Verwachte toename lerarentekort
Hoewel het lerarentekort dit jaar tijdelijk iets is afgenomen, zal het in de komende twee jaar weer fors toenemen. Dit blijkt uit een brief van staatssecretaris Mariëlle Paul en minister Eppo Bruins aan de Tweede Kamer, waarin zij de huidige stand van zaken rondom het lerarentekort en de maatregelen van de lerarenstrategie uiteenzetten. In een reactie op deze brief pleit de PO-Raad voor een versterking van de gezamenlijke aanpak van de sector en de overheid.

Momenteel kan 8,1 procent van de openstaande vacatures voor leerkrachten niet worden gevuld. Ten opzichte van 2023 is dit een verbetering, toen ging het om een tekort van 9,7 procent. Toch zal deze verbetering in delen van het land geen standhouden. Zeker op scholen in stedelijke gebieden en scholen met een complexe leerlingenpopulatie zal het tekort enkel nijpender worden. Volgens Freddy Weima, voorzitter van de PO-Raad, illustreren de nieuwe cijfers de complexiteit van het probleem: "Deze nieuwe cijfers bevestigen opnieuw dat het lerarentekort een complex en structureel probleem is. Het primair onderwijs staat onder druk en snakt naar een duurzame, langetermijnaanpak.” Hij benadrukt dat met name kwetsbare leerlingen zonder deze aanpak meer kans hebben op leerachterstand en uitval.
De meest recente metingen laten verder zien dat ook het tekort aan schoolleiders in 2024 is gedaald. Desondanks is10 procent van deze leidinggevende posities nog niet gevuld. Deze personeelstekorten worden sinds 2021 elk jaar bijgehouden door onderzoeksbureau Centerdata. Ook de verborgen tekorten worden in de meting opgenomen en zijn eenduidig geregistreerd. Een andere interessante trend die uit de Trendrapportage Arbeidsmarkt is gebleken, is dat net-afgestudeerde leerkrachten steeds vaker een relatief grote aanstelling (0,8 fte of meer) krijgen en meer zicht hebben op een vast contract dan voorheen.
Verder vermeldt de Kamerbrief dat het Opleidingsberaad leraren werkt aan meer eenduidigheid in de landelijke eisen van lerarenopleidingen. Ook zal het ministerie binnenkort een hoofdlijnenbrief publiceren over eventuele gespecialiseerde pabo-opleidingen voor het jonge en oudere kind. Hierover is de sector echter kritisch. Een leerkracht zou hierdoor minder goed op de hoogte zijn van de doorlopende leerlijn en is minder breed inzetbaar.
Lees meer over het lerarentekort op de website van de PO-Raad.