Wat is de staat van jouw onderwijs?
Op 16 april publiceerde de Inspectie van het Onderwijs haar jaarlijkse rapport De Staat van het Onderwijs. Hierin wordt uiteengezet op welke gebieden het Nederlandse onderwijs successen boekt, maar ook waar nog kansen liggen. Hieronder hebben wij vijf kernpunten uit het rapport op een rijtje gezet. Onderaan de pagina vind je ook een checklist om de staat van het onderwijs op jouw school te testen.

1. Verschillen tussen scholen zijn groot
Tussen scholen in het funderend onderwijs bestaan aanzienlijke verschillen in de kwaliteit van het onderwijsaanbod. Waar de meeste scholen – zo’n 80 procent – een voldoende scoren, constateert de inspectie dat bijna 20 procent onvoldoende onderwijskwaliteit biedt. Dit is echter nog slechts een indicatie; pas later dit jaar heeft de inspectie voldoende steekproeven gedaan op basisscholen om een betrouwbaar beeld te schetsen. In het primair onderwijs ziet de inspectie dat het aspect ‘Zicht op ontwikkeling en begeleiding’ het vaakst als onvoldoende wordt beoordeeld.
2. Focus op basisvaardigheden werkt
Basisschoolleerlingen presteren op het gebied van rekenvaardigheden weer op het niveau van vóór de coronapandemie. Ook bij begrijpend lezen behalen veel leerlingen het streefniveau. Bijna de helft van de basisscholen heeft het taal- en vakonderwijs al geïntegreerd in het curriculum. Wel stelt de inspectie vast dat de praktische uitwerking hiervan – zoals het stellen van taalleerdoelen – nog achterblijft.
3. Werkdruk blijft hoog
Een terugkerend probleem op veel basisscholen is de hoge werkdruk voor leerkrachten. Een opvallende oorzaak hiervan is de grote hoeveelheid administratieve en niet-lesgebonden taken. Taken die leerkrachten vaak deels als inefficiënt en niet nuttig ervaren. Het is belangrijk de werkdruk voor leerkrachten beheersbaar te houden om uitval te voorkomen, zeker met het oog op het aanhoudende lerarentekort.
4. Nog te weinig structurele kwaliteitsaanpak
Het rapport benadrukt dat een goede kwaliteitszorgcyclus nodig is om de onderwijskwaliteit op scholen te verbeteren. Zo wordt de onderwijskwaliteit niet afhankelijk van de expertise van een individuele werknemer. Verder stelt het rapport dat voor goede kwaliteitszorg een sterk onderwijsteam nodig is, waarin de aanwezige talenten worden benut en er een gedeelde kennisbasis is.
5. Ondersteuning van kwetsbare leerlingen blijft achter
Er zijn verschillende manieren om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ook op een reguliere school te helpen. De kwaliteit van deze ondersteuning laat echter nog te wensen over, en ook de kwaliteitszorg hierop is nog niet toereikend. Van de verschillende subsidies die scholen kunnen aanvragen, is nog niet duidelijk hoe succesvol die zijn. Wat wel effectief blijkt, is het toepassen van kennis en expertise uit het gespecialiseerd onderwijs wanneer leerlingen de overstap naar het regulier onderwijs maken.
Lees hier het volledige rapport.
Download de checklist hier