Instondo
Webshop Contact
Inloggen
Instondo
Home
Thema's
Terug naar hoofdmenu
Ontwikkel jezelf Ondersteun je collega’s Ondersteun het kind en ouders Ontwikkel de organisatie
Actueel Tijdschriften Opleidingen Congressen Boeken Over Instondo
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Instondo
  2. Congressen
  3. Margreeth Mulder

Margreeth Mulder

Van thematisch werken naar thematiseren

Margreeth Mulder

Het werken met thema’s is in onderbouwgroepen een vaste routine. Thema’s bieden de professional houvast om activiteiten te plannen en te organiseren. Door activiteiten te plaatsen in de context van een thema wordt er samenhang gebracht in het aanbod. Door van het werken met thema’s de overstap naar thematiseren te maken, zal er (nog) meer betrokkenheid van kinderen komen.

Thematiseren onderscheid zich van het werken met een thema door het dynamische en interactieve proces tussen de kinderen en de leerkracht (bron: ‘Van thematisch werken naar thematiseren’ Bouwman et al 2021). Als je gaat thematiseren is van belang om te kiezen voor thema’s die de kinderen als interessant en betekenisvol ervaren. Vanuit de nieuwsgierigheid naar het thema zullen de kinderen op de toppen van kunnen leren. Spel is daarbij de sleutel om nieuwe kennis en ervaringen op te doen en vaardigheden te oefenen en eigen te maken. Samen met de kinderen bouw je het thema op en ga je wereld om hen heen ontdekken en leren begrijpen. Gedurende het thema grijp je als professional kansen om je taal/lees- en rekendoelen aan het spel te verbinden.

In de workshop word je in vogelvlucht meegenomen in het proces van thematiseren. Hierbij worden praktijkvoorbeelden gebruikt en krijg je tips die je direct in je eigen praktijk kunt gebruiken.

Margreeth Mulder is haar onderwijscarrière gestart als kleuterleidster. Na bijna 20 jaar in het basisonderwijs te hebben gewerkt als leerkracht en directeur is zij gaan werken als onderwijsadviseur. Als onderwijsadviseur richt zij zich vooral op onderwijs aan jonge kinderen (groep 1 t/m 3), rekenonderwijs in de hele basisschool en onderwijskwaliteit. Als zelfstandig ondernemer werkt zij via Wizz Scholing samen met een grote groep collega onderwijsadviseurs, die in het hele land begeleiding en scholing verzorgen op het gebied van onderwijs aan jonge kinderen en rekenonderwijs, van maatwerk op scholen tot aan de Post-HBO opleidingen 'Specialist Onderbouw/Jonge Kind' en 'Coördinator RekenWiskunde Onderwijs'. Bij het onderwijs aan jonge kinderen wordt het accent gelegd op spel en samen met de kinderen de wereld om hen heen verkennen, zoals ook is beschreven in het boek 'Van thematisch werken naar thematiseren' waar zij mede-auteur van is. 

Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo