Nieuwe kerndoelen en de voordelen van thuistalen
Het onderwijs staat nooit stil. Elke dag zijn er weer nieuwe ontwikkelingen waar jij als onderwijsprofessional van op de hoogte wilt blijven. In de rubriek Onderwijsnieuws lichten we er twee uit. Zo blijf jij altijd up-to-date!

Meer democratie en digitale veiligheid
Onlangs zijn de definitieve conceptkerndoelen voor burgerschap en digitale geletterdheid gepubliceerd door Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO). Vanaf het schooljaar 2027-2028 zullen de kerndoelen waarschijnlijk worden vastgelegd in wet- en regelgeving. Scholen krijgen dan tot augustus 2031 om de doelen in praktijk te brengen. Hieronder vind je alvast een kort overzicht van de nieuwe kerndoelen.
De nieuwe kerndoelen voor burgerschap leggen de nadruk op drie domeinen. Het eerste domein ziet een school als oefenplaats voor de democratie. Hier kunnen sociale en maatschappelijke competenties en respectvolle communicatie worden geoefend. In het tweede domein leren leerlingen samenleven in een democratische rechtsstaat. Hier wordt extra aandacht besteed aan vrijheid, gelijkwaardigheid, solidariteit en omgaan met diversiteit. Voor het derde domein is het belangrijk dat leerlingen ervaring opdoen met democratische en maatschappelijke betrokkenheid, zoals inspraak, besluitvorming en bijdragen aan de samenleving.
Bij de kerndoelen voor digitale geletterdheid moeten leerlingen leren om kritisch, creatief en veilig gebruik te maken van digitale hulpmiddelen, waaronder ook artificial intelligence (AI). Ook maken leerlingen een begin met programmeren. In de lessen ontdekken ze hoe technologie invloed heeft op henzelf en op de samenleving in het algemeen. Daarbovenop leren leerlingen een aantal basisvaardigheden als online zoeken, bestanden beheren en tekstverwerking. Zo worden leerlingen digitaal vaardig voor een steeds digitalere wereld.
De volledige kerndoelen zijn hier te lezen.
Benut de thuistaal en leer sneller Nederlands
Steeds meer leerlingen praten thuis naast, of in plaats van Nederlands een andere taal. Deze thuistaal zou volgens de Onderwijsraad actief moeten worden ingezet in het onderwijs. Meertaligheid moet niet meer gezien worden als obstakel of bijzaak, maar juist worden benut om Nederlands beter en sneller te leren en om leerstof in het Nederlands beter te begrijpen. Volgens de Onderwijsraad heeft het namelijk ook een positieve invloed op het welbevinden en de betrokkenheid van meertalige leerlingen.
Lang heerste het idee dat een volledige onderdompeling in het Nederlands de beste resultaten opleverde. Mits goed toegepast, zijn thuistalen echter een waardevolle bron. Als leerlingen bijvoorbeeld in hun thuistaal overleggen of opdrachten maken met vertaalapps, kunnen ze belangrijke termen makkelijker vertalen. Ook als ze thuis een boek met hun ouders in hun eigen taal lezen dat op school in het Nederlands wordt behandeld, kan dat in de klas leiden tot betere kennisoverdracht van de thuistaal naar het Nederlands.
Wel erkent de raad dat er ook een aantal zorgen bestaan. Zo kunnen Nederlandstalige leerlingen zich bijvoorbeeld buitengesloten voelen. Om zorgen als deze te verhelpen, is het belangrijk dat schoolbesturen leerkrachten via nascholing helpen om met talige diversiteit te werken. Gezien de steeds meer diverse en internationalere samenleving pleit de Onderwijsraad tot slot om aandacht voor meertaligheid verplicht te maken.
De Onderwijsraad heeft ook een document over talige diversiteit gepubliceerd om leerkrachten en onderwijsprofessionals te ondersteunen. Deze is hier te raadplegen.
Lees hier het artikel van de NOS over het gebruik stimuleren van de thuistaal.