Instondo
Webshop Contact
Inloggen
Instondo
Home
Thema's
Terug naar hoofdmenu
Ontwikkel jezelf Ondersteun je collega’s Ondersteun het kind en ouders Ontwikkel de organisatie
Actueel Tijdschriften Opleidingen Congressen Boeken Over Instondo
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Instondo
  2. Actueel
  3. SpellingProf

SpellingProf

#boekrecensie
Thieu Dollevoet - 19 december 2024

Silvia Linssen: SpellingProf. Een passende spellingsdidactiek voor iedereen 
Acco Learn | 2024 | 168p. | Prijs: 26,95 | ISBN 978 94 0239 868 0 

‘SpellingProf’ is gebaseerd op decennialange ervaring van de auteur als logopedist, dyslexiespecialist en NT-2-trainer. Hieruit zijn twee sleutelconcepten voortgekomen: de passende volgorde waarin én het moment waarop je spelling aanbiedt. De auteur stelt dat dit de methode geschikt maakt voor elke leerling, ongeacht of er sprake is van dyslexie. Waarom een boek geschreven door een niet-onderwijskundige? De schoollogopedist is al enkele decennia uit het regulier onderwijs verdwenen. Dat was de aanleiding voor Linssen om met SpellingProf te starten. In maart 2020 verscheen versie 1.0, inmiddels uitgebreid naar SpellingProf 2024. SpellingProf is zelfstandig te gebruiken of kan aangevuld worden met extra, bewust gekozen materiaal uit de spellingmethode van de school. De auteur stelt dat het een inclusief gerichte methode is, aangepast aan de persoonlijke behoefte van de leerling. SpellingProf bevat een algemene instructie en daarnaast een stappenplan met instructies per spellingonderdeel. De auteur weet hoe belangrijk de relatie is tussen taalniveau, spelling, lezen, woordenschat en taalbegrip. De taalvaardigheid breidt zich makkelijker uit als je spelling en (rijke) taal integreert in teksten, in andere schoolvakken en ook in leesboeken. Het boek bevat ook behandelmateriaal, instructies en oefenvoorbeelden. Het advies van de auteur is: vertrouw niet al te zeer op je methode op school en de SLO, zorg dat je van wanten weet als leraar/professional en pas de noodzakelijke integratie van kerndoelen toe.
De inhoud van het boek kent een systematische opbouw. Mijn voorbehoud ligt bij de implementatie ervan. Dit vraagt veel expertise (taal in brede zin) en vakmanschap van specialisten, IB’ers en directie. Het vraagt  ook van het team een stevige en onderbouwde voorbereiding. Externe steun kan hierbij belangrijk zijn.

Ander nieuws

Sharon Stellaard: “Beleid verandert niet, omdat we vasthouden aan wat niet werkt”
#ojcongres #interview #beleid
8 mei 2025
(Te) weinig kinderen mogen terug naar huis
#uithuisplaatsing #onderzoek #jeugdzorg
8 april 2025
Zijn jongeren financieel gezond?
#financiën #jongeren #geldzorgen
8 april 2025
Hoe kwamen jongeren uit de coronapandemie?
#pandemie #welzijn #promotieonderzoek
8 april 2025
Hoe borg je het welzijn van leerkrachten?
#inclusiefonderwijs #werkstress #zelfredzaamheid
1 april 2025
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo