Instondo
Webshop Contact
Inloggen
Instondo
Home
Thema's
Terug naar hoofdmenu
Ontwikkel jezelf Ondersteun je collega’s Ondersteun het kind en ouders Ontwikkel de organisatie
Actueel Tijdschriften Opleidingen Congressen Boeken Over Instondo
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Instondo
  2. Actueel
  3. Sterke leerlingen in de klas. Basistools voor verrijkend lesgeven

Sterke leerlingen in de klas. Basistools voor verrijkend lesgeven

#boekrecensie
Thieu Dollevoet - 23 mei 2023

Leticia Vandemeersche: Sterke leerlingen in de klas. Basistools voor verrijkend lesgeven

Gompel & Svacina | Antwerpen | 145 p | Prijs: 24,40 euro | ISBN 978 94 6371 259 0

‘Je lessen verrijken is eigenlijk niets anders dan een uitbreiding of verdieping van de leerstof aanbieden’, aldus de auteur. Het boek bestaat uit drie delen: deel I gaat over hoogbegaafdheid en wat dat inhoudt. Deel II betreft verrijkend leren en lesgeven. En deel III gaat over verdieping: de auteur beschrijft acht soorten intelligentie en drie etappes van verrijking.

In deel I wordt gestart met diverse theorieën over hoogbegaafdheid. Zo ontwierp Renzulli (1978) het Drie Ringen Concept. Mönks (1985) vulde dit aan met de rol van het gezin, vrienden en school (leraar). Gagné (2004) reikt ten slotte drie belangrijke factoren aan die het leerproces beïnvloeden: omgevings-, intrapersoonlijke en toevalsfactoren.

In deel II gaat de auteur in op de eerste stap van verrijking, namelijk het compacten van leerstof: de leraar bekijkt welke leerstof de leerling beheerst en of hij deze nog steeds beperkt of niet meer aanbiedt. Dat kan door het schrappen van oefeningen, het verhogen van het instructietempo of stappen overslaan in de theoretische uitleg. Lesverrijking kun je doen via verdiepen of verbreden, gevolgd door verrijkende evaluatie op basis van keuze, tempo of inhoud. Op het vlak van verdieping gaat de auteur in op de theorie van Renzulli, hij heeft het Schoolwide Enrichment Model (SEM) ontwikkeld voor verrijking.

 

Deze bestaat uit fase 1: je laat leerlingen kennismaken met verschillende domeinen, hobby’s en studiegebieden via allerlei specialisten, demonstraties e.d. Fase 2: een domein kiezen en je hierin verder verdiepen. Fase 3: de hoogbegaafde neemt de rol van onderzoeker op zich. De meerwaarde van dit model is dat het gericht is op alle leerlingen.

 

Het boek kent een goed evenwicht tussen theorie en de toepassing in de praktijk. Het biedt een mooie spiegel voor een team om gericht het verrijkend lesgeven stap voor stap vorm te geven. Interessant!

Ander nieuws

Geef jouw school een vliegende start: regel vóór de zomer je plek bij de WIB 2025
#congressen #IB #KC
30 juni 2025
Wat maakt een kind weerbaarder?
#weerbaarheid #zelfvertrouwen #zelfbewustzijn
26 juni 2025
AI op school: 7 kernprincipes
#AI #schoolafspraken #bewustzijn
26 juni 2025
Sporten onder werktijd? Dat mag!
#cao #jaartaak #inzetbaarheid
26 juni 2025
Spelen serieus nemen
#boekrecensie
26 juni 2025
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo