1 op de 3 scholen geeft te weinig gym
De wettelijke norm verplicht basisscholen om leerlingen per week minstens 90 minuten gymles te bieden. Aan deze norm wordt bij een derde van de scholen in het primair onderwijs niet voldaan. Kinderen van de groepen 1 en 2 genieten nog het minste bewegingsonderwijs. Onderzoek van het Mulier Instituut bracht deze toch wel schokkende cijfers recentelijk aan het licht. Het instituut kwam ook gelijk met een aantal mogelijke verklaringen en aanbevelingen, zoals samenwerking.
In 2020 kwam het kabinet met een nieuwe wet om kinderen op scholen meer te laten bewegen. Kinderen zouden namelijk niet genoeg in beweging komen en ook hun motorische ontwikkeling zou achterblijven. Schooljaar 2023/2024 zou het streefjaar worden waarin alle scholen mee zouden doen aan 90 minuten bewegingsonderwijs per week, verzorgd door een bevoegde leerkracht. Dit streven is, zo blijkt, nog niet behaald; zeker een derde van de scholen voldoet nog niet aan de eisen. Dit is ook slechts een kleine verbetering van de situatie in 2020/2021, waarbij iets minder dan de helft van de basisscholen achterbleef met het aantal uren gymles. Het onderzoek had wel nog een lichtpuntje: 92 procent van de scholen die meededen had wel een bevoegde groepsleerkracht of vakleerkracht in dienst.
Een vierde van de scholen vertelde aan de onderzoekers niet voldoende gymles te kunnen geven doordat zij geen beschikking hebben over een gymzaal. Daarnaast geeft bijna een derde van de scholen aan een te vol lesrooster te hebben. Volgens een groot aantal schoolleiders en vakleerkrachten zijn de gymlessen op hun school ook nog geen prioriteit, zo zeggen zij geen concrete plannen te hebben om aan de verschillende belemmeringen te werken.
Tot slot kwam het Mulier Instituut nog met een aantal aanbevelingen. Het instituut raadt aan de gymlessen bovenaan de agenda zetten, met die lessen wordt namelijk ook beweging buiten schooltijd aangemoedigd. Verder is het belangrijk om de samenwerking tussen scholen te versterken, om zo ook faciliteiten en vakkennis te kunnen delen. Beleidsmakers kunnen hierin nog van betekenis zijn door ondersteuning te bieden aan scholen die niet aan de wet voldoen.
Lees meer op de website van het Mulier Instituut