Instondo
Webshop Contact
Inloggen
Instondo
Home
Thema's
Terug naar hoofdmenu
Ontwikkel jezelf Ondersteun je collega’s Ondersteun het kind en ouders Ontwikkel de organisatie
Actueel Tijdschriften Opleidingen Congressen Boeken Over Instondo
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Instondo
  2. Congressen
  3. Suze Roelofs-Emonds

Suze Roelofs-Emonds

Hoge betrokkenheid = goed onderwijs?

Suze Roelofs-Emonds

“Als ik in mijn tuin bezig ben, merk ik plots op dat een jonge merel mij regelmatig komt opzoeken. Hij heeft door dat als ik de grond aan het bewerken ben, dat daar wel enig voedsel naar boven komt” (Prof. F. Laevers)

 

Zo is het ook met betrokkenheid creëren in je klas. Op zoek gaan welke aanpak effectief kan zijn en dus leerwinst oplevert, welke aanpak ‘aanslaat’ bij de kleuters. Volgens Laevers komen kleuters tot ontwikkeling wanneer ze een hoge betrokkenheid laten zien bij het aanbod in de klas. Dit betekent dat er naast een goed pedagogisch klimaat, ook gekeken moet worden naar de leeromgeving, deze moet rijk en uitdagend zijn. Met de leeromgeving bedoelen we de hoeken/indeling (basismilieu) en aanbod (op basis van doelen, observaties en thema’s).
Betrokkenheid is niet te koppelen aan het gedrag van een individuele kleuter of aan een specifiek ontwikkelingsniveau. Elke kleuter kan betrokkenheid laten zien, zolang er aangesloten wordt bij de interesses en belevingswereld van de kleuters en op zijn of haar ontwikkelingsniveau is.


Tijdens deze werksessie kijken we samen door de ‘betrokkenheidsbril’ naar jouw praktijk, jouw hoeken en jouw groep. Daarnaast neem ik je mee in de 5 factoren die direct invloed hebben op de betrokkenheid in jouw groep. Wat vraagt dat van jouw aanpak en jouw rijke leeromgeving?

Suze Roelofs-Emonds heeft haar hart verloren aan het onderwijs. Ze heeft twintig jaar gewerkt als leerkracht in het basisonderwijs. In 2016 richtte Suze met haar zus Ellen ‘Tweemonds: hét centrum voor welbevinden en betrokkenheid’ op en zijn zij verbonden aan KU Leuven. Haar werk bestaat uit het intensief samenwerken, coachen en opleiden van en met leraren, teams, pedagogisch medewerkers, schoolleiders en ouders -op de vloer of vanaf een podium. “Ik voel het als mijn missie om de potentie van ieder teamlid aan te spreken, zodat zij hetzelfde bij hun leerlingen kunnen doen. Op naar een hoog welbevinden en dito betrokkenheid!”

Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo