Instondo
Webshop Contact
Inloggen
Instondo
Home
Thema's
Terug naar hoofdmenu
Ontwikkel jezelf Ondersteun je collega’s Ondersteun het kind en ouders Ontwikkel de organisatie
Actueel Tijdschriften Opleidingen Congressen Boeken Over Instondo
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Instondo
  2. Actueel
  3. Advies Onderwijsraad: geef leraren meer zeggenschap

Advies Onderwijsraad: geef leraren meer zeggenschap

#onderwijsraad #zeggenschap #inspraak
Dora Eenink - 28 november 2024

Eind oktober kwam de Onderwijsraad met een nieuw advies: 'Een stevige stem'. Hierin benadrukt de Onderwijsraad de noodzaak voor meer inspraak voor leraren in zowel het beleid op hun eigen school als in het onderwijsbeleid van de landelijke regering. Eerdere pogingen lijken namelijk niet tot een duidelijke verbetering te hebben geleid. Volgens de raad is structurele betrokkenheid van leraren nodig voor het verbeteren van de onderwijskwaliteit en heeft het bovendien een positieve werking op de positie van de sector. 

Al langer hebben leraren de wens om meer zeggenschap te krijgen in de besluitvorming binnen het onderwijs. Eerdere pogingen tot het vormen van één beroepsorganisatie hebben echter niet veel teweeggebracht. Om uit te zoeken wat wel kan leiden tot meer inspraak voor leraren, heeft de Onderwijsraad een advies opgesteld in opdracht van de Tweede Kamer. 

 

Vaak is het voor leraren niet duidelijk wanneer zij betrokken worden bij de besluitvorming en waaraan zij vervolgens iets kunnen bijdragen. Dit komt doordat de overheid in de huidige besluitvorming gebruikmaakt van ad-hocvormen van lerarenbetrokkenheid. De raad adviseert de overheid om gebruik te maken van een onderwijsbeleidsagenda waarin voor elk beleidsdossier duidelijk staat uitgestippeld wanneer en hoe leraren betrokken worden in het proces. Aangezien leraren het uiteindelijke beleid uitvoeren, is systematisch zeggenschap voor hen cruciaal. Ook pleit de Onderwijsraad toch nog voor een beroepsorganisatie die de leraren kan vertegenwoordigen in de besluitvorming. Deze groep dient divers te zijn met leden van verschillende soorten onderwijs en sectoren. 

 

Om van deze maatregelen een succes te maken, is het wel belangrijk dat docenten ook echt gebruikmaken van deze middelen. Door de hoge werkdruk en het schrijnende tekort aan leraren is dit echter makkelijker gezegd dan gedaan. Leraren moeten dus de tijd en ruimte krijgen om zich met besluitvorming te bemoeien. Zeker leraren die er interesse in hebben en graag deel uit willen maken van zo'n beroepsorganisatie, moeten daarin worden gefaciliteerd en aangemoedigd. 

 

Lees hier het volledige advies van de Onderwijsraad 

Ander nieuws

Sharon Stellaard: “Beleid verandert niet, omdat we vasthouden aan wat niet werkt”
#ojcongres #interview #beleid
8 mei 2025
(Te) weinig kinderen mogen terug naar huis
#uithuisplaatsing #onderzoek #jeugdzorg
8 april 2025
Zijn jongeren financieel gezond?
#financiën #jongeren #geldzorgen
8 april 2025
Hoe kwamen jongeren uit de coronapandemie?
#pandemie #welzijn #promotieonderzoek
8 april 2025
Hoe borg je het welzijn van leerkrachten?
#inclusiefonderwijs #werkstress #zelfredzaamheid
1 april 2025
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo