Moeite met rekenen? Gezond eten helpt!
Vijf jaar lang deed de Universiteit van Maastricht onderzoek naar de effecten van een gezonde lunch en meer beweging op de leerprestaties van verschillende basisschoolleerlingen in Zuid-Limburg. De effecten van het onderzoek op de rekenvaardigheden waren zo groot en al zo snel zichtbaar dat zelfs de onderzoekers verrast waren door de resultaten. Gezonde voeding en beweging blijken dus nog belangrijkere factoren in het leerproces te zijn dan eerst gedacht.
Acht basisscholen deden mee aan het onderzoek met in totaal ruim 2200 leerlingen. De helft van deze scholen vormde de controlegroep. Zij veranderden niets aan hun bewegingsonderwijs en ook boden zij geen gezonde lunches aan. Op twee van de acht scholen kwam er enkel meer beweging. De overgebleven twee basisscholen deden volledig mee en deze leerlingen ontvingen zowel gezonde lunchpakketten als meer bewegingsonderwijs. Al na één jaar waren de effecten zichtbaar. De leerlingen die zowel een gezondere lunch als meer beweging genoten, behaalden betere resultaten bij rekenen dan hun leeftijdsgenoten. Vier jaar na de start van het onderzoek werden deze verschillen alleen maar groter. Opvallend was wel dat de taalprestaties van de verschillende leerlingen, die ook werden bekeken voor het onderzoek, relatief gelijk bleven. Dit zou volgens hoogleraar Onno van Schayck kunnen komen doordat taalvaardigheden vaker thuis worden aangeleerd en rekenvaardigheden met name op school.
Naar aanleiding van de verbluffende resultaten van het onderzoek pleit hoogleraar Van Schayk voor het investeren in gezondere lunches en meer bewegingsonderwijs voor basisschoolleerlingen. Deze maatregelen zouden per leerling zo’n € 1,75 euro kosten. Tot nu toe heeft de regering slechts 135 miljoen euro beschikbaar gesteld voor schoolmaaltijden. Volgens de hoogleraar is dit nog niet voldoende. Zeker aangezien bij dit initiatief er nog niet genoeg rekening mee wordt gehouden met hoe gezond de maaltijden zijn, wat nou juist zo’n grote invloed blijkt te hebben op de rekenprestaties van onze kinderen.