De zorgboerderij: oplossing voor passend onderwijs?
Steeds meer leerlingen die vastlopen in het reguliere onderwijs komen terecht op een zorgboerderij. Passend onderwijs lijkt in de praktijk namelijk niet altijd de juiste oplossing te bieden voor kinderen met bijvoorbeeld autisme, ADHD of hoogbegaafdheid. Moeder Elke vertelt in het Brabants Dagblad over haar zoon en de keuze om hem, toen hij acht was, over te plaatsen naar een zorgboerderij. Wat was hun ervaring? Ook bezocht de krant meerdere zorgboerderijen in de regio en vroeg hun naar hun kijk op het huidige onderwijssysteem.

Elkes zoon verzette zich dagelijks tegen school. Ondanks vele gesprekken met de leerkracht, hulp van de intern begeleider, speltherapie en ouderbegeleiding werd de situatie alleen maar slechter. “De situatie was voor iedereen verschrikkelijk: voor de juf, voor zijn klasgenootjes die wel gewoon klaarzaten voor een nieuwe dag, voor ons als ouders en bovenal voor onze zoon zelf. Hij deed natuurlijk niet expres zo, maar uit pure onmacht.” Online ontdekte Elke dat er meer kinderen zijn zoals haar jongste zoon, kinderen die niet meekomen in het reguliere onderwijs. Tijdens deze zoektocht kwam ze er ook achter dat er in het hele land zorgboerderijen zijn waar deze kinderen terecht kunnen. Na hier begeleiding te hebben gekregen, hopen deze kinderen uiteindelijk weer de stap richting het reguliere onderwijs te zetten. Elke twijfelde geen moment, en binnen een maand ging haar zoontje naar de boerderij.
Sanne Crielaard van zorgboerderij Samen Sterk in Udenhout herkent dit soort gevallen. Op hun boerderij komen elke dag ongeveer vijftien leerlingen om spelenderwijs en onder intensieve begeleiding weer tot leren te komen. Door maatwerk helpen Sanne en haar collega's leerlingen hun zelfvertrouwen op te bouwen en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, zodat ze uiteindelijk weer naar school kunnen gaan.
Dat veel kinderen op school uitvallen, blijft zorgwekkend, ondanks de goede opvang op zorgboerderijen. Passend onderwijs lijkt op veel scholen nog niet voldoende te werken. De verschillen tussen scholen zijn in elk geval groot, zo merkt ook Noëlle Klaasses van zorgboerderij ’t Zonneke in Dongen: “Sommige scholen zijn heel bereidwillig en willen meedenken: Wat kunnen we anders doen? Wat heeft een kind nodig? Andere scholen gooien meteen de deur dicht.”
Balans, de landelijke belangenvereniging van ouders van kinderen die extra begeleiding nodig hebben, ziet dat het aantal leerlingen dat thuiszit of geen volwaardig onderwijs geniet elk jaar stijgt. Volgens de vereniging zijn er ten minste 70.000 kinderen die al drie maanden of langer thuiszitten en 280.000 leerlingen die niet volwaardig onderwijs krijgen. Niet voor al deze kinderen is een plek op de zorgboerderij een optie. Alleen al vanwege de kosten; de prijs voor verblijf op een zorgboerderij kan oplopen tot duizenden euro’s per maand.
Voor Elkes zoon was deze onderwijsvorm wel een uitweg. Hij heeft uiteindelijk bijna een jaar op een zorgboerderij gezeten. Na een aantal maanden ging hij al deels naar een nieuwe school. Hij zit inmiddels in groep 8 en gaat volgend jaar naar het vmbo-t. “Hij heeft weer een toekomst”, aldus zijn moeder.
Lees meer op de website van het Brabants Dagblad [eerste artikel gratis]