
PO-congres
Binnen één dag op de hoogte van ontwikkelingen in het onderwijs!
In 2023 vieren wij tien jaar PO-congres met een speciale jubileumeditie op dinsdag 10 oktober in de Jaarbeurs Utrecht.
Voor deze speciale editie hebben we de best beoordeelde sprekers uit tien jaar PO-congres bereid gekregen opnieuw een bijdrage te verzorgen. Met uiteraard een kleine terugblik op hun eerdere lezing, maar vooral een vooruitblik op onderwijskundige ontwikkelingen.
Met sprekers:
Sluit nu aan & profiteer van €50 vroegboekkorting. Bent u lid van Ondersteuning in het Onderwijs Magazine of bezocht u eerder een congres van Instondo? Dan krijgt u nog eens €50 extra ledenkorting.
*EXTRA*
Bij aanmelding ontvangt u nu het boek 'Onderwijs van Binnenuit' van top-spreker Nicole Hanegraaf t.w.v. €39,95 CADEAU!
Wilt u met meer collega's aansluiten? We hebben een aantrekkelijk aanbod wanneer u met meer dan 5 personen aansluit. Vraag vrijblijvend een offerte aan!
Koninklijke Jaarbeurs, Utrecht
Programma
Tijd | Onderdeel | Spreker | Onderwerp |
9.30-10.00 | Ontvangst | ||
10.00-10.15 | Opening | Jos Gerards | |
10.15-11.00 | Luk Dewulf | Mijn school kiest voor mijn talent! | |
11.00-11.30 | Koffie & thee | ||
11.30-12.15 | Sjef Drummen | Je mag geen eisen aan leerlingen stellen! | |
12.15-13.00 |
Nicole Hanegraaf | Ontwikkelen in onderwijs van Binnenuit | |
13.00-13.45 | Netwerklunch | ||
13.45-14.30 | Bart van Kessel | Een goed verhaal vertelt meer dan welke preek ook | |
14.30-15.15 | Marco Mout | Het onderwijs is juist prima. Maar is het daarom ook prima onderwijs? | |
15.15-15.40 | Koffie & thee | ||
15.40-16.25 | Pedro de Bruyckere | Bijna alles wat je moet weten over psychologie | |
16.25-16.30 | Afsluiting | Jos Gerards | |
16.30 | Borrel |
Locatie
Koninklijke Jaarbeurs, Utrecht.
Klik hier voor de routebeschrijving.
Koninklijke Jaarbeurs, Utrecht
Sprekers
Met trots presenteren wij u de volgende sprekers:

Jos Gerards
Dagvoorzitter
Jos zal zoals altijd ook deze mooie editie van het PO congres voorzitten.
Jos Gerards is een resultaatgerichte onderwijskundige. Zijn praktijkgerichte en soms confronterende werkwijze daagt mensen uit tot het realiseren van ontwikkeling van zichzelf, collega’s en de organisatie waarin zij werken.
Als senior trainer-adviseur en interim manager heeft hij teams, directies en besturen in het funderend onderwijs getraind, gecoacht en geadviseerd bij structuurvernieuwing en cultuurverandering.
Jos is hoofdredacteur van OO Magazine.

Luk Dewulf
Mijn school kiest voor mijn talent!
Mijn school kiest voor mijn talent! Elk leraar en elk kind laten schitteren.
In zijn lezing vertrekt Luk Dewulf vanuit zijn nieuwe boek over talent in de basisschool.
Zijn verhaal gaat over “samen school maken”. Hoe je als school de condities kunt creëren zodat elke leraar op zijn of haar eigen manier kan schitteren.
En hoe de sterktes van alle individuele teamleden kunnen leiden tot een school die op vele vlakken uitblinkt.
En daarnaast gaat het over hoe je in de klas aan de slag kan met het zien van talenten van kinderen. En kinderen te helpen bij de ontwikkeling van die talenten.
Luk Dewulf studeerde Pedagogische Wetenschappen & onderwijskunde en is een pionier van het talent-denken in België en Nederland. Zijn boek “Ik kies voor mijn talent” is al toe aan zijn 15e druk en zijn ideeën zijn wijd verspreid in het onderwijs en in het bedrijfsleven. Daarnaast is hij auteur van “Help, Mijn batterijen lopen leeg”! Een boek over burn-out dat in 2012 bekroond werd tot beste Learning & Development boek. Een bevlogen spreker die zijn publiek steeds weer raakt en aan het denken zet. Daarnaast is hij een talentenfluisteraar en talent- en burnout coach.

Sjef Drummen
Je mag geen eisen aan leerlingen stellen!
Het leerjaarklassensysteem is een 19e eeuws model dat helemaal uitgaat van een beperkte functie van onderwijs en dat is kennisoverdracht. Het heeft veel goeds gebracht maar is al een paar decennia over zijn houdbaarheidsdatum. Het huidige model is failliet. Onderwijs gaat veel meer over ontwikkeling.
Een van de belangrijkste inzichten is die van de self determination theory (SDT) van Deci & Ryan. Deze leert dat ontwikkeling van een individu gebaat is bij autonomie, competentie en verbondenheid. Bij Agora noemen we dat relationeel autonoom leren. Dat betekent dat je een recept per lerende hanteert. 100 kinderen, 100 leerroutes! Elke lerende , kind of volwassene kan alleen bepalen of hij gemotiveerd is om te leren in een bepaalde omstandigheid. In zijn presentatie laat Drummen voorbeelden zien van dit relationeel autonoom leren.
Kortom: mensen zijn autodidactische leerwezens, waarvan je niets mag eisen. Maar die je in een veilige vertrouwen scheppende/gegevende leeromgeving begeleidt naar het stellen van eisen aan zichzelf.
Sjef Drummen kan terugkijken op 40 jaar fulltime onderwijservaring als docent, middenmanagement en schoolleiderschap. Hij is beeldend kunstenaar. Vanuit zijn kunstenaarschap heeft hij een andere perceptie van de werkelijkheid. Agora kent geen schoolvakken, leesmethodes klaslokalen etc...
Het laat kinderen leren vanuit hun gepersonaliseerde leerplek. Een onderwijsbenadering (geen concept!), die wetenschappelijke en evidence based inzichten combineert vanuit het uitgangspunt dat we alleen nog doen wat goed is voor de ontwikkeling van kinderen.
Medeoprichter van het Agoraonderwijs.

Nicole Hanegraaf
Ontwikkelen in onderwijs van Binnenuit
Het ontwikkelpad is een routekaart om te ontwikkelen van binnenuit. Niet systeemgericht, maar mens- en wereldgericht. Aan de hand van herkenbare verhalen, boeiende anekdotes, muziek en videobeelden word je meegenomen over je eigen ontwikkelpad. De weg naar duurzame verandering is daarbij de weg naar binnen. Dit is een interactief verhaal van mogelijkheden zien en keuzes maken. Dat brengt (nieuwe) energie, waardevolle inzichten en het besef dat JIJ ertoe doet. Want als er íets duidelijk wordt is het dat de mooiste dingen ontstaan van binnenuit.
Nicole Hanegraaf is auteur van het boek Onderwijs VAN BINNENUIT en ervaringsdeskundige als het gaat om het hervormen van bestaande systemen van binnenuit. Zij is al haar hele leven actief in het onderwijs en begon haar onderwijscarrière als leerkracht op een school voor ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO). Later werd zij onder andere intern begeleider, directeur van een kindcentrum en van verschillende basisscholen, die onder haar leiding van binnenuit de beweging maakten van systeemgericht naar mens- en wereldgericht. In 2020 startte zij van-Binnenuit, een leefleerschool voor professionals om eigen meesterschap te ontwikkelen van binnenuit.

