Instondo
Webshop Contact
Inloggen
Instondo
Home
Thema's
Terug naar hoofdmenu
Ontwikkel jezelf Ondersteun je collega’s Ondersteun het kind en ouders Ontwikkel de organisatie
Actueel Tijdschriften Opleidingen Congressen Boeken Over Instondo
Contact Over ons
Mijn gegevens Mijn abonnementen Mijn opleidingen
1
Mijn congressen
1
Mijn wensenlijst Uitloggen
  1. Instondo
  2. Actueel
  3. ReguLEER: een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren

ReguLEER: een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren

#boekrecensie
Thieu Dollevoet - 27 juni 2024

Hilly Drok, René Kneyber & Valentina Devid (red.): ReguLEER: Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren | Telos Uitgevers | Amersfoort | 2024 | 205 p. | Prijs: 25,95 euro | ISBN 978 90 8340 792 0

Onderzoek wijst uit dat zelfregulering meer invloed heeft op het studiesucces dan elementen als intelligentie of motivatie. Daarnaast is zelfregulerend werken een voorspeller voor het psychologisch welbevinden van leerlingen in hun latere leven. Wat is zelfregulerend leren? ‘Zelfregulerend leren is het proces waarbij een leerling gedachten, gedrag en gevoelens monitort en bijstuurt bij een leertaak om een bepaald leerdoel te bereiken’, zo definiëren de auteurs. We weten dat veel leerlingen moeite hebben met een realistische inschatting te maken van een leertaak, waardoor ze moeite hebben met plannen. Ook vinden leerlingen het lastig om op het juiste moment en op de juiste manier hulp te vragen. Ook in de reflectie kan van alles misgaan, bijvoorbeeld wanneer leerlingen hun succes of falen aan de verkeerde oorzaken toeschrijven. Er is in het onderwijs gebrek aan kennis en ervaring, daarom schreven de auteurs dit boek. Het boek biedt praktische handvatten voor de dagelijkse onderwijspraktijk met bijdragen van experts en ervaringsdeskundigen. Het bevat interviews met mensen uit de praktijk en acht artikelen die dieper ingaan op een aspect van zelfregulerend leren. Aan het eind van het boek komen kritische reflecties aan bod. Gert Biesta uit zijn gevoelens van zorg en verbazing. Ook spreken de auteurs uit dat veel nog onduidelijk is en dat zelfregulerend werken geen wondermiddel betreft. Dit alles maakt implementatie een stuk lastiger.

 

Het betreft een relevant, maar geen actueel onderwerp. Zelfregulerend werken blijkt een complex concept te zijn, dus vraagt om goede doordenking, deskundige begeleiding en ondersteunend, praktijkgericht onderzoek. De titel ‘verkenning’ is goed gekozen! Interessant om als team je tanden erin te zetten om tot een verstandige keuze te komen.

Ander nieuws

Pedagogisch ecosysteem, HOP en onderwijsnieuws
#onderwijstips
11 december 2025
Nieuw cao en peilingsonderzoeken
#onderwijsnieuws
11 december 2025
Waarom goed kleuteronderwijs aandacht, erkenning en ruimte verdient
Alles wat we niet mogen vergeten binnen het kleuteronderwijs
4 december 2025
Criminele uitbuiting en de Jeugdmonitor 2025
#jeugdnieuws
25 november 2025
Veiligheid, ambities en kwetsbaarheid
#onderwijstips
13 november 2025
Instondo Instondo B.V.
Binnen Kalkhaven 231
3311 JC Dordrecht

Klantenservice

Algemene voorwaardenDisclaimerCRKBONieuwsbrief

Contact

078 645 5085

info@instondo.nl

Altijd op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons aanbod.

Aanmelden
© Copyright 2025 Uitgeverij Instondo