Instondo
Webshop Contact
Inloggen
Instondo
Home
Thema's
Terug naar hoofdmenu
Ontwikkel jezelf Ondersteun je collega’s Ondersteun het kind en ouders Ontwikkel de organisatie
Actueel Tijdschriften Opleidingen Congressen Boeken Over Instondo
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Instondo
  2. Actueel
  3. Minder schermtijd, meer samen

Minder schermtijd, meer samen

#mediawijsheid #schermtijd #opvoeding
Dora Eenink - 15 mei 2025

Aan het einde van 2024 vertelden we jou over een kort onderzoek van het consumentenprogramma Kassa, waarin werd gekeken naar de impact van tabletgebruik op peuters. De experts die zich over dit onderzoek bogen, maakten zich namelijk zorgen over het toenemende schermgebruik bij jonge kinderen. Voor deze onderzoekers heeft Netwerk Mediawijsheid goed nieuws: de schermtijd bij peuters en kleuters is afgenomen.

In 2012 is Netwerk Mediawijsheid begonnen met het jaarlijks uitvoeren van een onderzoek, genaamd het Iene Miene Media-onderzoek, over het mediagebruik en de mediaopvoeding van kinderen van 0 tot 6 jaar. Uit het onderzoek van dit jaar is gebleken dat jonge kinderen per dag minder lang achter een scherm zitten dan het jaar ervoor. Dit jaar zitten zij gemiddeld 86 minuten achter een scherm, terwijl dat vorig jaar nog 111 minuten was — mogelijk door de toenemende aandacht voor de risico’s van mediagebruik. Toch ligt de bijna anderhalf uur schermtijd per dag nog steeds boven de aanbevolen tijd van de World Health Organization (WHO). Voor kinderen tussen de twee en vier jaar is dit maximaal een uur. Bij kinderen jonger dan twee jaar wordt aanbevolen ze geen schermtijd te bieden.

 

Naast de gemiddelde schermtijd wordt in het onderzoek ook gekeken naar andere aspecten van het digitale mediagebruik van peuters en kleuters. Zo focuste deze editie zich op het thema ‘Samen met media’. Drie hoofdvragen stonden in het onderzoek centraal:

 

  1. Hoe gebruiken kinderen van 0 t/m 6 jaar media(apparatuur), en wat zijn volgens ouders de belangrijkste kansen en risico’s hiervan?
  2. Hoe begeleiden ouders het mediagebruik van hun kinderen, en welke uitdagingen ervaren zij daarbij?
  3. Welke ondersteuning en adviezen hebben ouders nodig voor mediagebruik?

 

Onder andere blijkt uit het onderzoek dat, ondanks dat kinderen de meeste tijd besteden aan spelen en lezen, digitaal mediagebruik toch populair blijft. Zo heeft één op de drie kinderen al een eigen scherm. Ouders proberen de schermtijd te begeleiden door middel van toezicht, regels en door mee te kijken. Ouders hebben vaak nog vragen rondom verantwoord scherm- en internetgebruik bij jonge kinderen, en ze lijken minder op de hoogte te zijn van de educatieve mogelijkheden. Zij hopen dan ook op meer ondersteuning vanuit de overheid, organisaties als Kijkwijzer, en vanuit de techbedrijven zelf.

 

Lees het volledige onderzoek hier.

Ander nieuws

6.000+ basisscholen ontvangen derde editie 'Werken aan inclusie' in juni cadeau
#inclusiefonderwijs #beleid #basisschool
30 mei 2025
Ernstige rekenproblemen? Dit kan je doen
#ERWD #functionelegecijferdheid #protocol
27 mei 2025
Leren Hoe? Zo! Voor ouders
#boekrecensie
27 mei 2025
Wat is de staat van jouw onderwijs?
#onderwijsinspectie #checklist
27 mei 2025
De kracht van samen: hoe onderwijsprofessionals en ouders écht kunnen samenwerken
#tibtools #boekpresentatie
26 mei 2025
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo