Toelichting kamerbrief knelpunten kinderopvang & onderwijs
"In de kinderopvang en het onderwijs wordt vanuit verschillende expertises steeds intensiever samengewerkt. In de samenleving zien we daar mooie voorbeelden van. Tegelijkertijd zien we dat samenwerking niet altijd even gemakkelijk van de grond komt. In de praktijk zijn er obstakels die de samenwerking in de weg staan."
Zo begint de kamerbrief van minister Van Gennip (SZW) en minister Wiersma (PVO) over de invulling van de motie van kamerleden Fonda Sahla (D66) en Senna Maatoug (GroenLinks). Uit verschillende onderzoeken komen knelpunten naar voren in de samenwerking tussen de kinderopvang en het onderwijs. De motie, die door de Kamer werd aangenomen, verzoekt de regering om oplossingen aan te reiken die deze knelpunten wegnemen.
In de brief lichten de ministers hun invulling toe richting de Kamer. Volgens hen is de samenwerking tussen de twee ministeries geen 'doel op zich'. Het dient als middel om de ontwikkeling van jonge kinderen te bevorderen en ouders en professionals daarbij beter te ondersteunen.
Belangrijk zijn daarbij de realisatie en erkenning dat de stelsels (kinderopvang en onderwijs) verschillen kennen in doel en uitvoering. Oplossingen waarvoor een stelselwijziging nodig is, worden in de brief dan ook buiten beschouwing gelaten. Knelpunten als cultuurverschillen, combinatiebanen en schooltijden komen aan bod. Bij elk knelpunt wordt een oplossingsrichting en verantwoordelijke partij genoemd.
De brief wordt afgesloten met de stelling dat een goede samenwerking tussen kinderopvang en het onderwijs essentieel is. Voor de kwaliteit van onderwijs aan het kind, voor de werkgelegenheid van ouders, maar ook voor het aantrekkelijk maken van beide sectoren voor professionals om in te werken.Tot slot moedigen de ministers sectorpartijen aan om ieder vanuit de eigen rol en verantwoordelijkheid op volle kracht te blijven investeren in de samenwerking tussen de kinderopvang en het onderwijs.
Ter aanvulling en/of verdieping kunnen we de TIBtool Werk met peuters & kleuters in één groep van harte aanbevelen.