Instondo
Webshop Contact
Inloggen
Instondo
Home
Thema's
Terug naar hoofdmenu
Ontwikkel jezelf Ondersteun je collega’s Ondersteun het kind en ouders Ontwikkel de organisatie
Actueel Tijdschriften Opleidingen Congressen Boeken Over Instondo De Onderwijsboekenweek 2025
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Instondo
  2. Actueel
  3. Hoe kwamen jongeren uit de coronapandemie?

Hoe kwamen jongeren uit de coronapandemie?

#pandemie #welzijn #promotieonderzoek
Dora Eenink - 8 april 2025

Dat de coronapandemie veel invloed heeft gehad op het leven van jongeren valt niet te ontkennen, maar de invloed lijkt wel allesbehalve eenduidig. Mediaberichten spreken vaak over groepsgemiddelden, maar recent promotieonderzoek van Naomi Koning van de Universiteit van Amsterdam wijst erop dat er veel variatie is in hoe jongeren de coronapandemie hebben ervaren. Wanneer men naar het gemiddelde kijkt, werden er geen negatieve effecten op het welzijn van jongeren gevonden in het eerste jaar na de lockdown. Maar dit betekent niet dat iedereen de crisis op dezelfde manier heeft ervaren.

Neeltje van den Bedem van het NJi stelt dat het verschil in ervaringen komt door de omstandigheden waarin jongeren opgroeien en de steun die zij ontvangen uit hun omgeving. De aan- of afwezigheid van steunfiguren had een grote impact op hun beleving van de pandemie. Zij vormen namelijk een buffer tegen eventuele problemen waar de jongere tegenaan loopt. Ook de emotionele vaardigheden van jongeren helpen bij het omgaan met problemen. Deze vaardigheden ontwikkelen zij in contact met leeftijdgenoten, wat door de lockdowns een stuk minder voorkwam.

 

Bij een volgende pandemie is het dus belangrijk om bij het instellen van een lockdown rekening te houden met de impact op de emotionele ontwikkeling van jongeren. Hun sociale leven dient namelijk zo veel mogelijk in stand te worden gehouden.

 

Berichtgeving die te stellig is over de gevolgen van de coronapandemie en geen recht doet aan de nuances daarin, helpt niet bij het maken van goed beleid, stelt Van den Bedem. Het NJi heeft van verschillende onderzoeken over de coronacrisis een overzicht gemaakt, waaruit zij ook concluderen dat de stemmingsproblemen bij jongeren niet gelijk waren, zeker in de verschillende fases van de pandemie. Jongeren in kwetsbare posities hadden het meeste en ook het langste last van de negatieve effecten. Juist voor hen is zorgvuldig beleid bij toekomstige crises van groot belang.

 

Bekijk het overzicht van het NJi en het volledige promotieonderzoek hier.

Ander nieuws

Nieuwe kerndoelen en de voordelen van thuistalen
#onderwijsnieuws
9 oktober 2025
Ouderbetrokkenheid, onderwijspodcast en meertaligheid
#onderwijstips
9 oktober 2025
Acht werkdagen, acht toptitels: de Onderwijsboekenweek is er voor jou
#actie #onderwijsboeken #lezen
2 oktober 2025
"Je hoeft het niet alleen te doen": zo werk je aan een positief groepsklimaat in de klas
#tibtools #groepsdynamiek #tibtoolxl
1 oktober 2025
Kamerbrief en lvb+-onderwijs
#inclusiefnieuws
25 september 2025
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo