Werkboek ‘Verbindend gezag’ in het basisonderwijs
Eefke Faasen, Eliane Wiebenga & Erik Faasen: Werkboek ‘Verbindend gezag’ in het basisonderwijs. Van (onmacht) naar kracht | Uitgeverij Pica | 2024 | 228p. | Prijs: 29,95 | ISBN 978 94 9333 611 7

Welke leerlingen denken later met een warm gevoel aan jou als leerkracht terug? Grote kans dat het om leerlingen gaat die met jou als leerkracht een goede relatie hadden. Die relatie kan onder druk komen te staan als je te maken krijgt met zorgelijk of problematisch gedrag. Hoe ga je daar als professional adequaat mee om (grenzen stellen en de relatie in stand houden)? ‘Verbindend gezag’ geeft een antwoord op dit complexe vraagstuk. Het gaat enerzijds om een pedagogische basishouding die in alle situaties aan de orde is. Anderzijds betreft het concrete interventies die je eenzijdig in kunt zetten, ook als de leerling weigert mee te werken of de ernst van de situatie niet inziet. Met dit werkboek kun je actief aan de slag, vanuit de idee ‘samen zijn we verantwoordelijk voor alle leerlingen op onze school’. In hoofdstuk I wordt uitgelegd wat de auteurs onder (verbindend) gezag verstaan en waarom dit een belangrijk thema in het onderwijs is. In hoofdstuk II en III wordt het fundament aan de orde gesteld waarop de pijlers rusten (waarden, kaders en regels). In hoofdstuk IV komen de drie niveaus van waakzame zorg ter sprake, die dienen als richting gevers. In hoofdstuk V t/m IX worden de vijf pijlers (zelf controle, aanwezigheid, relatie, netwerk en verzet, apart en in samenhang) aan de orde gesteld. Het laatste hoofdstuk laat de uitwerking stap voor stap zien.
Samenvattend: het betreft een écht werkboek met een (vrijwel) continue link met de praktijk. Met grote regelmaat treft de lezer beschrijvingen van praktijksituaties, cases en opdrachten aan. Het betreft een relevant thema en visie. Het is wél erg belangrijk deze visie (verbindend gezag) als team samen op te bouwen en te verankeren. Het kan nuttig zijn externe ondersteuning te regelen. Een uitdaging!