Instondo
Webshop Contact
Inloggen
Instondo
Home
Thema's
Terug naar hoofdmenu
Ontwikkel jezelf Ondersteun je collega’s Ondersteun het kind en ouders Ontwikkel de organisatie
Actueel Tijdschriften Opleidingen Congressen Boeken Over Instondo
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Instondo
  2. Actueel
  3. Waarom wordt jouw collega beter beloond dan jij?

Waarom wordt jouw collega beter beloond dan jij?

#ondersteuners #beloning #vervanging
Dora Eenink - 27 maart 2025

Onderwijsassistenten en leraarondersteuners in het basisonderwijs die tijdelijk een leerkracht vervangen, krijgen hiervoor vaak een extra beloning. Scholen hanteren hier echter verschillende regels voor, waardoor de beloningen per school flink kunnen verschillen. De cao schrijft voor dat schoolbesturen beleid moeten opstellen over dit soort beloningen, maar onderzoek van het Onderwijsblad van de Algemene Onderwijsbond wijst uit dat dit beleid niet overal even transparant is. Waar sommige besturen duidelijke beloningsregels hanteren, zijn andere besturen terughoudend in het verstrekken van informatie of lijken ze geen eenduidige regels te hebben.

Het Onderwijsblad vroeg bij vijftien grote schoolbesturen naar hun beleid rondom het belonen van onderwijsassistenten en leraarondersteuners. Een aantal van die schoolbesturen, zoals De Haagse Scholen, hanteert een concreet beleid waarbij ondersteuners altijd een extra toelage ontvangen, gebaseerd op de duur en frequentie van de vervanging. Ook zijn er besturen, zoals Movare in Zuid-Limburg, waarvan de ondersteuners pas na een bepaalde periode een beloning ontvangen. Bij sommige ondersteuners wordt hun salarisschaal tijdelijk verhoogd. Tot slot zijn er ook besturen die hun ondersteuners slechts een kleine vergoeding of gratificatie toekennen.

 

Veel besturen wilden niet zomaar hun beleid delen met het Onderwijsblad. Ze zouden bijvoorbeeld vrezen voor een concurrentieslag met collega-instellingen. Enkelen gaven aan dat hun beleid nog in ontwikkeling was. Wel zijn er steden, zoals Rotterdam en Den Haag, waar besturen gezamenlijk willen optrekken om de verschillen tussen scholen te verkleinen en zo te zorgen voor een meer eenduidig beleid.

 

Het is niet onbegrijpelijk dat deze verschillen leiden tot frustratie bij veel ondersteuners, die zich ondergewaardeerd voelen. De Algemene Onderwijsbond pleit daarom voor een gelijkere beloning, voornamelijk bij langdurige vervangingen. Veel ondersteuners zien hiervoor graag heldere afspraken in de cao, zodat hun extra inzet eerlijk wordt beloond en willekeur wordt tegengegaan. Verder kunnen transparantie en samenwerking tussen schoolbesturen, die op dit vlak vaak ontbreken, bijdragen aan een rechtvaardiger systeem.

 

Lees meer op de website van de AOb

Ander nieuws

Geef jouw school een vliegende start: regel vóór de zomer je plek bij de WIB 2025
#congressen #IB #KC
30 juni 2025
Wat maakt een kind weerbaarder?
#weerbaarheid #zelfvertrouwen #zelfbewustzijn
26 juni 2025
AI op school: 7 kernprincipes
#AI #schoolafspraken #bewustzijn
26 juni 2025
Sporten onder werktijd? Dat mag!
#cao #jaartaak #inzetbaarheid
26 juni 2025
Spelen serieus nemen
#boekrecensie
26 juni 2025
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo