Nieuw cao en peilingsonderzoeken
Het onderwijs staat nooit stil. Elke dag zijn er weer nieuwe ontwikkelingen waar jij als onderwijsprofessional van op de hoogte wilt blijven. In de rubriek Onderwijsnieuws lichten we er twee uit. Zo blijf jij altijd up-to-date!
Nieuw cao PO: meer salaris en erkenning
Sinds begin november is er een definitief akkoord voor de cao primair onderwijs. Dit akkoord brengt veel verbeteringen voor onderwijsondersteuners. Al vanaf november dit kalenderjaar zijn de salarissen met 4,6% gestegen en over een jaar zal daar nog eens 1,2% bijkomen. Maar ook op andere gebieden heeft dit het komende schooljaar positieve effecten.
Het budget voor professionalisering, het individuele pdi-budget, wordt verhoogd naar €555 per jaar. Hiermee wordt de oproep onderstreept om genoeg tijd vrij te maken voor professionele ontwikkeling. Deze verhoging zal volgend jaar ingaan op 1 augustus 2026. Daarnaast is er een bindende afspraak gemaakt over de vergoeding van onderwijsondersteunend personeel (OOP), wanneer zij een groep van een leerkracht waarnemen. Afhankelijk van schaal en trede zullen OOP'ers een vergoeding gaan krijgen van €12–45 per dag.
Ook zijn er in het akkoord drie voorbeeldfunctiebeschrijvingen opgesteld voor intern begeleiders en kwaliteitscoördinatoren om de rol van de IB/KC'er beter te kaderen en te erkennen. De beschrijvingen zullen worden toegevoegd aan het FUWA-PO-handboek bij de voorbeeldfuncties.
Tot slot komt er meer focus te liggen op sociale veiligheid, bijvoorbeeld door te zorgen voor betere procedures voor het melden van ongewenst gedrag. Verder zal het werkverdelingsplan worden aangescherpt om de positieve kanten ervan te versterken. Hiermee hopen de cao-partijen de werkdruk te verlagen en het werkplezier te verhogen.
Wat er nog meer verandert voor onderwijsondersteuners lees je in het volledige akkoord.
Hoe goed zijn onze leerlingen in lezen en Engels?
Nog dit schooljaar zal de Onderwijsinspectie peilingsonderzoeken gaan uitvoeren naar de leesvaardigheid en Engels in het (speciaal) basisonderwijs. De resultaten hiervan zullen eind 2027 worden gepubliceerd.
Deze onderzoeken zullen geen toetsen zijn voor leerlingen zelf, maar juist een landelijk ijkpunt om een goed beeld te krijgen van hun kennis en vaardigheden en het algehele onderwijsproces. Groep 8-leerlingen zullen hiervoor een aantal testen en vragenlijsten invullen en er zullen ook een aantal lesobservaties en interviews worden afgenomen. Voor leesvaardigheid (niveau 1F en 2F) let de inspectie op begrijpend lezen, interpreteren, evalueren en samenvatten. Bij Engels komen alle vaardigheden langs: lees-, luister- en gespreksvaardigheid en woordenschat worden gemeten.
Deze peiling is broodnodig aangezien de huidige referentiekaders niet alleen verouderd zijn, maar ook geen positief beeld schetsen. Bij de eerdere peilingen in 2020–2021 voor leesvaardigheid haalde 88% niveau 1F en 50% niveau 2F in het regulier onderwijs. Dit is onder het streefniveau voor niveau 2F. In het speciaal onderwijs waren de cijfers zorgwekkend: 39% behaalde niveau 1F en 7% niveau 2F. Bij de peilingen voor Engels in 2017–2018 behaalden leerlingen gemiddeld rond het A1-niveau (gesprek) en A2-niveau (lezen en luisteren).
De nieuwe peilingen zullen scholen inzicht geven waar de kansen en uitdagingen liggen in het onderwijsaanbod, waardoor zij niet alleen gerichter professionalisering kunnen stimuleren maar ook gerichter aan de slag kunnen met het onderwijsaanbod.
Meer lezen over de peilingsonderzoeken kan hier.
