Evidence-informed in de praktijk op Leerschool Rotterdam-Zuid
Nog te vaak zijn we geneigd op de wetenschap te vertrouwen voor innovatie in het onderwijs en is het aan de onderwijsprofessional om deze innovaties te implementeren. Wanneer het gaat om het kwalitatief versterken van onderwijs, bijvoorbeeld om het nog altijd ondermaatse taal- en rekenniveau van leerlingen structureel verbeteren, is de wisselwerking tussen onderwijs en onderzoek juist van groot belang. Het programma Leerschool Rotterdam-Zuid is een mooi voorbeeld van hoe deze wisselwerking er in de praktijk uit kan zien.
Het initiatief kwam tot stand toen scholen in 2019 tien uur extra leertijd beschikbaar kregen vanuit de gemeente en het Nationaal Programma Rotterdam-Zuid. Schoolleiders plaatsten hierbij de kanttekening dat meer tijd niet automatisch betere resultaten betekent en deed een oproep om professionals te laten meedenken over wat of hoe dan wél. Een netwerk van gelijkgestemde schoolleiders en schoolbesturen genaamd Meesterlab was geboren.
Meesterlab boog zich over vraagstukken als wat er nu nodig is om de diverse en complexe leerlingpopulatie in Rotterdam-Zuid optimaal te laten ontwikkelen. Om erachter te komen welke interventies het meest succesvol zijn, zocht Meesterlab de samenwerking op met lerarenopleidingen en kennisinstituten. Zij besloten samen evidence-informed te werken in wat later het programma Leerschool Rotterdam-Zuid zou gaan heten.
De samenwerking is een ware win-winsituatie. Leerkrachten zijn blij weer 'over hun vak te mogen praten' en aan te geven bij professionals waar de knelpunten zitten. Dat is weer waardevolle input voor onderzoekers die door de samenwerking innovaties kunnen ontwikkelen die beter toepasbaar zijn in het onderwijs. Die kennisdeling komt uiteindelijk ook de leerling in Rotterdam-Zuid ten goede. Tot nu toe bracht de samenwerking al een nieuwe geschiedenismethode op, verrijkingen van bestaande methoden en een boost voor de professionalisering van leerkrachten en andere professionals in en om de school.
Leerschool Rotterdam-Zuid deelt graag de kennis en ervaring die zij opdoen. Zo kun je bijvoorbeeld via hun website webinars terugkijken over onderwerpen als taalonderwijs en PLG's. Je kunt ook nog aansluiten bij de openbare les 'Voor ieder kind een stevig taalhuis' op 13 februari aanstaande. Voorafgaand aan de openbare les worden ook verschillende inspiratiesessies verzorgd over onder andere meertaligheid en kansengelijkheid.