdheid en twee subsidieregelingen werd al eerder een impuls gegeven aan het onderwijs- en ondersteuningsaanbod voor deze leerlingen. Nu zal jaarlijks de 23,3 miljoen euro uit de subsidieregelingen structureel beschikbaar worden gesteld, zoals al eerder was aangekondigd. Zo kunnen het aanbod van passend onderwijs en de opgebouwde kennis worden gewaarborgd in de onderwijspraktijk.
Ook behandelde (voormalig) staatssecretaris Paul in haar Kamerbrief een onderzoek dat in opdracht van het ministerie van OCW is uitgevoerd naar de samenwerking tussen samenwerkingsverbanden rond de overgang van primair naar voortgezet onderwijs voor leerlingen met ondersteuningsbehoefte. Het onderzoek liet onder andere zien dat er in de meeste gevallen sprake is van samenwerking tussen samenwerkingsverbanden, en dat in sommige gevallen juist andere partners betrokken zijn. De huidige samenwerking kan worden verbeterd door het opstellen van een gezamenlijke visie, beleid en een duidelijkere rolverdeling. Dit zou de overstap voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte soepeler maken. Het volledige rapport is te vinden in de bijlagen van de Kamerbrief en is ook al gestuurd naar de samenwerkingsverbanden en het bestuur van het Overkoepelend Netwerk Samenwerkingsverbanden (ONSwv).
Lees hier de gehele kamerbrief.