Strategische onderwijskwaliteit: van papier naar praktijk
Iedereen heeft het erover, maar wat ís strategische onderwijskwaliteit nu eigenlijk? En misschien nog belangrijker: hoe krijg je het echt werkend in je school?
Als IB’er of kwaliteitscoördinator ben je dagelijks bezig met onderwijskwaliteit. Je ziet wat er in de klas gebeurt, je ondersteunt leerkrachten en je bewaakt of afspraken uit het schoolplan leiden tot beter onderwijs. Toch voelt het soms alsof je vooral brandjes blust of van rapportage naar rapportage hopt. Herkenbaar?

De crux: van terugkijken naar vooruitkijken. Het systeem lijkt je haast te dwingen vooral terug te kijken. Neem alleen al de inspectienorm OR1. Niet alleen toetsen we kinderen die bijna vertrekken, ook zorgt het driejarige gemiddelde ervoor dat één lage score nog jarenlang drukt op OR1, waar je school op wordt afgerekend. Dit leidt af van waar het écht om zou moeten gaan: de kinderen die nú op school zitten. Strategische onderwijskwaliteit vraagt juist om vooruit te kijken.
Wat bedoel ik met ‘strategisch’? Het draait om:
● Koers bepalen – weten waarom je doet wat je doet en hoe dat aansluit bij de missie van de school.
● Samen leren – kwaliteitszorg niet zien als controle, maar als middel om ontwikkeling van leerlingen én leerkrachten zichtbaar te maken.
● Prioriteren – durven kiezen welke verbeterpunten nu echt het verschil maken.
● Verbinden – data, observaties en ambities vertalen naar concrete gesprekken met je team en bestuur.
Juist als IB’er of kwaliteitscoördinator ben jij vaak de spil die deze verbinding maakt. Je kunt onderwijskwaliteit hoger tillen van operationeel naar strategisch niveau – en dat geeft niet méér werkdruk, maar juist richting en rust.
Proeven tijdens de Week Intern Begeleiden
Tijdens de WIB 2025 neem ik je mee in dit thema. In mijn parallelsessie onderzoeken we samen:
● hoe je jouw rol strategischer kunt inzetten, van terugblikken naar vooruitkijken;
● waarom veel goedbedoelde initiatieven stranden en hoe je ze wél laat werken;
● welke praktische instrumenten je helpen om koers en focus te brengen.
Je gaat niet naar huis met nóg een takenlijst, maar met frisse ideeën en concrete handvatten om kwaliteit écht te verankeren in de praktijk van jouw school.
Ik kijk ernaar uit om je te ontmoeten in Zwolle, Utrecht, Eindhoven of Rotterdam en met jou en je collega’s in gesprek te gaan. Want strategische onderwijskwaliteit maken we samen.
Vind meer informatie op www.ibweek.nl