Advies Onderwijsraad: geef leraren meer zeggenschap
Eind oktober kwam de Onderwijsraad met een nieuw advies: 'Een stevige stem'. Hierin benadrukt de Onderwijsraad de noodzaak voor meer inspraak voor leraren in zowel het beleid op hun eigen school als in het onderwijsbeleid van de landelijke regering. Eerdere pogingen lijken namelijk niet tot een duidelijke verbetering te hebben geleid. Volgens de raad is structurele betrokkenheid van leraren nodig voor het verbeteren van de onderwijskwaliteit en heeft het bovendien een positieve werking op de positie van de sector.
Al langer hebben leraren de wens om meer zeggenschap te krijgen in de besluitvorming binnen het onderwijs. Eerdere pogingen tot het vormen van één beroepsorganisatie hebben echter niet veel teweeggebracht. Om uit te zoeken wat wel kan leiden tot meer inspraak voor leraren, heeft de Onderwijsraad een advies opgesteld in opdracht van de Tweede Kamer.
Vaak is het voor leraren niet duidelijk wanneer zij betrokken worden bij de besluitvorming en waaraan zij vervolgens iets kunnen bijdragen. Dit komt doordat de overheid in de huidige besluitvorming gebruikmaakt van ad-hocvormen van lerarenbetrokkenheid. De raad adviseert de overheid om gebruik te maken van een onderwijsbeleidsagenda waarin voor elk beleidsdossier duidelijk staat uitgestippeld wanneer en hoe leraren betrokken worden in het proces. Aangezien leraren het uiteindelijke beleid uitvoeren, is systematisch zeggenschap voor hen cruciaal. Ook pleit de Onderwijsraad toch nog voor een beroepsorganisatie die de leraren kan vertegenwoordigen in de besluitvorming. Deze groep dient divers te zijn met leden van verschillende soorten onderwijs en sectoren.
Om van deze maatregelen een succes te maken, is het wel belangrijk dat docenten ook echt gebruikmaken van deze middelen. Door de hoge werkdruk en het schrijnende tekort aan leraren is dit echter makkelijker gezegd dan gedaan. Leraren moeten dus de tijd en ruimte krijgen om zich met besluitvorming te bemoeien. Zeker leraren die er interesse in hebben en graag deel uit willen maken van zo'n beroepsorganisatie, moeten daarin worden gefaciliteerd en aangemoedigd.
Lees hier het volledige advies van de Onderwijsraad