Instondo
Webshop Contact
Inloggen
Instondo
Home
Thema's
Terug naar hoofdmenu
Ontwikkel jezelf Ondersteun je collega’s Ondersteun het kind en ouders Ontwikkel de organisatie
Actueel Tijdschriften Opleidingen Congressen Boeken Over Instondo
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Instondo
  2. Actueel
  3. Meer talen, meer problemen?

Meer talen, meer problemen?

#meertalig #inclusie #anderstalig
Dora Eenink - 11 december 2024

In een land als Nederland, waar veel culturen en nationaliteiten samenleven, is het niet ongebruikelijk om kinderen in je klas te krijgen die meer- of anderstalig zijn opgevoed. Uit cijfers van het CBS blijkt dat zeker 30 procent van de basisschoolleerlingen een meertalige achtergrond heeft. Uiteraard kan dit voor jou als leerkracht een uitdaging vormen als een leerling de andere taal beter beheerst dan het Nederlands. Voor die situatie hebben we een aantal tips waarmee je zo’n leerling toch effectief kan begeleiden.

Sterre Leufkens, universitair docente Nederlandse Taalkunde, geeft als algemene tip om bewust te blijven van de meertaligheid van het kind. Soms kan een leerling cognitief bepaalde opdrachten al wel aan, maar is hun taalkennis nog niet groot genoeg om het juiste antwoord te geven. Dit kan veel vragen van jou als leerkracht omdat je constant rekening moet houden met de woordenschat van een leerling. Wanneer je hierin vastloopt zijn er gelukkig online hulpmiddelen die je kan raadplegen. Zo benoemt Leufkens de beroepsvereniging Lowan die zich bezighoudt met nieuwkomersonderwijs.

 

Verder is uit onderzoek gebleken dat het voor alle leerlingen, zowel de Nederlandstalige als meertalige kinderen, belangrijk is om meertaligheid positief te benaderen. Zo raken de leerlingen sneller bevriend met elkaar en de Nederlands sprekende leerlingen leren sneller een tweede taal. Om te voorkomen dat een anderstalige leerling zich gaat schamen voor zijn ‘thuistaal’ is het belangrijk om het gebruik van de taal niet af te straffen, maar er ruimte voor te geven waar dat mogelijk is. Taal is dan ook een belangrijk onderdeel van de identiteit van een kind en daarnaast is tweetaligheid ook goed voor hun ontwikkeling.

 

Om je  een extra steuntje in de rug te geven, heeft de Universiteit van Utrecht een webapp gemaakt vol informatie over verschillende talen. Hierin beschrijven ze de overeenkomsten en verschillen tussen Nederlands en andere talen. Er staat onder meer met welke taalregels een meertalige leerling bijvoorbeeld moeite kan hebben bij het leren van Nederlands omdat hij of zij in de war is met regels uit de eigen taal. Door de webapp kan je met deze verschillen rekening houden en ook de meertalige leerlingen uit jouw klas zo goed mogelijk ondersteunen.

 

Meer over meertaligheid in de klas lees op onderwijsvanmorgen.nl 

Ander nieuws

Sharon Stellaard: “Beleid verandert niet, omdat we vasthouden aan wat niet werkt”
#ojcongres #interview #beleid
8 mei 2025
(Te) weinig kinderen mogen terug naar huis
#uithuisplaatsing #onderzoek #jeugdzorg
8 april 2025
Zijn jongeren financieel gezond?
#financiën #jongeren #geldzorgen
8 april 2025
Hoe kwamen jongeren uit de coronapandemie?
#pandemie #welzijn #promotieonderzoek
8 april 2025
Hoe borg je het welzijn van leerkrachten?
#inclusiefonderwijs #werkstress #zelfredzaamheid
1 april 2025
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo