Instondo
Webshop Contact
Inloggen
Instondo
Home
Thema's
Terug naar hoofdmenu
Ontwikkel jezelf Ondersteun je collega’s Ondersteun het kind en ouders Ontwikkel de organisatie
Actueel Tijdschriften Opleidingen Congressen Boeken Over Instondo
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Instondo
  2. Actueel
  3. In gesprek met ouders

In gesprek met ouders

#boekrecensie
Thieu Dollevoet - 25 maart 2024

Ingrid van Essen & Anton Horeweg: In gesprek met ouders. Een positieve relatie tussen school en thuis | Lannoo Campus | Tielt | 2023 | 165 p. | Prijs: € 29,99 | ISBN 978 94 0149 277 5

 

© Lannoo Campus

De auteurs hanteren zeven uitgangspunten om de relatie tussen school en ouders goed vorm te geven:

 

  • Mensen zijn meer dan gedrag alleen (gevoelens, behoeften, identiteit/zelfbeeld, kwaliteiten, talenten en vaardigheden).
  • Soms moet je stilstaan om te versnellen.
  • Mensen beschikken over hulpbronnen om het gewenste resultaat te bereiken.
  • Ik ben okay, jij bent okay.
  • Mijn waarheid is niet dé waarheid.
  • Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden.
  • De betekenis van de communicatie is de reactie die je krijgt.

 

De pedagogische driehoek (school, leerkracht, ouders) is een systeem waarin school en ouders zich tijdelijk aan elkaar verbinden met de gezamenlijke doelstelling om het kind te ondersteunen in zijn of haar schoolcarrière. Het schoolsysteem en gezinssysteem ontmoeten elkaar hierin en kennen elk hun eigen wetmatigheden. De eerste wetmatigheid benadrukt dat iedereen die tot een bepaald systeem behoort, erbij hoort en zijn rechtmatige plek kan innemen. De tweede wetmatigheid betreft de hiërarchische ordening binnen de pedagogische driehoek. De derde wetmatigheid betreft de balans tussen geven en nemen. In deze systemen spelen fenomenen als loyaliteit en meerzijdige partijdigheid. Verder gaat het om professioneel handelen en emoties, en over lastige ouders: anders kijken naar gedrag. Ten slotte komt ‘communiceren met moeilijk bereikbare ouders’ aan de orde, aan de hand van aspecten als: niet nodig, geen idee hebben, onzekerheid, wel op gesprek/niet bereikbaar, nauwelijks Nederlands sprekend, niet welkom voelen, hoogopgeleid/kritisch, klaagouder, onverwachte gesprekken. Daarna wordt nog ingegaan op slechtnieuwsgesprekken, (speciale) adviesgesprekken, emotionele gesprekken, (moeilijke) rapportgesprekken, en (digitaal) communiceren met ouders.


Het betreft een prettig leesbaar boek, waarin veel relevante achtergrondinformatie en veel voorbeelden opgenomen zijn. Een boek om echt in het team te bespreken en met enige regelmaat terug te laten komen. De moeite waard.

Ander nieuws

Minder schermtijd, meer samen
#mediawijsheid #schermtijd #opvoeding
15 mei 2025
NJi lanceert 'Opvallend gedrag bij jonge kinderen'
#gedrag #webpagina #jongekind
15 mei 2025
Met open ogen: de kracht van oordeelloos observeren
#indepraktijk #observeren #kleuters
15 mei 2025
Sharon Stellaard: “Beleid verandert niet, omdat we vasthouden aan wat niet werkt”
#ojcongres #interview #beleid
8 mei 2025
(Te) weinig kinderen mogen terug naar huis
#uithuisplaatsing #onderzoek #jeugdzorg
8 april 2025
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo