De kracht van voorlezen in de klas
Voorlezen in de klas is misschien wel dé manier om de woordenschat van kinderen te vergroten. Amerikaans onderzoek heeft namelijk aangetoond dat kinderen die tot hun vijfde regelmatig worden voorgelezen, miljoenen meer woorden meekrijgen dan leeftijdsgenootjes die nooit worden voorgelezen. Boekentaal is veel rijker en gevarieerder dan dagelijks gesproken taal en kan een grote invloed hebben op de taalontwikkeling van leerlingen. Het is hierbij wel belangrijk om de voorleesles op de juiste manier aan te bieden.

Om de voorleesles optimaal in te zetten, is het belangrijk om in alle klassen, zowel in de onder- als bovenbouw, dagelijks voor te lezen. Vooral voor leerlingen die zelf minder complexe teksten kiezen, is het goed dat er wordt voorgelezen. Ook zij krijgen daardoor een bredere taal- en kennisontwikkeling. Daarnaast helpt voorlezen om kansenongelijkheid te verminderen. Door samen een boek te lezen, vorm je namelijk een gezamenlijke kennisbasis. Voor het begrijpen van losse teksten hebben leerlingen vaak voorkennis nodig, terwijl verhalende boeken uit zichzelf al een rijke context bieden. Naast een betere taalontwikkeling verbetert een dagelijks voorleesmoment ook het concentratievermogen en biedt het een rustmoment. Het wordt aanbevolen om minimaal 20 minuten per dag voor te lezen, het liefst gekoppeld aan de huidige leerdoelen of thema’s in de klas, zodat leerlingen makkelijker kunnen meepraten over het verhaal.
Een voorleesles is niet compleet zonder een afsluitend moment om met de leerlingen over het boek na te praten. Dit stimuleert niet alleen het verhaalbegrip en inlevingsvermogen van de leerlingen, maar bevordert ook hun empathie en onderlinge interesse. De leerkracht kan dit moment sturen door open vragen te stellen en de leerlingen zelf te laten reflecteren op het deel waar zij zojuist naar hebben geluisterd.
Het kan lastig zijn om 20 minuten voorleestijd in te passen in een al overvol onderwijsprogramma. Losse methodeteksten (gedeeltelijk) vervangen door een centraal voorleesmoment kan echter al veel opleveren. Gezamenlijk een uitdagend verhaal lezen helpt kinderen om zelf ook uitdagendere boeken te gaan lezen. De kracht van het voorlezen werkt dus door, ook nadat het laatste hoofdstuk is gelezen.
Lees meer bij Onderwijs van Morgen