Instondo
Webshop Contact
Inloggen
Instondo
Home
Thema's
Terug naar hoofdmenu
Ontwikkel jezelf Ondersteun je collega’s Ondersteun het kind en ouders Ontwikkel de organisatie
Actueel Tijdschriften Opleidingen Congressen Boeken Over Instondo
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Instondo
  2. Actueel
  3. Als je cliënt niet luistert

Als je cliënt niet luistert

#GGZ #hulpverlening
Kim van Middelkoop - 21 september 2023

We kennen allemaal wel een casus waarin je als hulpverlener je cliënt niet in beweging krijgt. Consulent Gerben Bergsma raakte ook bij zo'n casus betrokken, analyseerde en concludeerde wat wél werkt.

Door de casus eerst goed te analyseren, constateerde Bergsma drie strategieën die werden toegepast door de hulpverleners:

  1. Overbetrokkenheid: als je dit doet, dan dat ...
  2. Autonomie: het is je eigen keuze om ...
  3. Pushen: doe nu dit

Geen van de strategieën had het gewenste effect. Tot Bergsma niet tegenover, maar naast de cliënt ging staan. 

 

Wat er toen gebeurde, lees je op de website van Zorg + Welzijn.

Ander nieuws

Waarom goed kleuteronderwijs aandacht, erkenning en ruimte verdient
Alles wat we niet mogen vergeten binnen het kleuteronderwijs
4 december 2025
Criminele uitbuiting en de Jeugdmonitor 2025
#jeugdnieuws
25 november 2025
Veiligheid, ambities en kwetsbaarheid
#onderwijstips
13 november 2025
Peuter-kleutergroepen en anderstalige lessen
#onderwijsnieuws
13 november 2025
Leesinterventie en preteaching
#kleuternieuws
28 oktober 2025
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo