Waarom wordt jouw collega beter beloond dan jij?
Onderwijsassistenten en leraarondersteuners in het basisonderwijs die tijdelijk een leerkracht vervangen, krijgen hiervoor vaak een extra beloning. Scholen hanteren hier echter verschillende regels voor, waardoor de beloningen per school flink kunnen verschillen. De cao schrijft voor dat schoolbesturen beleid moeten opstellen over dit soort beloningen, maar onderzoek van het Onderwijsblad van de Algemene Onderwijsbond wijst uit dat dit beleid niet overal even transparant is. Waar sommige besturen duidelijke beloningsregels hanteren, zijn andere besturen terughoudend in het verstrekken van informatie of lijken ze geen eenduidige regels te hebben.

Het Onderwijsblad vroeg bij vijftien grote schoolbesturen naar hun beleid rondom het belonen van onderwijsassistenten en leraarondersteuners. Een aantal van die schoolbesturen, zoals De Haagse Scholen, hanteert een concreet beleid waarbij ondersteuners altijd een extra toelage ontvangen, gebaseerd op de duur en frequentie van de vervanging. Ook zijn er besturen, zoals Movare in Zuid-Limburg, waarvan de ondersteuners pas na een bepaalde periode een beloning ontvangen. Bij sommige ondersteuners wordt hun salarisschaal tijdelijk verhoogd. Tot slot zijn er ook besturen die hun ondersteuners slechts een kleine vergoeding of gratificatie toekennen.
Veel besturen wilden niet zomaar hun beleid delen met het Onderwijsblad. Ze zouden bijvoorbeeld vrezen voor een concurrentieslag met collega-instellingen. Enkelen gaven aan dat hun beleid nog in ontwikkeling was. Wel zijn er steden, zoals Rotterdam en Den Haag, waar besturen gezamenlijk willen optrekken om de verschillen tussen scholen te verkleinen en zo te zorgen voor een meer eenduidig beleid.
Het is niet onbegrijpelijk dat deze verschillen leiden tot frustratie bij veel ondersteuners, die zich ondergewaardeerd voelen. De Algemene Onderwijsbond pleit daarom voor een gelijkere beloning, voornamelijk bij langdurige vervangingen. Veel ondersteuners zien hiervoor graag heldere afspraken in de cao, zodat hun extra inzet eerlijk wordt beloond en willekeur wordt tegengegaan. Verder kunnen transparantie en samenwerking tussen schoolbesturen, die op dit vlak vaak ontbreken, bijdragen aan een rechtvaardiger systeem.
Lees meer op de website van de AOb