Bart van Kessel
Een goed verhaal vertelt meer dan welke preek ook
Onderwijs is en blijft in beweging. Bart nodigt u van harte uit om vanuit uw SOFA een werkatelier 'inclusiever tekening lezen' te volgen. Hierin besteden we aandacht aan wagons en rangeerterreinen, een expansievat en torens van houvast. Een opdracht vooraf: denk alvast na over wat u al wél in beweging hebt gekregen, in de waan van de dag. Bart is zeer benieuwd naar uw verrassingen. Wees WELkom.
Bart van Kessel (1960) heeft zijn sporen verdiend in het onderwijs. Hij was achtereenvolgens groepsleerkracht in SO en VSO voor kinderen met gedragsproblemen, directeur in het speciaal onderwijs, docent aan het Seminarium voor Orthopedagogiek en coördinator van een Regionaal Expertise Centrum. De laatste jaren is hij als ‘Van Kessel Verhalen en verbinden’ werkzaam als senior (beleids)adviseur en consultant en deed zo in verschillende landelijke en regionale projecten ervaring op met het ontwikkelen van de onderlinge samenwerking van partijen in en om het onderwijsveld die zich bezighouden met dat deel van de jeugd dat om extra aandacht vraagt. Sinds 2005 is hij bestuurder en sparring partner van Gedragswerk.
Samen met Jos van der Horst schreef Bart in 2015 en 2016 achtereenvolgens de boeken ‘Iedereen aan boord!’ en ‘De veldgids Iedereen aan boord!’. Deze door Uitgeverij SWP (Amsterdam) uitgegeven boeken gaan over samen werken aan passend onderwijs voor kinderen voor wie dat niet vanzelf spreekt.
Bart van Kessel: "Een goed verhaal vertelt meer dan welke preek ook, dus aan de slag met jouw verhaal."

Marco Mout
Het onderwijs is juist prima. Maar is het daarom ook prima onderwijs?
Iedereen heeft een mening over onderwijs. Het is niet goed of het deugt niet. Het moet ánders. Het moet béter. WALHALLAb-eindbaas Marco Mout is van mening dat die meningen volkomen onzinnig zijn. Het onderwijs is juist prima. Maar is het daarom ook prima onderwijs? Marco neemt je mee op zijn onderwijsreis, die letterlijk rond de wereld voerde en leidde tot wat nu het snel groeiende WALHALLAb is. En hij legt uit wat een Grizzlybeer te maken heeft met een blond meisje met een mes, een fanatieke Japanner met een 17-jarige blowende thuiszitter en hoe een jongedame een bekend fotografe werd.
Marco Mout is directeur van het WALHALLAb. Hij was eerder producent bij grote (inter)nationale media-events, zoals het NorthSeaJazz-festival. En hij werkte als regisseur, producent, presentator en eindredacteur bij diverse RTV-media. In 2015 richtte hij het WALHALLAb op - een werkplaats voor kindreen en jongeren - om een uitdagend antwoord te geven op de matige ontdekking, begeleiding en opleiding van jeugdig talent.

Pedro de Bruyckere
Bijna alles wat je moet weten over psychologie
De voorbije jaren ging er in onderwijs heel veel aandacht naar leren en cognitieve psychologie. Maar zowel onderwijs als psychologie zijn nog veel, veel meer. De voorbije vier jaar heeft Pedro De Bruyckere samen met Casper Hulshof en Liese Missinne getracht met een zo ruim mogelijk blik te kijken naar wat psychologie kan betekenen voor leraren en bij uitbreiding ouders en opvoeders. De zoektocht was niet makkelijk, omdat psychologie net door een van de grootste crises gaat in de geschiedenis van deze tak van de wetenschap. De replicatiecrisis heeft veel zekerheden op losse schroeven gezet, waardoor het scheiden van feit en niet meer echt een feit een heuse klus bleek.
Pedro De Bruyckere is onderzoeker en pedagoog aan de Arteveldehogeschool in Gent en verdiept zich al jaren in de leefwereld van jongeren en is een zelfverklaarde verslaafde aan populaire cultuur.
Als spreker streeft hij er steeds naar om moeilijke theorieën zo helder mogelijk te verklaren en te vertalen naar de praktijk aan de hand van ontelbare voorbeelden. In 2013 werd Pedro De Bruyckere door Vrij Nederland omgeschreven als een van de beste Onderwijsvernieuwers in Nederland.
Deze omschrijving heeft hij mede te danken aan het boek uit 2013 dat De Bruyckere samen schreef met Casper Hulshof, psycholoog en docent onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht: 'Jongens zijn slimmer dan meisjes, en andere mythes over het onderwijs'.
In zijn lezingen doorprikt Pedro De Bruyckere enkele hardnekkige mythes en verklaart hij de belangrijkste tendensen omtrent onderwijs en jongeren.
Prijs
Tot 31 mei | Vanaf 1 juni | |
Lid tijdschrift of oud-deelnemer Instondo Congressen* | €395 | €445 |
Reguliere prijs | €445 | €495 |
Alle prijzen zijn exclusief BTW & inclusief koffie/thee en lunch. |
*Lid van één van onze tijdschriften of oud-deelnemer van één van onze congressen.
Groepskorting
Bent u voornemens om aan te sluiten met collega's? Voor groepen vanaf vijf personen hebben wij een aantrekkelijk aanbod. Vraag hier geheel vrijblijvend een offerte aan.
Accreditatie
Na afloop van het congres ontvangt u een certificaat als bewijs van deelname. Het certificaat wordt digitaal verstrekt en is terug te vinden in uw persoonlijke Instondo-account. Voor bij- en nascholing bij geregistreerde beroepen zal zoveel als mogelijk en wenselijk accreditatie worden verworven bij de specifieke registers.
Duo-deelname
Men spreekt vaak van de tandem van de IB'er & directeur. Een onmiskenbaar duo van onschatbare waarde bij het bepalen van de koers binnen een school.
Het PO-congres is perfect voor dit befaamde duo! Daarom faciliteren wij duo-deelname aan de jubileumeditie van dit congres. Bij aanmelding als duo nemen wij de helft van de kosten van de tweede persoon voor onze rekening. Dat betekent dus 50% korting op het tweede ticket!
Kies bij het inschrijven voor de optie 'duo-deelname' en laat in het opmerkingenveld weten met wie je samen deelneemt aan het PO-congres.** Met wie kom jij? De intern begeleider, kwaliteitscoördinator of zorgcoordinator? Of neem jij als onderwijsondersteuner het initiatief en vraag je de directeur, manager of het MT-lid jou te vergezellen op het PO-congres?
Klik hier voor duo-deelname aan het PO-congres!
LET OP:
* 50% Korting op het tweede ticket wordt verrekend als 25% korting op elk ticket, ofwel €371,25 p.p.
** Instondo gaat voor duurzaamheid! Onze producten en diensten worden steeds meer digitaal. Zo ook onze congressen! Het certificaat van deelname wordt alleen digitaal verstrekt. Het is dus van belang om als duo elk je eigen account aan te maken en jezelf aan te melden voor dit congres.
OO Magazine
Ondersteuning in het Onderwijs Magazine
Het tijdschrift PO Magazine verscheen voor het eerst in 2013 met een sterke focus op de invoering van passend primair onderwijs en de oprichting van de samenwerkingsverbanden. Gaandeweg verschoof de aandacht naar de verdere inrichting en implementatie van passend onderwijs en kreeg de transitie jeugdzorg meer aandacht. Na de landelijke evaluatie kwam er eind 2020 bovendien een nieuwe uitdaging bij: toewerken naar inclusiever onderwijs. Nu, 10 jaar later, blijkt de naam POM niet meer passend bij de inhoud. De naam verwijst te veel naar passend primair onderwijs, terwijl we ook verslag doen over ontwikkelingen in het voorgezet onderwijs en de praktijk van inclusie. Ons tijdschrift is inmiddels uitgegroeid tot een praktisch, informerend en opiniërend themamagazine dat verhaalt over ‘Ondersteuning in het Funderend Onderwijs’. En daarbij past als kroon op het 10 jarig jubileum een nieuwe naam! Vanaf 2023 gaat PO Magazine verder onder de naam OO Magazine. Wilt u door een nummer bladeren? Klik dan hier.
Het PO-congres wordt mede mogelijk gemaakt door onze hoofdsponsors:

