Instondo
Webshop Contact
Inloggen
Instondo
Home
Thema's
Terug naar hoofdmenu
Ontwikkel jezelf Ondersteun je collega’s Ondersteun het kind en ouders Ontwikkel de organisatie
Actueel Tijdschriften Opleidingen Congressen Boeken Over Instondo
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Instondo
  2. Actueel
  3. Lezen: jong geleerd, jong gedaan

Lezen: jong geleerd, jong gedaan

#leesvaardigheid #basisvaardigheden #PISA
Kim van Middelkoop - 7 december 2023

Opnieuw tonen PISA-resultaten dat het slecht gesteld is met de leesvaardigheden van onze jeugd. De prognose van PISA in 2018 was dat een kwart van de Nederlandse 15-jarigen risico loopt het onderwijs te verlaten als laaggeletterde. Uit nieuw onderzoek blijkt dat dit nu al gaat om een derde.

Het RID Taal Rekenen komt naar aanleiding van deze uitkomsten met het advies om de leesachterstand al op jonge leeftijd aan te pakken bij de basis. Er zijn al veel initiatieven om het lezen en het leesplezier van jongeren te bevorderen. Expert op het gebied van leesvaardigheid verbonden aan het RID Taal Rekenen Sebastián Aravena zegt: "Als we willen dat alle kinderen er op hun 15e beter voorstaan, dan moeten we ook in de vroege leesontwikkeling alles uit de kast halen." Alleen zo boeken we volgens hem vooruitgang en bieden we kinderen gelijke kansen zodat zij uit kunnen groeien tot 'vaardige lezers'. 

 

Aravena benadrukt dat het investeren in leesplezier een goede zaak is. Maar, zo meent de expert, het begint bij de leestechniek. Daar is veel winst te behalen bij de kleutergroepen. "We hebben in Nederland sterk de neiging om pas vanaf groep 3 echt te beginnen met het leesonderwijs", aldus Aravena. Hoewel er in de voor- en vroegschoolse educatie al wel spelletjes met klanken worden gedaan en kinderen kennis kunnen maken met letters, is dit nog tamelijk vrijblijvend. Hier ontstaan al de eerste, grote verschillen in letterkennis tussen jonge kinderen, afhankelijk van het aanbod buiten school. Door de klank-tekenkoppelingen al vroeg een vaste plek te geven in het curriculum, kunnen scholen ervoor zorgen dat elk kind met dezelfde stevige basis begint.

Ander nieuws

Sharon Stellaard: “Beleid verandert niet, omdat we vasthouden aan wat niet werkt”
#ojcongres #interview #beleid
8 mei 2025
(Te) weinig kinderen mogen terug naar huis
#uithuisplaatsing #onderzoek #jeugdzorg
8 april 2025
Zijn jongeren financieel gezond?
#financiën #jongeren #geldzorgen
8 april 2025
Hoe kwamen jongeren uit de coronapandemie?
#pandemie #welzijn #promotieonderzoek
8 april 2025
Hoe borg je het welzijn van leerkrachten?
#inclusiefonderwijs #werkstress #zelfredzaamheid
1 april 2025
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo