Patiëntgericht communiceren: wat is er veranderd?
Remke van Staveren is psychiater, consulent en auteur van boeken zoals 'Minder slikken' en 'Hart voor herstel'. Voortschrijdend inzicht in patiëntcommunicatie resulteerde in een herziening van haar boeken 13 jaar na het verschijnen ervan. In een interview licht Van Staveren toe wat er is veranderd en waar je als orthopedogoog op moet letten in de patiëntcommunicatie.

In de herziene versies van haar boeken is niet niet alleen de aanspreekvorm (jij i.p.v. u) aangepast, Van Staveren richt zich ook tot een breder publiek dan enkel medici. "Er werken zoveel verschillende disciplines in de zorg en patiëntgericht communiceren wordt dus eigenlijk door een breed scala aan zorgprofessionals uitgevoerd." De herziene druk is dus ook fijne kost voor de orthopedagoog, zeker nu er een extra hoofdstuk over autisme is toegevoegd.
Als de psychiater wordt gevraagd wat er vaak misgaat in de communicatie, antwoordt zij als volgt: "Stel dat je kiest voor een klachtgerichte aanpak, dan krijg je een erg medisch gesprek." Dat levert wel medische informatie op, maar helpt niet in het herstel of de 'genezing'. Hoe moet het dan wel? "Je moet goed contact kunnen leggen, wil je goede zorg kunnen leveren", aldus Van Staveren. De patiënt wordt beïnvloed door de context, de relatie of de situatie waarin iemand verkeert. Enkel wanneer je daarnaar vraagt, krijg je een beter zicht op de diagnose en dus ook op de juiste zorg of behandeling.
Het hele interview over patiëntgerichte communicatie en het pleidooi voor minder medicatie voorschrijven, lees je via de website van Boom psychologie & psychiatrie.