Bekwaamheid leerkrachten borgen
In een advies aan de minister van Onderwijs stelt de Onderwijsraad dat de bekwaamheid van aanstaande leerkrachten beter moet worden gewaarborgd. Op deze manier zijn namelijk alle leerkrachten, ondanks de opleidingen die zij hebben gevolgd, in staat om goed onderwijs te verzorgen. De raad pleit hierbij voor meer specifieke bekwaamheidseisen die betrekking hebben op alle lerarenopleidingen. Ook zouden studenten hun bekwaamheid aan het einde van hun opleiding moeten aantonen door middel van een landelijke theorietoets en praktijkbeoordelingen.

In Nederland volgen jaarlijks ongeveer 60.000 mensen een lerarenopleiding waarvoor zij bijna 400 verschillende routes kunnen volgen. De Onderwijsraad stelt dat het op dit moment onduidelijk is of studenten van de verschillende routes na het afronden van hun opleiding bekwaam genoeg zijn om goed les te geven. Om die reden adviseert de raad om de bekwaamheidseisen voor leerkrachten duidelijker te omschrijven en deze in de wet vast te leggen. Het is namelijk ook grondwettelijk de taak van de overheid om, ondanks de gevolgde route, de uiteindelijke bekwaamheid van de leerkracht te waarborgen. Belangrijke kennis en vaardigheden, als vakkennis, vakdidactiek en pedagogiek, zijn nu te breed beschreven om de bekwaamheid daadwerkelijk te toetsen. Het is dus belangrijk om hier scherpere eisen aan te stellen. Daarnaast wil de Onderwijsraad landelijke theorietoetsen en gestandaardiseerde praktijkbeoordelingen invoeren om aan het einde van de opleiding te bepalen of een leerkracht aan de bekwaamheidseisen voldoet. Op dit moment bepalen lerarenopleidingen namelijk zelf wanneer en op welke manier zij dit toetsen. Door een landelijk toetsmoment is de bekwaamheid van aanstaande leerkrachten geborgd en eerdere beslissende toetsen overbodig.
Door de specifiekere bewoording van de bekwaamheidseisen en de algemene toetsing is het volgens de Onderwijsraad niet nodig dat de overheid zich verder mengt in de onderwijsprogramma’s van lerarenopleidingen. De raad vindt dit ook niet de rol van de overheid. Het zou hierdoor namelijk voor lerarenopleidingen moeilijk zijn om hun onderwijs aan te passen aan de behoeftes van de doelgroep en de onderwijspraktijk waar de opleiding de studenten voor klaarstoomt.
Lees hier het volledige advies van de Onderwijsraad.